Jump to content

Video-dokumentert vannvittig kjøring i Søgne-skjærgården. Nå med meningsmåling. (anonym)

Ingar

Anonym meningsmåling.  

202 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Komodo skrev On 16.7.2022 at 19.34:

Jeg stiller deg akkurat det spørsmålet helt konkret fordi det er et høyst realistisk scenario, og fordi du går langt i å forsvare de valgene de tok. 

Hva du skal svare vet ikke jeg, det er jo strengt tatt et ja/nei spørsmål. Du må nesten gå tilbake til begynnelsen av tråden, lese den aktuelle kommentaren på nytt, og se hva du selv har skrevet. 

Men det vil jo overraske meg sterkt hvis din egen sønn hadde blitt kvestet for livet eller drept, og du i ettertid hadde ment at han fikk som fortjent. For det er jo faktisk det du insinuerer. Tenkt også litt på det @Grand Banks jr skriver om seg og sine sønner og fridykking i den konteksten.

Du snakker om å få som fortjent i samme åndedrag som du snakker om riper i gelcoaten. For meg virker det som om du mangler evnen til å se at andre utlever livet på sjøen på en annen måte enn det du gjør. Hadde det vært du som var en ivrig fridykker hadde du neppe tatt båtføreren i forsvar på den måten du gjør. 

Du har misforstått meningen i innlegget.

Lingefan

For det første synes eg man kan ha to tanker i hodet samtidig. 

Det går helt fint å la seg imponere av videoen, det ser unektelig drøyt ut å kunne manøvrere et slikt beist gjennom et smalt sund i høg hastighet. Akkurat samme som den postbåten oppi Solund.

Samtidig vet eg innmari godt kva eg hadde tenkt om eg såg samme greia live, og det meste der egner seg ikkje på trykk. Folk som sammenligner med kjøring på vei overser det elementære med at på sjøen så er man ikkje bare i sin egen lille boble på sin skute, det man gjør har faktisk effekt rundt deg. 5 knops fart handler jo ikkje bare om fart, det hjelper jo å kikke bak seg og se kva du produserer av bølger (her syndes det fryktelig masse i Oslofjorden). 

Det er forskjell, om en liten gummijolle hadde kjørt gjennom i samme hastighet hadde det ikkje vært en sak. Størrelse har litt å si.

Og da har vi ikkje engang touchet innpå det som handler om evt badende etc.

T

Lingefan skrev On 15.7.2022 at 8.23:

Jeg synes uavhengig av fart at de fleste tar greit hensyn til andre. Med unntak av at de fleste nå kjører i halvplan overalt der det er sakte fart, men det har vi jo blitt vant til at er det nye moderne båtlivet. Så vi får bare tåle bølger og halvplanere på sjøen, rett og slett.

En ting jeg synes er ille er dem som ikke overholder vikeplikten sin og man da må foreta unnamanøver for å komme unna selv. Også usikkerheten om man er blitt sett når det kommer en diger cabincruiser i plan på kollisjonskurs.

Feks igår kjørte jeg østover i Tromøysund litt øst for Eydehavn og holdt meg godt til styrbord i leden i litt under 5 knop. En stor cabincruiser på ca 45-50 fot kommer inn fra babord litt forfra og er på kollisjonskurs. Jeg tenker først  at den skal nok dreie styrbord for å kjøre vestover, men det gjør den ikke. Så begynner jeg å lure på om det er ne som skal inn til ei brygge på Tromøya og bare durer på i den retningen, men svært få vil vise sin hensynsløshet og samtidig vise hvor de holder til (de foretrekker nok å være hensynsløse der de anonymt kan forsvinne mens småbåtene fylles av bølgene deres). Men den var jo på kollisjonskurs og jeg begynte å lure på om det var en som hadde sovnet eller rett og slett ikke fulgte med, så det var på tide at jeg selv endret kurs siden han/hun ikke ville gjøre det. Jeg dreide da hardt babord (var jo allerede ganske nær land, og regnet med større marginer mot babord enn styrbord). Like etter dreier den planende cabincruserern mot styrbord så vi igjen er på kollisjonskurs og jeg dreier deretter hardt styrbord for å komme unna og finner ut at jeg er nødt til å starte opp en motor til for å gjøre meg klar til å stikke av fra gærningen, men da dreier han/hun styrbord og marginene blir ok.

Så kan man jo lure på hvorfor den kjører slik. Enten så er det en som ikke følger med eller så er de en hensynsløs bølle. Det naturlige er jo å holde styrbord side i leden, men her la den seg altså over til babord side, selv om styrbord side var helt ledig og det på babord side ble slik at den fikk skviset seg inn mellom de to eneste båtene i området. Min 19-foter som holdt litt under 5 knop og en liten seiljolle som skulle mot vest i motvind og krysset sakte og hadde bare ca 30 cm fribord.

Om sånne folk med store båter ikke følger med så kan det jo gå ganske ille og det blir mye usikkerhet om man er oppdaget eller ikke. Jeg kan heldigvis gi gass og har en toppfart på over 30 knop og en viss grad av synlighet da vindskjermen er nesten 2 meter over vannflata. Men for kajakker må det jo være verre, de er nesten usynlige og har ikek de samme fartsressursene om de må komme seg unna en som ikke ser dem.

