Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

nordgutt skrev 1 time siden:

Kan du sjekke at takluken er lukket og låst. Ble usikker på om den ble lukket skikkelig når vi var der søndag. Var opp der og sjekket lanterner...

Den er lukket og låst!☺️☺️

Pequod skrev 14 minutter siden:

Når du skrev det kom jeg på at det mangler en pære i topplanterna/ankringslanterna... :giggle:

Akkurat det skal vi nok få fikset!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da er det nye startbatteriet i båten. Men jeg har ikke montert det! Det blir i morgen høyst sannsynlig!

F9866DCC-0823-431B-9F5E-AE742ED49A0D.jpeg.3bfa07148baa4874db72b4e49e087f14.jpeg

 

Jeg har også slipt kjølen, som jeg trodde trenger vi ikke å støpe her. Finsliping, primer og bunnstoff så er den biten i orden. 
Skulle gjerne hatt kjølen ti cm opp fra underlaget. Men dette kan bli satt opp som en av oppgavene to år fram i tid. Å slipe ned gammelt bunnstoff. Ellers er det ikke noe som er et problem i dag. 
BB13E558-8D3B-4A9A-87B5-495C50940EA2.jpeg.4de497af140ff61ad27380db7bfb0a81.jpeg

 

C9269423-FFF0-4909-922B-7ADAC405D42D.jpeg.ec762bed484848685197c0eff1784f74.jpeg

 

39A0B18D-7C23-441D-909B-052D9CEAA428.jpeg.370ff6505c6eaac6f59dca73a134dc24.jpeg

 

23E20863-40FD-4288-8B60-18D377A37FC3.jpeg.d711715676d503a28b2fdbfcd974ddbc.jpeg

 

3D012FED-208D-4175-AC56-8F5D64CD6BB4.jpeg.f8a625d1f9e49994622c39fbfd86d6ee.jpeg

 

6E756C30-3271-4B24-B061-3010EAE44CBB.jpeg.a9a10cab8f0ae55bdf8b3168b6e28fdd.jpeg

 

224E6C46-6782-449E-8511-4B7C9F137998.jpeg.db54fb8a36594962ec0559f51ac86281.jpeg

 

 

 

 

Redigert av Chilli Solbris
Rettet skrivefeil pussig nok!😁 (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

Chilli Solbris skrev 9 minutter siden:

Jeg har også slipt kjølen, som jeg trodde trenger vi ikke å støpe her. Finsliping, primer og bunnstoff så er den biten i orden. 

Litt gelcoat før primer kanskje? I så tilfelle kan jeg ta meg av det. 

 

Link to post
Share on other sites

Tiden flyr... Her kommer en oppdatering fra våre oppdagelser søndag. Første post dedikerers lanterner. Det er to lanternebrytere, en for ankerlanterne og en bryter for navigasjonslanterner. Foruten sidelanterner har båten to lanterner i masten på taket; En 360-grader rundtlysende i toppen samt en 225? grader litt nede på masten. I tillegg har den også en akterlanterne på hekken. Kan vi først bli enige om hva som skal lyse, når? Jeg hadde forventet at ved å slå på bryter for ankerlanterne så skulle kun den rundtlysende lanternen i toppen av masten lyse? Ved å slå på navigasjonslanternene skulle alle resterende lyse? Om vi så slår av bryter for anker så skal rundtlysende slukke selv om navigasjonslanternene er slått på? Strengt tatt er det "luksus" med 2 lanterner i masten pluss akterlanterne? En rundtlysende topplanterne hadde vært nok å denne båten? Det har vel noe med krav til lysstyrke å gjøre også? Men uansett, det enkleste er vel å få det som er der til å virke.

100_IMG_3405_brytere_bb.jpeg.047e606e93a05242c0af80569a3eb911.jpeg

 

