Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

Betyr det at pakkene som gikk i posten 27.04 (det blir vel 28.04 siden de ble postet seint på kvelden...) ikke har dukket opp før i dag??? 11 dager???

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det skulle gå greit å ha de tilkoblet kontinuerlig. Et strømtrekk på max 2mA er jo ikke så avskrekkende... Levetid er ikke oppgitt men jeg vil nok regne med en god del år.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det denne du vil ha.

Ladetilstand basert på spenning på batteriets terminaler.

 

Ladetilstanden på ett blybatteri, kan med visse begrensinger, bli estimert ved å måle spenningen på batteripolene med ingen ting tilkoblet. Før måling må batteriet ha hvilt i 4-8 timer uten forbruk eller ladning og være i romtemperatur. Ett kaldt batteri kan ha litt høyere spenning, mens ett varmt batteri kan ha litt lavere spenning. Tilsetninger på platene, som kalsium, eller endret struktur på platene, kan endre spenningen noe. Videre har AGM litt høyere spenningsnivå enn de oversvømte blybatteriene, og verdiene i figur 3 trenger ikke stemme.

 

Åpen-krets spenning

Ladetilstand i %

12.65V 100%

12.45V 75%

12.24V 50%

12.06V 25%

11.89V eller mindre Utladet

Figur 3: BCI standard for SoC estimat på ett 12V syrefylt bilbatteri.

Batteriet må måles i romtemperatur. La det få hvile 4-8 timer etter ladning/utlading før måling.

Link to post
Share on other sites

Har ikke flere "på lur" men kan jo få tak i flere. På mindre bestillinger blir prisen en helt annen enn de 110 som ble bestilt sist. Snakker om ca kr 440 inkl MVA + frakt (frakt blir nok en snau hundrelapp inn til meg, som fordeles på alle bestilte voltmetre, pluss ca 13 ut til dere).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har ikke flere "på lur" men kan jo få tak i flere. På mindre bestillinger blir prisen en helt annen enn de 110 som ble bestilt sist. Snakker om ca kr 440 inkl MVA + frakt (frakt blir nok en snau hundrelapp inn til meg, som fordeles på alle bestilte voltmetre, pluss ca 13 ut til dere).

Hei sveinha.

Ok skal send til deg (Im) bestiller voltmeter etter helga.

God kristi himmeldag.(jeg er ikke dypt religøs) :lol:

At-le

Link to post
Share on other sites

Har montert instr. inn i en micro-modell av en Tandbergskjerm jeg fikk av Lars_H :-) Skal feste den oppå dæsj´n. Den mest ORGINALE montasjen av dette?? :-)

Det må jeg få et bilde av?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

Takk være baatplassen Sveinha display voltmeter :flag: Ifjor jeg hadde 3 batteriere av 2 forbrukbatterier var flatt pga kjørte hele tid 14,80-15 volt derfor batterier ble kokke vann og flatt batterier :nonod:

Kjøpte nye 3 batterier og ny display voltmeter iår Den viser voltmeter på gang motor går over 14.80 volt. Det var defekt dynamo og måtte bytter ny dynamo med regulator trinnløs ga litt under 14.40. :cool::smiley:

At-le

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tenkte å vise hvorledes løsningen min ble med montering av voltmetrene. BB voltmeter er for batteribanken til BB motor, dernest mot SB er voltmeteret for forbruksbanken, så for batteribanken til SB motor, og helt til SB startbatteriet til generatoren ombord. Dette har fungert aldeles perfekt i sommer. Brukte drill og tynt luftdrevet slipebånd for å lage hullene til voltmetrene. Det var ikke store marginen å gå på ved monteringen. I tillegg har jev Navmans batterimeter som overvåker forbruk og lading på ganske snedig vis. I hovedsikringsskapet er det også voltmetre, men disse som SveinHa skaffet oss er kjempebra så langt. Håper du orker å organisere ny runde om en stund SveinHa.

 

 

voltmeter.JPG

Link to post
Share on other sites

Jepp! Funker glimrende.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om noen ønsker tilsvarende digitalt voltmeter eller andre tekniske duppeditter kan de gå inn på internettsiden til RS Components, www.rsonline.no. De har 135.000 av dem (duppedittene). Søk på "voltmeter" og du får opp en rekke forskjellige utgaver. Noter varenr. på det du vil ha. De selger ikke til privatpersoner direkte, men bruker Velde Handel i Haugesund som distributør. Gå til www.pervelde.com og bestill varene der (tlf/E-post). Prisen blir noen kroner over det som oppgis hos RS Components.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Jeg bruker slike voltmeter som dette i både bil og båt for å ha kontroll med både lading og til en viss grad også fyllingsgraden på batteriet. Rikelig nøyaktig og enkel montering. Legg egne ledninger direkte fra batteri (husk sikring) slik at det er batterispenningen du måler uten påvirkning fra annet utstyr. Koster kr 304.- + MVA/stk

42251846.jpg

 

Hei igjen,

 

I fjor fungerte dette voltmeter helt perfekt. Nå er det kun deler av displayet som er synlig.

 

Er det en enkel fix?

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Er det en enkel fix?
Stygt redd for at det er kaputt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Forstår at SveinHa ikke vil ha bryderiet med ytterligere felles kjøp av voltmetre. Er det mulig å legge ut opplysninger om hvilken adresse vi benytter for å kjøpe reserver og flere voltmetre. De fungerer ypperlig hos meg og trekker svært lite strøm. De står på kontinuerlig. Og jeg vil gjerne ha mulighet for å skifte disse når den tid kommer.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår at SveinHa ikke vil ha bryderiet med ytterligere felles kjøp av voltmetre.

 

Er det mulig å legge ut opplysninger om hvilken adresse vi benytter for å kjøpe reserver og flere voltmetre.

 

De fungerer ypperlig hos meg og trekker svært lite strøm.

 

De står på kontinuerlig. Og jeg vil gjerne ha mulighet for å skifte disse når den tid kommer.

Det har nok kommet til mange nye som kunne være interessert i slike voltmeter, undertegnede inkludert. Om noen føler seg kallet til å organisere nytt fellesinnkjøp så kjøper jeg gjerne to.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke store heksekunsten, både leverandør og varenummer ligger her (som i posting #2 i denne tråden). Eneste problemet er at Farnell ikke selger til privatpersoner men der må da være en en haug med folk her som har muligheten til å handle gjennom jobben slik jeg gjorde...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...