Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Da har jeg vært innom en tur! Må bare beklage at nattevakta ble såpass at jeg må kapitulere i dag. 
Men en liten handlerunde ble det slik at @Gullfisk og @nordgutt har henda fulle!😃😃😃

@NilsPils med sønn er også på plass med diverse feinschmekker detaljer!😁😁😁

 

Det er grisevarmt i båten i dag! @Gullfisk står på etter endt morgenvakt!

7FB295D9-6830-4AF6-9957-2F2B5C87E4D5.jpeg.39a1ad40cec1b29cf7c5115f18556280.jpeg

@NilsPils med sønn er på plass med teakdetaljer! Gleder meg til bilde!
2F13E037-3745-401F-9B17-F82FB44D4271.jpeg.60cfebf010827061975153e47f6bbd17.jpeg

Nordgutt er nok en gang på plass og her i gang med ankervinsj! Altså inne i akterkabinen. 😄😄
C9AF8E47-C54E-4516-9CB0-C8EFBBD3AB16.jpeg.b340e0ba1685a6636f6c555283f678e7.jpeg
Det er grisevarmt! Men det stopper ikke @Gullfisk

AE3E4E96-4A48-4341-8C3C-846189B4EB46.jpeg.935fdd61be480f9aba93e76b7d6fc9da.jpeg
 

Jeg er dere evig takknemlig for hjelpen alle sammen!❤️
Nå litt søvn😅🥱😴

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vi er bortreist i helgen, så jeg får ikke deltatt. Men det er jo rett og slett bare å ta av seg hatten for de som stiller opp igjen og igjen! Ingen nevnt, ingen glemt. Har ikke gitt meg helt jeg heller, kommer ned på mandag for å bla montere ventil og slange på septiktømming. Overhalt dieselvarmer skal også monteres tilbake. Fortsatt mye å ta tak i altså. 

 

Hva er statusen under vannlinja @Chilli Solbris, har du smurt coat på skadene?

Link to post
Share on other sites

Hadde god hjelp av styrmannen min i dag. Vi monterte det ene gripehåndtaket (SB). Det andre må justeres litt da skruene ble litt for korte. Jeg ble lurt av at laminatet er tykkere på BB side av overbygget enn på SB side. Men vi kommer igjen snart og gjør oss ferdige.

 

Flaggstangholderen er ferdig montert og ferdig lakkert flaggstang med flagg ligger i båten.

 

Pynteteaken til båtsidene ligger klar i akterkabinen. Vi monterte den ikke for tilfelle overbygget skal shines opp. Da er det noen stgge lakkrester i kanten av teaken som bude taes med det samme. Men vi kommer tilbake og monterer teaken uansett.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Vi er bortreist i helgen, så jeg får ikke deltatt. Men det er jo rett og slett bare å ta av seg hatten for de som stiller opp igjen og igjen! Ingen nevnt, ingen glemt. Har ikke gitt meg helt jeg heller, kommer ned på mandag for å bla montere ventil og slange på septiktømming. Overhalt dieselvarmer skal også monteres tilbake. Fortsatt mye å ta tak i altså. 

 

Hva er statusen under vannlinja @Chilli Solbris, har du smurt coat på skadene?

Nei. Må sove! Konfirmasjon i morgen. Coat på mandag. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har hatt gleden av å jobbe sammen med @nordgutt i dag,  og vi har fått utrettet endel på elanlegget. Jeg måtte gi meg ved 19-20 tiden,  men han fortsatte en stund til. Skal gi en grundigere rapport i morgen. 

Fikk også hilset på Nils med styrmann,  som kom med strøkne teak detaljer. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 42 minutter siden:

Har hatt gleden av å jobbe sammen med @nordgutt i dag,  og vi har fått utrettet endel på elanlegget. Jeg måtte gi meg ved 19-20 tiden,  men han fortsatte en stund til. Skal gi en grundigere rapport i morgen. 

Fikk også hilset på Nils med styrmann,  som kom med strøkne teak detaljer. 

Dæven søkke så lenge dere holdt på @Gullfisk og @nordgutt! Respekt!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 7 timer siden:

Jeg syns at Orca burde kommet på banen og levert fullt navigasjonssystem til båten. 

 

Orca kommer vel ikke på banen før noen forteller dem om denne dugnaden. Det de ikke vet om kan de ikke bistå. Jeg kan også muligens ha strukket ut en hånd til Raymarine og spurt om de kan hjelpe med noe utstyr, men her venter jeg fremdeles på svar.