Tror ingen lanterner virket ved første test. Rundtlysende ankerlanterne hadde en åpenbar forklaring på manglende lys - manglende pære. Men det er muligens mer en pære som mangler, da jeg heller ikke klarte å måle noe spenning der oppe. Ved visuell feilsøk ser koblingene noe forvirrende ut. Ved gjennomføringen i taket under masten kommer det 2 ledere pluss jord. Begge ledere en klemt sammen i en kabelsko, ergo kan det ikke være skille mellom funksjonalitet på de 2 lanternene i masten. Enten må begge lyse, ellers er begge slukket. Videre ser det sannelig ut som begge pluss-ledere (sort/grå) ender opp i toppen av masten. I så fall vil det neppe lyse om det setts inn en pære der. For det andre fant vi et brudd pga. korrosjon i en Molex?-kontakt bak sikringspanelet. Prøvde å skrape av korrosjonen uten at det hjalp. Måtte til med et kraftig hack i form av å stappe ned noen kopper-kordeller - da kom den! Tapet sammen og la det tilbake, men dette må fikses bedre. Litt usikker på hva status ble til slutt, men vi hadde i alle fall lys i sidelanternene og den "nederste" topplanternen. Tror sannelig det var slik at de lyste når vi slo på ankerlanterne bryter, men what ever... Her bør det tunes litt - om vi blir enige om hvordan det skal fungere.

105_IMG_3422_ledninger_dash.jpeg.0efde6a1e9a69b7452388d7a91b60ec8.jpeg115_IMG_3436_molex_korrosjon_lanterner.jpeg.32cbc132ecb256c223eaa60e241d54f7.jpeg116_IMG_3437_molex_korrosjon_hack.jpeg.da2c466db8ed589f94c5b65a5e0b1751.jpeg120_IMG_3444_korrosjon_tapet.jpeg.9e4997eb463501db8a74c82818318000.jpeg130_IMG_3440_topplanterne_lyser.jpeg.d6a66adc29b1b3f80f1b22d53684f196.jpeg150_IMG_3439_rundtlysende_mangler_paere_2.jpeg.f7d955970e3d6f9a7178f4967a58d829.jpeg160_IMG_3441_rundtlysende_topp_gj_foering_2.jpeg.5817c334f19d525f1683fbec32892a34.jpeg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

 

Litt gelcoat før primer kanskje? I så tilfelle kan jeg ta meg av det. 

 

Nei. Det er helt unødvendig med gelcoat. Epoxyprimer holder lenge og en grovere overflate slik det er nå, gir bedre feste for primer. Det er dårlig med sollys og UV stråler under primeren og bunnstoff!😁😁

Jeg har to-komponent primer stående. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev 18 minutter siden:

Tiden flyr... Her kommer en oppdatering fra våre oppdagelser søndag. Første post dedikerers lanterner. Det er to lanternebrytere, en for ankerlanterne og en bryter for navigasjonslanterner. Foruten sidelanterner har båten to lanterner i masten på taket; En 360-grader rundtlysende i toppen samt en 225? grader litt nede på masten. I tillegg har den også en akterlanterne på hekken. Kan vi først bli enige om hva som skal lyse, når? Jeg hadde forventet at ved å slå på bryter for ankerlanterne så skulle kun den rundtlysende lanternen i toppen av masten lyse? Ved å slå på navigasjonslanternene skulle alle resterende lyse? Om vi så slår av bryter for anker så skal rundtlysende slukke selv om navigasjonslanternene er slått på? Strengt tatt er det "luksus" med 2 lanterner i masten pluss akterlanterne? En rundtlysende topplanterne hadde vært nok å denne båten? Det har vel noe med krav til lysstyrke å gjøre også? Men uansett, det enkleste er vel å få det som er der til å virke.

100_IMG_3405_brytere_bb.jpeg.047e606e93a05242c0af80569a3eb911.jpeg

 

Tror ingen lanterner virket ved første test. Rundtlysende ankerlanterne hadde en åpenbar forklaring på manglende lys - manglende pære. Men det er muligens mer en pære som mangler, da jeg heller ikke klarte å måle noe spenning der oppe. Ved visuell feilsøk ser koblingene noe forvirrende ut. Ved gjennomføringen i taket under masten kommer det 2 ledere pluss jord. Begge ledere en klemt sammen i en kabelsko, ergo kan det ikke være skille mellom funksjonalitet på de 2 lanternene i masten. Enten må begge lyse, ellers er begge slukket. Videre ser det sannelig ut som begge pluss-ledere (sort/grå) ender opp i toppen av masten. I så fall vil det neppe lyse om det setts inn en pære der. For det andre fant vi et brudd pga. korrosjon i en Molex?-kontakt bak sikringspanelet. Prøvde å skrape av korrosjonen uten at det hjalp. Måtte til med et kraftig hack i form av å stappe ned noen kopper-kordeller - da kom den! Tapet sammen og la det tilbake, men dette må fikses bedre. Litt usikker på hva status ble til slutt, men vi hadde i alle fall lys i sidelanternene og den "nederste" topplanternen. Tror sannelig det var slik at de lyste når vi slo på ankerlanterne bryter, men what ever... Her bør det tunes litt - om vi blir enige om hvordan det skal fungere.

