KimSan Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Må nesten begynne med at dette virkelig er et lekkert arbeid! Og det er jo det som er skjarmen med trebåt, - nøye utført håntverk. Men, en ting jeg tenker på. Du har forseglet med epoxy inni skroget, hvis jeg forstår riktig. Det vil si at hvis det blir et brudd på denne ett eller annet sted, så vil skroget trekke vann. Problemet blir da at det ikke får tørket igjen pga forseglingen, og fineren vil rett og slett til slutt råtne, noe som ikke veldig sundt for båten. Det er spesiellt viktig når en skal la den ligge ute hele sommeren, men du skal kanskje ta den opp etter hver endt tur? Kan sikkert hende du har tenkt på slikt, men tenkte det var å nevne det nå som alt enda er "åpent" Mvh Kim (og nok en gang; et lekkert bygg!!!) Redigert 22.Oktober.2008 av KimSan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Takk for det, KimSan , alltid hyggelig med tilbakemeldinger. Trodde det bare var jeg som fulgte denne tråden etterhvert.. Det er helt korrekt som du sier. Når man gjør det på denne måten med å legge epoxy på begge sider må man være påpasselig slik at ikke integriteten blir brutt ved skroggjennomføringer. Dette vil bli ivaretatt ved at alle hull forsegles med epoxy før beslag monteres osv. Det er derfor jeg har forseglet den nå før jeg begynner med dekksbjelker osv. Nettopp fordi en del steder blir vanskelige å komme til etterpå. En annen måte er å bore et litt større hull enn man trenger, fylle det med fortykket epoxy, og så bore på nytt med korrekt hulldiameter når epoxyfyllingen har herdet. Det er kun når man bygger en båt fra grunnen av at man kan gjøre det på denne måten. Da har man mulighet til å sikre at ALLE flater blir epoxybelagt. Hvis man ikke får tettet konstruksjonen 100%, tror jeg faktisk det er bedre å la være. La oss si at man forsegler båten utvendig, men ikke innvendig. Epoxy beveger seg ikke etter at det er herdet. Hvis man nå skulle få båten våt innvendig vil det oppstå kolossale spenninger i treverket ettersom det utvider seg. Til slutt kan man kanskje risikere at det utvendige epoxy-skiktet sprekker. Da har man lagt egget. En gammel trebåt mener jeg derfor bør lakkeres/oljes, da olje og lakk tar opp en viss bevegelse i treverket. Når man kapsler inn treverket slik jeg gjør nå, vil det hverken komme til vann eller oksygen, og ingenting råtner. Herren har i all sin vishet bestemt at alt organisk skal forgå. For at det skal skje må man ha tre ting tilgjengelig. Muggsopp, luft og vann. Muggsporer finnes overalt og i alt, så da står man igjen med to. Men man trenger bare stenge ute den ene. Mugg og vann uten luft går bra (bryggestolper som står i blåleire). Mugg og luft går også bra (alle tremøbler inne i huset). Med kapsling i epoxy stenger man både luft og vann ute, så lenge man er nøye med å kapsle alt bart treverk. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ok67 Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Litt vann/fuktighet vil nå diffundere gjennom epoxyen da, men ikke nok til at det råtner. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Vi satser på at det diffunderer ut igjen Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingeborgimevind Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 Nei Honduras - du er ikke den eneste som følger tråden. Fant fram til glen-l takket være deg, og har allerede brukt alt for mange timer på nettstedet deres. Planlegger nå et "far-og-sønn"-prosjekt, nærmest som en elevøvelse, og har bestilt tegninger til Bullet. Når bare utvidelsen av loftet og rehabiliteringen av mc-ene er sluttført går vi i gang. Fint med tråden din - se hvordan glen-l s anvisninger kan overføres til norsk. Melder meg når vi er kommet i gang. Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Honduras Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Siden Odmar har linket til mitt Glen-L Squirt prosjekt i sin tråd, er det ikke mer enn rett og rimelig at jeg linker til hans prosjekt: Odmars Glen-L Squirt Sånn, da skulle de som er interresert finne begge trådene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Conehead Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Regner med at vi er endel som følger med tråden din. Har ikke de samme evnene selv, men synes det er utrolig fasinerende å se hva enkelte får til. Keep up the good work! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Tid for en liten oppdatering, selv om det ikke har skjedd så veldig mye. En repetisjon, i forrige innlegg hadde jeg snudd båten, slipet og fjernet diverse epoxyklin osv innvendig. Beiset ett strøk med rød mahognybeis og forseglet innvendig med epoxy. Nå ser den slik ut: Torsdag før juleferien ble det en tur innom Oslo Finerfabrikk for å kjøpe Mahogny. Ble to plank med Kaya, som er det nærmeste jeg kommer Honduras-mahogny ser det ut til. 1" (26mm) x 320cm. Den ene er rundt 40cm bred, den andre ca 20cm(kløyvet og kappet på bildet). Rundt 2 kubikkfot til sammen, dvs 1 båtpenge.. Etter at jeg kjøpte dem var jeg innom en lokal trappesnekker og fikk høvlet dem slette. Tok av ett par mm på hver side, og de er ca 21mm nå. Kostet meg en hundrelapp, og det er det verdt Så var det til med tegningene for å legge opp en strategi for dekk og "innredning". Tegningene er helt greie å finne ut av. Alle nødvendige mål står notert. Det skal monteres en ekstra dekksbjelke mellom Spant #2 og baugen, samt 2 dekksbjelker bak cockpit. I tillegg har jeg planer om å lage en luke i akterdekket (nå høres båten stor ut, men den er fantastisk liten.. ). Alle disse bjelkene skal ha samme kurvatur som dekksbjelken i spant #2, men har ulike lengder. Jeg laget derfor en mal i 6mm kryssfiner. Mye enklere å bearbeide en 6mm plate til å bli helt jevn enn en 21mm bjelke. Og særlig når jeg skal lage 5 stk med samme kurvatur. Så da er det fram med tegningen og blåpapir... Klar for båndsaga.. Øvre/Topp-kurvaturen er nå ferdig skåret, høvlet og pusset. Mahogny-emnet er grovskåret på toppen og klart for videre bearbeiding. Jeg la malen på benken, plasserte mahognyen oppå og spente det hele fast med ett par tvinger. I fresen satte jeg en fresebit med kulelager, som ligger ann mot malen i bunn. Jeg kunne nå frese en "perfekt" radius på bjelken. Deretter byttet jeg til en tynn pinnefres, stilte inn anlegget på 2,5" og freste innvendig radius med anlegg på den utvendige. Ble så fint så... Byttet ut malen i bunn med noe skrap-finer så jeg slapp å få en fin radius frest ned i benkeplata.. Da må jeg lage 4 til.. Har fått låne en liten avretter/tykkelses-høvel (Nei, har ikke vært snill i år, og må fortsatt låne... ) så resten av materialene til underdekket er også skåret ut, avrettet og høvlet. Rent morro for oss kontor-rottene å få høvlet litt en gang i mellom. Jeg mener tykkelses-høvel burde fås på blå resept, men min fastleger er fremdeles uenig. Har juleferie ett par dager til, så vi får se om det kanskje blir ett bilde eller to til før vi runder 2009. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Høres ut som om det har blitt varme i garasjen - du nevnte noe om trefase ovn og sovepose. Joda jeg tror du harvært snill i år.... progresjon det må en si, du satser på tyr til sommeren du og... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Valianto Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Forhåpentligvis en fin motor, men det er jo en fordel med den vis unga er ute.. Du vet alltid hvor de er Forresten ser den båten ut til å bli nydelig fortsatt lykke til ! Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