Du skiver også at man bare får tåle bølger fra halvplanere. Nettopp den holdningen er ye av grunnen til at jeg kjøpte meg større båt. Jeg har vært på mange båtturer i 15 fot med dekk og vindskjerm hvor store båter lager så store bølger at vannet skyller over dekk og videre oppover frontruta før jeg får det i fanget eller evt "bare" fyller setet med vann de gangene jeg er rask til å reise meg opp og gå et steg bakover så jeg ikke blir dynket i vann umiddelbart (men da har et søkkvått sete å sitte i).

En av gangene gav jeg gass og fulgte etter en av disse egoistene og da han slakket av så ropte jeg opp til flybridgen at han burde ta mer hensyn til småbåter. Umulig å komme i kontakt med folka der oppe som lot som om de ikke så meg. Så da tok jeg frem kameraet mitt og tok noen bilder av båten, da ble han plutselig snakkesalig, han likte visst ikke at jeg tok bilder av bøllebåten.

Jeg har flere ganger tatt turen vestover fra Risør mot Kragerø med denne 15-foteren, men snudd pga for mye bølger. Naturens bølger er ikke noe problem, men bølgene fra cabincruisere kan være ganske problematiske, særlig på de trange områdene. Når man møter disse så må man kjøre på tomgang (lavest mulig fart, men med styring) rett opp mot bølgene, og deretter svinge ut til siden så man kommer seg over på rett side av leden. Men når det kommer lange kolonner med slike hensynsløse cabincruisere med kjempebølger så kommer man jo lenger og lenger mot babord i leia fordi man m ha bølgene rett imot og da kommer man veldig tett på disse båtene også, og det blir ganske trøblete. Da er det bare en mulighet og det er å snu og kjøre samme retning som bøllene til man kommer til et sted der det er bredt nok til at man kan slippe unna.

Kjøpte meg derfor en 19-fots båt med større overbygg foran hvor det skal ekstremt mye til for at den tar inn vann fra bøler (litt sjøsprøyt teller ikke). Med den har jeg aldri tatt inn vann over baugen. Det  har hendt jeg har fått dukket gummilista og litt av fremdekket nedi bølgedalene, men jeg har aldri hatt vann som skyller oppover frontrutene. Og jeg har tatt tur til Kragerø uten å få problemer med cabincruiserbølgene, og jeg har nok fartsressurser til å komme meg unna ved behov (fikk behov for å bakke kraftig i Kragerø ifjor da en cabincruiser på kollisjonskurs ikke ville vike og hadde mye digre fendere og SUP eller noe sånt som sperret sikten mot styrbord om jeg ikke husker helt feil. SUP og lignende bør forøvrig surres fast på babord side om man må ha det fremme på dekk, da overser man bare dem som har vikeplikt og ikke dem man selv må vike for.

Etter kjøpet av 19-foteren er 15-foteren kun blitt brukt i noen innlandsvann der det ikke er så store bøllete cabincruisere, for der fungerer den helt fint.

Hittil i år har jeg holdt meg på strekningen Grimstad - Gjeving, men tipper det blir ny tur til Kragerø i år også, men først er planen en tur gjennom Blindleia (Blindleia - Risør har jeg tatt hvert år med egen båt i 13 somre på rad, men kan jo utvide litt med søtrre og bedre båt).

Det morsomme med sjøen er at «det går som fortjent» ut fra kjørekunnskaper når man f eks legger til brygger. De som ikke kan kjøre avsløres jo veldig der og får fine riper i båtene sine.

Øvelse gjør mester, men det er sjokkerende få som gidder å øve på sånt noe, mtp hvor kostbart det er med båt.

Det er ikke nødvendigvis sånn at de med endel riper er dårlige båtførere, mens de ripefrie er så flinke, ofte er det motsatte tilfelle.

Det er jo ikke vanskelig å holde en båt ripefri hvis man bare bruker nok penger på å fjerne riper og aldri bruker båten på steder der det kan bli riper, men da blir man neppe så flink til å manøvrerer på trange steder heller.

Selv har jeg endel riper i båten min, men deler man ripene på 40 år så blir det ikke så mange pr år. Dessuten så er mange av dem fra før jeg kjøpte båten.

Og ripene jeg selv har laget kommer ikke av dårlig manøvrering, men av at jeg feks har lagt til inntil fjell og heller vil ha glede av å bruke båten enn å ha et utstillingsobjekt jeg ikke får lov til å bruke.

Selv tar jeg ofte turen inn på trange steder selv om det betyr en viss fare for nye riper. Iløpet av siste uka har jeg feks vært både inne i Langangsvannet (kjør til YX Eydehavn og følge kanalene innover så langt man kan komme med båt), og inne i Ulevågkilen (vest for Gjesøya, mellom Lyngør og Tvedestrand). Klarte begge deler uten å skaffe nye riper (men subbet litt nedpå grusen rett innafor den innerste brua da jeg kjørte der når vannet var omtrent på det laveste og en 19-foter på et tonn med kjøl har lit dybde, men neppe engang synlig i bunnstoffet antar jeg. Hvis du er så ripefri og dermed pr definisjon flink så kan du jo ta en tur inn disse to stedene og rapportere hvordan det gikk. Du har vel ei lita jolle i jollegarasjen som du kan bruke til dette, og som er mye mindre enn min båt.

