Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Da melder jeg i all beskjedenhet følgende oppdarag utført:

 

 - Flaggstangholderen ferdig med settskrue. Den var oså litt trang oo måtte bores opp litt (slipes innvendig).

 - Pynteteak og flaggstang ferdig pusset. Mettet med Owatrol D1 og gitt 5 strøk Respect.

 - To gripehåndtak ferdig. Laget av laminert teak med gjennomgående skruer.

 

Jeg tar sikte på å komme innom til helgen. Lørdag eller søndag.

 

IMG_0258.JPG

IMG_0261.JPG

IMG_0254.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

@VegJoh, er det slik å forstå at denne båten har installert et system for trinnløst pådrag for trusteren?

 

Ja, det stemmer... Jeg prøver meg på en skisse for forklare hvordan det ser ut (NB ! ut i fra det jeg har klart å kartlegge på den begrensede tiden)

 

IMG_1089.jpg.bc1f52b2e8671cd79c58c749c015dd99.jpg

Slik er det koblet nå, sånn som jeg har klart å avdekke. 

Bergtatt hadde et ganske moderne Sleipner sidepowersystem av s-link typen. Dette systemet har også en DC spenningsregulator koblet inn før truster slik at man kan kjøre truster med redusert/variabel effekt. 

Siden s-link systemet er mer som et "datanettverk", så krever den ende terminatorer på kablingen. Siden det allerede er installert, så bestemte jeg meg for at vi lar s-link panelet stå der, istedet for å blende åpningen å sette i en terminator på kabelen.  Bergtatt hadde også en S-link kontrollboks. Denne tillater at man kan koble til "konvensjonelle" panel og fjernkontroll med utstyr som bare har av/på brytere og ikke en variabelt signal ut. Siden fjernkontroll allerede var koblet til denne. Ble det "nye" panelet koblet i parallell med fjernkontroll og gjør at begge disse enheten kan styre systemet. 

 

Skulle man gjort noe alternativt så ville det ha utvidet "prosjektet" kraftig og er ikke å anbefalte, da man etter min mening, oppnår svært lite utover å bli kvitt litt kabel og noen komponenter. 

Et alternativ kunne vært som dette:

 

 

IMG_1090.jpg.bfb4be724716f57431548899d75fb45c.jpg

 

Fjerne DC spenningsregulatoren ved baugtrusteren og koblet hovedstrømmen rett på truster.

Lagt nye konvensjonelle Sideppower kabler (5 ledere rød/sort/blå/grå/gul).

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 1 time siden:

Jeg glemte jo merkemaskinen min i Bergtatt i går, så jeg var innom der i morges etter nattevakt for å hente den.

 

Det endte med at jeg måtte gjøre noe småtteri i dag også.

 

Slik jeg fant ut i går. Så var styrestrømmen til baugtruster, tjuvkoblet inn på strømmen til kjøleskapet. Problemet med det er selvsagt at skulle sikringen til kjøleskapet gå, så ville man miste evnen til å bruke truster. 

Dette ble koblet om.

IMG_8887.jpeg.62a2b34146cd484b0f186a3cdcd86626.jpeg

Strømmen til baugtruster var koblet inn på sukkerbiten som også gir strøm til kjøleskap. På denne er det også minus kabel. Dette ble gjøres på på en bedre måte for de som skal dit på lørdag. Kablene som går inn til minus så ikke bra ut.

 

 

IMG_8889.jpeg.7a78c2283799a7dd9ca23a82b525c985.jpeg

Når det gjelder strømmen til baugtruster. Så fjernet jeg tjuvkoblingen fra kjøleskapssukkerbiten og skøtet på kabelen, slik at den kom helt bort til fordelingskinnen etter hovedstrømsbryteren. Flyttet også sikringen til baugtrusterstyrestrømmen dit. slik at den er mer tilgjengelig enn under kjøleskapet ??!

 

IMG_8890.jpeg.3583d36c1038c43edc5b3a71f61f0cfb.jpeg

Den sikringsholderen som jeg beskrev i går ble også erstattet med en ny. Jeg hadde en liggende som ble donert.

 

Jeg kommer ikke på lørdag, da jeg skal konfirmere min yngste sønn.

Men det jeg så som jeg tenker det virkelig bør gjøre noe med på lørdag er dette:

IMG_8888.jpeg.e28ddd5131c3511c2bb67b4918a3f578.jpeg

Rett etter hovedstrømsbryteren for forbruk, så ligger det to koblingskinner. De er henholdsvis + og -.

