Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Natt til Lørdag satte et fartøy seg fast i Drammensfjorden og Balder ble bestilt opp fra Fredrikstad. Vet ikke hvorfor de ikke brukte Thore III. I kveld er det i følge Balder fin råk helt inn til Drammen. Isen som hadde lagt seg syd for ryggen er også i ferd med å trekke seg tilbake.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Is i båthavna på Skjærhallen; rutebåten til Søndre Sandø mv har holdt råk i ruta si. Skjelsbusund, Asmalsund, Skjærhallsfjorden, Ødegårdskilen er isdekt. Ramsøflaket og Singlefjorden har råk etter "mrShoppy", og Ringdalsfjorden etter trafikken til Halden og Iddefjorden; iflg Halden Arbeiderblad er det bistand fra den gode gamle slepebåten Foxen 2 i Singlefjorden, Kålvik og Ringdalsfjorden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Om snaue 2 uker skulle endel håpefulle hatt treningssamling med laserne sine i Asker. Trro vi har gitt opp å ha noen treningssamling der, men det er snakk om å flytte den til Drøbak. Hvordan tror dere isforholdene er der om snaue 2 uker ? Mye drivis som kan skade båtene ?

 

Laserseilerne våre er ganske hardføre, og båtene tåler en støyt.

Forrige samling var i sandefjord for 2 uker siden. og da lagde de denne filmen:

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

men det er snakk om å flytte den til Drøbak. Hvordan tror dere isforholdene er der om snaue 2 uker ? Mye drivis som kan skade båtene ?

Vil tro det fortsatt er mye drivis rundt Drøbak om 14-dager. Jeg er mye i området og følger godt med på issituasjonen. Var ute på sjøen i ettermiddag og så snart sola gikk begynte det å danne seg en ishinne på vannet.

iskanten_utenfor_saetre_i_dag..jpg¨

Det er fortsatt minusgrader i vannet i Drøbaksundet.

 

soerpeis_fra_i_gaar.jpg

Fra i går til i dag hadde det lagt seg et sørpelag i havna. Fortsatt ligger gradestokken å vipper rundt null.

 

sunken_skoeyte.jpg

Skøyta som sank for en drøy uke siden ligger fortsatt delvis under vann.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Natt til Lørdag satte et fartøy seg fast i Drammensfjorden og Balder ble bestilt opp fra Fredrikstad. Vet ikke hvorfor de ikke brukte Thore III. I kveld er det i følge Balder fin råk helt inn til Drammen. Isen som hadde lagt seg syd for ryggen er også i ferd med å trekke seg tilbake.

Hva du får med deg :smiley: , Thor III har maskinskade og blir liggende en stund til, sliter med å få ut en foring. Vi gikk fra Fredrikstad 1830 Lørdag kveld med Balder og dro "Thebe" fra Drammen og ned til Blinda.

Men nå ser det ut som isen er i ferd med å gi etter oppe i fjorden (håper jeg)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er is i Valløbukta, bøyen min som ligger mot Bogen siden lå mitt i isen idag. Taxibåten og redningsbåten kjører jo inn til Vallø båthavn hver dag så det er sikkert ikke noe problem. Noen dager rundt null og sønnavind så forsvinner den isen fort sier en som har vokst opp der....

Link to post
Share on other sites

sunken_skoeyte.jpg

Skøyta som i dag ble hevet, har ligget delevis under vann i drøye 14 dager.

 

I dag ble skøyta hevet via et forsikringsselskap. Det var et dykkerfirma fra Stavern sammen med et Røykenselskap som kom med Båtstøgutten. Et dags jobb og båten flyter greit. I dag ble den tauet inn til Båtstø. Årasken til at skøyta sank er for tidlig å fastlå.

 

lensing_av_gammel_skoeyte.jpg

 

 

lensing_av_gammel_skoeyte_2.jpg

 

 

tauing_av_gammel_skoeyte.jpg

Her blir skøyta tauet bort fra Storsand.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvordan er isforholdene på Horten indre havn?

Så utover Drøbaksundet i dag. Lite drivis i sundet. Sjøtemperatuen på plussiden igjen. :yesnod:

Isen ligger på hele Indre Havn utenom Vealøsgapet og et stykke innover. En av slepebåtene som har tilhold på Indre Havn gikk ei sløyfe innom Solviken på søndag, for å kanskje hjelpe til med ei råk ut derfra. Men vanskelig om ikke umulig og komme ut fra Solviken forløpig.

Medlem i Solviken Båtforening

Link to post
Share on other sites

Tenkte på diselfyllinga på Værven.

Skal høre med folka der ut som jobber der jeg ,men tviler på at du kommer inn der på lenge .Da det ligger inne i bukta der ,så vil tru det er et stedene som isen går sist .Isen er forøvrig råtten ,kjørte motor i 3 minutter da var det åpen over til andre brygga.Detta gjelder isen på indrehavn også vil jeg tru,da det er åpent 50% den ene dagen å islangt dagen etter . Hadde jeg hatt kjøl ,så hadde jeg gått ut til helgen om den ikke er borte da .Men iskjøring uten kjøl , høres ikke noe ok ut .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...