Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

En liten rapport fra Syvdefjorden som absolutt ingen var forberedt på. Hele uke 50 hadde det regnet som normalen. Ca. 14 dager før jul tok det helt av og pøste det ned i store mengder en hel dag. Elvene - 2 stk. - fosset og forsynte fjorden med friskt vann. Natten falt på og likeså temperaturen. Våknet med islagt fjord, og det før nyåret som har vært normalen hos oss. Mot jul ble det kaldere og kaldere til isen var ca. 8 cm tykk. Og bittelillejuleaften slo det om med vind fra SV om ettermiddagen. Isen slapp landfeste og begynte seilas utover fjorden mot N. At isen har krefter, er ingen i tvil om og det beviste den denne natten. En ny flytebrygge ( 3 x 15 m ) med gangvei, flere tonn, og forankret i fjorden tok isen ingen hensyn til. Vrengte bokstavelig talt hele stasen rundt og surret landkjettingene rundt gangveien, flerret fendermottaket i biter, laget hull i pongtongene og senket hele stasen i løpet av noen korte timer. Nå henger den der til skrekk og advarsel. Båten vår står på land, ca. 3 meter fra vannkanten. Masten ligger opplagret i mellom. Juleaften var jeg nedenom en tur. Isen hadde som forventet krøpet oppover fjæra. Lag på lag, og heldigvis stoppet foran mastens bukker. En meter til så hadde støttene blitt feid bort og katastrofen hadde blitt total. Litt av en julepresang. Båten skulle ha vært sjøsatt i oktober og ligget ved bryggen etter planen, men dette ble utsatt. Heldigvis. Til etter tanke kan en ikke lenger stole på historiske data og hva de gamle forteller. Tingene er snudd på hode av en eller annen grunn. Januar og Februar er istiden her og da tar vi båtene lengre ut i fjorden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Med stille vindvær og kaldt må man regne med at isen legger seg i bukter og viker med tilsig av mye ferskvann. Jeg hadde en prat med Flid som i dag lå på Havna på Tjøme. Han kunne fortelle om et utrolig flott julevær hvor havet lå paddeflatt langt utenfor Færder. Mellom bryggene i gjestehavna begynte det å fryse til. Dette må man regne med på denne årstiden.

Havna på Tjøme har strøm på bryggene melder Flid. Jeg tror hotellet hoder stengt.

 

Litt småsnærk på vannet var det også i hjemmehavna mi her på Hurum.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at det ikke legger seg for tykk is innover , hakke tid til noe is jeg nå . Spørs jo hvilken vei jeg kommer men , inne i Frognerkilen ser det vel svart ut nå , men det går jo over . Bare -2 her

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ingen fare for is på Sunnmøre heller. Med de sydentemperaturene som har terrorisert skigleden de siste ukene, er det større mulighet å støte på badende enn is. Nå har vel is aldri vært noe stort problem på disse kanter, men havna på bildet så seg i sin tid nødt til å invistere i bobleanlegg. Om det har vært startet de siste ti årene tviler jeg på. Kansje på tide å sende det til Hellas, spania eller Las Vegas. Mer snø og kulde der. :headbang:

havn.jpg

Link to post
Share on other sites

Det har vært kaldt rundt Oslofjorden de siste dagene. I gjestehavna i Horten var det hele tiden isfritt. På Fyllinga båthavn i samme by lå isen rett innenfor moloen. Her holdt lokale hobbyfiskere på å få opp en råk slik at de aller ivrigste kan komme seg utpå.

 

fyllinga_1.jpg

 

fyllinga_2.jpg

 

 

Utenfor Sætrelandet hadde også isen lagt seg.

 

Innest i hjemmehavna på Storsand lå isen da vi skulle tørne og bakke inn. Derfor ble det først et sig med baugen inn til flytebrygga før vi bakket ut og tørnet. Det er ikke planlagt noen turer med det første og jeg tror isen forsvinner en av de første dagene.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...