Og er du litt øst for Gjeving så kan du jo ta turen innom Nipekilen. Jeg har faktisk tauet en båt (ca 14 fot) inn gjennom denne trange og litt svingete passasjen, og det uten å komme borti noe. Og skal du inn til Gjeving Marina (bensinpumpe og camping) kan du jo kjøre passasjen under brua som er på Bergøyveien, der tauet jeg en ca 14 fots Pioneer gjennom i påsken (de hadde fått motorstopp litt utafor Risøy Folkehøyskole, langs fjellveggen vestover).

Kanalene inn til Reddalsvann og Landvigvann (vest for Grimstad by) har jeg kjørt mange ganger. Og det samme med Hesneskanalen (øst for Grimstad by). Men de er jo ganske enkle (men har sett folk har slitt der).

Utforsker man mange trange kanaler og passasjer så kan det selvfølgelig hende det en sjelden gang blir ei ripe, men det er sjelden. Jeg har også vært på båttur med folk som er ekstremt redde for riper og hvor båten må holdes godt ut fra fjellet når folk skal i land, selv om det blir vanskeligere å komme i land da. Selv legger jeg til med fortøyning med kile i fjell og dregg bak uten problem selv om jeg skal gjøre alt selv, både styre båten og ordne dregg og fortøyning foran og må gå frem på dollbord mens båten siger inn til land.

Jeg synes uavhengig av fart at de fleste tar greit hensyn til andre. Med unntak av at de fleste nå kjører i halvplan overalt der det er sakte fart, men det har vi jo blitt vant til at er det nye moderne båtlivet. Så vi får bare tåle bølger og halvplanere på sjøen, rett og slett.

Angående dette med at man bør tåle bølger så husk på at båter er forskjellige. Og selv om du har kjøpt deg en diger båt og hvor jolla du ligger trygt i jollegarasjen og det knapt nok gynger når bøller passerer så husk at mange er ute i mindre båter og muligens ikke har lyst til at feks måten de spiser skal slenges rundt.

For litt over en time siden lå jeg i ro utafor Tromøya uten motorene igang. Baugen pekte utover og etterhvert kom en cabincruiser vestfra. Den laget digre bølger og valgte da å passere på innsida av eneste båten der så jeg får bølgene inn bakfra. Siden jeg ikke hadde lyst til å drukne motorer så valgte jeg å starte opp og gi gass og få snudd båten så jeg kunne få bølgene mot baugen. Bølgene var såpass store at jeg fikk dyppet gummilist i baugen nedi vannet. Toppen av begge motorene bak er lavere enn gummilist, og særlig den på brakett kan man lett få dyppet ordentlig under.

En passende straff for å drukne andres motorer kunne kanskje vært å få fylt sitt eget motorrom med saltvann. Synes man den straffen er litt for brutal så kan man jo bare ta hensyn slik de fleste andre gjør. Det er enda mer brutalt og urettferdig at de som ikke har gjort noe galt får druknet motor og andre ting.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Det forundrer meg at enkelte som jeg vanligvis synes har stor kunnskap og gode og fornuftige holdninger til det meste på forumet kan ta slik båtkjøring i forsvar.

Jeg har hytte i området og er godt kjent i sundet. Det er hytter, fastboende, havner og badesteder på begge sider. Kajakker, SUP-brett, joller med unger og badegjester går inn og ut mellom disse skjærene hele døgnet. Videre er det en dieselfylling på Langenessiden. De fastboende på Herøya har båtene sine på brygga mot sundet. Denne båten er 88 fot. Fint om man tar til seg litt lokalkunnskap dersom man ønsker å flagge sterke meninger om at slik båtkjøring med 88 fot innaskjærs i juli er helt ok.

Redigert av TideRace (see edit history)
19 fot skrev for 4 timer siden:

Angående dette med at man bør tåle bølger så husk på at båter er forskjellige. Og selv om du har kjøpt deg en diger båt og hvor jolla du ligger trygt i jollegarasjen og det knapt nok gynger når bøller passerer så husk at mange er ute i mindre båter og muligens ikke har lyst til at feks måten de spiser skal slenges rundt.

For litt over en time siden lå jeg i ro utafor Tromøya uten motorene igang. Baugen pekte utover og etterhvert kom en cabincruiser vestfra. Den laget digre bølger og valgte da å passere på innsida av eneste båten der så jeg får bølgene inn bakfra. Siden jeg ikke hadde lyst til å drukne motorer så valgte jeg å starte opp og gi gass og få snudd båten så jeg kunne få bølgene mot baugen. Bølgene var såpass store at jeg fikk dyppet gummilist i baugen nedi vannet. Toppen av begge motorene bak er lavere enn gummilist, og særlig den på brakett kan man lett få dyppet ordentlig under.

En passende straff for å drukne andres motorer kunne kanskje vært å få fylt sitt eget motorrom med saltvann. Synes man den straffen er litt for brutal så kan man jo bare ta hensyn slik de fleste andre gjør. Det er enda mer brutalt og urettferdig at de som ikke har gjort noe galt får druknet motor og andre ting.

