Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Går man inn med stor båt og dytter isen innover, da blir det en spennende tilværelse for båtene innenfor

Når jeg tenker på det så blir det vel snart anløp av et lasteskip i Lillesand, og denne vinteren er det en av båtene i gjestehavna som har lagt til utenfor bølgebryteren. Havna har vært islagt den siste uka, så det kan bli spennende å se hvordan islakene oppfører seg.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nesten godt jeg ikke kommer meg ut ,er mye tykk drivis i fjorden .Ikke noe ok å kjøre på den hele tiden ,så kansje like greit at jeg er frysi inne.Men har åpna seg mye på indrehavn idag , vindværet på mårran har vel hjelpa til litt .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vi tenkte oss en tur til fra Randaberg til Sandnes idag på lørdags shopping. Til vår overraskelse traff vi på is litt nord for lura.

Vil ikke ripe opp skutesida unødvendig så vi snudde og tok handel og mat i Stavanger heller.

 

Ikke vanlig og treffe på isen så langt ute i ryfylke!

 

Flott dag på sjøen forøvrig, så en nise, sel, de vanlige 200 ærfuglene etc etc!

 

fantastisk sikt idag!

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå i Horten og har et tynt islag rundt båten og ut til bøyene i gjestehavna. Vi kjører litt propell før vi går så slipper vi å mase med isen.

Vi gikk fra Storsand igår og møtte noen få isflak ut til Filtvet. Litt sikksakk-kjøring og vi kom oss ned til Moss uten store problemer. Temperaturen ute nå er minus 1.4. Jeg har med meg A-Joda og Nikita og vi skal tahjemturen fatt nå i formiddag. Ute kommer sola opp over Moss, rød og fin. Livet er herlig her i Oslofjorden.

 

is_i_droebaksundet_2.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her kan dere se isforholdene i Kristiansand i helgen.

 

Bortsett fra lyden "windows critical error" ved følgende tidspunkter så var det jo en bra video.

Lett å høre den er laget av en proff! :lol:

 

5

8

12

16

19

23

27

31

35

39

43

46

51

54

58

102

106

110

114

118

121

126

129

133

137

141

145

148

152

156

200

204

208

212

216

 

 

I tillegg, når videoen er kommet til endes, og står stille på 217 så fortsetter "pling" lyden å komme hvert 3-4 sekund helt til jeg går inn på en annen side... :giggle: Det er som jeg skulle ha gjort det selv jo!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Isen har lagt seg på hele indrehavn igjen inatt , så det blir itno diesel på Astor her idag .Men snakka med gutta på tur på vhf'n istad , dem hadde hatt en knalltur . Synd med denna isen på en måte ,men på den annen side så for jeg jo jobba med det som skal/må gjøres her ombord.Nå er kaffe'n klar å snart skisytting på tv,det er deilig luxus det :wink: Kan ikke ha det stort bedre nå ,probleme er jo det at det er litt vanskelig å reise hjem å kvelden .....

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For første gang på en del år begynner faktisk Grimstad Gjestehavn å fryse til litt den også.

 

Slik så det ut i går, 14/2-09

 

bilder_overfoert_150209_008.jpg

 

Men det hindrer jo ikke i å kunne dra ut på tur. Gode venner, varme ombord, litt fisking men ikke minst, synet av omgivelser som vist på bildene nedenfor skal du lete lenge etter. (og det til tross for at jeg hater snø og kulde...!!)

 

bilder_overfoert_150209_011.jpg

 

bilder_overfoert_150209_014.jpg

 

bilder_overfoert_150209_015.jpg

 

bilder_overfoert_150209_020.jpg

 

bilder_overfoert_150209_028.jpg

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder! Deilig på sjøen om vinteren når det er sol og stille. Men det ser unektelig kaldt ut med nakne hender og olabukse. Når jeg er på sjøen på vinteren ser jeg stort sett ut som en polfarer.

 

Masse drivis utover Vesterelva og Østerelva i Fredrikstad. Byferga kjører slalom mellom de tyngste isflaka og ender og svaner haiker med isen nedover. Floa er naturlgvis islagt helt ut til pålene, og i går var det yrende liv av isfiskere og ymse andre folk der. Noen av de som fiska fikk visst endel sik og abbor.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Lite is i Drøbaksundet da vi tuslet hjemover midt på dagen i dag. Kun noen belter med is her og der. Litts ikk/sakk-kjøring så var vi forbi. Men i hjemmehavna hadde det lagts eg et islag fra i går. Nå er det borte. :wink:

Sjøtemperaturen lå på 0.5 pluss i store deler av Drøbaksundet. Men den var også oppe i hele 2.4 enkelte steder. Minus 1.6 grad i luften.

isen_laa_beltevis.jpg

Isen lå beltevis fra Drøbak til Filtvet. Sør for Filtvet så vi ikke is.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mye sørpeis i havna på Storsand i dag. Med mildvær utover blir det trolig lettere mange steder der isen har ligget ikke alt for tykk. Utenfor Sætre er det fortsatt mye is. Drammensfjorden trafikeres kun av yrkebåter med stor maskinkraft.

Det var kaldt i vannet i havna i dag. Temperaturen lå i dag på minusgrader. Min gradestokk på ekkoloddet stopper på pluss 0.1.

 

 

soerpeis.jpg

Sørpeis i havna i dag. Snøen som ble måket av båten havnet i sjøen med et plask!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

La ut på "Oppdrag måketur" til havna i helgen. Isen lå i gjestehavna i Horten, men en liten "isbryter" stabbet seg fram - som dere kan se litt ute i denne filmsnutten (QuickTime) på MorMajor-bloggen: :yesnod: :yesnod:

 

http://web.me.com/terjeavner/Websted_/Blog...ketur!.html

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...