Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)


Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hehe utvilsomt et mektig syn det der. Det er selvsagt frekt å kjøre slik med en 88 foter forbi en privat brygge i et smalt sund med 5 knop sommerstid. Men liten tvil om at han har kjørt der før og hadde dårlig tid, eller kjedet seg og ville rokke litt på janteloven :wink:

Vi har selv hytte på en liten øy der mange kjører i 25-30 knop like utenfor på alle 4 kanter, også forbi brygge og bading, noen tar hensyn og sakker av, andre ikke. Som regel klarer de seg fint og vi bader utenfor der - foreløpig ikke skjedd noen ulykker. Vi følger med når vi bader også. Det er sikkert 5 knop etter loven, men jeg klager ikke med mindre bølger fra halvplanende 50 fots + båter ødelegger bryggeanlegg eller kjører på badende. Det siste var en kommunal båt som alle kalte for «bølgen», men som het Perlen og gikk på skjær ved Jomfruland. Etter det har det vært fint. Selv synes jeg det bare er hyggelig at folk koser seg i både sakte og høy fart og det hadde vært kjedelig om båttrafikken ikke var der. Jeg liker å se på båter kjøre i all slags vær i all slags hastighet like utenfor vinduene, det gir en hyggelig sommerstemning.

 

Kos dere på sjøen, nyt å se på båter i både høy og lav fart. Prøv å la pekefingeren ligge litt lenger enn vanlig og la folk få braute seg litt - er det så ille egentlig?

Er jo også en slags ære at en slik flott båt velger seg det sundet? :yesnod:
 

Det morsomme med sjøen er at «det går som fortjent» ut fra kjørekunnskaper når man f eks legger til brygger. De som ikke kan kjøre avsløres jo veldig der og får fine riper i båtene sine.

Øvelse gjør mester, men det er sjokkerende få som gidder å øve på sånt noe, mtp hvor kostbart det er med båt.
 

Vedrørende de nye fartsgrensene, så synes jeg flere ligger i plan enn vanlig i 5 knop-sonene der man tidligere så folk i halvplan. Må innrømme at jeg kjører mer i plan enn før jeg også.

F eks er det blitt 5 knop i indre Bærums fjord, med unntak av ut forbi middagsbukten mellom Brønnøya og ostøya og indre midtfjord utenfor veritas der det er 25 knop. 
politibåten har mye å gjøre når ca 8 av 10 planer «overalt» - boten for å bli stoppet tilsvarer 50 liter drivstoff med dagens priser.

 

Jeg synes uavhengig av fart at de fleste tar greit hensyn til andre. Med unntak av at de fleste nå kjører i halvplan overalt der det er sakte fart, men det har vi jo blitt vant til at er det nye moderne båtlivet. Så vi får bare tåle bølger og halvplanere på sjøen, rett og slett.

 

Verre med de som kjører i planefart i mørke eller ikke bruker lanterner. Ting som går på sikkerheten løs i mer alvorlig grad er jo langt verre enn halvplan gjennom et sund, selv om eksempelet her med 88 foter er rimelig frekt gjort i sommermåneden juli. Mektig og frekt :yesnod:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 16 timer siden:

Ærlig talt så er det ikkje en dag i uka , iallefall på sommeren at ikkje redningsskøyta overgår dette bare så joller og småbåter spruter rundt de som eggeskall 

 

Veldig enig, innaskjærs kan jeg ikke skjønne annet enn at Redningsskøytene ødelegger for mer enn de redder. Ved fare for liv må de selvsagt få gasse på, men ofte ser jeg jo at det er relative udramatiske aksjoner...

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 15 timer siden:

Nå var det ikkje eg som kjørte denne båten, ei heller under påskudd av at redningsskøyta også kjører slik. Ja det er ofte veldig bråttom når folk ligger i havn med tomt batteri kor champagnen blir lunken eller med sitt eget ankertau i propellen fordi å ankre opp tross alt er ikke bare bare for en bygutt.

Du glemmer (kanskje) at i sommersesongen har mange av redningsskøytene ofte ekstremt mye å gjøre. En skøyte på vei til et oppdrag har ofte mange andre oppdrag på vent og alle vil gjerne ha hjelp med en gang. Det unnskylder selvsagt ikke overtredelse av fartsgrenser men kan være greit å ha i bakhodet. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 16 minutter siden:

Du glemmer (kanskje) at i sommersesongen har mange av redningsskøytene ofte ekstremt mye å gjøre. En skøyte på vei til et oppdrag har ofte mange andre oppdrag på vent og alle vil gjerne ha hjelp med en gang.

 

Dette hjemler ikke brudd på forskrift.