Problemet her er at de bare ligger med noen millimeters avstand fra hverandre. Se f.eksempel på 

+ kabelskoen til venstre i bilde. Hvis det som følge av risting mutter løsner og kabelskoen som følge vrir seg 20-30 grader så er det full kortslutning. Noe for @Gullfisk / @nordgutt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På morran etter natt jobb også:eek:

Imponerende innsats. 

Har du blitt dugnadsavhengig:giggle:

Så ikke bra ut den skinna der nei. Alt for stor kabelsko, og så er nok ikke den skinna beregnet på gjennomgående forsyning,  hvis det er det det er. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

På morran etter natt jobb også:eek:

Imponerende innsats. 

Har du blitt dugnadsavhengig:giggle:

Hmm.. ja det ballet litt på seg. Men synes det er greit å gjøre en jobb helt ferdig :yesnod: Nå får jeg ikke deltatt på en stund pga. andre plikter og jobb. Men jeg vil anbefale alle her på forumet til å ta seg en tur å hjelpe til. Det er givende arbeid og veldig artig å treffe andre brukere av baatplassen og få et ansikt å knytte til brukernavnet :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 10 minutter siden:

Hmm.. ja det ballet litt på seg. Men synes det er greit å gjøre en jobb helt ferdig :yesnod: Nå får jeg ikke deltatt på en stund pga. andre plikter og jobb. Men jeg vil anbefale alle her på forumet til å ta seg en tur å hjelpe til. Det er givende arbeid og veldig artig å treffe andre brukere av baatplassen og få et ansikt å knytte til brukernavnet :thumbsup:

Slutter meg til oppfordringen!😃😃

Jeg kommer til dugnad på lørdag rett etter nattevakt. Så får vi se hvordan kvaliteten på fet blir😳😳😳🤣🤣🤣

Ivardraco skrev 3 minutter siden:

kan hende jeg klarer og komme en tur på lørdag og hjelpe til litt :)

Det hadde vært helt toppers!😄😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Da melder jeg i all beskjedenhet følgende oppdarag utført:

 

 - Flaggstangholderen ferdig med settskrue. Den var oså litt trang oo måtte bores opp litt (slipes innvendig).

 - Pynteteak og flaggstang ferdig pusset. Mettet med Owatrol D1 og gitt 5 strøk Respect.

 - To gripehåndtak ferdig. Laget av laminert teak med gjennomgående skruer.

 

Jeg tar sikte på å komme innom til helgen. Lørdag eller søndag.

 

IMG_0258.JPG

IMG_0261.JPG

IMG_0254.JPG

Dette er jo helt aldeles nydelig! Dette har du virkelig greie på! Tusen takk for all hjelp! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at S-Link-system og frekvensomformer da egentlig er "bypassed" i det nye oppsettet. Dvs at Bergtatt ikke lenger har trinnløs styring av baugthruster. Sikkert helt ok i et slikt oppsett. Etter mitt syn er slik trinnløs styring bare fornuftig på svært kraftige thrustere, og egentlig bare i kombinasjon med "hold-funksjon" på lavt pådrag som i praksis krever at man har thruster i begge ender. Det dumme med systemet er at man uansett ikke får kjørt trinnløst via fjernkontrollen - og det var vel den som i praksis blir mest brukt her.

 

Jeg kan jo da anbefale @Pequod å vurdere å legge ut disse komponentene for salg. Det er nokså kostbart utstyr og som evt kan bygges sammen med tilsvarende hos andre. Sikkert noen som kunne tenke seg å supplere eget anlegg med dette.

 

For å hjelpe på evt salg så kan jeg si at systemet er genialt for sitt bruk, og gjør finmanøvrering enkelt. Løp og kjøp hvis dette evt kommer på markedet. NB, NB: Jeg tar forbehold om at CANBUS-systemet (S-link) muligens vil gi feilmelding ved evt frakobling av frekvensomformer, men jeg tror ikke det får betydning når man kun kjører med fjernkontroll samt "gammeldags" styrepanel. 

 

Er ellers meget imponert over innsatsen til alle dere som jobber på dugnad her:)

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HansH skrev 19 minutter siden:

Forstår det slik at S-Link-system og frekvensomformer da egentlig er "bypassed" i det nye oppsettet. Dvs at Bergtatt ikke lenger har trinnløs styring av baugthruster. Sikkert helt ok i et slikt oppsett. Etter mitt syn er slik trinnløs styring bare fornuftig på svært kraftige thrustere, og egentlig bare i kombinasjon med "hold-funksjon" på lavt pådrag som i praksis krever at man har thruster i begge ender. Det dumme med systemet er at man uansett ikke får kjørt trinnløst via fjernkontrollen - og det var vel den som i praksis blir mest brukt her.

