Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Her oppe i Finnmark har vi det isfritt og båtsesong hele året. I så måpte er vi jo priviligert.

Var ute på fjorden på sist lørdag i nydelig vindstille vær, med sol fra klar himmel, ahhh, herlig!

 

 

Du må legge ut noen bilder fra dine hjemlige strøk! Vi savner bilder fra din kant av landet og båtlivet der oppe.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

vet Påsken nermer seg med stormskritt.

Den nærmer seg fort nå ja , har nesten ikke is i havna der jeg skal ut .Fikk skøyta fra Bastøya til å kjøre opp isen utefor havna idag , så litt vind i riktig retning nå så .Trudde jeg skulle komma meg ut i mårra , men må nesten se det ann litt . Men hjalp mye den isbrøytinga utenfor idag , så litt lyser kan man jo se på det .Bortsett fra at alt er like hvitt av snø igjen , brygga som var bar å fin igår .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

April det var jo kjempe bilder , men jeg måtte legge meg helt ute og hoppe i ribben å hogge is en times tid inne i havna . Så nu er jeg endelig hjemme , litt sliten .Men kjempe greier å fått en liten tur fra igår til idag , var masse folk og 4-5 BP båter i gjestehavna . Men nå ser jeg lysere på det meste :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå sprekker det godt opp i kriker og kroker. Dagens observasjon fra Horten og nordover var kun belter med drivis å se. Herlig! Nå kan det bare gå en vei...

 

Kom dere på fjorden dere som er i gang med båtpussen! Skuff snøen vekk fra båtsiden og sett i gang. Sesongen er kort nok for dere som ligger på land om vinteren. Denne herlige opplevelsen unner jeg alle! :flag::flag_sw::flag_da:

 

de_siste_isflak.jpg

De siste isflakene ble passert i dag.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lå på ca 6- i innkjøp for ca to uker sia , blei råde til å vente litt jeg . Skal sjekke i løpet av uka , jeg er tom så det støver . Å jeg som trudde varmeren hadde klikke igjen , så er det bare bortimot tomme tanker . Hørte sammtidig at det var 7.99 på Værven , er vel snart mulig å komma seg inn der nu ..

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tja, konkurransen er vel mye opp til oss båteiere, nemlig å velge bort de dyreste bunkringstedene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, isforholdene bedrer seg time for time. Tåka som ligger tett, i alle fall i Horten, spiser is så det holder. Vi drar en hel gjeng fra Solviken til "Sjøen for alle" idag. Regner med isfri havn når vi er tilbake i kveld, haha.

Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet):

Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet

Link to post
Share on other sites

Og hvis man velger bort den/de dyreste så vil vel disse med en grad av sannsynlighet gi opp/legge ned, det blir færre igjen og sånt har sjelden en positiv innvirkning på prisene sett med en kjøpers øyne, men pytt pytt! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva tror dere? Blir det helt isfritt på alle småhavn i løpet av marsmåned? Skal forhåpentligvis på båttur i Oslofjorden til palmehelgen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det skal du ikke regne med. Isen innenfor øyene rundt Asker og Bærum-landet ligger ofte lenge. I år har det vært tykk is mange steder. Rundt Sætre-landet er trolig isen helt borte når påsken nærmer seg. Innover i Bunnefjorden, mot Nesset, ligger også isen ganske lenge.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da vi kjørte innover til messa idag , så inne i Sandvika og Oslo så var bryggene borte . Dem var dekt med snø å is , sånn å se på kan det virke som at det kan ta noe tid . Men det går fort , når det først begynner å tine .Ser her hjemme , nå bare dem siste 3-4 dagene så er mye borte alt .Men så har vi jobba litt med saken også , men ser det tiner fort nå . Nå er det vel slutt håper jeg , på mere snø å kulde . Regner med båtvask å fylling av vanntanken ombord , denne uken .Kan jo bli spennende å se om alt har klart seg i kulda , etter at hun kom til østlandet :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det skal du ikke regne med. Isen innenfor øyene rundt Asker og Bærum-landet ligger ofte lenge.

 

Oi oi. Jeg skal hente en seilbåt i nærheten av Drøbak, men motsattside på Hurumlandet. Såg et bilde fra i går da var det fortsatt is på fjorden. Har bestillt flybillett og alt til tre kamerater og meg... Har aldri vært på Osloregionen i denne årstiden og som vestlending kom jeg rett og slett ikke på at dette kan bli et problem. :cryin:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fanafjord;

 

Hvor eksakt er det du skal hente båten?. Vis a vis Drøbak er det ikke så mange båthavner, men det er nok stor forskjell mellom f.eks Storsand og Sætre. Det er flere her som kan gi lokal info om forholdene. Det vil ikke være noen problemer å ta seg fra Drøbak og utover bare du kommer deg ut av havna der båten ligger.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Studerte kartet litt. Det er ved Sætre.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...