Svært mange av Fartsforskriftene har denne teksten som et av punktene. Bokstav c) gjelder for dette. Er vanskelig å kalle assistanse for drivstoff- eller strøm-tom båt for å være oppdrag for sjøredningstjenesten.

 

Forskriften gjelder ikke for

a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b) fartøyer med lege om bord,

c) fartøyer i sjøredningstjenesten,

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 4 minutter siden:

Ja, FOR en ære....  :lipseal:

 

Man kan velge å tenke positivt over det meste, eller negativt over det meste :yesnod:

Så må hver og enkelt av oss tenke gjennom hvordan man selv pleier å reagere.

 

Men enig i at den kjøringen var i overkant frekk. Likevel er det mektig og egentlig litt kult - man husker jo sånt.
Hvis det hadde skjedd ofte så hadde jeg vært enig i at det var et problem. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 33 minutter siden:

 

Man kan velge å tenke positivt over det meste, eller negativt over det meste :yesnod:

Så må hver og enkelt av oss tenke gjennom hvordan man selv pleier å reagere.

 

Men enig i at den kjøringen var i overkant frekk. Likevel er det mektig og egentlig litt kult - man husker jo sånt.
Hvis det hadde skjedd ofte så hadde jeg vært enig i at det var et problem. 

Tydelig her at du tilhører gruppen " Folk i båt", og ikke "Båtfolk", hvis du syntes dette er kult. Idiotkjøring er det rette ordet.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Arne Henriksen said:

Det er vel nok at det skjer en gang om det kom en kajakk i mot her... eller lå en 10-åring i robåt der.
Rape gærn er beskrivende for denne kjøringa.


hva får det til å tro at han ikke hadde slakket av eller stoppet om så hadde vært tilfelle? Det er en stor båt, men ikke noen supertanker som bruker ørten km på å stanse.  Dette er en meget lett båt med mye motorkraft.  Tror de fleste hadde blitt overrasket over hvor fort en slik båt kan redusere farten og evt stoppe OM nødvendig.  
 

greit nok at fyren bryter loven og kjører i overkant «frekt» som @Lingefan skriver, men det virker ikke å være grenser for å spinne videre på som potensielt kunne skjedd i aller ytterste konsekvens, dersom atte hvisatte for å korsfeste fyren.  
 

Sundet er smalt men ikke uoversiktlig og svabergene er lave.   Husk fører sitter ca 4 moh.   Det lå ikke noen båt utenfor hytten det ble filmet fra.  Er ikke gitt at hendelsen hadde skjedd om det gjorde det. 
 

Tar seg dårlig ut å gjøre slikt, men for å være helt ærlig ser jeg ofte situasjoner som er langt farligere for folk og eiendeler enn dette.  
 

somregel er de ikke så spektakulære, men fullt langt mer farlig.   Unger med beina utenfor baugen bl.a, men det er jo så søtt og  velmenende 😉

 

er liten tvil om at jante fort dukker opp når det er såpass fin, stor og dyr båt.   Normalt kjent som princess fenomenet (alle store, hvite båter med FB = Princess og fører er idioterklært inntil det motsatte er bevist).  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, LM 605 said:

Tydelig her at du tilhører gruppen " Folk i båt", og ikke "Båtfolk", hvis du syntes dette er kult. Idiotkjøring er det rette ordet.


Skivebom.  Kjenner @Lingefan personlig og kan stå inne for at han er en dyktig, erfaren og hensynsfull båtmann langt over snittet.  
 

minner om at ingen ble ble skadet eller noe ødelagt her.  Kanskje det ikke bare var ren griseflaks 😉

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 50 minutter siden:

Tydelig her at du tilhører gruppen " Folk i båt", og ikke "Båtfolk", hvis du syntes dette er kult. Idiotkjøring er det rette ordet.



Veldig bra jeg fikk fasit på hvilken kategori jeg tilhører :giggle::wink:


Som du godt har forklart meg, heller ikke jeg er perfekt.

 

Forresten er jeg helt enig - slik jeg skriver over her at det er frekk idiotkjøring. Men jeg synes samtidig det var mektig og litt kult.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

En liten avsporing, men dette fikk meg til å komme på en video jeg mener å ha sett her en gang. Det var en stor båt som lagde veldig store bølger forbi noen båter som lå fortøyd longside inntil et fjell. Det ble et lurveleven for de på land, mulig også med skader, tror jeg.

 

Noen som husker denne saken og har en link til denne videoen ?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 30 minutter siden:


Skivebom.  Kjenner @Lingefan personlig og kan stå inne for at han er en dyktig, erfaren og hensynsfull båtmann langt over snittet.  
 

minner om at ingen ble ble skadet eller noe ødelagt her.  Kanskje det ikke bare var ren griseflaks 😉


Takk for det SAP, så dyktig er jeg da ikke opp mot dine ekstremt gode kunnskaper, men har i alle fall holdt båtene ripefrie :smiley:

Jeg tror de fleste nye uerfarne «folk i båt» ikke skriver så mye på et forum som dette.

