Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

nordgutt skrev On 28.8.2022 at 22.37:

 Ankerlanternen er en LED-pære fra Biltema. Mulig den er litt hvit/skarp men det er en grei sak å bytte pære nå.

En LED-pære som står i nærheten av VHF-antenna kan gi store forstyrrelser på signalet dersom ikke pæra har spesiell skjerming. Beste er nok å bytte til til vanlig halogen.

 

Ellers må jeg si jeg er imponert over både dugnadsvilje og ferdighetsnivå på gjengen her. Trivelig tråd og følge med på😊

Link to post
Share on other sites

Det kan også gå helt fint, det vil tiden vise. Ikke alle problemer bør tas på forskudd. Ankerlanterne med halogen er sløsing med energi, ingen god idé i en båt som ikke har all verden med batterikapasitet. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev for 12 timer siden:

Ikke alle problemer bør tas på forskudd.

Enig i det, men det er ikke alle som er klar over at dette kan være et problem, derfor jeg påpekte det.

 

Godt poeng at det er ankerlanternen, som sjelden brukes samtidig med VHF og dessuten brukes når motor ikke gir lading.

 

Selv har jeg erfart dette med ledpære og VHF en gang på gamlebåten. Topp-/ankerlanternen hadde røket og jeg skulle ut etter mørkets frembrudd. Satte på en løs, batteridrevet ledlanterne. All trafikk på VHF ble helt forvrengt. Hadde nok ikke skjønt at det var ledlanternen som gjorde det hvis jeg ikke hadde lest det et sted (sannsynligvis her inne).

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 30.8.2022 at 8.09:

Gelcoat er lagt på på kjølen så nå er det lett pussing og priming som skal til!

 

@Chilli SolbrisDu skriver gelcoat, men er det topcoat, dvs gelcoat tilsatt voks du legger på, ettersom det skal pusses, eller herder gelcoat uten voks såpass mye i overflaten at det lar seg pusse?

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 44 minutter siden:

 

@Chilli SolbrisDu skriver gelcoat, men er det topcoat, dvs gelcoat tilsatt voks du legger på, ettersom det skal pusses, eller herder gelcoat uten voks såpass mye i overflaten at det lar seg pusse?

 

Det er selvsagt topcoat. Dvs gelcoat tilsatt parafinvoks. Akkurat som du beskriver. Uten voks herder ikke gelcoaten. 
Jeg bruker 2% herder og 4 % voks. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 6 minutter siden:

Takker. :smiley:

Jeg var usikker på dette.

Må korrigere meg selv litt. Den herder ikke mot luft uten voks! Gelcoat uten voks herder mot de flatene den ligger an mot. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 3.9.2022 at 13.06:

Må korrigere meg selv litt. Den herder ikke mot luft uten voks! Gelcoat uten voks herder mot de flatene den ligger an mot. 

Ikke for å belære dere som er så flinke på noen måte, kun en opplysning om at det ikke er noe problem å slipe gelcoat som ikke er tilsatt voks. 

Det var Glomma Båt/Roar Modahl som tipset meg om det. De bruker kun voks når overflaten ikke skal slipes, som inne i skott etc. Han hadde en teori om at det kunne bli noe porer når man har voks i, men dette har ikke jeg opplevd selv.

Tørker bare raskt over med aceton innen sliping, ingen probler i det hele tatt👍😊

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 1 time siden:

Muligens en plass å feste andre enden av ankerkjettingen? 

Kanskje det har vært et manuelt anker der tidligere? I så fall er det jo mulig. Jeg har ikke noe anker i baugen nå, kun akter med ankervinsj med fjernkontroll.

 

Jeg har veldig lyst til å utforske mer muligheten til å ankre opp på koselige steder, foreløpig har jeg kun prøvd å ligge i bøye.  Derfor - når jeg kommer litt ovenpå igjen økonomisk -  står en ankervinsj foran øverst på ønskelista.

 

Jeg ligger jo veldig mye i gjestehavner fordi jeg er litt bevegelseshemmet og for det meste alene om bord på turer. Uthavner som ikke har mulighet til å legge til ved en liten brygge, men kun bratte svaberg, er derfor en litt for stor risiko for meg.

 

Men å slenge ut et anker og ligge på svai ville vært en mulighet som hadde gitt båtlivet mitt en ny dimensjon.