Honduras Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Høres ut som om det har blitt varme i garasjen - du nevnte noe om trefase ovn og sovepose. Har hatt noen dager julefri, så jeg har satt inn en 2kw varmevifte som surrer og går. Er nogenlunde mildt her i særp nå (ca 0 til -3). Med vifteovnen + en terassevarmer over båten har jeg ca +10 i garasjen. Det er helt OK når en kler på seg litt. Dere som er vant til å jobbe ute humrer sikkert litt i skjegget nå, men jeg frøs fra meg i militæret, og er glad jeg har inne-jobb selv om det sikkert har gjort meg litt pinglete med åra Over nyttår blir nok varmen skrudd av igjen, men noen dager til tar jeg meg råd til å fyre. Vi får se hvor langt jeg kommer... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Ett lite delmål til er nådd.. Puslet litt på mandag og tirsdag, og fikk limt på fremre dekksbjelke. Terassevarmeren henger over festepunktene og holder det varmt slik at epoxyen kan herde. Fikk felt inn midtfisken og to langsgående avstivere (strongback og deck battens på nynorsk) Her er midtfisken felt inn, og avstiverne står for tur. Til innfellingen er japan-sagen fra CO til stor nytte. Har blitt en av mine favorittverktøy etterhvert. Bladet er ca 1mm tykt. For å lage innfellinger legger jeg bladet inntil listen og sager til jeg har retningen, ca 8-10mm dypt. Flytter listen ca 2mm slik at den dekker det første sagsporet, og sager ned på andre siden. Da har jeg nøyaktig bredde. Etter å ha merket ønket dybde skjærer jeg ned til streken samt ett par snitt til imellom. Med ett skarp stemjern er det lett å knerte av det som skal vekk og renske sporet. Siden epoxy helst skal ha en liten glippe slik at det blir litt epoxy mellom bitene, skal ikke disse innfellingene ha 100% "møbelkvalitet". Passer meg bra Alle innfelingene klare. Jeg skal mattslipe skroget innvendig, så jeg fester ikke disse dekkslistene enda, da de bare vil være i veien. Men det er greit med alt som er klart til å limes. Det som mangler i bakkant av disse listene er dashbordet. For å få på plass dette må jeg først ha på plass "Coamings". Disse skal gå på hver side fra akterspeil og fram til spant#2, og danner innerkant av dekket og innramming av cockpit bakover fra dashbordet. Dashbordet skal altså festes mellom de to coamingsene, og dekkslistene skal festes til bakkant av dashbordet. Har i utgangspunktet høvlet ferdig materialene til coamings, men de skal ha en relativt kraftig bøy. Har forsøkt å "tørr-bøye" plankene nå, men det er ikke helt enkelt. De er veldig stive. 16mm tykk Mahogny. Så jeg vurderer ett par tre alternativer: 1. Klyve bordene på langs og laminere dem på plass Pluss: De blir veldig enkle å håndtere. Blir veldig sterkt konstruksjon Minus: En del klin, og jeg må/bør vente på varmere vær. 2. Høvle materialene tynnere, men beholder dem i ett stykke Pluss: Blir enklere å bøye, slipper alt klin med laminering Minus: Usikker på hvor tynne de kan være uten å forsvake konstruksjonen 3. Varme/Steame for å bøye Pluss: Full styrke i materialene Minus: Mahogny egner seg egentlig ikke til steaming, kan etter steaming ikke bøyes så mye mer enn utgangspunktet, Har ikke steamboks, og må lage boks samt finne en eller annen varmekilde for å få steam. Mest hensiktsmessig i varmere vær. Alternativ 2 er mest sannsynlig, men jeg må sjekke litt med Glen-L forumet om noen har innspill rundt dette. Eller har noen her en fjerde metode jeg ikke har tenkt på. Mye kunnskap tilgjengelig på BP... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Det ser bra ut - egentlig godt at du ligger foran meg i løypa. ¨Så kan jeg se hvordan du gjør det... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
