Jump to content

Digitalt voltmeter for innbygning


Audifil

Recommended Posts

De har et strømforbruk på 3mA (= nesten ingenting :wink: ) så ledningene kan være så tynne du vil og sikring må være mindre enn det ledningene kan føre av strøm. Jeg bruker gjerne 0.5 eller 0.75mm2 til slike ting og bruker du sikring på 2A eller mindre er det rikelig godt nok. Har ikke tabellen i hodet men en 0.5mm2 ledning kan belastes rundt 3A. Så lenge instrumentene ikke trekker strøm å snakke om og disse ledningene ikke skal brukes til noe annet (gir målefeil) så kan sikringen være så liten som du får tak i :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en 8 leder til mine 4 voltmetre. Tror det er 8 x 0.5 kvmm og 1 A sikring på hver kurs. Tror at lengden på kabelen er omlag 8 meter. Jeg er så fornøyd med disse voltmetrene at jeg har tenkt å montere slike på hhv de to dynamoene for å følge med på ladespenningen ut fra dynamoene før inngang til skilledioden, men jeg må også være litt forsiktig så det ikke blir for mange tall å forholde seg til for en som senere evt skal overta båten. Så langt jeg mener å ha registrert, er det få av disse voltmetrene som "har tatt kvelden"?

Link to post
Share on other sites

Jeg antar det er smart å montere sikringer så nært batteri som mulig i tilfelle "kortslutning på vei mot" instrumentene pga at ledningene optimalt sett skal kobbles rett på batterienes + pol og ikke via noen hovedsikkring ? (jeg renker da på faren for at isolasjon på + lederen slites bort ved klønete ledningsvei og at + lederen skulle komme i kontakt med jord)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar det er smart å montere sikringer så nært batteri som mulig i tilfelle "kortslutning på vei mot" instrumentene...
Jepp, sikringene skal beskytte ledningene i tilfelle kortslutning og plasserer du sikringene nær instrumentet ligger hele ledningen usikret og kan gi brann ved kortslutning. Generelt må en alltid ta spesielle hensyn til kabler som går usikret fra batteriet :smash: Når du er kommet til en passende sikring er der ikke noen fare lengre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ting tar litt tid for tiden. Det er bare snaut halvparten av 12V voltmetrene som er på lager og 8 ukers leveringstid på resten, 24V er alle på lager mens rammene er også bare snaut halvparten på lager og 12 ukers leveringstid på resten. Jobber med alternative løsninger men i utgangspunktet så vil de som har bestilt først bli prioritert. Om noen av dere langt nede på listen har bråhast så gi et vink. Regner vel med at der er en god del som har tid å vente en liten stund.

 

Priser inkl MVA:

12V voltmeter:
kr 250.-

24V voltmeter:
kr 220.-

Ramme:
kr 45.-

Frakt/emballasje 1-2 stk:
Kr 15.-

Frakt/emballasje 3 og flere:
kr 25.-

Betalingsinfo kommer i løpet av uken på http://privat.bluezone.no/sveinha/BPVoltmeter07.htm. Husk å merke betalingen med ditt nick (så blir det litt enklere for meg).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i hvert fall god tid....i januar/februar er nok båten dekket med snø. Men, som roaldbj etterlyser, et kontonummer ville vært kjekt :smiley:

 

(Da er betaling foretatt i dag, 23.11.07)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Les hva SveinHa sier: :wink:

Betalingsinfo kommer i løpet av uken på http://privat.bluezone.no/sveinha/BPVoltmeter07.htm. Husk å merke betalingen med ditt nick (så blir det litt enklere for meg).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er det gare å raske på Roald, nå har Svein lagt ut kontonummer på siden sin. Jeg har allerede betalt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da skal pengene være på vei :smiley: Kom meg desverre seint med på listen, men om det lar seg gjøre tar eg gjerne tidlig i mot voltmetre da båten ligger ute heile året og brukes jevnelig og det kunne ha vært kjekt å fått fulgt med litt igjennom den "kalde" vinteren her i Stavanger...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Da er første forsendelse gått av gårde. Posten henter i nærbutikken om en halvtime :smiley:

 

De som er prioritert finner dere som vanlig her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa, jeg beklager at jeg ikke har fulgt utviklingen i denne tråden mht til betaling. Jeg skal se om jeg kan få gjort dette i løpet av et par dager. Beklager.

 

Mine haster det ikke med, da jeg allikevel ikke trenger dem i nåværende båt. Men de kan være "kjekt å ha" til annen gang.

 

Redigert : ser nå at mine allerede er underveis, jeg skal pushe betalingen jeg.................

Redigert av Verrie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No problem Verrie :smiley: .

 

Har valgt ut de som har bedt om å bli prioritert og deretter begynt på toppen av listen. Skal gi et vink når jeg vet noe mer om leveringstid for resten men så langt er det sagt 8 uker på voltmetrene og 12 uker på rammene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...