 

Sorry, ser at dette ble en liten digresjon fra det opprinnelige spørsmålet mitt...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 6 timer siden:

Ikke for å belære dere som er så flinke på noen måte, kun en opplysning om at det ikke er noe problem å slipe gelcoat som ikke er tilsatt voks. 

Det var Glomma Båt/Roar Modahl som tipset meg om det. De bruker kun voks når overflaten ikke skal slipes, som inne i skott etc. Han hadde en teori om at det kunne bli noe porer når man har voks i, men dette har ikke jeg opplevd selv.

Tørker bare raskt over med aceton innen sliping, ingen probler i det hele tatt👍😊

Det ytterste laget mot luft vil uansett ikje herde. Det er derfor du må vaske med aceton. Utover det er det som du sier bare å slipe. Det med porer tror jeg ikke stemmer. Men der tenker jeg @Knude vet svar!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 58 minutter siden:

Det ytterste laget mot luft vil uansett ikje herde. Det er derfor du må vaske med aceton. Utover det er det som du sier bare å slipe. Det med porer tror jeg ikke stemmer. Men der tenker jeg @Knude vet svar!😃😃

Jepp, det tenker jeg at han kan😊👍

Nå er vel ikke Modahl noen nybegynner han heller, driver vel fortsatt med dette på fulltid😊

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 8 timer siden:

En ting jeg har lurt på siden starten av dugnaden. Noen som vet hvorfor disse jernstengene var innstøpt i baugen? 

 

Taskeladden skrev for 5 timer siden:

Muligens en plass å feste andre enden av ankerkjettingen? 

Tror ikke det. De jernene som var støpt inn var rett og slett litt for solid for det, så jeg tror dette har vært beregnet på noe kraftigere, f.eks. vinsj.

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 9 timer siden:

Ikke for å belære dere som er så flinke på noen måte, kun en opplysning om at det ikke er noe problem å slipe gelcoat som ikke er tilsatt voks. 

Joda, kan bekrefte at gelcoat uten parafinvoks blir hardt til slutt det også, selv uten å vaske vekk topplaget med aceton. Men det er flere faktorer som spiller inn; temperatur, mengde herder, og herdetid. Bare prøv å bland litt gelcoat med herder i en kopp, og kom tilbake etter noen uker... Men man får jo ikke den blanke glansen som med topcoat. 

Link to post
Share on other sites

Kan ellers fortelle at deiselvarmeren har ankommet fra @Wallas Service for en god stund siden, men jeg har ikke hatt tid til å sette den inn før i ettermiddag. Varmeren er nå montert og koblet til, og in-line filter er montert på dieseltilførselen. 

 

Her er delene fra @Wallas Service tatt ombord og pakket ut. Dieselvarmeren er totalt overhalt, og det er byttet en rekke komponenter i varmeren. Fikk et inntrykk pr telefon at det strengt tatt var på kanten at det var lønnsomt å reparere den, så her har virkelig Wallas Servce tatt på seg spanderbuksene og sponset mye deler! Men utskiftingen av deler ble faktisk så omfattende, at vil ble enig om å ta fra spleisen til å betale to viftemotorer som er byttet ut, ellers hadde det faktisk blitt en uforholdsmessig stor kostand for Wallas Service å bære. I tillegg til alle delene som er byttet  i varmeren, ser vi at det også er vedlagt en egen pakke med varmeslange, eksosslange, og in-line dieselfilter. 

20220904_190537.jpg

 

Dieselfilter er montert på sugeslange.

20220904_192608.jpg

 

Varmeren er montert og koblet til diesel og strøm, men jeg har ikke testet den. Det er to ting som gjenstår som jeg ikke rakk. Det ene er å kappe den øvre varmluftslangen og skjøte den (vi har slange, men ikke skjøtestykke og slangeklemmer), det andre er å montere isolerende slange utenpå eksosen, se bildet under.

20220904_192633.jpg

 

Denne slangen skal altså være utenpå eksosslangen. Forbrenningsluften suges inn mellom de to slangene, samtidig som man får en isolasjon av eksosen. For å få montert denne slangen må det bores et større hull i skottet der ekosslangen går ut. Jeg tror også det lille bordet på babord side i båten, rett til venstre og opp for dette bildet, må fjernes slik at man kommer ned under dørken på den siden av skottet. 

20220904_192645.jpg

 

Det var det lille jeg rakk i dag. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...