 

Jeg kan jo da anbefale @Pequod å vurdere å legge ut disse komponentene for salg. Det er nokså kostbart utstyr og som evt kan bygges sammen med tilsvarende hos andre. Sikkert noen som kunne tenke seg å supplere eget anlegg med dette.

 

For å hjelpe på evt salg så kan jeg si at systemet er genialt for sitt bruk, og gjør finmanøvrering enkelt. Løp og kjøp hvis dette evt kommer på markedet. NB, NB: Jeg tar forbehold om at CANBUS-systemet (S-link) muligens vil gi feilmelding ved evt frakobling av frekvensomformer, men jeg tror ikke det får betydning når man kun kjører med fjernkontroll samt "gammeldags" styrepanel. 

 

Er ellers meget imponert over innsatsen til alle dere som jobber på dugnad her:)

Heisan!

Takk for tips og betraktninger om dette. Så vidt jeg har forstått er det vel bare et forslag til hva man skal gjøre hvis man velger å bypasse, ikke at det er det som planlegges å gjøre.

 

Så om jeg får komme med et ønske, så er det at man beholder det slik det er nå, med de endringer/forbedringer som er gjort, spesielt med tanke på at disse komponentene er ganske dyre.

 

På min ultimate ønskeliste står nemlig en hekkthruster! Og da tror jeg det kanskje er lurt å beholde dette utstyret.

Det er nok noen år til jeg gjør dette ennå, men når båten blir ferdig i høst, så er det egentlig ikke så veldig mye igjen av det som jeg ønsker meg... Er spent på om det blir tid og penger nok til å legge inn septiktømming til land denne gangen.

 

Jeg tenker at jeg tar fra feriepengene neste år for å få montert et ankerspill i baugen med fjernkontroll. Så ønsker jeg ny hovedkalesje i samme farge som kalesjetaket året etter (planen er å bruke den gamle som vinterkalesje så lenge den varer), og deretter hekkthruster fra feriepengene i 2025...

 

Slik som båten blir nå kommer jeg til å beholde den leeenge, utelukker ikke at dette er den båten jeg vil dø i til slutt, og da kan jeg likeså gjerne gå all-in når det gjelder utstyr! Jeg er jo alene om bord 95 prosent av tiden, så to thrustere ville jo gjort det enda enklere.

 

Og hvem vet hvor lenge jeg beholder benet? Med to thrustere og hold-funksjon kan jeg få noen år ekstra i båten også med to benproteser...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Pequod Absolutt enig i dine betraktninger. Men jeg oppfattet at styrepanelet du nå får ikke er av typen som går via S-link (CANBUS). Derved mister du nå variabel styring av baugthrusteren inntil videre. Støtter så absolutt plan om akterthruster etterhvert. Og da i tillegg en frekvensomformer der bak også som gir mulighet for variabel styring via dobbelt S-link-panel.

 

For en som betjener båten alene, så er thruster i begge ender (med variabel hastighet og hold-funksjon) genialt som hjelpemiddel. Veldig kjekt å kunne la båten ligge med kontinuerlig skyv inn mot brygga når du fortøyer. 
 

Nb: Dette trekker mye strøm, så den typen bruk krever et robust strømopplegg - samt bevissthet til å stoppe anlegget så snart du har fått feste.

Link to post
Share on other sites

 

Pequod skrev for 1 time siden:

På min ultimate ønskeliste står nemlig en hekkthruster! Og da tror jeg det kanskje er lurt å beholde dette utstyret.

Mlitt råd er selg det hvis du kan. Det vil koste deg myye, å ferdigstille et slikt system. Blir ikke bare hekktruster du mangler da. Den eneste grunnen til at båten din har dette er nok at den har vært eid av en Sleipner ansatt. Anbefaler derfor at du gjør som @HansH foreslår. 

 

 

Pequod skrev for 1 time siden:

Er spent på om det blir tid og penger nok til å legge inn septiktømming til land denne gangen.

Ikke for å være festbrems, men jeg tror det er mest realistisk å prioritere ting litt lenger ned i behovspyramiden, som å få båten tett. Det er en imponerende innsats som har blitt gjort av de som har stilt opp, men det er tross alt ikke alt for mange som har møtt opp. Men for all del, sett det på lista, kanskje noen melder seg til å komme og ta den jobben?