Kan legge til at jeg kjører mest GH 11 med 30hk, Ibiza 20 touring med 150hk og Askeladden C78 med 300hk for tiden. Den førstnevnte GH 11 merker man selvølgelig bølgene godt i og den er ganske lav bak, men det er aldri noe problem med båter som kjører i halvplan eller båter som kjør for tett på osv. Jeg er flink til å innrette meg etter omgivelsene, noe jeg etterstreber pga at jeg mener andre bør gjøre det samme, og man må være mer obs jo mindre båt, slik er det jo bare. Men jeg står for at det som oftest handler kun om kjøreferdigheter og det å tåle å være ute i båt.

Idiotkjøring finnes, sterk vind og bølgesprut finnes. Har til gode å få bølger opp i båten. 

Vedrørende større ripefrie båter: Jeg bruker båt, kjører ordentlig så jeg aldri dulter borti brygger, fjell eller andre båter. Og planlegger alltid for at det er uten å ta risiko for å få riper. Fendre nøye før tillegging og kjøre skikkelig så man ikke smeller borti. Jeg er også nøye med hvem jeg ligger utenpå og hvem som får evt ligge utenpå, slik at båten holder seg pen.

At man ønsker å bruke båten hardere og ikke bry seg med riper etc er et eget valg å ta. Men det ser også ut som at man har dårligere ferdigheter og er mindre opptatt av andres ting, når ens egne ting ser oppripet ut.

Lingefan

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Hvorfor lå du og duppa midt i leia med en båt som ikke tåler bølger fra andre båter?

Tankene dine om privat avstraffelse for ting du ikke liker er usmakelige og har ikke noe på gjøre på et seriøst forum som dette å gjøre. 

Er det meg du svarte? Du har ikke sitert noen eller nevnt noe brukernavn.

Hva får deg til å tro at jeg lå midt i leia? Det er ikke merket av noe lei der hverken med staker eller på araber appen som viser grunner og leia og mye annet. Dessuten er det bokstavelig talt et hav av plass da det er åpent rett ut mot havet. For de fleste vil det være naturlig å passere utafor, og da kommer bølgene mot baugen. Men for ham med de største bølgene så var det visst naturlig å holde en fart som gir digre krappe bølger og passere på innsida og ganske tett på.

Jeg har ikke en båt som ikke tåler bølger fra andre båter. Men i likhet med de fleste båter med rett bakende og påhengsmotor så kan det lett gå hard ut over motoren hvis man dunker inn store og krappe bølger mot påhengsmotoren. Påhengsmotorer er rett og slett ikke så glade i å være senket ned i saltvann. Særlig motorer som står langt bak på båten er utsatte da de vil gynge dypere ned når båten går ned i en bølgedal mens motoren er i en bøkgetopp.

Jeg har ikke nevnt noe om privat avstraffelse. Jeg skrev bare at det ville vært en passende straff om de som ved hensynsløs oppførsel ødelegger noe som er andres blir utsatt for de samme ødeleggelsene selv. Mange innser nok ikke konsekvensene før de blir utsatt for det selv.

Jeg synes det er bedre om en motor tilhørende en tilfeldig uskyldig og en motor tilhørende en pøbel drukne enn at 10 uskyldige motorer går dukken fordi ødeleggelsene aldri får noen konsekvenser for den som ødelegger.

Jeg synes man generelt sett er altfor snill med dem som ødelegger for mange andre.

19 fot skrev for 18 timer siden:

For litt over en time siden lå jeg i ro utafor Tromøya uten motorene igang. Baugen pekte utover og etterhvert kom en cabincruiser vestfra. Den laget digre bølger og valgte da å passere på innsida av eneste båten der så jeg får bølgene inn bakfra.

.....

En passende straff for å drukne andres motorer kunne kanskje vært å få fylt sitt eget motorrom med saltvann. 

Tror kanskje du skal slite litt med å vekke sympati for at du blir utsatt for bølger på utsiden av Tromøya. Der er det jo åpent hav, og Skagerak neste. Ellers er jeg selvsagt helt enig med deg i at det er tullete av en stor cabincruiser å passere kloss inntil ei 19 fots jolle som ligger i ro når været tilsier at det er ok. Jeg ville tenkt at vedkomne lå og fisket, og lagt kursen et stykke unna. Om det ikke hadde vært mulig å kjøre i bue rundt denne jolla ville jeg slakket av mens jeg passerte den. 

Jeg tror svaret er så enkelt at mange litt større båter plotter inn ei rute på kartplotteren, og følger den til punkt og prikke, evt. går på autopilot. Da er det meget dårlig sjømannskap å ikke overstyre autopiloten og legge en bue rundt fyren med fiskestang. 

Når det gjelder ditt ønske om at vedkomne skal få motorrommet sitt fylt med sjøvann så støtter jeg deg ikke. 

Men Tromøya er lang. Kanskje du kan oppdatere oss med hvor du lå?

image.png.92acf58c619b6174545465aa4f37e86c.png

De som forsvarer slik kjøring i skjærgården burde fått inndratt både sertifikat og båt!

Dessverre ser det ut til at politiet ikke prioriterte denne saken i det hele tatt, og båt og fører har forlengst forlatt landet.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Golden Gate 37 skrev 1 time siden:

Dessverre ser det ut til at politiet ikke prioriterte denne saken i det hele tatt

Mens vestpåbudet håndheves strengt, selv om man sitter godt plassert nedi ei tresnekke som siger sakte rundt mellom holmer og skjær en varm og rolig sommerdag. Forstå det den som vil.

