Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Må bare fortelle om dette:

 

Jeg har en liten tråd på Trebåtsakutten, og idag kom dette innlegget der:

 

"Hej,

 

Jag kan bidra med en del information om Agnes ägare och hänvisningar till notiser i KSSS årsbok och dylikt. Vårt fotoarkiv kan också ha fotografier, så kontakta mig per mail om du är intresserad.

Ritningarna verkar vi tyvärr inte ha, även om vi har en del av Ljungberg.

 

Med vänlig hälsning

 

Malin Joakimson

Arkivarie

Sjöhistoriska museet "

 

Dette kaller jeg genuit opptatt av å drive service fra et offentlig kontor!

Har selvfølgelig kontaktet henne, og venter spent på hva hun nå har funnet frem. Jeg var i kontakt tidlig med dette kontoret, men fikk da til svar at de ikke hadde noen opplysninger om båten...traff tydeligvis ikke rett person da, men hva gjør vel det så lenge de rette personer leter meg opp!

:flag_sw::flag_sw::flag_sw:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En liten oppdatering:

 

Skroget begynner snart å bli ferdig, gjenstår 2 strøk med maling og 1 lag til med bunnstoff. Mulig jeg også legger på et par strøk med lakk utenpå malingen, for å få en høyblank finish. Blir jo en slipejobb med påfølgende maling og lakk i årene som kommer, men det kan jeg leve med.

 

Innvendig gjenstår det jo endel maling før jeg er ferdig, men et par dager så er hele båten malt et par strøk også innvendig.

Dekket skal jeg legge iløpet av noen dager...bare været holder seg litt stabilt...og så kan jeg endelig starte på kabinen...pusse ned og olje/lakke opp igjen treverket...og legge nytt glassfiberbelegg på kabintaket.

 

Begynner å få antydningen slik hun vil fremstå ferdig, nå hun Agnes.... :sailing:

bilde122.jpg

Som dere ser så må jeg ha hvitmaling, rødmaling og bunnstoff klart når kranen får heist båten klar av krybben...

 

bilde123.jpg

Innvendig legger jeg to gode strøk med Drygolin.....de nye "kjølstokkene" er egentlig bare støtter for dørkplater, og skal ikke ha en bærende styrke i skroget. Jeg vil her tilpasse dørkplater som felles ned i disse til den høyden jeg finner mest hensiktsmessig (skal ha en lensepumpe helt akter i kabinen og den vil styre høyden på dørkplatene.

 

Men utrolig deilig å endelig komme til arbeid som virkelig synes! :smash::smash:

 

Red.: Bildene får komme senere, for jeg får ikke lagt inn disse uten feilmelsing.

Red2: Så er bildene på plass...

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bildene er på plass nå!!!

 

Leit med forkjølelse i pinsen, da gitt... Det er jo båtpusshelg nr1! :smash:

Håper den gir seg kjapt, slik at du også kommer litt videre.. God bedring!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så fikk jeg mail fra Malin i Sjøhistoriske:

 

 

Hej!

 

 

 

Jag har hittat information om Agnes i flera olika källor. Vi har en databas gjord av en privatperson som ger sådana källhänvisningar. Jag hoppas att det är rätt båt det handlar, vad jag kan se så hette den ju under några år Diamant II.

 

Uppgifter i matriklar och tidningsartiklar kan förstås också innehålla fel, men det kan man aldrig gardera sig mot.

 

 

 

I boken Svenska Segelyachter (utkommen 1943) står följande:

 

 

 

SL/67 Agnes IV SS (Segelsällskap) Vega

 

Ägare Lennart Ohlson, Expeditiör, Stockholm,

 

6 m. R-yacht, konstruktör ing. Knut Ljungberg.

 

Byggd 1911 på Hästholmsvarvet, ombyggd och omriggad 1942.

 

Data: löa 9,37 m, lvl 6,13 m. bredd 1,70 m. djupg. 1,45 m.

 

Segelarea 30 kvm. Mätn. –tal 6,5 NL

 

Inredning: 2 kojplatser

 

KSSS utlottningsbåt 1911

 

Tidigare ägare: Edv. Olsson, Friherre Tryggve Hermelin

 

 

 

I KSSS matriklar kan man se följande ägareinformation:

 

 

 

1912 E Ohlson. ”Agnes IV”

 

1913-1914 J Jahnsson, ”Diamant II”

 

1914-1916 Hermelin T, ”Diamant II”

 

1917-1928 Hermelin T, ”Agnes IV”

 

 

 

I Svenska kryssarklubbens matriklar:

 

 

 

1925-1937.1 Hermelin, ”Agnes IV”

 

 

 

I tidningen Seglarbladet finns det två notiser om Agnes IV.