 

Det var derfor jeg valgte å gå via Båtmagasinet (som blåste sin sjanse) og Båtens Verden (som tar saken), for de har kontakter som kanskje kan bistå, og ikke minst kan de få publisert en sak som gjør leverandører oppmerksomme og kanskje ser PR-potensialet i dette.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Litt status etter en dag i elanlegget av @nordgutt og meg.

-Vi har fått byttet releet til ankervinsj, montert ny sikring og testet ok.

-Endel arbeid rundt hovedbryter, sikringer, +/-skinner(som @VegJoh bemerket). Her var det endl kurser med hengesikringer, og endel(hvertfall 4 forbrukere) brannfeller hvor nærmeste sikring var 100A før hovedbryter. Vi har satt opp en ny sikringsfordeling med flatstift, ny tilførsel, fjernet hengesikringer, og koblet disse på ny fordeling. 

-Fjernet endel løse pluss og minus, som ikke var i bruk.

-Alle avganger har fått sikring, bortsett fra en som står igjen på plussskinne. Denne går til en "toalettbryter" ved styreplass, som har vært nevnt tidligere i tråden. En tidligere tømmepumpe til septik? Om det ikke skal inn igjen, kan dette fjernes. Ellers må den få en sikring. Hadde tenkt å fjerne hele greia men den gikk i glemmeboka.

-Solceller er tilkoblet forbuksbatt, med hengesikringsikring, og er ikke lenger avhengig av at hovedbryter er på. Var lite sol da dette var ferdig, men tror det fungerer.

-Tilførsel til radio gikk usikret fra batteri tidligere, har nå fått hengesikring ved batteri.

-Det er montert ny anl sikring ved forbruksbatteri, sammen med eksisterende til forbruk og vinsj. Øket tverrsnitt til dette.

-Trukket kabler og montert hovedbryter og inverter på skott bak/ved kjøleskap.

-Landstrøms lading går nå til startbatt, og kobler sammen med forbruk ved ca 13,7V, så det fungerer.

 

Hadde en fornuftig avslutning av arbeidet rundt 19-20 tiden, og da var knær og rygg fornøyd også.

Nordgutt hadde fortsatt arbeidslyst i massevis, og var igang med nye ledninger i lanternemast, og kommer sikkert med status på dette etterhvert.

Jeg velger å se på det innkjøpte utstyret som en ekstra båtlapp til spleis/donasjon, så ingen refusjon nødvendig der.

 

 

Ny fordeling montert og skinne ryddet litt

DSC_2198.JPG.25479e231b5dfe9c08ae95b28477e931.JPG

Ny fordeling under arbeid

DSCPDC_0003_BURST20220827184236440_COVER.JPG.96230953c2c121716ab6da2b98123266.JPG

Inverter og hovedbryter

DSC_2197.JPG.ed0297f78150bcd9ee1fbd944f67d80b.JPG

God orden på arbeidsplassen er viktig

DSC_2196.JPG.f3c796aec8a208f200616178005ab8aa.JPG

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Videre kjente arbeidsoppgaver som bør/kan gjøres elektrisk:

 

-Fjerne eller sikre bryter til tidligere septiktømming

-Rydde og feste kabler og utstyr ved solcelleregulator

-Hovedbryterpakke bør festes bedre.

-Vi registrerte et spenningsfall på startbatteri på ca 0,5V når hovedbryter start ble lagt inn. Det tyder på at det går endel strøm til motor når denne blir lagt inn. Kjenner ikke denne motoren, og rakk ikke se noe på det, men det bør sjekkes ut.

-Mye rot rundt radiokobling kan sikkert bedres

-Bedre tilførsel til tavle fremme. @nordgutt har litt tanker, planer og utstyr til dette.

-Montere batterimonitor.

 

Har lagt ned 2 gode dager til sammen i Bergtatt nå, så føler jeg har gitt mitt bidrag, hvertfall for en stund fremover. Men kan hende jeg plutselig dukker opp igjen en gang.