Hakkannen skrev 12 minutter siden:

Dessverre ser det ut til at politiet ikke prioriterte denne saken i det hele tatt

Mens vestpåbudet håndheves strengt, selv om man sitter godt plassert nedi ei tresnekke som siger sakte rundt mellom holmer og skjær en varm og rolig sommerdag. Forstå det den som vil.

Politiet er i ferd med å utvikle seg til en byråkratmasse. 

Skal en klare å lokke de ut må det være pent vær... 

Eller noen som truer med borgervern... 

Har en opplevd å ta motortyver på fersken og blitt møtt av "beklager, vi kan ikke prioritere en slik sak" så får de tåle litt dritt. 

Men vi har jo brannvesenet, de tar heldigvis tak i møkka gang på gang der politiet feiler. 

Skal vi få brannvesenet til å finne eieren og sjekke slepesporet på AISn? 

dude skrev On 17.7.2022 at 21.42:

Kjører bil hver dag, der man har mindre klaring enn 50cm.. Har sågar tatt noen speil i åttisoner, da er effektiv fart 160km/t om det blir full stopp..

Feil. For å få 160km/t må den ene bilen fortsette i 80 etter smellen, mens den som oppnår 160 må gå fra 80 forover til 80 bakover...

Teoretisk vil en plate plassert akkurat der to identiske biler krasjer forbli uskadd. Altså, med lik anslagsenergi, vekt x fart, vil begge biler  oppnå akkurat det samme som om de kjørte inn i en fjellvegg.

Hakkannen skrev 1 time siden:

Korrekt!

Vestpåbudet er visst veldig viktig...

Ser også at politibåten er uhyre interessert i å stanse alle gummibåtene som drar ut fra Lillesand havn en lørdagskveld. De vet jo at båtfolket som ikke fikk plass i båthavna ligger på en av øyene utenfor, men at restaurantturen til byen gjerne medfører et par alkoholenheter.

Farepotensialet til en gummibåt i 4-5 knop er fraværende, ihvertfall for andre enn dem selv.

Episoden vi debatterer her dreier seg om en båt på mellom 45 og 55 tonn, som pløyer gjennom et meget trangt sund i ca 15 knop. Anslagsenergien er formidabel!

Anslagsenergi er vekt X fart, så la oss se på forskjellen;

Gummijolle med 4 personer: la oss si totalvekt på 400 kg, 400x5= 2000.

Mens denne båten, la oss si middels vekt, 50.000kg X 15= 750.000!

Eller, som du nevner en sjekte i 5 knop. La oss si den veier 1500kg X 5 knop = 7500

Bortforklaringene i saken er alldeles nonsense! Om båten må holde 15 knop for å ha styrefart ville den aldri blitt typegodkjent... 

Båten har 3 maskiner, med hvert sitt ips-drev, og er fantastisk manøvrerbar i lav hastighet.

Folkene ombord VALGTE å svinkjøre, ikke fordi de måtte, men fordi de kunne. De visste at de ikke ville bli straffet medmindre de drepte noen.

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

????

Jaja Bitteliten...

Du forsvarer innbitt slik råkjøring i post etter post. 

La oss da håpe at noen gidder å dra forbi din fortøyde båt i halvplan. Kanskje du lærer litt da?

Eller om du skulle ligge med motorstans i leia, og det dundrer forbi et kobbel av halvplanere.

Jeg håper virkelig at dine holdninger ikke deles av resten av Redningsselskapets førere. For det var dem du hevdet å være fører for?

Og - siden du etterlyser folks maritime erfaring, jeg har som sørlendinger flest ført lystbåter hele livet. I jobbsammenheng passerte jeg 40 år siden førstereis i januar, og er aktivt seilende langs norskekysten, innehar DOcl1, og mener meg erfaren nok.

At du ikke vil se, ikke vil høre, og ler av andres argumenter er ille nok for en klassisk hekkbølgegeneral, men som representant for NSSR?

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Men vi har jo brannvesenet, de tar heldigvis tak i møkka gang på gang der politiet feiler.

Brannvesenet er gull mange ganger, her lokalt har de tatt tak i både det ene og det andre som jeg i utgangspunktet trodde var politiets sak.

restaurantturen til byen gjerne medfører et par alkoholenheter.

Akkurat der er jeg for så vidt enig med politiet, er for nulltoleranse for alkohol på sjøen, akkurat som på veien:smash: Men å henge seg opp i aktiviteter som statistisk sett ikke har ført til de store ulykkene, det blir en annen sak, og sannsynligvis noe vi må stri med for all tid framover.

Lingefan skrev On 19.7.2022 at 19.42:

Kan legge til at jeg kjører mest GH 11 med 30hk, Ibiza 20 touring med 150hk og Askeladden C78 med 300hk for tiden. Den førstnevnte GH 11 merker man selvølgelig bølgene godt i og den er ganske lav bak, men det er aldri noe problem med båter som kjører i halvplan eller båter som kjør for tett på osv. Jeg er flink til å innrette meg etter omgivelsene, noe jeg etterstreber pga at jeg mener andre bør gjøre det samme, og man må være mer obs jo mindre båt, slik er det jo bare. Men jeg står for at det som oftest handler kun om kjøreferdigheter og det å tåle å være ute i båt.