 

Av dessa framgår att Agnes IV seglat i Sandhamnsregattan 1911 med gott resultat, samt att Agnes IV 1912 såldes av källaremästare Edu. Ohlson i Göteborg till generalkonsul Jean Jahnsson i Stockholm som gav båten namnet Diamant II.

 

 

 

I KSSS årsbok 1944 finns följande text (i förteckning över KSSS:s lottbåtar)

 

 

 

”Utlottningsbåt no 28, år 1911

 

 

Jakten byggdes efter ritning av ingenjör Knut Ljungberg, på Stockholms Dykeri A.B varv, Hästholmen, och var avsedd att representera Sällskapet vid uttagningstävlingarna om Entonnarepokalen. Material: bordläggning av hondurasmahogny. Vinnare blev källarmästare Edouard Ohlsson, Göteborg, en ödets lek, då det var han som ägde sexan Agnes II, vilken erövrade Entonnarepokalen i Kiel 1910. Året efter byggde han som pokalförsvarare Agnes III och den vunna båten fick namnet Agnes IV. Sedemera såldes Agnes IV till hovjuvelerare Jean Jahnsson i Stockholm, som inregistrerade båten under namn Diamant II. Sedan kom den i friherre Tryggve Hermelins ägo, vilket gav henne sitt ursprungliga namn Agnes IV. Under detta namn seglar den fortfarande under SS Vegas standert som NL-båt. Byggnadskostnad 6 380 kr.”

 

 

 

Tyvärr fanns det inga fotografier på Agnes IV i vår fotosamling, men jag hoppas att ovanstående kunnat ge dig någon ytterligare information.

 

 

 

Med vänlig hälsning

Malin Joakimson

 

Arkivarie/ Archivist

Samlingsavdelningen

Enheten för arkiv och bibliotek

P.O Box 27131 SE-102 52 Stockholm

Besöksadress / Visitors: Djurgårdsbrunnsvägen 24

Tel. +46 (0)8 51 95 49 84

Fax. +46 (0)8 51 95 49 49

 

malin.joakimson@maritima.se

www.maritima.se

 

STATENS MARITIMA MUSEER / NATIONAL MARITIME MUSEUMS Vasamuseet / Marinmuseum / Sjöhistoriska museet

 

 

 

Dette var jo en mengde med flotte opplysninger...alt lett opp og skrevet ned av Malin.

 

Får sende en flaske god rødvin til henne tror jeg! :yesnod:

:flag_sw:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble anbefalt Drygolin hos malingspusheren...fordi dette er en "utemaling" med god holdbarhet i våte miljø.

 

Har egentlig ikke noen preferanser på maling, men det blir jo mye rimeligere enn Shipolin - og jeg vil nok tro at holdbarheten er like god. Drygolinen "puster" jo like godt som annen maling, så treverket er jeg ikke redd for.

 

Det ble egentlig pent også...ikke for blankt, men heller ikke matt - med mahognyfarge på takbjelker, kabinvegger, innredning og skott, så håper jeg at dette skal bli fint.

 

Kjølstokker blir malt i burgunder-rødt. Bilder følger på onsdag! :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble anbefalt Drygolin hos malingspusheren...fordi dette er en "utemaling" med god holdbarhet i våte miljø.

Snakker me om drygolin maling, eller -beis her?

 

Eg Beiste ei batterikasse i fjor til å ha i plastbåten (dekkbeis). Denne stod i vatn dei gongane båten låg litt lenge utan at den vart lensa. Beisen på denne kassen byrja å flasse av i løpet av sommaren i bunnen der den hadde fått mest vatn på seg. Langre oppe der den kunn var utsatt for regnvatn heng beisen på endå. Denne kassen var ikkje impregnert eller olja først. Mulig det hadde gjort ein forskjell, men så lenge det er snakk om områder der det ikkje er vått konstant er nok drygolin eit godt val :yesnod: . Heilt nedst i båten der det ikkje synst håper eg inderlig du går for BV :wink:

 

Elles må eg sei at båten byrjer jo verkeleg å bli riktig så flott. :flag:

 

Skulle ikkje forundre meg om du vert ferdig før Bastard...igjen :lol: Når eg tenkjer meg om så vert du sikkert ferdig før meg og :blush:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Joda....Agnes begynner å "bli fin i klærne". :smiley:

 

Bruker maling, men har tynnet ut de to første strøkene med mye tynner slik at det trekker godt inn og lager et godt feste. På bildet er det kun 2 strøk med slik grunning - skal legge på et strøk med bare maling senere i dag...da blir det nok helt hvitt og pent hele veien.

