Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

Temmelig mye rimeligere enn http://www.baatelektro.no/Voltmeter.htm

Det er det det koster med 5 års reklamasjonsrett og 2 år garanti i Norge :-)

I hht denne siden: England site stiller produsenten kun med 12 mnd garanti.

Forbrukerkjøpsloven kan være dyr...

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Men hva med nøyaktigheten? Hvis jeg har forstått tabellen riktig hos en av de engelske leverandørene, er det +/- 0,2 volt. Og det er vel i meste laget?

Helt enig. Da kan ikke instrumentet sammenlignes med det som SveinHa skaffet. For måling av batterispenning for å vurdere hvr utladet batteriet er det en stor fordel at instrumentet er så nøyaktig som de vi kjøpte gjennom SveinHa.

 

De har virket helt fint hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Det er det det koster med 5 års reklamasjonsrett og 2 år garanti i Norge :-)

I hht denne siden: England site stiller produsenten kun med 12 mnd garanti.

Forbrukerkjøpsloven kan være dyr...

Joda310

 

Jo det er jo klart. Om jeg skulle ha bare en måler til f.eks. min MC så hadde jeg kanskje bestilt den ene til kr 475,-.

Men jeg vil ha 3 stk i båten, 1 i MC, kanskje 1 i snøskutern, 1 i hver av mine gamle biler og kanskje et par til kompisen min.

Da kommer vi opp i 9 stk. Og da kan man like godt kjøpe 10 stk og ha en i reserve, og vi snakker da fort et par tusen kr spart.

Hvis ikke baatelektro.no har gunstige kvantumsrabatter da :yesnod:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men hva med nøyaktigheten? Hvis jeg har forstått tabellen riktig hos en av de engelske leverandørene, er det +/- 0,2 volt. Og det er vel i meste laget?

 

Nei man får vel ikke både i pose og sekk her kanskje. Men for mitt bruk vil det nok være nøyaktig nok slik at man iallefall ser når spenningen faller mot 12 V og om den går under.

Siden dette meteret ikke må felles inn så passer det inn i litt flere applikasjoner.

Man kan jo også teste/kalibrere dem on-site for å forbedre nøyaktigheten et hakk om nødvendig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Minner om tidsfristen for bestilling som er satt til søndag 18.11.07, dvs. bestillingen går fra meg mandag morgen.

 

Det begynner å bli en del etterhvert. Jeg gir ikke direkte tilbakemelding på IM men bestillingene registreres her fortløpende. Gi et vink om der er feil i listen.

 

Når jeg har bestilt kommer jeg med tilbakemelding om endelig pris og betalingsinformasjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er disse voltmeterene kun beregnet til innbygging, eller lar de seg montere utenpåliggende også? Skulle hatt et i "sikringsskapet" i båten, men om jeg feller det inn der kommer baksiden ut på andre siden... :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skal du ha disse instrumentene utenpåliggende, må du nok lage deg en liten boks til å ha de i.

 

datel_meter_f.jpgdatel_meter_b.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er disse voltmeterene kun beregnet til innbygging, eller lar de seg montere utenpåliggende også? Skulle hatt et i "sikringsskapet" i båten, men om jeg feller det inn der kommer baksiden ut på andre siden... :lol::lol::lol:

 

Det gjør vel ikke noe om det stikker ut på insiden i sikrings skapet vel??? du setter den jo med fronten ut sefølgelig.

Link to post
Share on other sites

Voldsomt til interesse det var for slike Digi volt meter da!!!!!

 

Disse er det røde Digitale tall i, det er vel noe av det samme som er vist her inne før bare at her ser du i mørket også.

digital_volt_meter.jpg

 

Vet ikke hvor mye di koster de som SveinHa har jeg, det ville jo vært greit og fått pris på di før man bestiller!!

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisen er, som nevnt lengre oppe i tråden, i utgangspunktet kr 273.-/stk inkl MVA, den blir i alle fall ikke høyere men sannsynligvis noe lavere inkl. frakt. Endelig pris vet jeg ikke før jeg har det totale antall og kan be om en super-duper pris.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Voldsomt til interesse det var for slike Digi volt meter da!!!!!

 

Disse er det røde Digitale tall i, det er vel noe av det samme som er vist her inne før bare at her ser du i mørket også.

digital_volt_meter.jpg

 

Det er ikke god nok sollys og kan være vanskelig se røde digitale tall?? Har kjøpt hos sveinHa meget fornøyd.

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Jeg har så å si utelukkende positive erfaringer med voltmeteret som SveinHa nå påny tar initiativ til å bestille som et fellesinnkjøp. Dette er vel ett av de få tilfellene vi har hatt de siste år hvor vi har klart å foreta et fellesinnkjøp.

 

Fordeler med dette voltmeteret er at det er - etter mine kontrollmålinger - svært nøyaktig, og er lite strømkrevende.

 

Eneste utfordring er at rammekanten mellom selve instrumentet og rammen er i området 1 - 1 1/2 mm - noe som krever nøyaktig håndlag ved montering i plater. Dette fotografiet hentet fra Lars H. viser de små marginene man har bå gå på. Bildet er tatt fra baksiden og viser bl.as. rammekanten.

 

 

datel_meter_b.jpg

 

 

Her er et bilde av hvordan det ser ut på vår båt med overvåking av fire batteribanker:

 

4bvoltmetre.jpg

Link to post
Share on other sites

Tenkte å montere den i bakveggen i sikringsskapet, og da gjør det noe om den stikker ut på baksiden! Kan ellers bekrefte at planen var å montere den med fronten synlig ja :lol::lol::lol: .

 

Se mitt innlegg #250. Hvis man fjerner gjengerøret så kan vel denne monteres helt utenpåliggende tenker jeg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det er den. Er visst vanskelig å få både i pose og smekk her. Den ene er mere anvendelig og lettmontert til forskjellige slags kjøretøyer, farkoster og applikasjoner. Den andre er mere nøyaktig. Den som finner en som har begge deler får en premie :flag:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har også bestilt, men montering direkte på batteriet som nevnt over - er det helt etter boka, da? Minnes at Hr Rosenquist fra Ladac i sine artikler henviser til en eller annen forskrift eller standard om montering der det eneste som skal direkte på batteriet er automatiske lensepumper - alt annet skal etter hovedstrømsbryteren. Vil montering rett ved hovedstrømsbryten virke nevneverdi negativt på presisjonen på det som observeres?

Link to post
Share on other sites

Vil montering rett ved hovedstrømsbryten virke nevneverdi negativt på presisjonen på det som observeres?

Dersom du vil ha kontroll med batteriet underveis, er kobling på batteriet det rette, men husk sikring. Jeg har 2 stk, et som er montert på samleskinne ved uttakene og et på batteriet. Da ser jeg og hva som skjer med spenningen på veien til samleskinne.

Link to post
Share on other sites

Da er slusene stengt for denne gang. Kommer tilbake med endelig pris og betalingsinfo så snart jeg har endelige priser klare.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...