Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Rusla forbi båten din i gjestehavna, Tine III..

:cheers:

Må jo stoppe å slå 'a en prat da veit du, kokt kaffe til hele slekta idag jeg . Skulle værre depo ellrno idag , men ser ut som at jeg må ta den kaffen selv. Økosjefen måtte hjem idag , men men mange BP båter her nu da . Uffameg håper det går :drink: ..........

 

Tine 3

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En liten hilsen fra Jomfruland, var nyedlig vær her i går ettermiddag og kveld, når er det et skydekke over her og vinden er ferd med å ta seg opp fra sør. Er meldt frisk bris 10 i dag, men fare for økning.... Så lenge den kommer fra sør er det er det greit her ved Tårnbrygga,skal slå om til sør-vest i morgen med fare for liten kuling...Vi regner med at vi blir liggende her en dag eller to...

 

Forøvrig så kan det meldes om rikelig med plass her, både inne bak moloen og ute på flytebryggende.. Er for tiden 7-8 båter og det er plass til 40-50 til

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Foreløpig lite vind.

Vil du ha vind er det bare og komme til Horten .Ligger i gjestehavna , sammen med 4-5 BP båter og det blåser mye . Ikke mye vær å gå videre i , så ser ut som det er her vi blir i helga . Har ikke fått med noe værmelding idag , men det kommer sikkert ikke til å blåse mere iværtfall vil jeg tru . Uffameg detta er ikke bra ...........

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine III,

 

det er meldes frisk bris, liten kuling in ettermiddag fra kl. 1400, som avtar til frisk bris ca 0200. Kl. 0700 i morgen er liten kulig tilbake og den øker til stiv kulig i 1200-tiden. Ca kl. 1800 vil vinden avta til liten kuling, mulig laber- men mest sannsynlig frisk bris søndag morgen. Liten kulign søndag formiddag....

 

Det blir nok vind til alle!

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

På grensen mellom frisk bris og liten kuling(er opp i en 24-25 knop i kastene) fra syd på Jomfruland nå, regn nok til de som trenger det. Det skal bli mere vind utover kvelden...før det løyer litt på natten..

 

Det blæs godt, men vi har 23 grader ombord i båten og rimelig godt med tauverk, så detteblir vel greit..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjøsettingen på onsdag gikk greit. Etter en knapp time på lastebil var skuta endelig i sitt rette element og fortøyd på båtplassen i halv ni-tiden på kvelden. Med landstrøm og varmevifte ble årets første ankerdram inntatt i riktig så trivelige omgivelser i kveldssola.

 

Etter frokost på 17. mai gikk vi en tur nedover i Hankøsundet. Litt nordavindsdrag, men flott i sola. På returen fikk vi litt problemer med at Yanmar’en nektet å la seg presse over 2500 o/min. (gjør vanligvis 3700 på topp). Temperatur og oljetrykk var normalt. Ingen spesiell eksosrøyk. Mørke tanker om defekt turbo begynte å surre i hodet. Etter hvert som jeg også fant ut at motoren heller ikke kom særlig over 2500 o/min. ved rusing i fri, begynte jeg imidlertid å helle til at problemet kunne skyldes utett kobling et eller annet sted i drivstofftilførselen. Jeg hadde jo hatt løs noen nipler i fm. tankreparasjonen i vår…. Skitt fra tanken burde det ikke være, siden tanken akkurat har vært tømt og renset i fm. at den fikk påsveiset ny bunn. Så lenge motoren gikk, ville jeg imidlertid ikke begynne å fikle med dette utpå i nordavinden, så vi ”halta” oss tilbake til båthavna i 7,5 knop.

 

Vel fortøyd ble alle aktuelle slangekoblinger for dieseltilførselen frem til matepumpa sjekket, uten at jeg fant noen som var spesielt løse. Etter denne gjennomgangen syntes imidlertid alt å være OK, noe som også ble bekreftet ved en prøvetur. ”Sølvklumpen” var i godt gammelt humør igjen, noe som smittet over på både skipper og mannskap, og vi kunne nyte en bedre 17. mai-middag med godt tilbehør i ettermiddagssola!

 

Ny prøvetur i formiddag var også vellykket, så jeg håper og tror at motorproblemet er kurert.

På grunn av dårlig værmelding for helga, avsluttet vi imidlertid båtlivet for denne gang og dro hjem i ettermiddag. Summa sumarum en flott sesongdebut! :flag:

paa_plass_i_baasen__red.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi valgte å forlate Jomfruland i dag siden værmelidngen ikke var av de aller beste. Gikk for motor en halvtimestid inn forbi Arøya og til utløpet av Kreppa på østsiden, det blåste "hatter og høy", heiste en sterkt revet genoa og seilte på lens. Gjorde 8 knop i den vinden som var, seilte Tonerleia mot Langesund... Det rusket noe volsdsomt over Rognsfjorden, da hadde vi revet forseilet ennå mere, var knapt ute noe får kvadrat meter og vi gjorde... 7-8 knop i opptil 4 meteres bølger inn aktenom tvers (rundt 170 grader relativt), så det ble en del jobbing med roret.. Kunne sikkert hatt mere duk ute, men er greit å starte pent.... morro var det helt til minstekaren på fire og et halvt hadde lagt seg til å sove på dørken i copckpiten, og fikk en skikklig bølge over seg(og vi andre da).. Da ble det liv i leiren :yesnod: ..