 

Ellers kan jeg melde om at @Wallas Service er godt i gang med å overhale dieselvarmeren. Vet ikke om den har fungert i ditt eie, men så vidt jeg forstår var det litt å henge fingrene i der også. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Mlitt råd er selg det hvis du kan. Det vil koste deg myye, å ferdigstille et slikt system. Blir ikke bare hekktruster du mangler da. Den eneste grunnen til at båten din har dette er nok at den har vært eid av en Sleipner ansatt. Anbefaler derfor at du gjør som @HansH foreslår. 

 

Det som eventuelt kan selges er kabler, DC regulatoren (ca 18000 ny), og evt kontrollboksen (ca 4000 ny). Panelet er jo defekt og har ingen reel verdi for en tredjepart.. Resten må beholdes. Så la oss si at man kan få en 10-15000,- for alt dette brukt. 

 

Thrusteren som sitter der er en SEP60 /185 S. Den er tilpasset s-link systemet og regulatoren og må nok ha en tilpasning for å kunne fungere mot en konvensjonelt system vil jeg tro. Med prisene på Side-power utstyr så blir det fort noen båtlapper. Videre så må det legges nye kabler, skal man gå for noe originalt så blir det også noen kroner. 

 

Prosjektet har kanskje ikke tid og rammer til å ta på seg en slik jobb nå ?? Det er kanskje andre presserende oppgaver som bør prioriteres på dugnad ?? 

I såfall tenker jeg at det kanskje er greit å la det være slik det er nå.

 

Når det gjelder det gamle defekte panelet, så vil jeg tro at hold funksjonen fortsatt fungerer hvis man bruker + og - knappene, uten at jeg har testet akkurat dette. 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

 

 

Ellers kan jeg melde om at @Wallas Service er godt i gang med å overhale dieselvarmeren. Vet ikke om den har fungert i ditt eie, men så vidt jeg forstår var det litt å henge fingrene i der også. 

 

 

Varmeren er ferdig, og prøvekjørt, og blir sendt i morgen i posten.

Ble skiftet noen deler her også:

Glødeplugg, bunnmatte, kabel mellom kretskort og glødeplugg (var teipet for å skjule defekt isolasjon), drivstoffnål og slange mellom pumpe og drivstoffnål (slangen gikk i oppløsning når jeg tok på den), brennluftviftemotor (bråkte noe inn i hel.....), varmluftmotor (begynte å lage noe ulyder den også).

 

Virket absolutt ikke slik den var, men det gjør den nå. 

Prøvekjørt ca 20 min på høy effekt og 10 min på lav effekt, og varmer godt.

 

Sender som sagt i morgen, 2 pakker. Den ene med varmeren, og den andre med slanger + dieselfilter.

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

Prosjektet har kanskje ikke tid og rammer til å ta på seg en slik jobb nå ?? Det er kanskje andre presserende oppgaver som bør prioriteres på dugnad ?? 

I såfall tenker jeg at det kanskje er greit å la det være slik det er nå.

 

Når det gjelder det gamle defekte panelet, så vil jeg tro at hold funksjonen fortsatt fungerer hvis man bruker + og - knappene, uten at jeg har testet akkurat dette. 

Tror nok det er andre ting som bør prioriteres nå ja, som å finne ut mer om solcellepanelet og ladingen, samt sjekke om skillereleet faktisk fungerer? Slik det er koblet nå, så virker i alle fall fjernkontrollen, som jeg omtrent utelukkende har benyttet, og nå har jeg jo en mulighet nummer to med det andre kontrollpanelet, så for meg er ikke det prioritet nå, nei.

Link to post
Share on other sites

Wallas Service skrev 36 minutter siden:

Glødeplugg, bunnmatte, kabel mellom kretskort og glødeplugg (var teipet for å skjule defekt isolasjon), drivstoffnål og slange mellom pumpe og drivstoffnål (slangen gikk i oppløsning når jeg tok på den), brennluftviftemotor (bråkte noe inn i hel.....), varmluftmotor (begynte å lage noe ulyder den også).

Hmm, som så mye annet om bord, så har også denne virket når jeg har brukt den... Har ikke brukt den i år, men de foregående årene. Kan stemme at dette med at viften bråker, spesielt hvis den har stått på en stund og når jeg har ligget stille til kai.

 

Jeg har ikke brukt den veldig mye, men den virket i alle fall godt nok de to siste vintrene (ikke i år, har ikke brukt den i år) og har da sittet under kalesjen i t-skjorte en februardag og hatt det koselig og varmt.

 

Men har tenkt flere ganger at Webastoen i snekka varmet bedre enn denne Wallasen, så mulig at den ikke har fungert optimalt.