105_IMG_3422_ledninger_dash.jpeg.0efde6a1e9a69b7452388d7a91b60ec8.jpeg115_IMG_3436_molex_korrosjon_lanterner.jpeg.32cbc132ecb256c223eaa60e241d54f7.jpeg116_IMG_3437_molex_korrosjon_hack.jpeg.da2c466db8ed589f94c5b65a5e0b1751.jpeg120_IMG_3444_korrosjon_tapet.jpeg.9e4997eb463501db8a74c82818318000.jpeg130_IMG_3440_topplanterne_lyser.jpeg.d6a66adc29b1b3f80f1b22d53684f196.jpeg150_IMG_3439_rundtlysende_mangler_paere_2.jpeg.f7d955970e3d6f9a7178f4967a58d829.jpeg160_IMG_3441_rundtlysende_topp_gj_foering_2.jpeg.5817c334f19d525f1683fbec32892a34.jpeg

Her ble jeg litt overrasket. Alle navigasjonslanterner, altså babord, styrbord, akter og midtre, har fungert hele tiden mens jeg har hatt båten. Dette har jeg vært veldig nøye med å sjekke, spesielt siden jeg gjerne starter turene mine litt sent på dagen og mange ganger kommer inn i havn når mørket har falt på.

 

Så at de nå plutselig ikke virker tror jeg må skyldes enten batteriproblemer eller dårlig kontakt et sted etter at dere har jobbet med lkabelsalaten om bord. Lanternene fungerte prikkfritt under Sverigeturen min i mai/juni/juli.

 

Når det gjelder ankerlanternen helt på toppen manglet det pære når jeg kjøpte båten i 2019. Jeg kjøpte en ny pære og prøvde å sette den på, men klarte ikke å få den til å sitte, og siden jeg i tillegg har litt dårlig balanse og båten lå på sjøen, så ga jeg opp! Mulig at den pæra fremdeles ligger i reservedelskassa. Mulig at jeg kjøpte feil type også.

 

Men da jeg prøvde å få den plass i 2019 så kom det lys i den da jeg testet nettopp at det var strøm der før jeg prøvde å sette den ordentlig fast.

 

Jeg har kun hatt bruk for den én gang, da jeg lå i bøye utenfor Søndre Årøy i 2020. Da lot jeg alle de andre lanternene stå på gjennom natta for å ikke ligge helt mørklagt.

 

Jeg vil gjerne at den fungerer, da jeg har lyst å prøve dette med bøye flere ganger. Når jeg kommer økonomisk på fote igjen er også en av de første tingene jeg ønsker å gjøre å få montert et ankerspill i baugen, slik at jeg kan prøve ut å ligge på svai med eget anker også! 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev 16 minutter siden:

Tiden flyr... Her kommer en oppdatering fra våre oppdagelser søndag. Første post dedikerers lanterner. Det er to lanternebrytere, en for ankerlanterne og en bryter for navigasjonslanterner. Foruten sidelanterner har båten to lanterner i masten på taket; En 360-grader rundtlysende i toppen samt en 225? grader litt nede på masten. I tillegg har den også en akterlanterne på hekken. Kan vi først bli enige om hva som skal lyse, når? Jeg hadde forventet at ved å slå på bryter for ankerlanterne så skulle kun den rundtlysende lanternen i toppen av masten lyse? Ved å slå på navigasjonslanternene skulle alle resterende lyse? Om vi så slår av bryter for anker så skal rundtlysende slukke selv om navigasjonslanternene er slått på? Strengt tatt er det "luksus" med 2 lanterner i masten pluss akterlanterne? En rundtlysende topplanterne hadde vært nok å denne båten? Det har vel noe med krav til lysstyrke å gjøre også? Men uansett, det enkleste er vel å få det som er der til å virke.