De fleste her inne vil jeg anta vet mye om hvordan man bør føre en båt med hensyn.

 

Drøyt å kjøre slik i et smalt sund forbi en hytte og brygge midt i juli, men likefullt rått og mektig å se på er det. Synes det ble en flott video også. 
Hadde det vært badende eller båt på bryggen hadde det selvsagt vært krise.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 2 timer siden:

Jeg synes uavhengig av fart at de fleste tar greit hensyn til andre. Med unntak av at de fleste nå kjører i halvplan overalt der det er sakte fart, men det har vi jo blitt vant til at er det nye moderne båtlivet

Er ikke dette temmelig selvmotsigende da? Å kjøre i halvplan der det er sakte fart er jo ikke å vise hensyn, men det stikk motsatte. Jeg snakket nettopp med en som bor på hytte et sted det er 5 knop hele året, og det var ikke sjelden at store båter i halvplan fikk bølgene til å slå opp over bryggene der.

Så å påstå at de fleste tar greit hensyn samtidig som de kjører i halvplan i sakte fart områder blir bare tull.

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa, med «unntak av halvplankjøring tar de fleste hensyn».

 

Og halvplankjøring med 88 foter er ikke noe unntak fra hensynsløshet :wink:

 

Det verste jeg selv har opplevd fortøyd var en gang jeg lå i drøbak gjestehavn(nye delen). Long side på innsiden av ytterste brygge med 42 foter.

Det hadde gått helt dint gjennom hele ettermiddagen i forveien, kveld, natt og morgen med all skipstrafikk passerende uten problemer eller nøkking. Så dagen etter kom først colour line (som gikk helt fint), så kom en princess 78 i ca 15-18 knop sammen med en eller to store halvplanere til, bølgene bygget seg opp. Den og de samlet lagde altså så enorme bølger at min 42 foter og flere andre jevnstore båter ble slengt i motstatt retning av den tunge bølgebryter bryggen.

Det ble kraftig nøkking til tross for all verdens slakke spring. Bryggen gikk i «5 knop» ene veien mens båten gikk tilsvarende bakover.

Har ikke ligget på den bryggen etter det uten å være obs på slike båter.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

De tar hensyn bortsett fra all den kjøringen mange gjør i halvplan der det er rolig og sakte fart. Mange tenker ikke over bølgene sine. Men utover det tar de fleste ofte greit med hensyn er min erfaring.

Det er en del som er for raskt opp med neven også. Så hensynet til alle ligger gjerne en plass «midt i mellom».

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Hadde vært fint om vi klarte å la være å lage karakteristikker og kalle hverandre dumme ting her.

Mye bedre å argumentere for sitt syn og heller stille kritiske spørsmål.

 

Bortsett fra det har vel de fleste opplevelser ala @Lingefan sin.

Vå var på nordsiden av Risholmen utenfor Onsøy i femknopsonen. Lå fire båter ved siden av hverandre med tradisjonelt kjønnsrollemønster i middagsforberedelsene. Det er jo sånn av vi gutta satt bortover med hver vår grill og drakk hver vår øl. Mens damene laget alt det andre i båtene. Stille og rolig og fin harmoni hele veien.

Så kom en Scan Baltic 29 i godt driv igjennom sundet. Han hadde sikkert slakket av litt slik at han laget maks bølger og ploget seg igjennom. Konsekvensene var fantastiske for oss som satt på fjellet og så på. Alle båtene kastet og danset på seg, mens damene skrek, kasseroller skramlet og all mat var utover dørken i alle båtene sammen med alt annet de hadde hatt oppå benkene. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

 

Forskriften gjelder ikke for

a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b) fartøyer med lege om bord,

c) fartøyer i sjøredningstjenesten,

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

 

 

Kanskje han var lege, eller hadde lege ombord?

 

Edit:

Under normale omstendigheter vil jeg på ingen måte forsvare denne kjøringen. Men det kan være forhold vi ikke kjenner til.

Jeg synes saken burde være en politisak, og ikke først og fremst en mediasak.

 

Uansett:

Om vi er forberedt på at noen kan finne på lignende manøver (helt uten å konsultere båtplassens ekspertpanel på forhånd), og skaffer oss litt marginer rundt egen skute, er også sannsynligheten for at det går bra neste gang også større, og vi kan tilgi større feil fra de som ikke oppfører seg like perfekt som oss selv.:saint:

Den som aldri har gjort noe idiotisk kan rekke opp hånda.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 1 minutt siden:

Kanskje han var lege, eller hadde lege ombord?

