Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

Isen begynner å legge seg i Drøbaksundet.

Vi var på vei til Horten i dag tidlig å valgte å snu før Halvorshavn da vi ike kunnes e noen ende på islaget som hadde lagt seg i løpet av natten. Vi målte minus 9 grader i havna og det er kaldt.

Vi hadde sikkert kommet greit ned til Horten men hjemturen i morgen var jeg mer redd for. Derfor valgte vi å snu og heller gå tilbake til hjemmehavn.

Vi fikk tildelt ny plass lenger ut i havna i boblehavna da isen hadde lagt seg godt rundt der vi må tørne for å bakke inn i båsen.

Det var et flott vintervær ute på fjorden i dag. Varmt og godt ombord. Men isen som er i ferd med å legge seg likte vi dårlig. Mulig den er borte i løpet av dagen.

Slik er vinterlivet en gang i blant.

isen_i_droebaksundet_2.jpg

Her har vi tørnet for å gå tilbake til Storsand.

ny_baatplass.jpg

Vi fikk tildelt en ny plass i havna så lenge isen er så vanskelig innerst i havna.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det begynner å legge seg i Kjøkøysundet også...

bp_kjoekoeysund_090227_002.jpg

Bildene er tatt i går formiddag:

bp_kjoekoeysund_090227_021.jpg

....foreløpig ned til Puttesundbrua sørover. Utover Lera vet jeg ikke, siden jeg, som kjent, har hagebåten for tiden. Null båttrafikk i sundet, så det tyder på at det er is flere steder rundt omkring....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Svelvikstrømmen:

Også utenfor selve renna i Svelvikstrømmen har isen lagt seg. Dette er sjelden kost. Nå er det meldt mildvær noen dager, men vanntemperaturen er lav. Blir spennende å se om isen lger seg mer utover uka.

Ligger i Moss i påvente av at isen skal sleppe i Oslohavn. Jobber i Vika og kunne se at rundt Akerbrygge er det

mye is som driver rundt. Hvordan er langs vestsiden av Nesoddlandet? Fint i Moss,men........... :lipseal:

Det var isfritt på Steilene igår, tror ikke isen begynner før Nesoddtangen.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Gikk til Åsgardstrand i går kveld og våknet i morges til 1cm is i hele området fra Åsgardstrand til Horten. Skikkelig ubehaglig. Måtte nesten sjekke matbeholdningen og ferskvann samt finne frem rifla og ammunisjon til matauk (det kunne jo komme en isbjørn forbi)i tilfelle vi måtte overvintre. Etterhvert fikk vi kommet oss til Drøbak men det var is og slush hele veien. Måtte ta ut sila i kjølevannsintaket for det frøs igjen hele tiden. Heldigvis er Dynamiquen bygd som en isbryter så vi lagde råk.....

Det må det jo være...

Ser det er endel is i indre fjord, men denne er brutt opp av all ferge/ nyttetraffikk så det burde ikke være noe problem og komme seg til Oslo selv om du nok må gå med sakte fart i den oppbrutte råken.

Mvh. SAP

åjasså Ligger Astor innefrysi?

quote]

Å nei du Hilmar. Men ny båtplass er det blitt. :wink:

Var nede i havna nå og skuet samtidig utover Drøbaksundet. Mye is og tett is. Gikk en taubåt med lekter og det gikk smått. Ingen grei tur for mindre fritidsbåter i dag.

Hei!

En tur for å sjekke båten i dag, Leangbukta er fortsatt islagt, men Vollen er snart åpen. Indre Oslofjord så nærmest isfritt ut fra Nærsnes, bare litt is mellom utriggerne, maks 20 m is til åpent vann, og den var råtten. Hadde jeg ikke hatt "telt" over båten ville jeg nok prøvd meg en tur utpå, VP'n startet lett! Men er meldt mer snø til helga, så jeg får vente litt. :nonod: Men er ikke lenge nå!

Sees, hilsen Sindre :cheers:

Ja nå sees vi snart utpå, Sindre. Også isfritt i Drøbaksundet. Synd det er meldt mer snø til helgen ellers hadde vi valgt tur utpå i stedet for oppussing av kjøkkenet. Vi har hatt mange fine turer i vinter så litt jobbing i heimen må også til. Til dere som lurer på om vinteeren er kald og guffen ombord. Ikke i det hele tatt. Men det hjelper godt å bevege seg ombord i "lukket avdeling". :yesnod:

Drammensfjorden ligger tett opp mot Røyken og Lier. Kun yrkestrafikk av større fartøy.

Utenfor Sætre ligger isen tykk enda.

Isfritt innenfor Håøya.

Når vi er på dine kanter skal det bli store hekkbølger mot iskanten, Nor_West.

Hørte på radioen nå at isoppsynet i Bærum nå har stengt gangveien ut mot øyene pga dårlig iskvalitet. Det er vel et vårtegn?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...