Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Det er i grunnen vanskelig å være uenig med Ingvar Johnsen (linken i innlegg #221) mht å unngå grunne områder, men like vanskelig å være enig. Skal man gå med konstant angst, da, eller hva? Hr. Johnsen

 

LITT angst er bare sundt det hr.Worse, men det bør kanskje holdes skjult for de skjønne blondiner

som du til stadig pynter din farkost med!

Så får man heller ta en angstfordriver når man er vel i havn !

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

Heisann Astor , fikk melding lørdag kveld i gjestehavna . Ikke morro når sånt hender men , sikkert ikke noe trøst men alle kjører jo på før eller siden . Pling vis du trenger hjelp til noe .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nei det kan du spørre om!

 

Dumme meg som har ny plotter og ikke stille om fra fot til meter.

 

Vel, vel. Vi fikk i alle fall testet at utstyret ombord i Astor virker. Hadde det vært litt mer høyvann hadde vi gått over.

 

Gode venner på turen kom etter og hjalp til. Svenske sjøreddningen kom med en 220v. pumpe slik at vi slapp den manuelle pumpingen.

 

Man blir sliten av mindre. Godt å være hjemme igjen. I morgen er det oppgaver i kø. Forsikringsselskapet har fått inn skaden. I morgen gjelder det å få fortang på bunnreperasjonen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

... og nå kan alle merke seg, at når det gjelder "en av våre egne" -- så er tonen en helt annen (og vel er det). Som sagt før: Shit happens. Med oss alle. Før eller siden. Og til slutt dør vi.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg la merke til det jeg også - du verden så hyggelige alle er mot Astor. Det skulle bare mangle mener jeg - det er slik det bør være generelt

Trist og leit dette Astor. Veldig bra at dere fikk god hjelp og kom dere på land.

 

Kan jeg legge ut et kartutsnitt?

Link to post
Share on other sites

Jeg la merke til det jeg også - du verden så hyggelige alle er mot Astor. Det skulle bare mangle mener jeg - det er slik det bør være generelt

:yesnod: enten Astor har en båt til under 1 million, eller over 12 millioner.............
Link to post
Share on other sites

Vest/Syd-Koster er ett veldig farefullt farevann. Det selges spesialkart for Koster i Strømstad.

De fleste treffer/har truffet moder jord. Men resultatet er forskjellig. Godt det gikk bra Astor.

Uansett båt, er dette ett helvete.

 

PS Ville ikke sagt fra om grunnstøtting med Bavarian. Ikke nok med att en har kjøpt Bav, men

grunnstøtter også. Mister snart kjølen også vel.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

unner ingen å gå på grunn uansett status og formue men det er klart det blir spektakulært når noe slikt skjer.

 

skulle tro at noen med 12 mill på bok også hadde råd til å skaffe kompetente navigatører om de ikke besitter kunnskapen selv.

 

den aktuelle saken

 

+ denne

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/07/26/271401.html

Bilde

 

+den andre mill båten på vei til norge som sank "med alt av utstyr" på svenskekysten.

fant ingen link i farten

 

 

førarkort for båt er åpenbart ingen "garanti for nothing".

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var og besiktiget Fairlinen i dag i et øsende regnvær. så det ble ingen bilder da kameraet mitt ikke liker fuktighet. der stor båten pent plassert på brygga hos Vågsnes. Følgende observasjoner ble gjort (beklager til alle spekulanter hittil i tråden :wink: )

 

- Begge propellene var betydelig skadet

- Styrbord aksel var trekt noe bakover slik at flens var trekt gjennom skroget og forårsaket dertil hull med havari som følge.

- Babord propell virket mere "tulipan" enn styrbord propell.

- Ingen synlige skader i skroget.

- Skadebegrensing i gangsatt med tømming av båt og konservering av motorer.

 

Båtfører har vært maksimalt uheldig da kanskje 20 cm mer vann hadde gjort hendelsen til en nifs happening i stedet for totalhavari.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

den aktuelle saken

 

+ denne

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/07/26/271401.html

Bilde

 

+den andre mill båten på vei til norge som sank "med alt av utstyr" på svenskekysten.

fant ingen link i farten

førarkort for båt er åpenbart ingen "garanti for nothing".

Her snakker du mot bedre vitende kjære venn, båten til Røkke var vekklånt til en fersk D5L skipper. Ryktene sier at Kona til nevnte ferske D5L skipper satt ved roret da "Celina Bella" fikk grunnkjenning. Det hjelper ikke på hverken båt eller utstyr eller sertifikat ved uheldige sammentreff...og kom ikke med noen moraliserende gloser ved at D5L skipperen ikke satt ved roret, hvem har vel ikke latt ungene eller annet inkompetent mannskap styre båten av og til?

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mente vel egentlig ikke annet enn at det blir spektakulært når man er kjendis?....

uavhengig av faktisk årsak.

 

har forøvrig en svensk "kustguide" hvor referansekoordinatene for innseilingen strømstad var overraskende nær koster så jeg ble litt forvirret av dette første gangen jeg var der.

 

imidlertid dukket "snarveien til sverige" opp så jeg hang med på den.

regnet med at den hadde oversikten?

 

mer innaskjærs "rute".

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og nå kan alle merke seg, at når det gjelder "en av våre egne" -- så er tonen en helt annen

Nå var vel dette havariet mindre spekulært ettersom Astor holdt seg flytende, og skipperen utviste godt skjønn i informasjonsarbeid ved å nevne dette med plotter, fot og meter.

 

...og kom ikke med noen moraliserende gloser ved at D5L skipperen ikke satt ved roret, hvem har vel ikke latt ungene eller annet inkompetent mannskap styre båten av og til?

Joda, jeg har fått styre båter jeg ikke har vært kvalifisert til å være skipper på og jeg har latt andre få holde roret på min egen båt, men situasjonen er en litt annen når skipperen ikke forlater "brua" under denslags øvelseskjøring.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...