100_IMG_3405_brytere_bb.jpeg.047e606e93a05242c0af80569a3eb911.jpeg

 

Tror ingen lanterner virket ved første test. Rundtlysende ankerlanterne hadde en åpenbar forklaring på manglende lys - manglende pære. Men det er muligens mer en pære som mangler, da jeg heller ikke klarte å måle noe spenning der oppe. Ved visuell feilsøk ser koblingene noe forvirrende ut. Ved gjennomføringen i taket under masten kommer det 2 ledere pluss jord. Begge ledere en klemt sammen i en kabelsko, ergo kan det ikke være skille mellom funksjonalitet på de 2 lanternene i masten. Enten må begge lyse, ellers er begge slukket. Videre ser det sannelig ut som begge pluss-ledere (sort/grå) ender opp i toppen av masten. I så fall vil det neppe lyse om det setts inn en pære der. For det andre fant vi et brudd pga. korrosjon i en Molex?-kontakt bak sikringspanelet. Prøvde å skrape av korrosjonen uten at det hjalp. Måtte til med et kraftig hack i form av å stappe ned noen kopper-kordeller - da kom den! Tapet sammen og la det tilbake, men dette må fikses bedre. Litt usikker på hva status ble til slutt, men vi hadde i alle fall lys i sidelanternene og den "nederste" topplanternen. Tror sannelig det var slik at de lyste når vi slo på ankerlanterne bryter, men what ever... Her bør det tunes litt - om vi blir enige om hvordan det skal fungere.

105_IMG_3422_ledninger_dash.jpeg.0efde6a1e9a69b7452388d7a91b60ec8.jpeg115_IMG_3436_molex_korrosjon_lanterner.jpeg.32cbc132ecb256c223eaa60e241d54f7.jpeg116_IMG_3437_molex_korrosjon_hack.jpeg.da2c466db8ed589f94c5b65a5e0b1751.jpeg120_IMG_3444_korrosjon_tapet.jpeg.9e4997eb463501db8a74c82818318000.jpeg130_IMG_3440_topplanterne_lyser.jpeg.d6a66adc29b1b3f80f1b22d53684f196.jpeg150_IMG_3439_rundtlysende_mangler_paere_2.jpeg.f7d955970e3d6f9a7178f4967a58d829.jpeg160_IMG_3441_rundtlysende_topp_gj_foering_2.jpeg.5817c334f19d525f1683fbec32892a34.jpeg

Utrolig godt jobba @nordgutt!😃😃

Lanterneoppsettet er originalt slik det står med rundtlysende på toppen. Det er ankerlanternen og kun den som skal lyse når man trykker på anker!!!😁😁😁

Den nedre lanterne i masta er som du beskriver 225 gr topplanterne som skal lyse sammen med akterlanterne på 135 gr. Og naturlig nok styrbord grønn og babord rød lanterne sammen med disse. Da skal det ikke være lys i ankerlanterna. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Nei. Det er helt unødvendig med gelcoat. Epoxyprimer holder lenge og en grovere overflate slik det er nå, gir bedre feste for primer. Det er dårlig med sollys og UV stråler under primeren og bunnstoff!😁😁

Jeg har to-komponent primer stående. 

Ja, egentlig enig i det. Men nå har jeg fått uttrykkelig på pukkelen fra @Knude på akkurat dette før, derfor spørsmålet :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Ja, egentlig enig i det. Men nå har jeg fått uttrykkelig på pukkelen fra @Knude på akkurat dette før, derfor spørsmålet :giggle:

Hmm, kan ikke huske å ha fått på pukkelen for akkurat det under vannlinja. 
Men vi får høre hva @Knude sier…..😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei karer. Fantastisk innsats dere gjør. :thumbsup:

På spørsmålet om gelcoat over repprasjoner går det litt på å tilbakeføre til sånn det var før skaden oppsto. Prosedyrer for sånne skader sier også det. Personlig har jeg en formening om at gelcoat har bedre vedheft til ny polyester kontra primer. Sist er det å gi en tykkere sliteflate før du er inne til fiberen.

 

Lykke til videre!

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev for 12 timer siden:

Tiden flyr... Her kommer en oppdatering fra våre oppdagelser søndag. Første post dedikerers lanterner. Det er to lanternebrytere, en for ankerlanterne og en bryter for navigasjonslanterner. Foruten sidelanterner har båten to lanterner i masten på taket; En 360-grader rundtlysende i toppen samt en 225? grader litt nede på masten. I tillegg har den også en akterlanterne på hekken. Kan vi først bli enige om hva som skal lyse, når? Jeg hadde forventet at ved å slå på bryter for ankerlanterne så skulle kun den rundtlysende lanternen i toppen av masten lyse? Ved å slå på navigasjonslanternene skulle alle resterende lyse? Om vi så slår av bryter for anker så skal rundtlysende slukke selv om navigasjonslanternene er slått på? Strengt tatt er det "luksus" med 2 lanterner i masten pluss akterlanterne? En rundtlysende topplanterne hadde vært nok å denne båten? Det har vel noe med krav til lysstyrke å gjøre også? Men uansett, det enkleste er vel å få det som er der til å virke.