Link to post
Share on other sites

Her følger mine bilder og kommentarer fra gårsdagen. Må si det var veldig hyggelig å jobbe sammen med @Gullfisk, faktisk så hyggelig at jeg ikke fikk gjort stort! Imponerende og spennende å se på og snakke med en meget hyggelig fyr som som i tillegg kan faget sitt. Jeg jobbet med ankervinsj og lanterner - resten gjorde han. Til mitt forsvar var det veldig varmt i akterkabinen og det gamle releet ble holdt på plass av alt for lange skruer som var ferdig maltraktert av en drill med feil bits e.l. - og de måtte dermed skrus ut med tang. I tillegg tok vi jobben med å bytte ut noen kabelsko som var relativt grønne. Kabelen var også rimelig sort, men pusset av etter beste evne og satte på nye sko. Nå går i alle fall vinsjen både ut og inn! Det gamle releet ligger på vasken @Chilli Solbris.100_vinsjrele_gml_IMG_3508.jpeg.fd7a3f83bd484b9289cba805ff3aac03.jpeg110_vinsjrele_kabelsko_gml_IMG_3512.jpeg.a79a92b7e2c95d9900466629040af1cc.jpeg120_vinsj_kabel_gml_IMG_3513.jpeg.11364f7c0e586e519ca745290d057beb.jpeg130_vinsjrele_ny_IMG_3517.jpeg.3c5cec4278f12e18e79340d62c8187af.jpeg

 

Det andre jeg fikk sett på var lanterner. Det ble til at jeg tok ned masten og trakk nye ledninger gjennom taket. Nå lyser alt som det skal. Ankerlanternen er en LED-pære fra Biltema. Mulig den er litt hvit/skarp men det er en grei sak å bytte pære nå. 200_mast_nede_IMG_3523.jpeg.94c4384d908c83d65b87a27aafd426de.jpeg

Glemte å ta bilde av nye ledninger men alle gamle er erstattet og ny skjøt ligger i taket over vindu på styrbord side, rett til venstre utenfor dette bilde (greit å vite for senere feilsøk):

210_mast_ledninger_gml_IMG_3521.jpeg.3e2acc442826cc90edc4dfb009faf33f.jpeg

Ankerlanterne lyser alene:

220_mast_360_ok_IMG_3529.jpeg.6aba1933fd03ea6f1c6a1f86452cf20d.jpeg230_nav_bb_ok_IMG_3531.jpeg.ef0595a7d5c88a29d72726e7d2647fe0.jpeg240_nav_sb_ok_IMG_3533.jpeg.88d8541566ed83129d5352bada271361.jpeg

 

Har en drøm om å få lagt ny/bedre tilførsel av både pluss og minus til tavle framme, men det ble med drømmen i går også. Fikk diskutert med @Gullfisk og har en klar formening om hvordan vi kan fikse det, men vi får se når jeg har mulighet neste gang. Ser ikke ut som jeg får til noe før helga 10.-11. sept. nå. 

 

Merket meg at innfesting av takluke er løs. Skruehullene burde fylles med noe. Det kan vel legges til arbeidslisten om det ikke allerede er med.400_takluke_fester_IMG_3522.jpeg.ab838e7fa6efb19e41a599009d9df0d3.jpeg

 

Til slutt var som nevnt @NilsPils og Styrmann innom. De var i ferd med å skru på blanke lister på skutesidene men så da at det var noe misfarging akkurat i overkant av treverket og besluttet å utsette monteringen i tilfelle det er planer om å prøve å fjerne dette. Virker som det sitter godt, så mest sannsynlig må det pusses. Lister og flaggstang ble dermed lagt i akterkabin.500_pynteliste_IMG_3514.jpeg.cd8db974323739b7d9598d7b26819d13.jpeg510_pyntelist_IMG_3515.jpeg.35840694562e62a39aaedbc81d5e26a3.jpeg510_lister_flaggstang_IMG_3544.jpeg.f552bc3099d9f5383a6bede74383d1b3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fy flate @Gullfisk og @nordgutt, for en innsats !!!

@NilsPils, de teakdetaljene blir virkelig flotte! Men hva tenker du om gelcoaten i dette feltet? Tenker du at den bør vannslipes og poleres? 

 

Denne skuta gjennomgår jammen litt av et løft :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 2 minutter siden:

Omelder der teakdetaljene skal på @NilsPils, @Komodo og @nordgutt, skjules i sin helhet av dekslene som ligger i tilhengeren!😁

Disse holdes på plass ved at teaken klemmer dem inn!☺️

OK.

