Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

Is i båthavna på Skjærhallen; rutebåten til Søndre Sandø mv har holdt råk i ruta si. Skjelsbusund, Asmalsund, Skjærhallsfjorden, Ødegårdskilen er isdekt. Ramsøflaket og Singlefjorden har råk etter "mrShoppy", og Ringdalsfjorden etter trafikken til Halden og Iddefjorden; iflg Halden Arbeiderblad er det bistand fra den gode gamle slepebåten Foxen 2 i Singlefjorden, Kålvik og Ringdalsfjorden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Om snaue 2 uker skulle endel håpefulle hatt treningssamling med laserne sine i Asker. Trro vi har gitt opp å ha noen treningssamling der, men det er snakk om å flytte den til Drøbak. Hvordan tror dere isforholdene er der om snaue 2 uker ? Mye drivis som kan skade båtene ?

Laserseilerne våre er ganske hardføre, og båtene tåler en støyt.

Forrige samling var i sandefjord for 2 uker siden. og da lagde de denne filmen:

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

BoBeep skrev:
men det er snakk om å flytte den til Drøbak. Hvordan tror dere isforholdene er der om snaue 2 uker ? Mye drivis som kan skade båtene ?

Vil tro det fortsatt er mye drivis rundt Drøbak om 14-dager. Jeg er mye i området og følger godt med på issituasjonen. Var ute på sjøen i ettermiddag og så snart sola gikk begynte det å danne seg en ishinne på vannet.

iskanten_utenfor_saetre_i_dag..jpg¨

Det er fortsatt minusgrader i vannet i Drøbaksundet.

soerpeis_fra_i_gaar.jpg

Fra i går til i dag hadde det lagt seg et sørpelag i havna. Fortsatt ligger gradestokken å vipper rundt null.

sunken_skoeyte.jpg

Skøyta som sank for en drøy uke siden ligger fortsatt delvis under vann.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

lippert skrev:
Natt til Lørdag satte et fartøy seg fast i Drammensfjorden og Balder ble bestilt opp fra Fredrikstad. Vet ikke hvorfor de ikke brukte Thore III. I kveld er det i følge Balder fin råk helt inn til Drammen. Isen som hadde lagt seg syd for ryggen er også i ferd med å trekke seg tilbake.

Hva du får med deg :smiley: , Thor III har maskinskade og blir liggende en stund til, sliter med å få ut en foring. Vi gikk fra Fredrikstad 1830 Lørdag kveld med Balder og dro "Thebe" fra Drammen og ned til Blinda.

Men nå ser det ut som isen er i ferd med å gi etter oppe i fjorden (håper jeg)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Astor skrev:
sunken_skoeyte.jpg

Skøyta som i dag ble hevet, har ligget delevis under vann i drøye 14 dager.

I dag ble skøyta hevet via et forsikringsselskap. Det var et dykkerfirma fra Stavern sammen med et Røykenselskap som kom med Båtstøgutten. Et dags jobb og båten flyter greit. I dag ble den tauet inn til Båtstø. Årasken til at skøyta sank er for tidlig å fastlå.

lensing_av_gammel_skoeyte.jpg

lensing_av_gammel_skoeyte_2.jpg

tauing_av_gammel_skoeyte.jpg

Her blir skøyta tauet bort fra Storsand.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Astor skrev:
Hvordan er isforholdene på Horten indre havn?

Så utover Drøbaksundet i dag. Lite drivis i sundet. Sjøtemperatuen på plussiden igjen. :yesnod:

Isen ligger på hele Indre Havn utenom Vealøsgapet og et stykke innover. En av slepebåtene som har tilhold på Indre Havn gikk ei sløyfe innom Solviken på søndag, for å kanskje hjelpe til med ei råk ut derfra. Men vanskelig om ikke umulig og komme ut fra Solviken forløpig.

Medlem i Solviken Båtforening

Astor skrev:
Tenkte på diselfyllinga på Værven.

Skal høre med folka der ut som jobber der jeg ,men tviler på at du kommer inn der på lenge .Da det ligger inne i bukta der ,så vil tru det er et stedene som isen går sist .Isen er forøvrig råtten ,kjørte motor i 3 minutter da var det åpen over til andre brygga.Detta gjelder isen på indrehavn også vil jeg tru,da det er åpent 50% den ene dagen å islangt dagen etter . Hadde jeg hatt kjøl ,så hadde jeg gått ut til helgen om den ikke er borte da .Men iskjøring uten kjøl , høres ikke noe ok ut .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...