Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

Ok: Antall båter øker. Størrelsen på båtene øker. Fart øker. Og: hensynsløsheten øker.

Det som I ALLE FALL øker, er tendensen til å generalisere, gjerne ut fra hvilken konklusjon man vil at generaliseringen skal gi som logisk konsekvens. Synsingen følger samme mønster :wink:

 

Antall båter øker, sier du. Ja, det er givetvis riktig, det. Men øker antall ulykker og straffbare handliger proporsjonalt med økningen i antall båter? Det får du i alle fall ikke meg til å tro. Ergo er alle disse argumentene om "stadig øking" helt uten fundament.

 

Hvis det er idiotene man vil til livs, så har man allerede de nødvendige virkemidler. Gjeninnfør obligatorisk båtregister, og bruk allerede eksisterende hjemler for beslag og inndragning til å lære idiotene å oppføre seg på sjøen. Dvs. inndragning av båten, til fordel for statskassen, når idiotene kjører villmann, setter andre i fare, fører båt i fylla etc. Mye enklere og mye billigere for hele samfunnet enn dette stadig økende tullpratet om obligatorisk båtførerprøve.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert så mange trenger å ta den allikevel. Forslaget antydes å gjelde de som skal benytte fartøy over 8 meter, mer enn 35 Hk og fart over 15 knop. Kan man dokumentere bruk av slikt fartøy i mer enn 5 år, får man automatisk "førerkortet"

Link to post
Share on other sites

... og at alt toalettpapir om bord er minst to-lags.

Må si du skuffer her hr. Worse. Jeg forventet at en herre som deg, sadlet opp og med skjerpet blikk, klar til retorisk kamp mot alt som finnes av byråkrativindmøller, burde innse at behovet for 2 lags papir ikke lenger er til stede. Ser du ikke at de nye tømmestasjonene for fritidsbåtseptik, ikke er annet enn fordekte overvåkningsstasjoner, som registrerer alle båtfolkets etterladenskaper? Det er store sjanser for at det kan sitte en nidkjær byråkrat i tanken på et hvert septikmotak, med analyseutstyr om notatblokk, for senere å sende kontrollører med promilleballonger, og som i tillegg forlanger polkvitteringer for innholdet i barskapet ditt. Vær på vakt! Beskytt din suverenitet! Tøm gørra på åpent hav! :lol:
Link to post
Share on other sites

Hadde det vore så enkelt at det var dagens frivillige båtførarbevis som blei gjort obligatorisk, hadde det vore greit. Men, sydvesten, dette blir noko langt dyrare og mykje meir byråkratisk.

Hvor i all verden har du lest dette... har noe som underbygger dette... ??

 

Denne påstanden tviler jeg meget sterkt medfører noen som helst riktighet... Det er nok ganske sikkert og sannsynlig at det er dagens bårførerbevis som blir gjort obligatorisk... Jeg kan ikke se noen grunn til sjøfartsdirektoratet skal utvilke et helt nytt konspet når de allerede har en veldig bra system som er oppgeående og fungerer.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Å, er det det? Hvor finner vi statistikk om det, da?? Antall fritidsbåter i landet sett i forhold til antall straffereaksjoner og ulykker tilsier i alle fall at antallet idioter er relativt lite. Og de vil fortsette å være idioter, også ETTER at de har tatt Båtførerprøven. Om de er født idioter eller har arbeidet hele livet med å bli det*, gjør ingen forskjell. Idioter vil de være, både med og uten Båtførerprøve.

* Sitert/tilpasset fra en sang av en amerikansk country-artist. To :drink: til den som avslører navnet på artisten og låten.

 

Sliter litt med den låten:::::::: :cheers:

Link to post
Share on other sites

Antall båter øker, sier du. Ja, det er givetvis riktig, det. Men øker antall ulykker og straffbare handliger proporsjonalt med økningen i antall båter? Det får du i alle fall ikke meg til å tro. Ergo er alle disse argumentene om "stadig øking" helt uten fundament.

Her har vi vel synsing på begge sider. Eller har du tall å vise til? Dessuten kommenterer du ikke min "synsing" om at hensynsløsheten øker.

Hvis det er idiotene man vil til livs, så har man allerede de nødvendige virkemidler. Gjeninnfør obligatorisk båtregister, og bruk allerede eksisterende hjemler for beslag og inndragning til å lære idiotene å oppføre seg på sjøen. Dvs. inndragning av båten, til fordel for statskassen, når idiotene kjører villmann, setter andre i fare, fører båt i fylla etc. Mye enklere og mye billigere for hele samfunnet enn dette stadig økende tullpratet om obligatorisk båtførerprøve.