100_IMG_3405_brytere_bb.jpeg.047e606e93a05242c0af80569a3eb911.jpeg

 

Tror ingen lanterner virket ved første test. Rundtlysende ankerlanterne hadde en åpenbar forklaring på manglende lys - manglende pære. Men det er muligens mer en pære som mangler, da jeg heller ikke klarte å måle noe spenning der oppe. Ved visuell feilsøk ser koblingene noe forvirrende ut. Ved gjennomføringen i taket under masten kommer det 2 ledere pluss jord. Begge ledere en klemt sammen i en kabelsko, ergo kan det ikke være skille mellom funksjonalitet på de 2 lanternene i masten. Enten må begge lyse, ellers er begge slukket. Videre ser det sannelig ut som begge pluss-ledere (sort/grå) ender opp i toppen av masten. I så fall vil det neppe lyse om det setts inn en pære der. For det andre fant vi et brudd pga. korrosjon i en Molex?-kontakt bak sikringspanelet. Prøvde å skrape av korrosjonen uten at det hjalp. Måtte til med et kraftig hack i form av å stappe ned noen kopper-kordeller - da kom den! Tapet sammen og la det tilbake, men dette må fikses bedre. Litt usikker på hva status ble til slutt, men vi hadde i alle fall lys i sidelanternene og den "nederste" topplanternen. Tror sannelig det var slik at de lyste når vi slo på ankerlanterne bryter, men what ever... Her bør det tunes litt - om vi blir enige om hvordan det skal fungere.

105_IMG_3422_ledninger_dash.jpeg.0efde6a1e9a69b7452388d7a91b60ec8.jpeg115_IMG_3436_molex_korrosjon_lanterner.jpeg.32cbc132ecb256c223eaa60e241d54f7.jpeg116_IMG_3437_molex_korrosjon_hack.jpeg.da2c466db8ed589f94c5b65a5e0b1751.jpeg120_IMG_3444_korrosjon_tapet.jpeg.9e4997eb463501db8a74c82818318000.jpeg130_IMG_3440_topplanterne_lyser.jpeg.d6a66adc29b1b3f80f1b22d53684f196.jpeg150_IMG_3439_rundtlysende_mangler_paere_2.jpeg.f7d955970e3d6f9a7178f4967a58d829.jpeg160_IMG_3441_rundtlysende_topp_gj_foering_2.jpeg.5817c334f19d525f1683fbec32892a34.jpeg

Bøyer meg i hatten for jobbinnsats og kartlegging @nordgutt. Det lanterneanlegget der, må vel være avhengig av en god dose overledning for å fungere. Tenkte når jeg rotet inni der første gang, at det er sånnt jeg normalt ville revet ut alt og begynt på nytt:nonod:, og det ser hvertfall ut å være tilfellet for det som går fra bryterpanel, og opp/ut, til både lanterner og viskere.

Men så er det det med å finne ledig tid......

 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 11 timer siden:

Da har @Almvik vært og levert nytt relé til ankervinsjen!😃😃

9658DAA1-07FE-4ADE-B5F5-A7556F29E0DA.jpeg.d1b4374a2e050356a133258cd4da40d3.jpeg

Ikke verst! Jeg måtte kjøpe et nytt slikt rele nå i sommer. Kostet 1400 i båtbutikk i Sverige...

 

Pequod skrev for 12 timer siden:

Her ble jeg litt overrasket. Alle navigasjonslanterner, altså babord, styrbord, akter og midtre, har fungert hele tiden mens jeg har hatt båten.

I verkstedsbransjen er det noe som kalles "Quality by coincidence". Tror det må ha vært en grei porsjon flaks og tilfeldighet for at de lanternene har lyst når du ba om det :wink:  

 

Knude skrev 38 minutter siden:

På spørsmålet om gelcoat over repprasjoner går det litt på å tilbakeføre til sånn det var før skaden oppsto. Prosedyrer for sånne skader sier også det. Personlig har jeg en formening om at gelcoat har bedre vedheft til ny polyester kontra primer. Sist er det å gi en tykkere sliteflate før du er inne til fiberen.

Ja, husker at vi har diskutert det temaet ved noen anledninger tidligere. I mine øyne burde man oppnå like god tetthet mot vanninntrengning ved å smøre på flere lag 2K primer før bunnstoff, men som du har sagt så blir det ikke en fullverdig reparasjon. Det ene er at man må ha på flere lag primer, og det andre er at man ikke får det samme laget å slite på om man ikke legger gelcoat (topcoat) først. 

