Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

Hadde en snodig erfaring med en av disse i fjor høst. Det en instrumnetet begynte å vise nøyaktig 0.10V feil. Jeg målte med spenninge med Fluke`n ved batteriene, før sikring, etter sikring og det viste uansett 0.10V feil i forhold til det andre instrumentet. Det har vært frakoblet i hele vinter og nå viser det helt korrekt igjen.

Har ikke forsket noe mer i det, men det var litt snodig... .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har lyst til å informere om at de voltmetrene som SveinHa i sin tid organiserte innkjøp av, DMS-20LCD-0-DCM — DATEL — METER, VOLT DC LCD fremdeles virker meget bra. De har vært i kontinuerlig bruk siden april i 2006 og er fremdeles meget nøyaktige. Her kan jeg følge utviklingen på de forskjellige batteribankene med hundredels nøyaktighet. Noen av de mest pålitelige instrumentene jeg har ombord. Ser at strømforbruket er i området 3 mA - det kan jeg leve med.

Link to post
Share on other sites

Her kan jeg følge utviklingen på de forskjellige batteribankene med hundredels nøyaktighet.

"Sakte i bakkarna no Roald!" Riktignok har disse instrumentene 2 desimaler, men siste siffer på digitale instrumenter har alltid en viss feilvisning. Men dersom vi retter uttalelsen din til at disse instrumentene er meget nøyaktige på nærmeste tiendedels volt, er jeg enig med deg. Dette er meget nøyaktige instrumenter. Og hvem har bruk for å vite om ladespenningen er 14,42 eller 14,43? Så sett en tape over siste siffer! :lol:

 

Lars H.

(om 13 dager er vi på ferie, sansynligvis i Havstensund)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. - takk for påminnelsen om at man ikke skal være for opptatt av hundredelene. Mitt poeng var dels at jeg er imponert over de voltmetrene vi i sin tid kjøpte via SveinHa. De har gitt meg betydelig bedre innsikt i hva som skjer når vi koker kaffe ombord med inverter, senker temperaturen på et svært kjøleskap, bruker alle PCene ombord (vi er 4 personer med hver vår PC) etc. Jeg har opp gjennom årene hatt flere voltmetre ombord, men aldri hatt noen i likhet med kvaliteten fra de vi kjøpte via SveinHa. Kankje litt dumt innlegg - men ment som en honør til "reserach" jobben til SveinHa.

Link to post
Share on other sites

:blush: Det :blush: var :blush: da :blush: veldig :blush:, skulle nesten tro det var jeg som hadde konstruert og produsert voltmetrene :cool:

 

Spørs om ikke der blir en ny runde til høsten, ser ut til at der er interresse for det. Skal gi et vink etter ferien (som endelig nærmer seg) en gang...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kjøpte et slikt voltmeter i vår. Har så langt fungert utmerket, men da jeg skulle på båttur idag så var det noe galt med displayet. Noe av tallene var borte. Om det f.eks. skulle vise 14,38 v. så var 1-tallet borte og halve 3-tallet. Noen som har vært borti det samme? Har en teori om at det kan skyldes fukt eller kondens men vet ikke. Uansett, kan det gå over av seg selv? Om det skyldes fukt kan kanskje litt 6-66 sprøyes på bak på instrumentet. Voltmeteret ble kjøpt i vår gjennom noe fellesinnkjøp av maxim26. Hva med garanti/reklamasjon?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Mine har fungert veldig bra, og det at det ene viste 0.1V forskjellig fra det andre er nå i orden.

 

Mine står konstant på i sesongen og kobles fra under vinteropplag.

 

Når det gjelder reklamasjon har man nok ikke de samme rettigheter ved proffkjøp som ved privatkjøp.

 

De er nok heller ikke beregnet for å bli montert i et veldig fuktig klima (ref baksiden av dem)

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med garanti/reklamasjon?
Dårlig med denslags. Innkjøpet gikk gjennom min arbeidsgiver og industrien har langt dårligere garantier enn privatpersoner, gjerne bare 3 mnd. Der var et enkelt instrument som døde etter kort tid og dette ble erstattet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De er nok heller ikke beregnet for å bli montert i et veldig fuktig klima (ref baksiden av dem)

Det er ikke noe mer fuktig klima enn at voltmeteret står i en båt, og det er det vel beregnet på. Det blir selvsagt ikke utsatt for direkte sjøsprøyt og regn. Skulle tro det tålte vanlig vestlandsklima. (PS - Østlandsklimaet har vel ikke vært noe bedre i sommer :nonod: Men spørsmålet er altså om noen har erfaring med tilstanden som beskrevet tidligere, og om det kan rette seg selv?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Spørs om ikke der blir en ny runde til høsten, ser ut til at der er interresse for det. Skal gi et vink etter ferien (som endelig nærmer seg) en gang...
På tide å ta denne opp igjen. Nå er det vel "etter ferien"...

