Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

Vi burde kanskje ha en oversikt i en annen tråd om dette voltmeteret SveinHa har bestilt.

I mellomtoiden anbefaler jeg at medlemmer leser følgende innlegg i denne tråden:

 

# 128: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=229355

 

#132: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=229434

 

#138: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=229739

 

#144: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=230110

 

# 219: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=456303

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er også mine 3 voltmetere i hus. Jeg har nettopp koblet alle 3 pluss de 2 jeg kjøpte sist sammen.

Så ble de først tilført ca. 12volt, og deretter ca. 5volt. På bildene er de 2 fra sist år de 2 til høyre.

Bortsett fra et av voltmetrene, er det kun 0,01volt forskjell, - altså en hundredels volt. Bra!

 

datel_12.jpg

 

datel_05.jpg

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få sjekket multimeteret mitt mot en 100% korrekt 12volt referanse

et eller sted i Oslo - Lillestrøm området?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå kan jeg ikke se noen grunn til at voltmetrene skulle vise mer feil på de spenningene du oppgir. Og som jeg sa, jeg vet ikke hvor nøyaktig multimeteret mitt er. Dermed er det ikke mulig å stille inn powersuplyet jeg måler på til eksakte verdier. Multimeteret mitt er neppe mer nøyaktig en SveinHa voltmetrene.

 

Av samme grunn er det kun forskjellene på de 5 voltmetrene bildet viser, ikke om den målte spenningen er 12,00 12,10 12,21volt eller hva.

 

Men hadde jeg fått mulighet til å kalibrert multimeteret mitt et eller annet sted, hadde det vært en annen sak.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mottok mine to voltmetre i dag. Testet på 13,8 volt og begge mine viste 13,80 volt. Meget bra m.a.o.

Takk til SveinHa for et kjempebra initiativ.

Den skruen i hjørnet ligner mest på en trimmekondensator, og i så fall neppe noen justering på nøyaktighet. Uten å være sikker, bør kanskje denne skruen få "være i fred". Voltmeteret skal være kalibrert fra produsenten.

Link to post
Share on other sites

Det er en liten skrue i ene hjørne bakpå, som jeg antar er til dette formålet.

Ja, - dette er en justering. Jeg kunne jo ikke holde fingrene unna, så jeg justerte på det ene voltmeteret som viste for mye (i forhold til de andre), slik at det ikke er mer enn 0,01volt forskjell mellom noen av voltmetrene lenger.

 

Men obs, obs, - skruen er utrolig kilen, det er nesten bare å se på den før det blir mange tiendedeler feil! :nono: :nonod:

 

Men det avhenger av at man har et kalibrert innstrument å kontrolere med, ellers er det liten vits.

Helt enig, men i mitt tilfelle hvor 4 voltmetre viste likt (+/- 0,01volt) og det 5. noe mer, regnet jeg med at "de 4 hadde tatt en flertallsavstemming" :yesnod: på å være korrekt!

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utleste historiske data Nora Simrad

 

1. Days of operation 396

2. Days since low 44

3. Days since full 0

4. Cycle count 42

5. Abuse count 0

6. Discharged ours 13

7. Calculated CEF % 92

8. Total consumed Ah 30 331 (386 720 Watt).

9. Average discharge Ah 168

10. Bank 1 Lowest discharge 785

11. Bank 1 highest volt 14,7

 

Et av problemene med voltmeter er at mange ikke skjønner tallene og hva de kan brukes til. Her er et eksempel på hvordan data kan logges for senere bruk når systemet skal evalueres. Man setter da opp alarmer som forteller når noe er galt. Dette systemet (Batteriene) er satt opp til å levere ca 2 millioner watt i løpet av en 5 år periode, og ved å rette på noen brukerfeil så kommer vi i mål.