 

Når det gjelder dette skroget så hadde nok det beste vært å landsette den en vinter og blåserense hele skroget under vanlinja. Da hadde man fått rensket opp i alle sår og skader en gang for alle. En quick fix for i år kan være å male over skadefeltene med 2-3 strøk primer. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ja, husker at vi har diskutert det temaet ved noen anledninger tidligere. I mine øyne burde man oppnå like god tetthet mot vanninntrengning ved å smøre på flere lag 2K primer før bunnstoff, men som du har sagt så blir det ikke en fullverdig reparasjon. Det ene er at man må ha på flere lag primer, og det andre er at man ikke får det samme laget å slite på om man ikke legger gelcoat (topcoat) først. 

 

Når det gjelder dette skroget så hadde nok det beste vært å landsette den en vinter og blåserense hele skroget under vanlinja. Da hadde man fått rensket opp i alle sår og skader en gang for alle. En quick fix for i år kan være å male over skadefeltene med 2-3 strøk primer. 

 

Jeg kan legge på et lag med gelcoat. Det @Knude sier, blir slik Knude sier!!:yesnod::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom Bergtatt i dag formiddag for å legge opp en y-splitter og styrestrøm til releet fra det nye panelet og fra fjernkontrollen. Etter at jeg skulle teste det, så oppdaget jeg at det ikke kom strøm frem til styringsenheten i ved styreposisjonen og måtte begynne å feilsøke litt. 

 

Startet da med å sette inn det nye start-batteriet.

IMG_8877.jpeg.1118ae5de159d308929f6a368b803e86.jpeg

Gammelt

 

IMG_8880.jpeg.b26739293c2061774fde7b3594e74102.jpeg

Nytt. Renset kabelsko og smurt inn med batteripolfett. Dette har jeg også merket og satt på dato for når det ble satt inn i båten.

 

Deretter ble det en runde for å finne ut hvor feilen til at det ikke kom strøm frem lå. Det virket jo på lørdag når jeg installerte panel og lagde nye kabler.

 

Etter en time med multimeteret fant jeg feilen. 

 

En sikringholder i startbatterirommet var dårlig. Det er sikringen til kjøleskapet, og det er tydelig at styrestrømmen til baugthruster er "stjålet" fra denne. Dette bør kobles om, siden styrestrømmen til baugthruster har egen sikring litt lengre inne. Når jeg fikk koblet meg forbi den defekte sikringsholderen, så fungeret det igjen. Hadde ikke ny sikringsholder. men denne må byttes før man kan gjøre noe mer elektrisk, så man ikke risikerer at de løse pluss-ledningene som jeg nå har tapet for å markere med gult, kan forårsake en kortslutning. Glemte igjen dyno-merkemaskinen min i Bergtatt, så det er mulig jeg stikker en tur innom igjen.

 

IMG_8881.jpeg.576773fe70dd073ccbee7933eaf8c9fe.jpeg

Blå ring viser hvor den defekte sikringsholderen sitter.

 

IMG_8885.jpeg.fa64e8e6287a2073368513cf41b4e679.jpeg

Kabler tapet opp midlertidig for å unngå kortslutning.

 

IMG_8882.jpeg.79a18e5e4213f0ff49d4f84c8215c3b4.jpeg

Kontrollenhet til truster og kontrollenhet til fjernkontroll, festet til bakveggen i luken fra dassen. Har brukt velcro for å feste de. Deretter merket med Dyno.

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 35 minutter siden:

Var en tur innom Bergtatt i dag formiddag for å legge opp en y-splitter og styrestrøm til releet fra det nye panelet og fra fjernkontrollen. Etter at jeg skulle teste det, så oppdaget jeg at det ikke kom strøm frem til styringsenheten i ved styreposisjonen og måtte begynne å feilsøke litt. 

 

Startet da med å sette inn det nye start-batteriet.

IMG_8877.jpeg.1118ae5de159d308929f6a368b803e86.jpeg

Gammelt

 

IMG_8880.jpeg.b26739293c2061774fde7b3594e74102.jpeg

Nytt. Renset kabelsko og smurt inn med batteripolfett. Dette har jeg også merket og satt på dato for når det ble satt inn i båten.

 

Deretter ble det en runde for å finne ut hvor feilen til at det ikke kom strøm frem lå. Det virket jo på lørdag når jeg installerte panel og lagde nye kabler.

