Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Også i dag isfritt i Storsandhavna. Pluss 2.1 grader i sjøen der min båt ligger. Nå er det jo meldt noe mildere framover så trolig slipper vi unna isen denne gangen også. Lufttemperaturen i dag i havna var det minus 6.3 grader.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvert år tar isen menneskeliv. Man skal være forsiktig når man begir seg utpå isen. Man tror den er like tykk over alt. Fremfor alt gjelder det å ha med seg et par ispigger til å dra seg opp av vannet med hvis ulykken skulle være ute.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du sett noe til hvordan det er med is i Sandebukten, bortover mot Kommersøya?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Drammenselva er nå snart helt frosset. Kun noen få steder hvor rennende vann kan skimtes. I natt var det -14 grader. Stigende temperaturer mot helgen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter at snøen har lagt seg oppe på isen vil det lenger tid før isen blir borte. Snøen legger seg som et isolerende teppe. Erfaringsmessig vil ta lenger tid før havnene igjen er isfrie. Jeg er ingen spåmann men tror at isen kan ligge lenger i år her i Oslofjorden enn tidligere år.

Jeg ser at vanntemperaturen inne i hjemmehavna på Storsand nå har sunket til plussgrad. Allikevel er nå nesten hele havna islagt. Kun den ytre delen som har boble samt foran Astor er nå isfri. Jeg kjører propellvann hver dag nå for å holde isen borte. På ettermiddagen siger vannet ut av havna og jeg benytter meg av det lille gratis jeg kan få av tidevannet.

Til helgen blir det tur med overnatting sammen med BP-venner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

"Sjøkurs" så da ut som en litt eldre hurtigrute?? Vet du noe om dette?

 

Lars H.

(ex. radiooffiser hurtigruten Sanct Svithun)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her i havna er isen ca 12 cm tykk , så helgtur er bare å glømme ser det ut som .Har brekt opp å knust isen rundt båten idag , å nabobåten . Var nok litt seint ute med bobbleannlegget , men fritt rundt båten nu . Ligger litt utover indrehavn også , så da er det vel bare å håpe det kommer noen slepebåter inn på kaia si snart . Men tur ser svart ut , men pytt pytt .Koser meg ikke noe mindre om jeg ligger her i båsen.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

"Sjøkurs" så da ut som en litt eldre hurtigrute?? Vet du noe om dette?

 

Lars H.

(ex. radiooffiser hurtigruten Sanct Svithun)

 

Skipet vårt er det tidligere hurtigruteskipet Ragnvald Jarl. Det gikk som hurtigrute fra 1956 og helt fram til midten av 1990-tallet. Da ble det overtatt av Gann, som driver maritim videregående opplæring i Stavanger. I mars 2007 kom skipet til Kristiansand, har fått tilbake den orginale fargen på skroget, og heter Sjøkurs. Alle våre 60 elever bor ombord på hver sin lugar, og vi reiser på tokt i både inn- og utland, ca. 10 uker hvert skoleår.

 

http://www.sjoekurs.no/

Link to post
Share on other sites

I natt har det holdt seg isfritt på Storsand. Der det i går var brøytet is var det fortsatt åpent vann i dag tross minus 6.5 grad midt på dagen i dag. Noe varmere vann har siget inn i havna. Vanntemperaturen lå i dag på 1.7 plussgrad.

havna_isfri.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takker, det var noe slikt jeg hadde en formening om. Da ble det overtatt av Gann, som driver maritim videregående opplæring i Stavanger. Og da ble det vel brukt som "misjonskip", eller tar jeg helt feil?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med is inn mot diselfyllinga på Indre havn, Runo? Vi skulle gjerne vært innom å toppet tankene til helgen.

 

Hvis dere ikke kommer inn forbi Vealøs er det diesel i Asgådstrand og på Fuglevik.

De er begge litt dyre i forhold til HSR. Begge har kortpumpe og tilgjengelig hele døgnet.

 

jan-h

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Isen ligger utover ,men kan jo fort snu seg det .Kommer det en taubåt eller to ,eller noen til Værven så .Men kan jo svare deg den dagen når du skal ut ,så ser vi da.Synd dere skal til Moss da ,eller's hadde jeg sikkert kommet en tur .Men ligge i strømmen i kanalen med all den drivisen som kommer igjennom der , det høres ikke noe særlig ut .Kan være mye snadde som ligger i isen,å da kan det fort bli fine feite riper i skutesia . Så det er itno plass for meg , etter dem bilde som Svenning la ut derfra .

RED: hørte det var 9 kr pr liter - på Værven

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...