Om dette er mye enklere i Worses øyne, mistenker jeg den gode mann for å allerede i formiddag ha sittet i en av sine lettbåter, for dermed å ha returnert og tømt det ikke ubetydelige innholdet i barskapet. Her rører de hr. Worse. Noen vil kunne kalle dette å være på jordet. Jeg foretrekker det mere maritime begrep: Dette er den rene sprøyt! Dette er ikke en forenkling, selv jeg, med mine sterkt begrensede juridiske kunnskap vet at dette i praksis som regel er komplisert å gjennomføre. Nei hr, Worse, hold dem der oppe på kommandodekk til deres røring er over. Jo mindre heis er installert vil nedstigningen ellers kunne bli sjebnesvanger. Sertifikatplikt er en forenkling her. 1: Det sikrer en almen minimumskunskap blant båtførerne. 2: Det vil medføre sanksjoner å føre båt uten sertifikat, og 3: Sertifikatet kan inndras ved lovbrudd. I tillegg kan man selvsagt bøtlegge eller straffe på annen måte. Da vil det gå direkte på person, og man slipper problemer rundt eierskap av båt osv (hvem sier at idioten bak rattet nødvendigvis er eier av båten.....) Flere "gode" argumenter Worse? :lol:
Link to post
Share on other sites

He he den er ikke akkurat mainstream, nei! Hint: Sangeren har sittet inne (nei, det er ikke Johnny Cash...) og hade en låt på Vi Menn-kassetten i sånn ca. 1981 eller deromkring. Han har ikke båtførersertifikat, heller.

 

Den må jeg få sove på........... :smash:

Link to post
Share on other sites

Vi ønsker at krav om båtsertifikatet skal gjelde båter lengre enn åtte meter med over 35 hk, og som går raskere enn 15 knop. Samtidig vil vi at de som har kjørt slike båter i fem år kan slippe prøven, sier Syvertsen.

Hva med de under 8 meter med større motor enn 35 hk og fart over 15 knop da?

Jeg tror det er en dårlig sitering fra journalistens side, men det kan være slurv fra intervjuobjektet også. Jeg har en mistanke om at det er båter over åtte meter med mer enn 35 hester, eller båter (uansett lengde) som går raskere enn 15 knop.

 

Opplæring er forsåvidt greit, men vil dagens båtførerbevis gjelde i 2007?

Dette har jeg aldri fått svar på :rolleyes:

Godt spørsmål. Jeg vil anta at de som ikke kan dokumentere tilstrekkelig erfaring må ta en praktisk prøve, men at den eksisterende teoriprøven holder som dokumentert teori.

 

Jeg er også nokså sikekr på at dersom ikke de formelle kravene er klare innen en drøy måned så skal det holde hardt å få på plass et system slik at nevneverdig mange kan få tatt det nye sertifikatet før sesongstart 2007. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det er blitt oppfordret til å ta båtførerprøven. det har mange gjordt. Hvis de da forander teori-delen

tror jeg mange vil føle seg snytt.

Praktisk, her skal det kanskje være ett amnesti for de som har ført båter over 8 m i over 5 år.

Hvem skal dokumentere det. Jo båt-foreninger er ett av forslagene. Når det gjelder "vognkortene"

ligger ikke de hos NSSR, men hos Tollvesnet. De som har hatt privat bryggeplass, må vel signere selv.

 

Det ligger i kortene att dette må forenkles, hvis "100 000 skal opp til prøve".

 

Hilsen en som har Båtfører-bevis,VHF sertifikat og hatt båt over 8 m i 5 år, som heller tror att

dette er starten på ett nytt avgiftsystem som vi ikke har sett starten på ennå. Hvis dette hadde

dreid seg om sikkerhet, hadde vel man for lengst drevet med sjøvett-kampanjer ala fjellvett-reglene. Det nok en annen side her som ligger til grunn. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Trodde virkelig at det var størst "problem" med skjærgårdsjeeper og andre småbåter under 8 m som summer avgårde som hissige bier...

Hmmm... Får ikke håpe jeg er en del av "dem," selv om jeg har 16 fots skjærgårdsjeep med 75hk... :rolleyes: I samme anledning er det ganske ille å bli kastet rundt i den lille hissige båten, av hekksjøen til en general i Baltic... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

--- som heller tror att

dette er starten på ett nytt avgiftsystem som vi ikke har sett starten på ennå. Hvis dette hadde

dreid seg om sikkerhet, hadde vel man for lengst drevet med sjøvett-kampanjer ala fjellvett-reglene. Det nok en annen side her som ligger til grunn. :yesnod:

Hvorfor skal man alltid være så mistenksom? Dette er vel et utslag av den sedvanlige norske "avgiftsparanoiaen" :wink: som også fikk båtfolket til å hyle opp mot det obligatoriske båtregisteret. Man så forkledde djevler og avgiftsinnkrevere bak hver busk (eller på hvert skjær? :lol: ). Dermed avgikk et velfungerende båtregister ved døden, og hva ga FrP-populistene og Foss oss i stedet? - Jo, noe langt verre herk, det "frivillige" NSSR-registeret som verken er fugl eller fisk, og attpåtil fikk vi først DA den fryktede årsavgiften (riktignok et lite beløp, men prinsippet, prinsippet...) Snakk om å lage ris til egen bak, nå sitter båtfolket og angrer, tenk at vi var så dumme... akk, ja...