 

Etter en time med multimeteret fant jeg feilen. 

 

En sikringholder i startbatterirommet var dårlig. Det er sikringen til kjøleskapet, og det er tydelig at styrestrømmen til baugthruster er "stjålet" fra denne. Dette bør kobles om, siden styrestrømmen til baugthruster har egen sikring litt lengre inne. Når jeg fikk koblet meg forbi den defekte sikringsholderen, så fungeret det igjen. Hadde ikke ny sikringsholder. men denne må byttes før man kan gjøre noe mer elektrisk, så man ikke risikerer at de løse pluss-ledningene som jeg nå har tapet for å markere med gult, kan forårsake en kortslutning. Glemte igjen dyno-merkemaskinen min i Bergtatt, så det er mulig jeg stikker en tur innom igjen.

 

IMG_8881.jpeg.576773fe70dd073ccbee7933eaf8c9fe.jpeg

Blå ring viser hvor den defekte sikringsholderen sitter.

 

IMG_8885.jpeg.fa64e8e6287a2073368513cf41b4e679.jpeg

Kabler tapet opp midlertidig for å unngå kortslutning.

 

IMG_8882.jpeg.79a18e5e4213f0ff49d4f84c8215c3b4.jpeg

Kontrollenhet til truster og kontrollenhet til fjernkontroll, festet til bakveggen i luken fra dassen. Har brukt velcro for å feste de. Deretter merket med Dyno.

 

Du er en kremkar @VegJoh!

Tusen takk! 😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 17 timer siden:

Renset kabelsko og smurt inn med batteripolfett. Dette har jeg også merket og satt på dato for når det ble satt inn i båten.

Meget bra @VegJoh! Og du klarte å finne enda et brudd! Må ha skjedd noe da jeg rota rundt for å merke sakene, den virket jo tidligere. Vi har åpenbart ikke 100% kontroll på det elektiske enda. Tenker det er ganske viktig at hovedstrømsbrytere slås av når vi forlater båten, spesielt nå som vi har fått friskere batterier. Jeg planlegger å få til ei økt igjen på lørdag. Håper på like god stemning som sist!

Redigert av nordgutt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kommer også på lørdag!😁😁 Alle som vil kan komme på lørdag!😄😄😄

Polering og shining av skrog og klargjøring av vannlinjen, priming og stoffing gjenstår også. 
Montering av relé til ankervinsj gjenstår og jeg har et nytt anker som skal på. 
I tillegg skal ventilene (vinduene) gjøres ferdig. Det er best når båten ligger på land. Her må man være to for å holde i mot. 
Så det er fortsatt behov for gode hjelpere!😃😃😃

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er bare rett og slett nesegrus av beundring både når det gjelder den kunnskapen folk besitter og den iveren og innsatsviljen dere viser for å trå til for meg. :clap::thumbsup:

 

At jeg nå tydeligvis får ryddet grundig opp i det elektriske er også en stor lettelse for meg, selv om det overrasket meg litt at det sto SÅ dårlig til!

 

Nå er jeg også veldig spent på hva man finner ut av i maskinrommet når det gjelder CVA-leddet...

 

At liten tue kan velte stort lass fikk jeg bevist i dag. Og dette er faktisk litt båtrelatert...

 

Vaskemaskinen min har gått i stykker og jeg har fått reparatør på besøk. Jeg trodde det var vannpumpa som var gåen og regnet med at det gikk på reklamasjonen (den er bare tre år gammel), men nei.

 

Årsaken til at vannet ikke ble pumpet ut var at denne lille fysaken hadde kilt seg fast og hindret vannet.

IMG-3948.jpg.fb5e42aafe16cb76035990278b455673.jpg

 

Hva det er? Jo, det er brikken som åpner porten inn til bryggeanlegget i båthavna! Den har vel vært borte i et par år og jeg har for lengst fått ny. Vet ikke om denne fungerer nå, det kan jeg jo sjekke ved anledning! :lol:

 

Så husk å sjekke alle lommer før dere putter klær i vaskemaskinen! Jeg bruker å være nøye med slikt, men denne har tydeligvis sluppet unna falkeblikket mitt...

