Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Mastfot: Det ser ut til at du mangler bunnbeslaget til masten. Det kan rett og slett være en boks med hakk inn som passer over tverbolten i dekksbeslaget. Det er ikke noe fancy greier. Både dekksbeslaget og mastbeslaget bør være i rustfritt materiale. Hvis ikke vil du ha konstant irritasjon over at det renner rustvann nedover båten.

 

Salinger: Legg ut et bilde så vi kan ta en titt.

 

Skal få lagt ut noen bilder av salingene, men du klarer ikke å fremskaffe et bilde av et slikt bunnbeslag/mastbeslag?

Jeg må da få laget til noe som passer inn i "sporet, og med et hull hvor jeg låser dette med bolten - og hvor det går et stykke opp i masten (i det sporet som er der) - eller skal beslaget også gå på utsiden av masten?

 

Og rustfritt bør nok alt være ja...rustvann rennende høses ikke ut som noe jeg vil sette pris på. :)

 

Når det gjelder salingene så er dette vanlige rette salinger på 40-45 cm hvor vaier går fra mastetopp til ytters på øvre saling, men hvor skal vaier derfra? Er det ned til innerst ved nedre saling (og hvilken misjon har det da i tilfellet? Nei.... dette vet jeg ikke... må sjekkes ut...

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skal få lagt ut noen bilder av salingene, men du klarer ikke å fremskaffe et bilde av et slikt bunnbeslag/mastbeslag?

Jeg må da få laget til noe som passer inn i "sporet, og med et hull hvor jeg låser dette med bolten - og hvor det går et stykke opp i masten (i det sporet som er der) - eller skal beslaget også gå på utsiden av masten?

 

Og rustfritt bør nok alt være ja...rustvann rennende høses ikke ut som noe jeg vil sette pris på. :)

 

Når det gjelder salingene så er dette vanlige rette salinger på 40-45 cm hvor vaier går fra mastetopp til ytters på øvre saling, men hvor skal vaier derfra? Er det ned til innerst ved nedre saling (og hvilken misjon har det da i tilfellet? Nei.... dette vet jeg ikke... må sjekkes ut...

 

Skal på ferie noe dager, minn meg på det i midten av neste uke. Beslaget som sitter på hyttetaket ser ut til å være sort jern?

 

Når det gjelder selve riggingen, ta en titt på en 'moderne' båt, samme basic idea. Nå er ikke båten din veldig stor. Muligheten for at din øvre saling egentlig er et strut er tilstede. Ta et bilde av masta. Posisjonen på beslagene som sitter der vil kunne fortelle en del.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herlig!

Fikk endelig en mail fra en kar i KSSS. Han hadde funnet noen opplysninger og bilder av min Agnes i årsboken fra 1912. Får tilsendt kopier i post (snail-mail).

Det blir spennende, og skal få scannet inn og lagt ut her så snart jeg får dette! Ho ho! :flag::flag_sw::flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk!

 

Her har VD i KSSS sendt meg 6 sider med info om min kjære Agnes. Som jeg regnet med så kom kabinen mye senere, og hun var også gaffelrigget fra starten av, med en lang bom. Slik det ser ut, så er masten flyttet noe etter at den ble bygget om med kabin og bermudarigg.

Så lenge dette er den eneste båten jeg/vi har, så vil jeg bruke henne slik hun er nå, men om det blir en større båt nr. 2 - så hadde det vært fryktelig morsomt å revet kabinen og satt henne tilbake til slik hun skal være - men hun heter fortsatt Agnes IV.

 

Agnes_IV_-1911.jpg

 

Staselig båt!

 

 

Det fulgte også med tegninger og en utførlig beskrivelse av hvordan båten skulle lages, og av hva slags materialer...

 

Agnes_IV_-_tegninger.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Havna.com sier.... ....og det kan da vel ikke stemme? :confused:

 

I såfall vil jeg snart overta den tittelen! :sailing:

 

:lol:

 

Det er nok flere som er eldre enn dette, men litt artig var det jo...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:boxing: :boxing: :boxing:

 

Nå skal du bare være forsiktig.....

 

:wink:

 

Hun ser slettes ikke så gal ut, så at hun skal seile er jeg ikke bekymret for. Det er 1. kl. Hondurasmahogny i hele skroget, spanter, ribber og kjølplanker - og de er i forbausende god stand.

 

Rekker nok ikke den store innredningen i år, men det behøves ikke. Kan også gjøre mye på vannet der, så flyte skal hun i løpet av juni.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du får det nok til, tviler ikkje på det. Får berre håpe på at det vert litt varmare i lufta snart, mykje kjekkare å halde på då. :smiley:

 

Skrog av mahogny seier du, kva har du tenkt å behandle det med? Er litt ute etter alternativer til båten min skjønner du, vil helst behalde trefargen men samtidig ha noko som ikkje er altfor lyst slik at eg slepp å pusse meg ihjel for å komme inn til det fine treet :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

hej vikers!