 

Nå må vi ikke av gammel mistroisk vane ødelegge denne saken også. Jeg registrerer at formannen i KNBF, Syversen, var i Dagsrevyen i kveld og talte varmt for obligatorisk båtførerbevis. Mener man kanskje at også han har en skjult agenda om å flå båtfolket? Er hele tiltaket en stor, ond konspirasjon for å gjøre livet surt for oss med båt?

 

Nei, jeg tror tanken bak dette tiltaket KUN er godt ment. Og jeg for min del hilser det velkommen. Et av flere tiltak som kan bidra til mindre anarki på sjøen.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se noen grunn til sjøfartsdirektoratet skal utvilke et helt nytt konspet når de allerede har en veldig bra system som er oppgeående og fungerer.....

Dette er eg heilt enig i. Og er det slik, må obligatorisk-kravet gjerne koma.

 

Men eg trur dessverre at her er me for naive. Etter det eg forstår, vil FN-normen, ICC (sjå t.d. linken i bastard3000 sitt innlegg over), innebera betydelege krav ut over dagens båtførarprøve. Det betyr igjen høge (ekstra-)utgifter for noverande båteigarar, - og sjølvsagt gode inntekter for båtskular o.l...

 

Men eg er spent på kva amnesti-bestemmelsane vil innehalda. :confused:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor mistenksom, dette skyldes att hvis virkelig man hadde ønsket å gjøre noe, hadde man innført først holdningskampanjer, hadde ikke det fungert måtte man innført obligatorisk sertifikat.

 

Har aldri hatt noen innvendinger mot registret, har alltid hatt båtene registrert. For øyeblikket

4 registrerte.

 

Eks veiavgift, skulle vel egentlig gjordt bompenger unødvendig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva blirdet neste?? Påbud om bruk av kun to-lags toalettpapir, slik at Staten kan få kopi av alt??

Som metode ble den gjennomskuet for lenge siden. Det var jo daværende Sovjetunionen som påla Finland å innføre ordningen med dobbel toalettpapir i etterkrigstiden - nettopp for kunne skaffe seg kopi av alt i Finland.

----

 

Men likevel.

 

Vil hilse den obligatoriske Båtførerprøven hjertelig velkommen. Det var på tide.

 

Som noen tidligere også har påpekt så er nok holdningene til flere bidragsytere her slik å forstå at ingen blir bedre sjøfarere eller båtførere av et enkelt kurs.

Kanskje ikke det, men hvis kurset kan bidra til at holdningene endres slik at vi f.eks slipper å se noen med superraske båter kjøre slalom mellom andre båter og skaper utrygghet og fare i Blindleia eller andre steder, ja da har den obligatoriske Båtførerprøven sin berettigelse.

For ved å ha et sertifikat som du kan risikere å miste (og derved også retten til å føre en båt) vil jeg nok tro at du er mere motivert til å følge reglene som gjelder enn hvis du ikke har noe å risikere.

 

Vedkommende seiler jeg møtte i Blindleia på det smaleste like vest for Justøybroen for noen år siden hadde ligget meget tynt an hvis han hadde hatt Båtførersertifikatet. Der kom han midt i leia for fulle seil og uten motorkraft mot en lang rekke med båter som gikk for maskin (også noen seilbåter). Han satt der nesten som Narvestad og så rett fram bak store solbriller og syntes sikkert han gjorde en bragd. Kona (samboeren-elskerinna) så vettskremt ut. Dengang gikk det heldigvis bra selv om flere av båtene måtte legge seg nesten opp i fjellsiden for å unngå kollisjon.

 

Det er slike holdninger som denne føreren av seilbåten viste som kanskje kan lukes bort ved obligatorisk Båtførerprøve.

 

Opplæring som er holdningsskapende gir bedre sjømannskap.

 

Og da mener jeg man likegodt kan la sertifikatet gjelde for alle båter som har motor og/eller seil.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båtfører-prøven av en årsak, jeg hadde lyst til å lære mer selv. Dette skjedde ifjor, etter

og ha ført båt i 30 år. Har hatt båt siden jeg fylte 10.

 

Eneste som har skjedd har vel gått 3-4 propeller, aldri belastet forsikringselskapet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan observere, så har alle motstandarane mot et slikt påbud selv tatt lappen, så det skulle vel ikke være tvil om at man vet litt om opplæringen?

 

Nåvel - Min aversjon mot obligatorisk sertifikat på båt er 1 - at ting skal avgiftlegges og beskattes i det uendelige og 2 - at det skal bli så byråkratisk å bruke fritiden sin på sjøen at man får mindre fritid å tilbringe der.

 

Historisk har jeg alt å frykte. Intet obligatorisk blir belastet faktisk kost, man betaler "alltid" enorm overpris. De fleste politikere har også en glede av å innføre gebyr for å oppnå noe, istedet for å stimulere på andre måter. Skal f.eks man bruke mindre strøm - får da de som "enøker" mye tilskudd og støtte? Nei, man lager strømavgift. Når man ønsker mindre bilkjøring og heller kollektiv transport, øker man bussavganger eller setter ned prisen på denne? Neida, vi lager miljøavgift på drivstoffet. Og piggdekavgift. Og bossavgift. Og vegavgift. Og sukkeravgift. Og...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...