Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Etter å ha hogd seg ut på tur i helgen også ser vi idag , så er det ikke så mye igjen her i by'n .Indrehavn blir det mindre is for vær time som går ,så ut som det gikk 40-50 meter bare igår i vindværet .Så tipper den er borte i løpet av helgen , om denne varmen forsetter som dem har lovet . Så nå går det bare en vei ,vært et kjempe vær idag også .Isen ser svart ut , så da ser alt så meget bedre ut .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Et par-tre dager til med sol, så er det isfritt på indre havn i Halden. Tok noen bilder med mobilen.

Det nye Thon hotellet er nettopp åpnet med Big Horn Steakhouse rett ved brygga. I tillegg ligger Dolly Dimples like ved siden av, samt de tre nye uteserveringene + Kongens brygge.. Så hvis noen er sultne og tørste til sommeren, så er Halden stedet.. :cheers:

(også har vi jo Allsang på Grensen.. :giggle: )

 

18032009158.jpg

18032009160.jpg

18032009161.jpg

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med is mellom Løpern og Ringdalsfjorden. Har tenkt å prøve den nordre leia på Fredag, Alternativet er å gå rundt Hvaler og opp Sekken, eller inn ved Skjærhalden men det er vel kansje is der og..

Noen som vet??

Det er is nord for Hvaler. Nå går ikke Mr Shoppy, så da er det nok ikke åpent, men jeg har ikke sett hele strekningen.

Ingen is på Skjærhallen havn lengre.

Skjelsbusund og Asmalsund er islagt lengst nord.

Det er is øst for fastlandsvegen østover mot Løperen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kun spredte isflak i Drøbaksundet om dagen. Ikke mange fritidsbåter å se unntatt den faste gjengen ssom jakter på torsken.

Hilmar! I morgen er jeg i båten fra 10-tiden og til rundt 16. Hyggelig med besøk. Hvis du ikke er på skolen da. Radioen står på. Holder på å rense gelcoaten.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det meste er borte nu på indre havn i Horten , så nå er det vel slutt regner jeg med .Men er is på vannet om mårran ,men det blir fort borte .Det går alt så meget bedre , hvordan ser det ut på Sætre da guttær ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har lyst til å tippe når isen er borte ved Bygdoy Allè Oslo?

Det er ganske isfrie fortau i Bygdøy Allé nå. Du kan la broddene bli hjemme. :wink:

I sjøen rundt Bygdøy har jeg litt mindre oversikt, men jeg så det lå is i Bestumkilen da jeg kjørte forbi forleden dag. Hvordan det er lenger ut ved Killingen vet jeg ikke. I Frognerkilen ligger det litt is innover i vika, men jeg vil tro det er ganske åpent i de ytre delene.

Link to post
Share on other sites

Nor_West sjøsatte i dag. Bare smilefjes der om dagen.

Ikke mye som er mer forstålig enn det vel , se om jeg kan få tid til en tur oppover i helgen .Eller om jeg må i gjestehavna å vente på kalesjedama mi , været skal jo holde seg så .Vil tru at det meste av is er borte i løpet av helgen her som sagt , nu går alt så meget bedre :yesnod:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sætrefolket har fått gått opp en råk. Nå løsner det skikkelig. Nor_West sjøsatte i dag. Bare smilefjes der om dagen.

 

Fortsatt masse is nord fra Sætre opp mot Åros. Noe håp for at dette sundet blir isfritt til 1. April?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det har vært kaldt i natt i Indre Oslofjord. Det tynne laget som hadde lagt seg i natt klarte ikke dagens solstråler å tine opp. I morgen er det meldt sol og opp mot 10 grader. Søndag trolig litt SNØ, sa meterologen. Noen snøfiller kan også påregnes til neste uke hvor temperaturen vil ligge litt over pluss de fleste dagene. Om natten er det skikkelig kaldt. Her på Hurum var det i natt mål helt ned mot minus 10 grader. Og da fryser det fort i de områder det er mye ferskvann som har kommet ut i sjøen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I dag gikk siste isen inn til Sætre marina. Hvis ikke været slår helt om vil man kunne gå helt inn til gjestebryggen til marinaen på Sætre, forteller "Bendik" og legger til at ny diesel er på plass allerede mandag. Han fikk hjelp av gode båtvenner til å fjerne den siste isen. Her noen bildeglimt:

 

isbryting_1.jpg

 

 

isbryting_2.jpg

 

 

isbryting_3.jpg

"Bendik" eller "Stressless" her på BP er godt fornøyd med innsatsen til sin båtvenn.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Også i natt har det vært skikkelig kaldt. Selv i Svelvikstrømmen har isen lagt seg i natt. Vannet er nærmest stillestående noe som resulterer at isen legger seg fort. I dag er det meldt opp mot 10 plussgrader og sol så mesteparten forsvinner trolig i løpet av dagen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Huff å huff. Jeg er i Oslo nå i helgen av andre grunner men skal se i morgen litt på Hurumlandet og Sætre og område. Vi har jo bestillt flybliletter til oss fire gutter til palmehelgen. Håper isen har gitt seg såpass at vi få båten ut på åpen vann.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ligger båten i Lagahølet? Røyken båtforenings havn? Hvis dette er tilfelle kan det godt hende det blir en åpning mot nord etter hvert. Litt hekksjø så sprekker det opp. Gi beskjed om dette er rett havn. Jeg skal fylle vann til uken så jeg kan ta en sveip bortom å lage hekksjø mot iskanten. Da brekker den godt opp innover.

Hvis du ser på det enderste bilde hvor Bendik står i forkant og båten Leonora ligger bak. Lenger bak, en snau nm, ligger Lagahølet. Den har åpning både fra nord og syd.

 

På det øverste bilde ser vi bedre mot Lagahølet. Helt der bak.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja det er riktig. Det ser jo virkelig isete ut - men for en flott plass! Jeg er veldig takknemlig for alt hjelp - blir litt bekymret. Kom ikke på dette når vi planla det i vinteren at is kunne bli problem i påsken. Naive vestlendiger vettdu.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...