 

Hvem vet? 

Er i så fall denne delen av forskriften som "godkjenner" brudd på forskrift.

 

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Herregud Lingefan, det må være det dummeste innlegget jeg har lest i sommer. 

 

Lingefan skrev for 4 timer siden:

Er jo også en slags ære at en slik flott båt velger seg det sundet? :yesnod:
 

Det morsomme med sjøen er at «det går som fortjent» ut fra kjørekunnskaper når man f eks legger til brygger. De som ikke kan kjøre avsløres jo veldig der og får fine riper i båtene sine.

Øvelse gjør mester, men det er sjokkerende få som gidder å øve på sånt noe, mtp hvor kostbart det er med båt.

Hvis du hadde hatt en uskyldig guttunge på 14 år som fridykket med maske og snorkel i sjøen rund hytta og blitt overkjørt av en slik tulling og kvestet for livet eller drept. Er din mening at han da hadde "fått som fortjent"? Det virker som om universitetet ditt begrenser seg til riper i gelcoaten og krøller i splittflagget.

 

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

hva får det til å tro at han ikke hadde slakket av eller stoppet om så hadde vært tilfelle?

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

greit nok at fyren bryter loven og kjører i overkant «frekt» som @Lingefan skriver, men det virker ikke å være grenser for å spinne videre på som potensielt kunne skjedd i aller ytterste konsekvens, dersom atte hvisatte for å korsfeste fyren.  
 

Sundet er smalt men ikke uoversiktlig og svabergene er lave.   Husk fører sitter ca 4 moh.   Det lå ikke noen båt utenfor hytten det ble filmet fra.  Er ikke gitt at hendelsen hadde skjedd om det gjorde det. 

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

er liten tvil om at jante fort dukker opp når det er såpass fin, stor og dyr båt.   

Sap, du er en veldig klok mann, og jeg kan skrive under på det meste du skriver her inne, men her er vi ikke på linje. 

 

Dette handler nok i stor grad om ens egen tilnærming til sjøen og båtlivet. Ja, han sitter høyt og har god oversikt, men hvor godt hadde han sett en snorkel som stakk opp av overflata? Hvordan visste han at det ikke var en hytteeier som tok morgenbadet sitt, stupte ut fra svaberget, tok noen svømmetak under vann, og dukket opp 10-20 meter fra land? 

 

Dette er ikke hypotetiske "hvisomatterdersom" tilfeller, det er høyst reelle situasjoner. Men jeg skjønner jo at vi som er vokst opp like mye under som over vann har en annen tilnærming enn folk som kun kjører båt, og kanskje sjeldent eller aldri ser behov for å fortøye båten til noe annet enn egen brygge eller gjestehavn. Det kan ligge en båt rundt hvert nes, og der kan det være folk i vannet. 

 

Og ikke trekk inn janteloven. Dette handler om sikkerhet, ikke misunnelse. 

Link to post
Share on other sites

 

lurvetass skrev 1 time siden:

Vå var på nordsiden av Risholmen utenfor Onsøy i femknopsonen. Lå fire båter ved siden av hverandre med tradisjonelt kjønnsrollemønster i middagsforberedelsene. Det er jo sånn av vi gutta satt bortover med hver vår grill og drakk hver vår øl. Mens damene laget alt det andre i båtene. Stille og rolig og fin harmoni hele veien.

Så kom en Scan Baltic 29 i godt driv igjennom sundet. Han hadde sikkert slakket av litt slik at han laget maks bølger og ploget seg igjennom. Konsekvensene var fantastiske for oss som satt på fjellet og så på. Alle båtene kastet og danset på seg, mens damene skrek, kasseroller skramlet og all mat var utover dørken i alle båtene sammen med alt annet de hadde hatt oppå benkene. 

Pussig med det sundet der. Dette er jo et ganske trangt sund, og et av de få stedene i området hvor man ligger lunt og skjermet. Men det forhindrer tydeligvis ikke folk i å kjøre i halvplan gjennom sundet. Vi lå der over natta og ut over dagen for et par år siden, og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at 90% av alle som kjørte gjennom der lå i halvplan. 

 

 

Havarita skrev 25 minutter siden:

Den som aldri har gjort noe idiotisk kan rekke opp hånda.

Jeg kommer dessverre ikke til å rekke opp hånda da, har gjort ganske mye idiotisk opp igjennom. Men det forhindrer meg ikke i å vise hensyn når jeg blir gjort oppmerksom på ting, eller forsvare eller bagatellisere uforsvarlige handlinger i ettertid. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...