En konfigurasjonsendring blir i tillegg gjort for å eliminere muligheten for en brukerfeil.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Joda, har tenkt på Justervesenet, 5 min unna. Men har liksom regnet med at en vanlig privatmann som meg vil bli avvist temmelig raskt. Kanskje jeg likevel burde ta kontakt? Jeg kunne jo presentere meg som pensjonert utviklingsingeniør i elektronikk og data fra naboen deres, Forsvarets Forskningsinstitutt? (det er ikke bløff, men helt sant, jobbet der i 11 år). Det er jo ikke store saken for dem dersom de har en korrekt spenningskilde, jeg trenger jo bare å ha med multimeteret mitt (MIC 37 Multimeter) og sette målepinnene bortpå spenningskilden deres og lese av. Ellers kunne jeg jo ta en tur innom ELFA og kjøpe en spenningsref-IC. Ser at de har en 5volt sak med nøyaktig het på 5volt +/-0,1% til ca. 40 kroner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke FFI en hus-standard du kan låne på en av dine antagelig "nett innom gamlejobben" turer?

Forundrer meg stort om FFI ikke kalibrerer noe selv. Om ikke annet kan du sikkert få låne en ny-kalibrert FLUKE og en finjusterbar Power slik at du kan referanse kalibrere ditt instrument mot FLUKEN. FLUKER er som regel enkle å kalibrere, om du har et annet instrument er jeg usikker. Uansett vil du kunne lage en "deviasjonstabell".

Oso

Link to post
Share on other sites

Har ikke FFI en hus-standard du kan låne på en av dine antagelig "nett innom gamlejobben" turer?

Forundrer meg stort om FFI ikke kalibrerer noe selv.

Da jeg jobbet på FFI, sendte vi våre Fluke ol. instrumenter ut av huset for kalibrering.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Billige instrumenter lar seg som regel ikke oppjustere etter et par år, og derfor bruker jeg bare Fluke.

 

Merkelig... Jeg hadde i tidligere jobb stort behov for kalibrering av multimetre, og hadde en større mengde både Fluke og andre merker som var inne til årlig kalibrering. Min erfaring da var at faktisk ble kassert flere Fluke instrumenter enn andre, deriblant også en del billiginstrumenter. Ble litt overrasket over dette selv også. Så det er ikke alltid det er bra, bare fordi det står Fluke på dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er julepresangene på vei til resten :smiley: Gikk litt kjappere enn tidligere antydet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er julepresangene på vei til resten :smiley: Gikk litt kjappere enn tidligere antydet.

 

Takker masse SveinHA, du er neimen ikke snau som tok på deg et slikt oppdrag. Det går fort mange timer til å føre lister, pakke om og sende ut !

Takker på vegne av meg selv og alle andre som har nytt godt av både hjelp og info :smiley:

 

God Jul og Godt Nytt År :cheers:

(kanskje jeg får sneket meg ned i båten i romjula og montert også)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Supert! Ikke det at jeg trenger det, motoren er ute og batterier og dieseltank skal også ut snart! Og resten av båten ser heller ikke ut, med verktøy og deler over alt... Men til våren, da skal vel det meste være på plass får man håpe på! Også voltmeter. Takk for innsatsen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mine 3 kom igaar. Ble pakket ut paa kjoekkenbordet med hele fam tilstede som vanlig ved slike begivenheter. Litt variasjon i begeistring og entusiasme blant de tilstedevaerende. Men ogsaa hun som er minst interessert i de tekniske spissfindighetene har heldigvis hoert tydelig hva motoren faar aa jobbe med naar batterivelgeren dreies til both etter oppstart etter en natt med kjoeleskap mm. Saa hun godtok min paastand om at selv om vi en gang i framtiden oppgraderer batterikapasitet og ladeopplegg saa er disse duppeditttene et godt verkt;y for aa overvaake tilstanden og god hjelp for aa velge neste tiltak. Stoerstedelen av prisen ble roepet av meg, og ble nok i det stille avstemt mot epler, broed, gutteklippx3 osv. Men, men..

 

Stor takk til SveinHa for flott initiativ og utmerket gjennomf;ring.

God jul og godt nyttaar!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...