 

o ett stort Grattis! :sailing:

 

det var ju tur att du fikk tag i lite dokumentasjon.

 

jag var inom ett antikvariat her nere som hade flere böcker om gamle GKSS som jag bläddra igenom

för o finne Agnes.......men ikke ....

 

vet du när hun kom hit ner fra Stockholm.... eller fler ägare?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Glemmer helt å sjekke egen tråd her, ettersom den "springer" bakover, men takk for fine ord og stor tro dere.

 

Selv om det nå er 50 cm dyvåt snø (klager ikke, sørlandet!!!) så er forberedelser i full gang. Håper å kunne være under presenning iløpet av marsmåned, så nå nærmer det seg!!! :jippi-smiley:

 

Foreløpige forberedelser er:

Innkjøpt :

 

* Nye vaiere til hele den stående riggen, med "vaierlåser".

* Full løpende rigg, med alt av fall, skjøter, blokker og travere (+skinner). Samt alt annet av "ting jeg trenger til riggingen".

* Brukt GPS med antenne

* Ekkolodd med giver

* Tricolor til mastetopp, windex, vhf + vhf-antenne til mastetopp.

* Endel utstyr av "eldre årgang" (ikke gammelt nok, men det blir nok vanskelig) som halegatter, flaggholder etc...

 

Så er Epoxy innkjøpt fra Faannesen, treverks-pusher`n er rett nedi gaten, oljer og maling er rett over gaten og verktøy, pusseklosser, ruller og koster er i bilen - skjøteledning ligger der allerede. SMELT SNØ !!!! SMELT!!!! :lol: :lol:

 

Ikke minst fikk jeg en hyggelig mail fra en kar ikke langt unna i natt, som hadde sett at jeg var igang med denne treseileren, og han hadde restaurert treseilere siden 1973! Det beste var at han var åpen for spørsmål, og ga meg sitt telefon-nummer....det er det jeg sier.. båtfolk er hyggelige mennesker!!! :flag:

 

Jeg gleder meg bare mer, og mer.....

Jeg gleder meg!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jada....har glemt både sveisepriser til Barstard og bilde av mast/salinger som Hulda skulle se. :flau:

 

Men det skal jeg få ordnet snart.....ville bare legge ut dette bildet som viser hva litt pussing gjør med noe som ser ut som "et vrak" :smash:

 

Mahogny er flott treverk! :yesnod:

 

Photo0F20.jpg

 

 

Nå har jeg fått pusset enda litt mer, og ikke minst fått pusset ned alle luker ombord...bilder følger plutselig. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Se der ja, litt beis og X antall strøk olje og kanskje lakk så er det ny båt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:smiley: Det ser flott ut, rødfargen tilsier at det er gull (mahogny) nydelig sånt gir næring til arbeidslysten.

Minner meg om at etter foreldremøter etc. så er det innspurt på trearbeidene i garasjen.

Du må legge ut flere bilder Vikers

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hej vikers

 

en kompis til dig

 

http://www.blocket.se/vi/10461863.htm?ca=15_s

 

7772884417.jpg

 

 

Hei se der ja......en lillesøster!!! :lol:

Min Agnes ligner jo mye på denne, men utrolig hvor mye større min ser ut med den ettermonterte kabinen.

Her fikk jeg også svar på hvordan vaiere skal gå på mine to salinger. Tack så mycket! :flag_sw:

 

Så Bra! Dette blir PÆNT!

 

Alf Kåre

 

Takk for det du...skal nå forsøke å pusse den helt ren, for så ta stilling til om jeg får den flott i mahognyfarge, eller om jeg skal male den hvit igjen. Opprinnelig var den jo hvit, så vi får nå se...

 

Jeg kommenterer ikke noe før jeg har fått en pris :lol:

 

Melding mottatt, 10-4, Roger! :blush: :blush: :blush:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her fikk jeg også svar på hvordan vaiere skal gå på mine to salinger. Tack så mycket! :flag_sw:

 

vant...... vikers! eller stag :wink:

 

du har förmodligen bakkstag som skall slakkes i le vid slör.........

 

o det övre ser ut som ett fiolstag....ikke sikker på om det heter så på norsk :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig...vant... :headbang: :headbang:

 

Jeg har i alle fall 2 røstjern i akterenden...tror det skal to akterstag fra toppen av mast til hvert sitt røstjern....

Hvorfor skal det gå vant/stag/vaier ( :smiley: ) fra toppen av mast - ut til øvertse saling og inn til mast igjen ved nederste saling...gjør denne noe nytte da? :confused:

 

Jeg har 3 vantfester på hver langside (ved mastefot og akterover) så jeg får studere hva som skal hvor her... :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

o det övre ser ut som ett fiolstag....ikke sikker på om det heter så på norsk :smiley:

 

På norsk heter den øvre salingen en 'strut' når den er konfigurert som på bildet ('vant' fra masta, over 'salingen' og tilbake til masta).

 

Båten på bildet har altså en saling og en strut.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...