Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Tror dere virkelig på dette???

Denna regjeringa har ikke hatt handlekraft før og får det garantert ikke etter valget heller HVIS de vinner!!

Og SELV om det ble skifte, skal det mange milliarder og mange ÅR til for å ta igjen etterslepet på vedlikehold, utstyr i sykehus ++++

Og HVIS det blir TENKT realisert, hvor mange år med utredninger fra komitéer skal til? OG: Kostnadene kommer til å mangedobbles med dette styresettet. Se bare på hva som er skjedd med noe så enkelt som nødsambandet? Osjlo kan FORTSATT ikke kommunisere med Søndre Buskerud!!

 

PS

Er Grubbegata stengt nå?

DS

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Tror ikke på dette jeg da, men setter min lit til Frk. Jensen om at hun fjerne bompenger fra veiene... Regner med partiet hennes er troverdig.. og ikke løgnere

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Avmønstret#

Det blir spennende og følge med på dette prosjektet her, tenker prislappen vil fort dobble seg, men det for en annen regjering stry med.

 

Spørsmålet er hvor mange ganger prisen vil doble seg. 1000 000 000,- nkr er nok bare startpenger. Men i motsetning til at et OL varer i noen få dager så vil tunellen stå til evig tid, det har en del å si.

Link to post

Klart dette er valgflesk. Vestlandsvalgflesk. Nesten som statsfinansert pinnekjøtt. Regjeringen har skjønnt at vestlandet er i harnisk over den sentraliseringen som har foregått og at stemningen her vest er blitt amper. (Bare følg med på Bergens Tidende for tiden)

 

Jeg er glad for hver krone som investeres her vest - men det nytter ikke med å kaster noen tørre ben til den sultne hunden. Det regionene (og især vestlandet) trenger er mer reel politisk makt. Beslutninger som betyr noe skal tas i Bergen og Stavanger - ikke Oslo. Pengene bør ikke ta omveien til østlandet før en liten del blir allernådigst tilbakefordelt. Jeg tror om 20 år ser vi lokale fylkesting eller liknende som faktisk forvalter fornunftige budsjetter selv. Men immidlertid er det selvfølgelig kjekt med ny E39 og en skipstunnel på Stadlandet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Klart dette er valgflesk. Vestlandsvalgflesk.

 

.....Det regionene (og især vestlandet) trenger er mer reel politisk makt. Beslutninger som betyr noe skal tas i Bergen og Stavanger - ikke Oslo. Pengene bør ikke ta omveien til østlandet før en liten del blir allernådigst tilbakefordelt. Jeg tror om 20 år ser vi lokale fylkesting eller liknende som faktisk forvalter fornunftige budsjetter selv. Men immidlertid er det selvfølgelig kjekt med ny E39 og en skipstunnel på Stadlandet.

Ikke glem at det bor noen sjeler nord for Dovre også... Og 700 km nord for Dovre ligger det geografiske midtpunkt i landet...

Mye verdiskapning i fisk, industri og olje nordover også, selv om Stvgr er "oljestaden". Har i grunnen lurt litt på "verdiskapningen" i hovedstaden, hvor beslutningene taes! Fanafjord har kanskje litt rett: fordel makta til regionene, så slipper vi en topptung adm. I Osjlo.

 

Dagens vits?: "Administrasjonsavdelingen er den eneste avdelingen her som går med overskudd!!"

 

Men som sagt, JEG tror ikke at Stadttunellen blir bygget på MAANGE år!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Guest Avmønstret#

'Stort alternativ' er estimert til 1.7mrd.

 

Joda, men erfaringene tilsier vel at et busjettestimat ofte havarerer i møte med virkeligheten. Ikke at det er ett problem, å budsjettere lavt for å få et vedtak og så måtte gi ekstrabevilgninger når de er i gang og det ikke kan stoppes er vel nesten som taktikk å regne for å få gjennom prosjekter politisk.

Link to post
  • 4 uker senere...

bortkastede penger!

Jeg er enig. Hvor mange dager i året er det ikke mulig å seile rundt Stad? Om en fordeler kostnadene på de båtene som benytter seg av tunellen på disse uværsdager, da blir det store beløp pr passering. At småbåter tar tunellen på godværsdager ser jeg bort fra. Jeg syns pengene kunne vært benyttet til bedre formål innen norsk samferdsel, enn en tunell gjennom Stad. Men tross for at jeg er negativ, så vil jeg nok helt sikkert benytte meg av den, når den en gang er klar for skipstrafikk.

Link to post
  • 1 år senere...

Har selv vært om stadlandet mange ganger og hele greia er oppskrytt. Det er liten tvil om at en tunnel vil øke komforten til fritidsbåter, og at småbåttrafikken vil øke, men det er ett svært kort havstrekk det er snakk om. Som fint kan seiles ved normalt vær. Å bruke slike summer på en tunnel er bortkastet. Men den kan bygges om man vil. Alt kan bygges om man vil. Nevner Panamakanalen. Suezkanalen. Som begge har forandret skipsfarten. Men i disse tilfellene er det snakk om å forbinde verdensdeler og ikke èn nautisk mil. Man skulle heller ha brukt relative små summer på å bygge "vente-brygger" fra Bud og sør om stadlandet, istedenfor å kaste penger ut av vinduet på å bygge en gigantisk tunnel

 

 

bilde

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post

Det vil være svært vanskelig å få en så stor lastebåt igjennom for egen maskin som det vises i reklame video.

 

Alle som har kjørt større båter i kanaler vet at en må være på vakt for å ikke komme for nær kanten av kanalen. Gjør en det så vil båten suges mot kanten. Gi på mer motorkraft for å rette opp båten i en slik situasjon øker problemet.

 

Fenomenet kalles "bank effekt" og er et velkjent problem. Unngås ved å holde god klaring til kanten, eller å kjøre med sakte fart.

 

Løsningen for denne "kanalen" kan være å bruke elektriske trekkvogner på hver side som trekker båtene igjennom.

 

Regner med at planleggerene har sjekket med båtførere og hydrodynamikere før de starter på jobben....

 

SailorBoy

Link to post

[...]Regner med at planleggerene har sjekket med båtførere og hydrodynamikere før de starter på jobben....

Og jeg regner med at planleggerene viselig unngår alle fordyrende og kompliserende faktorer inntil bygging er vedtatt og penger bevilget. Så om det vil være mulig å få hurtigrutene gjennom uten bulker og merker, om fjell og løsmasser egner seg for tunellbygging eller om byggingen vil bli mye dyrere enn forespeilet holdes det nok kjeft om lengst mulig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...