Idiotkjøring finnes, sterk vind og bølgesprut finnes. Har til gode å få bølger opp i båten. 

Vedrørende større ripefrie båter: Jeg bruker båt, kjører ordentlig så jeg aldri dulter borti brygger, fjell eller andre båter. Og planlegger alltid for at det er uten å ta risiko for å få riper. Fendre nøye før tillegging og kjøre skikkelig så man ikke smeller borti. Jeg er også nøye med hvem jeg ligger utenpå og hvem som får evt ligge utenpå, slik at båten holder seg pen.

At man ønsker å bruke båten hardere og ikke bry seg med riper etc er et eget valg å ta. Men det ser også ut som at man har dårligere ferdigheter og er mindre opptatt av andres ting, når ens egne ting ser oppripet ut.

Når du har 4 båter kan du lett tilpasse valg av båt etter va du skal, selv om det nok kan være visse begrensninger i at du ikke har alle båtene alle stedene. Selv har jeg kun to båter og har de ulike steder så i praksis er valg av båt gjort hvis jeg skal ta en båttur et bestemt sted.

Du som har så mange båter pleier antakelig ikke å ta minste jolla om du feks skal ta en 10 timers båttur som inkluderer drive-stopp underveis for å feks fylle tanken fra ei kanne eller finne frem ting og ordne noe osv. Jeg legger også merke til at 3 av 4 båter (om man tar med den store med jollegarasje pluss de te du nevner) har større motor enn mine båter, mens en (jolla til en stor båt?) har samme motorstørrelse som minste båten min.

Hvis du er i fart i minste båten er faren for bølger over ripa liten, og sørlig hviis den mest brukes i områder der de store kjører sakte. Det hjelper jo også mye å svinge baugen opp mot bølgene de gangene det er mulig (ikke bølger fra alle kanter på en gang), eller ha fart så man ikke får inn bølger bakfra. GH 11 med 30 hk betyr antakelig at den er gannske baktung så den takler bølger i baugen greit. Det jeg reagerte på var å sende ekstremt digre bølger rett i hekken på en stilleliggende båt med lav motor, det gir stor fare for skader og da bør man senke farta (eller endre kursen bittelitt så bølgene kommer i baugen).

Angende hvordan man takler riper så kommer det selvfølgelig mye an på hvordan båt man har. Det blir som med biler, riper i den splitter nye bilen er ille, mens du vel tok neon sjanser med slengebilene dine hvor de lett kunen fått endel skader, men hor det altså er biilllige biler så det ikke er så ille om de får seg en liten trøkk.

Selv prioriterer jeg å båtglede fremfor å ha en utstillingsmodell. Og jeg vil ikke ødelegge båtmoroa for å unngå ripe nr 51. For når man kjøper båter som er brukt på vanlig vis i 30-40 år så har de sikkert 50 riper/merker allerede og da legger man ikke inn en kjempeinnnsats å å begrense neste ripe.

Det betyr imidliertid ikke at man ikke bryr seg om andres ting, og jeg passer jo ekstra godt på å ikke ripe hvis det er en strøken båt, men det er sjelden jeg fortøyer inntil slike. Og om man feks er ved gjestebrygga i en by (feks jollebrygga i Risør sentrum, hvor mange fot var det forresten maks der?) så blir det gjerne til at alle fortøyer fanglina inn til brygga og så ligger båtene sånn ca rett ut i ei mølje med stadige utskiftninger. Det fungerer fint om båtene er ca like store og har gummilist og ikke anker heng opp så det treffer andre båter osv, og hvis det holdes lav fart.

Og det at man kjøper brukt båt med tilhørende riper betyr ikke at man har dårligere kjøreferdigheter enn om man kjøper splitter nytt og dermed har noe ripefritt ei stund.

Jeg ser jo også når noen trenger hjelp pga motorstopp så er det ikke de "dyktige ripefrie" som kommer til unnsetning og manøvrerer seg bort til havaristen og ordner slepetau og tauer dem til havn. Det er som regel oss med eldre båt med mange kjøpte riper som stiller opp og sørger for at andre båter ikke blir skrapet opp av fjell og svaberg. Du nevner jo din ripefrie båt og dermed dyktighet, men hvor mange har du feks hjulpet med tauing de siste årene? Selv har jeg som regel tauet fremmede ca 1-2 ganger i året før. Mens i 2020 og 2021 å har det ligget på ca 4 i året (er vel mange ferske båteiere som ikke kjenner egen båt så godt). Og i år har jeg tatt 3 slep, men hvor kun et var fremmede som trengte hjelp og to tilfeller var planlagte slep for folk jeg kjenner hvor jeg var følgebåt og slepebåt pga tildels mye vind for 10 meter lang båt uten motor.