 

Har jo noen stålbeslag langs skrogsidene (til kabinstøte samt 3 vantfester på hver side - og disse skal det sort bengalakk på.

Bare jeg blir ferdig med innvendig maling, så skal det på plass gamle ryer som jeg holder fuktig frem til sjøsetting om (forhåpentlig) 2 uker...

 

Neste store prosjekt er dekket i epoxybakt finer, laget skott innvendig og nedpussing, oljing og lakking av kabin (innvendig og utvendig) - så nytt tak på kabin og dermed bør Agnes være klar for et bad :diving:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har fått "sminket" Agnes IV litt:

 

Vantfester og bunnstokker har blitt behandlet med olje + rød oljemaling. 50% tynner i de to første strøk + 1 strøk ren maling på bunnstokker. Ser i år om dette holder, men kan nok være at jeg må behandle disse på nytt neste år.

 

bilde126.jpg

 

Taket er neste som skal males hvitt innvendig, med mahogny takbjelker. Kabinvegger skal få en oppfrisking av mahognytreet, alle skott vil også bli i mahognyfarge. I sittebrønn vil skroget bli hvitt, med mahogny benker.

Utrolig morsomt å jobbe med slike ting man ser resultatet av med en gang. :smash::smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mulig, men så har jo du en skikkelig "bruksbåt". Agnes er jo en jålete mahognyseiler...lang og slank som hun er. :cool:

Blir morsomt å se hvordan kabinen/sittebrønn vil bli i realiteten - i hodet har jeg helt de rette bildene. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mulig, men så har jo du en skikkelig "bruksbåt".

 

Ja du sier jo noe der da :flag: Skal ikke være fjordens fineste snekke :lol: Men egentlig så er ikke det noe for meg med mine oljete fingrer osv. Allerede er det hvite dollbordet fylt opp med brune kladdemerker :lol: Må nok vaske en dag! :lol:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Absolutt, Hulda blir gjerne med og spleiser! Det var meget bra. Kanskje BP skulle skrangle sammen og sende ei kasse?

 

Ja, du sier noe... - men jeg satser på at det er tanken og ikke mengden som gjelder her, og har forespurt meg om adresse på en postpakke med en god magnum rødvin.

 

Har forøvrig byttet røstjernene idag - syrefaste - klippet dette til selv i "rustfrisjappa" og fikk borret hull til strekkfisk og fester i skroget samtidig. 6 røstjern i 6 mm. (tror jeg) alle med lengde ca. 35 cm betalte jeg den nette sum av 200,- for. Jeg liker min rustfri-dealer også....det blir å kjøpe rødvin til 2 av gutta der også tror jeg. :lol:

 

Har forresten laget litt om på innredningsplaner: Jeg har laget 190 cm. seng i forpigg og vil bare lage en benk i salong. Benken blir da bredere og mer komfortabel som seng, samt at jeg vil kunne utnytte den andre siden til pentry, kartbord, kjøleboks, kommode med skuffer og stueplass ellers. Vi vil nok ikke være flere enn 3 overnattende allikevel. Eldstedatter på 15 får jeg kanskje med på tur om hun kan ligge i telt med venninner... :lol:

 

Her har jeg prøveligget forpigg (dog på løse og litt skjeve plater), men dette vil fungere supert. Jeg får kabinhøyden de bakerste 94 cm av køya, og her vil jeg sette inn en ventilator i taket. Som dere ser har jeg jo nesten sovent..og det uten klukking av bølger, eller gynging. :lol:

 

bilde130_2.jpg

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Gunga.

 

Ja ... det er utrolig hva en slik gammel dame tar av energi - men mer utrolig er hva hun GIR av energi. Men jeg må medgi at jeg tar noen snarveier i år...har blandt annet ikke forsenket skruene til de nye røstjern, har lagt en matte av glassfiber i bunnen (kun rett over kjølen og for å kunne få holdt det rent på en enkel måte - rives ut neste år!!). I dekksbjelkene er det hundrevis av gamle spiker...og her fjerner jeg de fleste, men noen ganger er det bedre om jeg bare slår dem helt inn .... dekksbjelker og staver på dekk blir det store prosjektet neste år...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei vikers.

 

Ser at du har lagt de brunmalte bunnstokkene direkte mot skutesiden. Burde ikke disse ligge ann mot spant ? Ser også at du anvender drygolin. Shipolin er kun noe blankere, mere "lakk" i boksen. Ellers ingen forskjell, enn prisen da. Lykke til videre med prosjektet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...