 

Prisen ligger nå på kr 341.- eller kr 273.- om vi kommer opp i over 25 stk. Prisene er inkl MVA men der kommer noen kroner frakt i tillegg. Vanntett monteringsramme koster ca kr 45.-. Monteringsrammen gjør fronten vannntett og vil skjule feilskjær men jeg synes instrumentene tar seg best ut uten ramme. Lengre framme i denne tråden ligger noen bilder som viser montering med og uten ramme.

 

Send meg en IM med antall og med eller uten ramme, samt navn og adresse så skal jeg komme med mer konkrete priser og betalingsinfo etterhvert som antallet konkretiserer seg. Ser for meg en deadline for bestilling søndag 18/11.

 

Som sist legges oversikt ut på http://privat.bluezone.no/sveinha/BPVoltmeter07.htm

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe mer fuktig klima enn at voltmeteret står i en båt, og det er det vel beregnet på. Det blir selvsagt ikke utsatt for direkte sjøsprøyt og regn. Skulle tro det tålte vanlig vestlandsklima. (PS - Østlandsklimaet har vel ikke vært noe bedre i sommer :nonod: Men spørsmålet er altså om noen har erfaring med tilstanden som beskrevet tidligere, og om det kan rette seg selv?

LCD (Liquid crystal display) består av piksler (molekyler) mellom to elektroder (gjennomsiktige plater) og to polariseringsfiltre. For at prosessen med at feltene markeres på skjermen (Reflekteres) må man unngå skader fra blant høy fuktighet, temperatur eller mekanisk belastning.

Den mest sannsynlige årsaken til at piksler forsvinner er nok fuktighet. Har selv noen kostbare måleinstrumenter med dårlig IP grad hvor displayet må skiftes hvis jeg er uheldig med utendørs bruk i regnvær.

Må nok akseptere avslag på garanti og heller se litt på forholdene hvor instrumentet er montert prisen på instrumentet tatt i betraktning.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et litt fælt et men det har blått lys :lol:http://www.acb.no/Details.asp?ProductID=1787 kr 335,-

 

Eller hva med: http://nereides.no/images/Prisliste%20Cruzpro%202-2006.pdf

http://nereides.no/images/Brosjyre%202005%20Cruzpro.pdf

 

"V30 DIGITALT VOLTMETER FOR 3 BATTERIER, MED ALARM. kr 1.295,-

V30 er beregnet for batterispenninger mellom 9.5VDC og 33VDC. V30 er ferdig

oppsatt og kalibrert fra produsent, men øvre og nedre spenningsalarmnivå for hvert

batteri kan enkelt justeres fra frontpanelet. Med enkel betjening på frontpanelet kan en

lese av spenningen på hvert batteri. Alarmen utløses om batterispenningen er utenfor

øvre og nedre grenseverdi.

Instrumentet har NMEA 0183 port for signal til annen monitor. Alternativt kan NMEA

0183 porten benyttes til ekstra alarm-signal. 5-trinns bakgrunnsbelysning."

 

Dette var jo stilig med belysning og mulighet for IP67 beskyttelsesdeksel, men litt dyrere. Men hva er egentlig måleområdet tro ?

Jo det må kobles inn motstander alt etter ønsket måleområdet. Så det var jo ikke helt "ready for use" da.

http://www.rsonline.no/cgi-bin/bv/rswww/se...mp;cacheID=noie

http://www.martelmeters.com/pdf/DPM_950.pdf

http://www.martelmeters.com/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har ikke finlest alle innleggene her,men for min del bruker jeg å innstille en rute i kartplotterens display til å avlese spenningen.Er denne måten å gjøre det på tilfredsstillende,eller må man ha en ett instrument kun for denne målingen?Plotteren er selvsagt montert på forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Dersom både pluss og minustilkoblingen til plotteren er koblet direkte på batteriet, er dette helt OK dersom voltmeterfunksjonen til plotteren er nøyaktig nok. Men dersom f.eks plusstilkoblingen er koblet til et samlepunkt hvor det går strøm til noen store forbrukere, kan målingen bli helt feil. Da måles spenningen i det punktet, og ikke på batteriet.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...