classic fiberglass Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Du gjør fint arbeid Honduras! Jeg lagde min egen steamekasse av et spirorør, du har rett i at mahogny ikke egner seg særlig til steaming . Men jeg gjorde det på det stykket som står mellom bakkene på 1964 Miss Daisy, jeg måtte helt ned i 15 mm for å greie å bøye stykket så jeg laminerte sammen 2 stykker. lykke til videre! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Anders Panders Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Spennede prosjekt, legger til epostvarsling her :D Har kikket litt på en seilbåt med stitch and glue teknikken http://physics.bgsu.edu/~layden/FunStuff/B...ts_boat2005.htm som er samme båt som Sven Yrvind bygger om dagen http://www.yrvind.com/present_project.html Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Har du gått i stå eller har prosjektet blitt nedprioritert i forhold til andre ting som skal bli ferdig til sommeren? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Honduras Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 I tillegg til masse å gjøre på jobben, konfirmasjon til mellomste guttungen og diverse annet, har jeg solgt en speedbåt vi pusset opp forrige vinter fra dette: til dette: ...og så har jeg brukt mesteparten av pengene fra salget til å kjøpe en 1970-modell Polar 22 "classic" med en Marna 12Hk bensinmotor. Den har i sin tur tatt mesteparten av tiden som har vært til overs i våres, for å si det sånn. Squirten blir nok stående nokså urørt i sommer, og til høsten har jeg lovet fruen å innrede siste rommet i kjelleren. Men en dag... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Jeg bøyer meg i respekten for å gjenreise samt ta are på gammle båter...... Polarsnekken vil fruen bli veldig fornøyd med, dunk dunk dunk Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Sånn til informasjon fandt jeg denne på youtube; Det er en kar i Norgesom har bygget en, har du lokalisert den? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
MagneO Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17762311 Han bor i Bergen. Mvh Redigert 22.Juli.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Ser han bor i Bergen. Har sendt ham en mail, dette er ett prosjekt jeg gjerne skulle visst litt mer om.... Nydelig båt Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Nordåsen Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Han har denne tilsalgs også. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18132613 Beklager hvis OT. Sitér dette innlegget Link to post
KimSan Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Sagt før, sier det igjen; helt supert trearbeide. Uten mer å si, gleder jeg meg til fortsettelsen -vinteren har ikke tatt oss igjen enda! Sitér dette innlegget Link to post
sjøfjordingen Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Ref. ditt innlegg nr. 50: Jeg er ikke ute etter Teak, jeg skal ha Mahogny. Helst Honduras, altså sør-amerikansk "ekte" mahogny. Om det er restriksjoner vet jeg ikke, vet bare at norske og svenske trelast-importører ikke har det av de jeg har sjekket. Og jeg har sjekket en del. Har du sjekket denne: http://www.calexico.se/wood.php CALEXICO Tel: 070 735 22 80 Mahogny Planhyvlad mm kr per lpm Kaya 8x45 25.00 Kaya 15x45 36.00 Kaya 21x45 47.00 Kaya 21x170 207.00 Kaya 45x45 117.00 Kaya 45x95 198.00 Honduras 8x45 50.00 Honduras 15x45 72.00 Honduras 21x45 84.00 Honduras 21x70 150.00 Honduras 45x45 206.00 Honduras 45x95 420.00 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2009 (redigert) Takk for tipset, Sjøfjordingen. Har sendt dem en mail og spurt om priser på treverk i fallende lengder. Prisen på finer som var listet opp var vel ikke spesielt rimelig, men det er for justerte og høvlede materialer. Regner med at de er rimeligere for 2" eller 4" plank i fallende lengder. Vi får se hva de svarer. Har snublet over en "ny" motor som jeg også vurderer i kjøpe. 1957 Evinrude 18hk. Årsmodellen før den jeg har. Eneste forskjell er fargekombinasjonen på dekselet. Motoren er helt i stand og fungerer bra. Får den for 1300,-. Ikke umulig jeg slår til Når det gjelder selve Squirt-prosjektet er jeg nå i helgen igang med å bygge skillevegg i garasjen slik at jeg får ett mindre rom det er enklere og ikke minst mye rimeligere å fyre opp. Så da er det mulig å få jobbet litt med den i løpet av vinteren også. Redigert 15.November.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.