Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Drammensfjorden er i dag farbar for all båttrafikk. Kun is langs land.

 

Sætrehavna lå i går isfri. Men skifte av vindretning gjorde i dag helomvending på situasjonen. Flere som skulle ta ut båtene i dag møtte en Sætrehavn full av drivis.

 

Vi var i går inne ved Sætre og fyllte vanntankene for helgen. Egentlig skulle vi tatt turen i dag, men det fine vårværet lokket meg utpå i går i stedet. I samme slengen skulle vi gjøre et BP-medlem en tjeneste å sende noen store hekkbølger mot iskanten til Lagahølet båthavn. I dag gjorde naturen en bedre jobb. Mye av isen inn mot havna er i dag borte.

 

 

isfritt_paa_saetre.jpg

Sætre lå badet i vakkert vårlys i går. I dag var havna full av drivis.

 

 

lagahoelet_nord.jpg

Inn til Lagahølet fra sør. Fortatt mye is før man kan gå i gjennom mot Åros.

 

 

hekksjoe_mot_lagahoelet.jpg

Astor gjør et forøk på å brekke opp isen inn mot Lagahølet med hekksjø

.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Astor!

 

Takknemlig BP medlem :wink:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

isbryting_2.jpg

 

Jeg håper han ikke lå i denne possisjonen for lenge, antar kjølevanninntaket slurpet luft og "slush" akurat her :eek:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel skikkelig kaldt rundt Sætre igjen. Noen som vet hvordan det ser ut rundt lagahølet?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå må du selge noen maskiner i stedet for å sitte her å "slærve" da Nord_West :seeya:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Brrr det ser kaldt ut. Vi få satse på at neste uke gjør susen. Meldt ganske bra med plussgrader - men må jo si at jeg er bekymret at noen :crazy: ikke kommer seg på påsketur...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Lot gå fortøyning i dag!

Har drevet med div. prosjekter denne uka for å få båten klar til påske, i dag var turen kommet til vasking, men måtte ha varmt vann, så da måtte jeg utpå en tur, blir ikke varm nok motor på tomgang. Men måtte leke "isbryter", ca 1 cm nyis i havna, (Nærsnes). Gikk greit, men fikk ikke styring akterover, og ville ikke bruke "pysevisp" pga. isflak og fare for splinten. Ble en del for- og akterover før jeg fikk baugen rett vei :smiley: Ble ikke lange turen, men fikk varmt vann, og fikk også testet Ardic'en.

På vei til og fra så jeg at jeg at det er isfritt ved Holmen, men Leangbukta er enda isdekt. Får håpe på fint vær, (mildt) til uka! :yesnod:

Med hilsen, Sindre.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Siden jeg hadde det siste innlegget fra i vår, får jeg komplettisere det med at isen har lagt deg her på Storsjøen. Det har ligget igjen en båt lenge i havna, fredag for en uke siden tok vi i båtforeningen å flyttet den, og allerede da så vi spor i snøen/isen at isfisket er igang.

 

Vi måtte slå istykker isen med en plankebit, den var ca 3-7 cm. Vi flyttet den inn i åa, for der kommer isen senere. Jeg var der nede i dag og hoppet på dollbordene og på dekk, uten at båten løsnet fra isen. Blir spennende å se hva eieren til slutt gjør, men jeg er redd ansvaret havner på oss i båtforeningen til slutt, altså at den synker når isen går til våren igjen.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...