 

Var en noen båter ute og luktet på været, men de fleste snudde og gikk tilbake til Langesund.. Det blåste 17-18 m/s over Rognsfjorden fra sør-vest..

 

På vei nord-østover mot innselingen til Hafsund fra kreppa... 8 knop med så mye duk ute, vinden var noen og tyve knop i snitt.. Morosamt..... :yesnod: med skipoerfrua til rors..

bilde017.jpg

 

På vei inn mot Langesund med 7-8 knops fart, men samme mengde seil ute som vi hadde over Rogsnfjorden

bilde020.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Drammen idag tidlig og passerte Rødtangen ved 10 tiden da blåste det friskt. Men da vi var kommet et stykke ut på Breiangen økte både vinden og bølgene, så vi valgte å fortsette til mot Tofte da jeg ikke hadde lyst til å snu i de bølgene.

Men det ble noe jæv... med ratting en stund, med bølgene først inn på skrå fra styrbord baug, så på tvers og etterhvert på låringa. å kun 2 store seilbåter som gikk inn til Holmsbu spa, og deretter var det ingen å se før ved Tofte.

Ingen behagelig dag på sjøen

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bare en liten hilsen fra oss ombord på Trudelutt der vi ligger trygt og godt på Kommersøy mens det båser "hatter og høy" utpå(?). Men imorgen kveld skal det gi seg med vinden, så vi drar vel tilbake over fjorden til Son på mandag morgen.

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pinsen ser riktig så bra ut for yttre Oslofjord

Fredag kl. 14.00:

Vind fra sør og sørøst med 5 m/s, 1003 mb lufttrykk og ingen regn

Lørdag kl. 14.00:

Vind fra sørvest med 8-9 m/s, 995 mb lufttrykk og 2-3 mm/time med regn, avtagende byger fra ettermiddagen

Søndag kl.14.00:

Vind fra sør og sørvest med 10-11 m/s, 1005 mb lufttrykk og 0,1 mm/time med regn, avtagende byger fra ettermiddagen.

Mandagen... tja si det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trimmet??? hva er det for noe.. Jeg er glad jeg fikk den ut såpass... Det gikk mere enn fort nok med fokka slik den er... Vindmåleren løp nesten løpsk... med vind inn relativt på 170 grader... Forsøkte litt med med forskjellige justeringer etterhvert.. men såpass revet som seilet var på slutten er det vel neppe mulig å trimme det optimalt.... i allefall for meg som ikke kan det..

 

Jeg var dum nok til å stille spørsmål om trimming av seil ol. i en annen tråd, men fikk bare til svar et det stod at lese i boken til Dedekam :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trimming er noe man lærer seg Sydvesten. Du kanjo invitere på tur i sommer med en gjeng herfra veit du. Får du tre seilere ombord får du minst 5 meninger om hvordan seilet skal trimmes

 

I pinsa som vi forlenger litt med en dag eller to skal jeg og minstemann på båttur. Hvor vet vi ikke - men det blir sydover i det minste. Sikkelig guttetur. Gjett om vi gleder oss :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trimming er noe man lærer seg Sydvesten. Du kanjo invitere på tur i sommer med en gjeng herfra veit du. Får du tre seilere ombord får du minst 5 meninger om hvordan seilet skal trimmes

Inviterer gjerne til seilas jeg skal du se, men vil jo gjerne ha med noen av de gode Bavaria skeptikerne herfra ombord da... vil jo ha noen som kan fortelle meg under seil hva som gjør at båten seiler så dårlig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du prater om trimming Sydvesten, holder ikke 55 HK lenger. For det er vel det du mener. :cool::lol:

 

 

Bitteliten har helt rett, først gjelder det å få båten fremover, deretter å stramme/slakke skjøtene. Vite når sjøte-løperen

skal fremover/akterover. Dette er trenings-sak, holder på med dette ofte selv. Lærer hele tiden.

 

Men helt enig Sydvesten, dette var ikke forholdene for å trene under. Små barn ombord. Men regner med at i ditt tempo

er du snart en Frostad jr.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det helg i vente med penvær på lørdag og søndag. Må vel på vannet en tur da. Ikke noe langtur, men Hvaler blir det nok på oss. Mest sannsynlig uthavn når det er meldt pent vær.

 

Må få prøvd jolle og motor også. Tok ombord påhenger`n og plasserte den i "kjeller`n" idag. Litt styr å bruke snapdaviter da ankeret først må løftes bort i kassen på badeplattform og ankerrullen vippes opp. Litt trening hjelper forhåpentligvis.

Har spleisa hanefot og sleptau så jolla kan slepes etter også. På korte forflyttninger er nok det enkleste måte.

 

Flere som skal på sjøen i helga?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...