Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Legger seg inne i havna , å det kryper lengere å lengre utover indrehavn i Horten . Sikkringer på bryggene går ,å det er det jo ikke uvanlige når kulda kommer.Nå i skrivende stund begynner det å snø også,noe som er ok for en gang skyld.Det er bare godt med litt ekstra islasjon utpå båten,da jeg er avhenging å ha det varmt nå som jeg surrer med å legga denne teak dørken. Melder jo - 5 i snitt neste 5 dager's varsel ,kaldt nok spør du meg da .Har fått sparka igang bobbleannlegget ,så da er det bare å vente til det snur igjen .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Mja, det spørs hvor lenge det går, for nå melder met. om at det skal holde seg kaldt/bli enda kaldere i 2-3 uker fremover.

 

Ingen trøst å få fra meteorologende dessverre, hverken for de som har båtene på vannet her¨på østlandet(Oslofjorden) eller for de som har båtene på land.

 

Fort gjort å få frostskader nå på pumper i motorrom, toalettskål/pumper, dusjhode på badeplattformen og lignende. Kanskje noe å tenke på for de som ikke er sikre på om alt ombord tåler slik langvarig kulde?

Link to post
Share on other sites

Pluss 2.5 i vannet under Astor i morgentimene i dag. Ute var det minus 13.5. Vannet varmer nok opp luften endel her på Storsand, da det rundt Sætre var minus 22. Der har isen lagt seg ut til Håøya i dag. Huff-Huff.

Nede i motorommet på Astor hadde jeg pluss 4 grader ved hjelp av frostvakten fra CO. Satte på Eberen som jeg skal la gå på fullt et døgn nå.

Kalte opp Tjøme radio som rapporterte om isfritt innover i fjorden fra Drøbak til Oslo.

Vi hadde planer om å gå til Slemmestad i morgen for å overnatte i båten der. Vi slår dette fra oss. Dette er første gangen vi ikke vil gå ut med Astor på nyttårsaften.

Snakket med Flid i Moss som også er ivrige vinterbåtfolk. De syntes det ble for kaldt å gå ut de osgå.

Problemet er ikke varmen ombord, men faren for å fryse inne neste dag.

Nei dette liker vi dårlig.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, nå kan jeg kaste fortøyningene på Hulda. Hvis jeg hadde greid å få opp halvstikkene. Tauene er stive som armeringsjern. Hulda sitter dønn fast i isens grep. Nå kan det blåse orkan om det vil, båten kommer ikke til å røre seg en millimeter.

 

Jeg får se om jeg kanskje skal skifte oljen. Nå kan jeg starte opp og gå i brygga med 2500 rpm en stund uten at det gjør noe. Med adre ord, skikkelig oppvarming av maskineriet. Det er alltid en fordel, om man titter godt etter. Hadde jeg ikke sittet fast, skulle jeg tatt meg en tur utpå for å se etter en torskepinne til middag.

Link to post
Share on other sites

Kl. 12:00 melder Son haveområde om 21 blå grader og sjørøyk. Her er vi glade for at det blåser nordøst. Samtidig er vi glade for at vi ikke bor på andre siden av fjorden, som f.eks. Horten. Der må det være ekstra uggent.

 

foto508.jpg

 

Forut skimtes Britannia halvt innefrosset. Den har en flåte fortøyd til siden, som tilter mer og mer. Får håpe at den ikke skader båten. Heller ikke at de to aggeregatene som står der skader flygelfinishen på Britannia når de muligens ramler av. Jeg hadde ikke likt å ligge der med Hulda. Selv om Hulda nok tåler svært mye mer av is enn Britannia.

Link to post
Share on other sites

Flytta båten bort i båsen igår ,da var det kommet ca 2-3 cm is alt.Idag kunne jeg sikkert glømt å prøvd på det ,så det var i siste liten.Selvom det ikke var i min plan at jeg skulle flytte ,da jeg jobber ombord så er det greit å ligge lonside inne i havna.Men var jo selvsagt andre som også skulle ligge der , når jeg først la meg der inne.Men nå er jeg på plassen min,har vært ombord i hele dag å rydda litt i rotet.Det fryser på med rekord fart rundt skuta, men med -15 ute så .Mandag var det null is utenfor havna ,idag ligger isen på hele indre havn i Horten.Så nå er det bare å håpe at ikke strømmen på brygga går,da kan det fort bli mye greier .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En av mine sønner observerte is i Stavanger havn da han var ute med kajakken 2. juledag. Han tok for sikkerhets skyld et foto:

 

20375_238549934144_506564144_3147588_4751694_n.jpg

 

Foreløpig har vi ikke funnet det nødvendig å gå inn med isbryteren POSEIDON II, men vi er i beredskap :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I dag fikk tre BP-medlemmer en flott tur på Drammensfjorden med taubåten Thor III som på vinteren i mange år har vært benyttet som isbryter. Jeg mener Thor III runder de femti i år 2010. En arbeidshest som ligger folk rundt Drammensfjorden nære hjertet. Skipper i dag var fru Jacobsen. Det var en gjeng forventingsfulle som troppet opp på Tollbodkaia i Drammen ved 10-tiden. Her noen bilder fra turen:

 

thor_iii.jpg

Thor III ved sin faste plass på Tollbodbrygga i Drammen.

 

ajoda_og_rem_i_en_prat_med_fru_jacobsen_i_midten.jpg

A-Joda og rem i prat med skipper "fru Jacobseb" før vi kaster trossa og går isen i møte.

 

sjur_i_kjent_profil.jpg

Skippern i kjent positur.

 

rem_koser_seg.jpg

Rem fant fort plassen sin på styrbord side av styrhuset med kaffekoppen.

 

fersk_matros.jpg

Undertegnede med styrekontrollen. Det som å gi en guttonge en gotteripose.

 

fru_jacobsen_ved_radaren.jpg

 

 

styrhuset.jpg

Styrhuset ombord er ganske orginalt fra den gang båten var ny.

 

noedvendighet.jpg

Med sine 10 mil glir Thor III traust gjennom isen i Drammensfjorden.

 

thor_iii2.jpg

Dette er et bilde fra en tidligere tur med Thor III den gang isen lå opp til 60 cm tykk i Drammensfjorden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...