 

Har ellers ikke brukt den særlig når jeg har ligget til havn, da har jeg stort sett brukt en varmeovn koblet til landstrømmen. Har aldri brukt den om natta og har kun brukt den som varmer, har ikke prøvd den rene viftefunksjonen.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 1 time siden:

Prosjektet har kanskje ikke tid og rammer til å ta på seg en slik jobb nå ?? Det er kanskje andre presserende oppgaver som bør prioriteres på dugnad ?? 

I såfall tenker jeg at det kanskje er greit å la det være slik det er nå.

Da har jeg misforstått litt. Jeg trodde dette var komponenter som ikke var i bruk og kunne plukkes ut. 

 

Pequod skrev 45 minutter siden:

Men har tenkt flere ganger at Webastoen i snekka varmet bedre enn denne Wallasen, så mulig at den ikke har fungert optimalt.

At den overhode har fungert med tanke på alle de delene @Wallas Service har erstattet er nok mest flaks. At den har varmet dårlig når den først har virket, er nok på grunn av at en av slangene for varmluft nærmest var helt flat.

 

Kommer ikke mye luft gjennom denne slangen:

13.jpg.5d1d4478764f1d2b60f88488fbcbaf8f.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Legger med 1 mtr av den slangen, eller trenger du mer?

 

Skjøtestykke har jeg ikke, men du finner det hos Maritim Fredrikstad Floa og Maritim Fredrikstad Rolvsøy. Husk slangeklemmer.

https://www.maritim.no/skjotestykke-75-mm#tabHeaderStock

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 13 timer siden:

Delene er i Moss,  om noen vil plukke opp på veien

Kjører Oslo - Fredrikstad lørdag så kunne plukke opp delene da - om du ikke kommer selv. Men, jeg er sannelig usikker på hva jeg skal prioritere lørdag. Tar gjerne imot innspill på hva som haster mest på det elektriske. Jeg tenker den inverteren ikke det det som haster mest. Tenkte å se på lanterner og evt. lader/solcelle. Det er vel et anker-rele som må på plass. Kunne egentlig tenkt meg å legge opp ny forsyning fra forbruk til dashbord/sikringspanel, inkl. ny minusskinne der framme - og prøve å bli kvitt noen av de løse ledningene rundt omkring, men om vi får ting til å fungere as is i første omgang så kan slikt gjøres etter sjøsetting også. Det krever også kabler av en viss dimensjon og minus-skinne ++ og er også et kostnadsspørsmål. Det ligger også et supert Victron batterimonitor sett i båten som vi burde få montert, men igjen tenker jeg vi må nedprioritere den i foreløpig. Ser ut som lørdag blir den eneste dagen jeg får til på en stund så jeg bør ikke starte på for mye. Neste helg er jeg bortreist.

Link to post
Share on other sites

@nordguttJeg kan godt ta inverterbiten, når jeg kommer meg dit. Sikringsfordelingen jeg har kjøpt, tenkte jeg å bruke til å samle enkeltsikringer i hovedbryterrommet, og kunne kanskje være greit å ha om man begynner med noe nedi der. Ellers høres det jo fornuftig ut det du har planer om å prioritere. Du er jo etterhvert godt kjent inni skapet der.

Er ferdig på jobb kl 12, i utgangspunktet, men kan bli tilkalt når som helst resten av døgnet. Dvs at jeg kan være på vei til Bergtatt, men må snu. Så litt uforutsigbart om jeg kommer eller ikke, og hvor lenge jeg blir på lørdag, men ønsker å prøve.

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev for 9 timer siden:

Kunne egentlig tenkt meg å legge opp ny forsyning fra forbruk til dashbord/sikringspanel, inkl. ny minusskinne der framme

 

Fantastisk innsats du legger ned! Og; en inspirasjon til å fortsette med spagetti i egen båt.

 

Jeg har begynt da; og har laget to systemer på forbruk;

 

Ett sett med sikringsholder og minus-skinne i «kjelleren» for det som «alltid» skal stå påkoblet, samt det som krever mye strøm, slik at det blir godt tverrsnitt og korte lengder på disse kablene;

-gassalarmer

-magnetventil til gass

-kjøleskap

-pumper

 

Og så har jeg ett sett med sikringer og minus-skinne til for «resten» ved styreposisjon (orginalt);

-lys

-vindusvisker

-kartplotter

-pentrypumpe (for at det skal være raskt å skru av hvis vanntanken går tom)

 

Nå som du har gjort den tidkrevende jobben med å kartlegge ledninger, så kan jo lettere nye ledninger trekkes. Det er jo ikke så veldig dyrt med fortinnet kabel fra BT, hvis det penger igjen i kassa? Jeg kjøpte minus-skinne på Elektroimportøren; det var ikke så dyrt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...