 

Ulempen er jo at jeg nok må betale egenandel likevel, siden det er brukerfeil som ikke dekkes av garantien... 2.500 kroner...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@VegJoh og @nordgutt; jeg tar av meg capsen for dere :flag_bp:

 

@VegJoh, er det slik å forstå at denne båten har installert et system for trinnløst pådrag for trusteren? Forøvrig skarpt observert med den tjuvkoblingen som du fant! Håper @nordgutt kan få rettet opp i den koblingen på lørdag. Det er jo selvsagt sentralt å vite akkurat hva man trenger av verktøy og deler for å få gjort det man skal. 

 

nordgutt skrev for 1 time siden:

Vi har åpenbart ikke 100% kontroll på det elektiske enda. Tenker det er ganske viktig at hovedstrømsbrytere slås av når vi forlater båten, spesielt nå som vi har fått friskere batterier.

Ja, det har nok vært noe som har ligget og tappet batteriene, og det har vært dårlig kontroll på ladingen. Vet ikke hvordan det er med den fastmonterte laderen nå, funker den som den skal? Men solcellepanelet kan umulig ha gitt mye strøm. Det må jo være viktig å finne eventuelle strømtjuver slik at ikke enda flere batterier blir tappet ned og ødelagt. 

 

Lagt til:

Har du et godt tangamperemeter for å lete etter strømlekkasjer?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter samtale med Solbris,  har jeg handlet inn hovedbryter,  sikring/sikringsholder til inverter + at jeg har litt 35mm2.

Har også tatt med en sikringsholder maken til den @nordguttsatt inn i skapet,  som jeg tenkte vi kunne bruke til å erstatte de løse sikringsholder i batterirom.

Har ikke mulighet før mandag pga vakt,  men mulig jeg prøver en tur lørdag siden det er folk der. Kan hende jeg må snu ved utkalling. 

Delene er i Moss,  om noen vil plukke opp på veien. 

DSC_2186.JPG.40094c6891d2df5574cd8194d4f2389c.JPG

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 42 minutter siden:

Så husk å sjekke alle lommer før dere putter klær i vaskemaskinen! Jeg bruker å være nøye med slikt, men denne har tydeligvis sluppet unna falkeblikket mitt...

 

Kjent sak, jeg demonterer jevnlig pumpa på vaskemaskinen for å plukke ut bits, skruer, spiker etc. Vaskemaskinen reflekterer hva man driver med, på et vis... 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg glemte jo merkemaskinen min i Bergtatt i går, så jeg var innom der i morges etter nattevakt for å hente den.

 

Det endte med at jeg måtte gjøre noe småtteri i dag også.

 

Slik jeg fant ut i går. Så var styrestrømmen til baugtruster, tjuvkoblet inn på strømmen til kjøleskapet. Problemet med det er selvsagt at skulle sikringen til kjøleskapet gå, så ville man miste evnen til å bruke truster. 

Dette ble koblet om.

IMG_8887.jpeg.62a2b34146cd484b0f186a3cdcd86626.jpeg

Strømmen til baugtruster var koblet inn på sukkerbiten som også gir strøm til kjøleskap. På denne er det også minus kabel. Dette ble gjøres på på en bedre måte for de som skal dit på lørdag. Kablene som går inn til minus så ikke bra ut.

 

 

IMG_8889.jpeg.7a78c2283799a7dd9ca23a82b525c985.jpeg

Når det gjelder strømmen til baugtruster. Så fjernet jeg tjuvkoblingen fra kjøleskapssukkerbiten og skøtet på kabelen, slik at den kom helt bort til fordelingskinnen etter hovedstrømsbryteren. Flyttet også sikringen til baugtrusterstyrestrømmen dit. slik at den er mer tilgjengelig enn under kjøleskapet ??!

 

IMG_8890.jpeg.3583d36c1038c43edc5b3a71f61f0cfb.jpeg

Den sikringsholderen som jeg beskrev i går ble også erstattet med en ny. Jeg hadde en liggende som ble donert.

 

Jeg kommer ikke på lørdag, da jeg skal konfirmere min yngste sønn.

Men det jeg så som jeg tenker det virkelig bør gjøre noe med på lørdag er dette:

IMG_8888.jpeg.e28ddd5131c3511c2bb67b4918a3f578.jpeg

Rett etter hovedstrømsbryteren for forbruk, så ligger det to koblingskinner. De er henholdsvis + og -.

Problemet her er at de bare ligger med noen millimeters avstand fra hverandre. Se f.eksempel på 

+ kabelskoen til venstre i bilde. Hvis det som følge av risting mutter løsner og kabelskoen som følge vrir seg 20-30 grader så er det full kortslutning. Noe for @Gullfisk / @nordgutt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...