Jeg kan vel knapt nok huske tilfeller der disse store dyre cabincruiserne sleper annet enn sin egen jolle. Nærmeste jeg kommer var dvel en velbrukt 25 fots Windy som tauet en 50 fots tråler (stålbåt) som drev avgårde med vinden (jeg tilbød å hjelpe, men han sa han ikke trengte hjelp, så da bare avventet jeg og holdt meg i nærheten i tilfelle han skulle ombestemme seg der han gav gass og kom skjvet igang pga feste kun til en pullert, mens han korrigerte nesten kontinuerlig med sidepropellen inntil han etterhvert fikk båten litt i siget og fikk litt styrefart. Selv rigget jeg til tau med trinse til begge pullertene mine (ligger alltid klart i båtene mine) så jeg kan slepe med kraften fordelt på flere pullerter og likevel ha trekket i senter og gode manøvreringsegenskaper. Litt verre nå riktignok hvor det er større mulighet for konflikt mellom tau og en av motorene.

Jeg har også sett hvordan strøken cabincruiser må slepes på plass av redningsskøyta selv om de har egen jolle med motor. Hadde strøken båt vært det samme som dyktig båtfører så burde de jo klart slikt selv når det er fint vær.

Jeg kjenner selv en som har slept en stor slepebåt av stål med en GH 11 eller lignende noen nautiske mil (eldre eier, og sønnen hjalp til). Da hadde jeg forøvrig på forhånd tilbudt slep (uten betaling) med min 15 foter da eier fortalte om mulig behov for forflytning noe frem i tid. Kjente dem ikke så godt dengang, men har siden blitt godt kjent med sønnen via et annet båtprosjekt.

Men jeg har jo sett at mange ikke er så nøye når det gjelder riper, husker jeg fortøyde med en eldre påhengsmotor med spisse metallhjørner og en strøken båt la seg så den lett kunne dunke borti metallhjørnet. Jeg sa til ham at det gjør ikke meg noe om du dunker borti, men du har så strøken båt at det er vel dumt om du dunker borti påhengsmotoren "min". Svaret hans var at han hadde lånt båten, så det var ikke så farlig. Kan hende det var en som etterpå angret på at han lånte ut båten til han der.

Fendere bruker jeg sjelden (stort sett kun når jeg reiser bort og dermed har forberedt for uvær, selv om det er lite sannsynlig). Og en sjelden gang iblant ellers. Men skal jeg legge inntil ei vanlig brygge noe timer så er det ekstremt sjelden jeg fendrer båtene mine (men har faktisk fendret noen båter i år etter avsluttet båttur, trebåt mot betongflytebrygge og trebåt mot metall-utrigger var det vel. Men din båt får vel også lettere skader hvis den dunker borti noe da det er endel flere tonn hos deg enn mine båter som veier ca 0,5 tonn og 1 tonn når de er utpå vannet.

Om man er litt borti ei brygge, men på en slik måte at det ikek blir noen skader på verken båt eller brygge så synes jeg ikke det gjør noe. Men passer jo på at det ikek blir noen harde sammenstøt. Men å svinge inn og bakke og svinge motor motsatt vei så bakenden drar seg pent og forsikig inntil synes jeg er en helt greit måte å legge til på, selv om det altså blir kontakt med brygga, som det jo forøvrig uansett blir når båten er fortøyd og jeg går iland for å feks fylle bensin.

Jeg gjør også hele tilleggingsprosessen alene, og uten sidepropell og denslags. Men har jo sett hvordan de med store båter har et voldsomt styr for å legge til og fylle drivstoff. Først ordner de klar fendere, så står det 3 personer langs rekka med tau mens fjerdemann styrer. Så kommer de inn til brygga og konkluderer med at det er visst ganske langt ned til brygga og diskuterer om det er forsvarlig å hoppe ned eller ikke (ca 1,5 meter fra dekk til brygge), hvor en fremme i baugen skal tøffe seg og sier det går fint, før han deretter går bakover til badeplattformen og går iland der for å ordne fortøyninga.

Å ligge longside utapå hverandre driver jeg veldig sjelden med. Skal det så mange båter inn på ei lite brygge at longside alene ikke går så er det som regel bedre at det legges til med baugen inn.

Komodo skrev for 15 timer siden:

Tror kanskje du skal slite litt med å vekke sympati for at du blir utsatt for bølger på utsiden av Tromøya. Der er det jo åpent hav, og Skagerak neste. Ellers er jeg selvsagt helt enig med deg i at det er tullete av en stor cabincruiser å passere kloss inntil ei 19 fots jolle som ligger i ro når været tilsier at det er ok. Jeg ville tenkt at vedkomne lå og fisket, og lagt kursen et stykke unna. Om det ikke hadde vært mulig å kjøre i bue rundt denne jolla ville jeg slakket av mens jeg passerte den. 

Jeg tror svaret er så enkelt at mange litt større båter plotter inn ei rute på kartplotteren, og følger den til punkt og prikke, evt. går på autopilot. Da er det meget dårlig sjømannskap å ikke overstyre autopiloten og legge en bue rundt fyren med fiskestang. 

Når det gjelder ditt ønske om at vedkomne skal få motorrommet sitt fylt med sjøvann så støtter jeg deg ikke. 

Men Tromøya er lang. Kanskje du kan oppdatere oss med hvor du lå?

image.png.92acf58c619b6174545465aa4f37e86c.png

Det at det er åpent hav der betyr at det er enormt med plass til å manøvrere på så man ikke trenger å gå så tett på andre båter.

