Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

Ligger to og en halv tomme helt ned til Blinda

Ja, da kan en jo snart ta sparkstøttingen til hjelp utover Drammensfjorden. Og jeg som begynte å tro på klimaendringene.... :confused: Kan det være at Al Gore & Company har tatt litt feil.????

Har båten liggende ute i Svelvik, fikk tlf idag....ingen stikker av med den nå :lol: og jeg som hadde håpet på fisketur i helga. Må bli isfiske da :lol:

Tar meg en tur imorgen og sjekker litt, koker meg litt kaffe og fyrer opp ovnen...litt kos det og :yesnod:

:sailing:

Har båten liggende ute i Svelvik, fikk tlf idag....ingen stikker av med den nå :lol: og jeg som hadde håpet på fisketur i helga. Må bli isfiske da :lol:

I selve Svelvik (Svelvikstrømmen) er det aldri fast is p.g.a. strømmen (kun drivis fra indre Drammensfjord)

Håper du får deg en fin tur alllikevel med kaffekos etc. :yesnod:

Jeg har Svelvikstrømmen som nabo og følger med hver dag på issituasjonen. Fra i går til i dag har det lagt seg betydelig mer is inne i Bogen på Hurumsiden. Også utenfor Homansbeget har isen lagt seg over grunnene.

På nordsiden av Svelvik er gjestehavna og bukta i nord islagt. Det som skjer når isen brekker i nord er at strømmen får mye is drivende mot sør. Dette kan skape problemer for småbåttrafikken.

Is innafor Skjelsbusund-brua, åpent utafor.

Der legger den seg alltid tidlig - litt kjipt hvis man (som jeg gjorde for mange år siden, før jeg ble kjent i området her) f. eks. går Hvaler rundt og har bestemt seg å gå inn Skjelsbosundet. Du kommer gjennom hele sundet, men så er det bråstopp like etter brua! Ikke noe annet å gjøre enn å gå ut igjen og prøve et av de andre sundene mellom Hvaler-øyene.

Kan jo legge til at Kjøkøysundet hadde et lite "snerk" av is, både i går og i forgårs, men nå er det lille som var på vei utover til Arisholmen og forbi. Leden er åpen, ihvertfall.

:seeya:

Ser ut av vinduet at det er frøset enda mere til i Drammensfjorden i løpet av vinteren.

Vi som har båten liggende på fjorden er glade for å slippe snømåkinga. Snøen er kun en times biltur unna, så det får holde. :wink:

Var som sagt en tur i båten igår. Hele Drammensfjorden islagt nå, Mange å se på isen på vei ut til Svelvik. Noen prøvde skøytene og andre prøvde fiskelykken. Jeg har båten litt nord for selve strømmen, kunne gå rundt båten. Alt ok ombord +12gr. i motorrom, fyrte opp dieselovnen og lar den gå noen dager.

...Kan jo legge til at Kjøkøysundet hadde et lite "snerk" av is, både i går og i forgårs, men nå er det lille som var på vei utover til Arisholmen og forbi. Leden er åpen, ihvertfall.

Det er den ikke nå lenger. Vinteren har kommet til Kråkerøy også og etter en kald natt, ned til minus 14º så er Kjøkøysundet stengt igjen med et tommetykt lag av stålis....!!

bp_baathavnaidag_20090105_0101.jpg

bp_baathavnaidag_20090105_0111.jpg

bp_baathavnaidag_20090105_0062.jpg

Og det er ikke vann du ser her, gitt....

bp_baathavnaidag_20090105_0051.jpg

...det er stålis!

bp_baathavnaidag_20090105_0046.jpg

bp_baathavnaidag_20090105_0093.jpg

:seeya:

Isen legger seg her også nå , ser svart ut for en tur hjemmover med evt ny båt .Ikke lett å få bunkra etter kysten kansje , om det blir mere is .Men dem melder mildere fra helgen er rykte . Bobbleannlegget går døgnet rundt i havna vår , det er mye penger som ruller ut der i døgnet. Men sånn er det jo bare , må jo gå det så . Ligger vel på -10 grader her og det er kaldt ...

Tine

Isen legger seg her også nå , ser svart ut for en tur hjemmover med evt ny båt .Ikke lett å få bunkra etter kysten kansje , om det blir mere is . Tine

Bunkers får vi alltid tak i, Runo. Halvorshavn og Drøbak samt Vollen har bunkers her inne. Fuglevik sør for Moss og Engelsviken har åpent.

Det er vel is inn til bunkersfyllinga på Indre havn vil jeg tro?

Jeg skal prøve å få fyllt opp vanntankene etter nyttårsturen.