Men da må vi vel ha dem når vi monterer teaken? Vi monterer ved neste besøk. Da kommer også det andre gripehåndtaket på plass.

 

Ellers blir det ikke så mye innsats fra junior og meg fremover. Vi er i ferd med å plukke fra hverandre motoren til Saowanee. Topplokket skal hjem til inspeksjon og sannsynligvis overhaling. Regner med å ha toppen ute og i bilen i dag.

 

Motoren må være på plass og i gang igjen til oktober. Båten ligger i Hankøsundet, og det det betyr at vi kommer til Fredrikstadområdet en del ganger fremover og tar en tur innom Bergtatt ved anledning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skikkelig innsats blant flere her og må jo igjen stille meg spørsmålet om slike gamle båter all over er i like "dårlig" stand eller om skipperen handlet litt raskt uten en skikkelig gjennomgang. Han har jo fartet rundt om i flere år nå uten store problemer. Har selv en 30 år gammel båt og begynner å svette når jeg tenker på alt som kan gå til h.... Det er jo så mye å passe på selv om motor og drivverk er ok. Fantastisk jobb

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 45 minutter siden:

OK.

Men da må vi vel ha dem når vi monterer teaken? Vi monterer ved neste besøk. Da kommer også det andre gripehåndtaket på plass.

 

Ellers blir det ikke så mye innsats fra junior og meg fremover. Vi er i ferd med å plukke fra hverandre motoren til Saowanee. Topplokket skal hjem til inspeksjon og sannsynligvis overhaling. Regner med å ha toppen ute og i bilen i dag.

 

Motoren må være på plass og i gang igjen til oktober. Båten ligger i Hankøsundet, og det det betyr at vi kommer til Fredrikstadområdet en del ganger fremover og tar en tur innom Bergtatt ved anledning.

De ligger i tilhengeren😃😃

Det blir spennende å følge din prosess med motoren @NilsPils👍😃😃

Martine29 skrev 18 minutter siden:

Skikkelig innsats blant flere her og må jo igjen stille meg spørsmålet om slike gamle båter all over er i like "dårlig" stand eller om skipperen handlet litt raskt uten en skikkelig gjennomgang. Han har jo fartet rundt om i flere år nå uten store problemer. Har selv en 30 år gammel båt og begynner å svette når jeg tenker på alt som kan gå til h.... Det er jo så mye å passe på selv om motor og drivverk er ok. Fantastisk jobb

 

Det var veldig mye bra på nye Bergtatt når den ble hentet for tre år siden. 
Den runden som denne båten har fått av den gjengen som holder på nå er noe utenom det vanlige! Men den viser at det kan være greit å ha med seg kyndige folk på el når man besiktiger båt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 1 time siden:

Skikkelig innsats blant flere her og må jo igjen stille meg spørsmålet om slike gamle båter all over er i like "dårlig" stand eller om skipperen handlet litt raskt uten en skikkelig gjennomgang. 

 

Det var mye rare løsninger ombord i Bergtatt, men jeg tror ikke den skiller seg spesielt fra andre gamle travere fra 80 tallet. Når mange båtfolk, med hvert sitt spesialfelt, graver seg ned i materien på den måten som her, er det utrolig hva som ville blitt avdekket i de aller fleste båter. Det viser i alle fall at det kan være svært lønnsomt å ha med seg en dyktig altmuligmann på befaring om man skal handle båt, særlig for de som ikke er godt bevandret innen flere forskjellige fagdisipliner selv. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 34 minutter siden:

 

Det var mye rare løsninger ombord i Bergtatt, men jeg tror ikke den skiller seg spesielt fra andre gamle travere fra 80 tallet. Når mange båtfolk, med hvert sitt spesialfelt, graver seg ned i materien på den måten som her, er det utrolig hva som ville blitt avdekket i de aller fleste båter. Det viser i alle fall at det kan være svært lønnsomt å ha med seg en dyktig altmuligmann på befaring om man skal handle båt, særlig for de som ikke er godt bevandret innen flere forskjellige fagdisipliner selv. 

 

Støtter @Komodo her. Mye av det er vanskelig å avdekke på en visning/besiktigelse også, selv med kompetanse. Svært få selgere vil akseptere en slik gjennomgang/demontering på visning:eek::pray::lol:.

Det er vel tvilsomt om selv en ny båt hadde kommet helskinnet forbi den gjengen som Bergtatt har vært utsatt for her:giggle:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...