Og det er jo ikke slik at er man utaskjærs så skal man automatisk forvente kjempestore bølger. For dette var mens det var fint vær og veldig stille på vannet. Og da er det vanlig at mange slags båter drar utaskjærs. Er jo vanlig å passere mange mye mindre båter også i mye dårligere vær enn dette utaskjørs der og andre steder. Feks er det vanlig at kajakker og små joller er ute der. Og i kveld som det blåser mye mer så overhørte jeg en samtale mellom noen kajakkfolk som hadde tenkt seg ut dit, som forøvrig er ved Tromlingene, litt nord for nordre innløp til Skare, sånn omtrent ved l-en i Kattsundholmene (husker ikke helt nøyaktig nå noen dager senere). Jeg synes forøvrig dette kartet var noe rart, hvor mange naturlige og viktige navn er utelatt (feks Tromlingene) og det er tatt med mange navn jeg aldri har hørt om.

Det er nok endel bruk av autopilot, men da bør man (som du sier) ha vett nok til å avvike fra den kursen man satt når man bare kikket på et kart og ikke så annen trafikk.

Når det gjelder å drukne motorer i saltvann så er min mening at alle bør få slippe dette. Dessverre er det endel som er uenige i dette og mener at andre bør ofre sin motor for at de selv skal kunne bølle seg frem med digre bølger. Da syne jeg det ville vært bedre om det var disse bøllenes motor som må ofres fremfor at andres motorer skal ofres.

Det blir jo litt som om man hadde kjørt bil uten å ta hensyn (og hadde hatt båtens forsikringssystem på biler) og stadig dunker borti noen biler så de ofte ikke er kjørbare etterpå. La oss si at en slik bilist en gang i uka siste måneden hadde kræsjet i parkerte biler så de ikke var kjørbare. Og fjerde uka var det din tur til å bli rammet, knust forstilling og 2 uker uten bil og 20.000 kr i verskstedregning. Ville du ikke da synes det hadde vært bedre og mer rett ferdig om bølle-bilisten den andre uka også skadet sin egen bil så den ikke var kjørbar og han dermed ikke fikk ødelagt enda en bil og din bil? Og kanskje han innser at hvis slik bøllekjøring faktisk også skader egen bil så var det kanskje ikke så lurt, kanskje man skulle holde litt større avstand til parkerte biler så man inngår skade på egen bil (andres biler bryr han seg neppe om).

Samme greia med båt, kan man bare ture frem og skkadene skjer kun på andres båter og et stykke bak så er det ikek så nøye for disse og de vil bare fortsette slik og stadig skade nye båter. Men går det ut over deres egen båt så kan det hende de tenker seg om og det kan redde mange båter.

Straff kan ofte være nødvendig for å unngå at mange blir utsatt for unødige skader og problemer. Synes du man feks bør si at fengsel er så ille at ingen bør utsettes for det og dermed gjøre det fritt frem å stjele og rane så dette øker voldsomt i omfang og vi får lovløse tilstander? Skulle man innrettet alt etter de som ikke tar hensyn så blir det flere av dem og det blir store problemer i samfunnet.

Om man nå durer på med kjempebølger nr mindre båter og gjør stor skade er det vel lite sannsynlig man får noen straff. Man kan sikkert 100 motorer til 10.000 kr/stk og dermed gjøre skade for en million før man kanskje får en bot på 5000 kr og kanskje erstatningskrav på 10.000 kr den ene gangen man blir tatt, og da er det ikke så avskrekkende pga lien fare for å bli tatt. Men den ene gangen kan være det som får vedkommende til å innse at det faktisk blir enorme skader og at dette ikke bør fortsette. Eller om vedkommende hadde fått druknet egen motor når han har druknet andres motor så kunne det reddet mange motorer. Men det måtte selvfølgelig foregått i ordnede former, man kan jo ikke bare dra frem pumpa som tar 13 kubikkmeter i timen og fylle et motorrom (fortere enn lensepumpa til bølla lenser), selv om det sikkert ville vært fristende å gjøre det på den enkle og lettvinte måten.

Men de som bøler har ofte stor og rask båt og dem som rammes har ofte en liten og sein båt som blir enda seinere når motoren er druknet, så de slipper som regel unna, og de er jo ofte et stykke unna når skaden skjer, så det er vanskelig å ta opp forfølgesen, og kanskje også å lese navn (lett å lese i mitt tilfelle), samt at de som blir utsatt for dette ofte er mer opptatt med å berge egen båt enn å studere båten til bølla.

Jeg ser jo i Tromøysund så er det mange som har fortøyd båtene sine med akterenden inn mot land og baugen ut mot hekkbølgegeneralene. Upraktisk når man skal ombord, men nødvendig for å unngå skade på egen båt når man har gått på land.

Politiet tar jo iblant bilen fra dem som er til fare for andre gjentatte ganger. Da mister de hele transportmiddelet sitt. Ville det ikek da være naturlig å ta transportmiddelet fra dem som er til fare for andre også til sjøs? Eller light-varianten med å "bare" utsette dem for det samme som de utsetter andre for, nemlig å senke motoren ned i saltvann.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Nå vet jeg ikke hvor mye telelinse som er brukt, men det ser uomtvistelig skummelt ut med sånn kjøring. Men han svensken i motorbåten diskvaliserte vel seg selv ved å hevde at de måtte ha styrefart. Styrefart i en båt uten ror? Den har jo hele tre sånne kvasi azimuther. Den kan stå stille og slå knute på seg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...