Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Jo det hade vart kul....helst 5 eller 6 salinger o en strut....... nu snakker vi rigg!! :yesnod::lol::wink:

Nej vikers pröv o få kontakt med noen gammel räv der på tresejlerklubben som kan trerigger......

 

som Mulligan skriver, R6 finns med flere olike typer rigger...R6 er en regelbåt der det var ganske fritt o designe både båt o rigg så länge man höll sig til formeln som skulle bli 6m :smiley:

det skall bli kul vikers när du finner dig en 12a o ha i trädgården.... :smiley::smiley::smiley:

 

Tror jeg skal holde meg til det jeg har.. :lol:

Ja...tror nok at jeg ringer Peter i KTK, og ser hva de proffe har å si...dumt om jeg lager til beslag og andre ting som viser seg å bli feil.

 

Men kona sier at om jeg plasserer en 12m R i hagen så må jeg velge mellom den eller henne. :confused:

Hvorfor det tro.... :lol:

 

Men lysten er der, så kanskje om noen år...når hun har blitt bitt av seilingen :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du mistet meg litt når du nevner "Luke med garasje??" :confused: Men har du noe du tror jeg kanskje trenger og som passer min gamle dame, så er det alltid av interesse..send meg gjerne en IM med bilder/mål og pris...så tar jeg det opp med meg selv på de ukentlige budsjettmøtene. :lol:

 

Det jeg kan avse er tålig bra luke til hoved-nedgangen med lukegarasje (du vet der hvor luken forsvinner inn i og monteres på kahytt taket). Materiale mahogny og teak. Jeg ser du har lukesporene inntakt og dersom målene passer kan du justere om nødvendig slik at alt kan tilpasses. Når jeg studerer bildene av det du har i dag lurer jeg på om den jeg har kan bli for tung til din båt. Høy vekt er jo ikke så bra i ditt tilfelle.

 

Skal ta mål, vekt og bilder over helgen og maile deg. Er du heldig får du luken får fraktpris, da den ellers kan havne på ....... :smiley:

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det jeg kan avse er tålig bra luke til hoved-nedgangen med lukegarasje (du vet der hvor luken forsvinner inn i og monteres på kahytt taket). Materiale mahogny og teak. Jeg ser du har lukesporene inntakt og dersom målene passer kan du justere om nødvendig slik at alt kan tilpasses. Når jeg studerer bildene av det du har i dag lurer jeg på om den jeg har kan bli for tung til din båt. Høy vekt er jo ikke så bra i ditt tilfelle.

 

Skal ta mål, vekt og bilder over helgen og maile deg. Er du heldig får du luken får fraktpris, da den ellers kan havne på ....... :smiley:

 

jawik

 

OK..da er jeg med.

Mål, vekt og bilder på denne venter jeg gjerne på, da jeg nå har pusset det jeg kan på den jeg har - og det blir ikke så bra som jeg hadde ønsket..det er for mye begynnende råte tvers igjennom den tynne platen. Vekten betyr forsåvidt ikke så mye i første omgang..regatta blir det nok noen år til jeg stiller i....her skal seiling først læres fra bunnen av. :smiley:

 

 

Du skal jo ikke ha 12-meter'n i hagen - ergo slipper du å velge!

 

Om jeg pusser min 6mR til rimelig god standard, så vil jeg ha råd til en 12m R i heller dårlig forfatning...så det må nok bli "hagebåt" i minst 1 år før den kommer i vannet. :lol: Og etter 3 båter i hagen de siste 3 år tror jeg at jeg nærmer meg smertegrensen. Hun kommer med små hint :" Skal hele familien snart ha en båt vi kan innrede og bruke sammen, eller skal du bare pusse opp for å bruke den bittelitt...før du igjen bytter den inn med nok et vrak stående i hagen??" :blush:

Tror derfor at jeg vil ha "Agnes IV" i endel år...har mye mer følelser for denne enn jeg har hatt for de første båtene. Hun har en lang historie og vil kanskje være av de eldste 6mR på vannet (når jeg forhåpentligvis får henne dit). Den koster jo minimalt å ha, så selv om jeg kanskje skaffer en noe større (romsligere) båt så vil jeg beholde "Agnes IV", tror jeg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Heisan, Carl Georg......fint å se deg her. :cheers:

 

Ja, det er kanskje løsningen...å kutte ut et større stykke, hvor jeg feller inn nytt treverk godt limt med epoxy.

Det er jo typisk det stedet på kjølen som vil støte inn i grunner og svaberg ved fortøyning i uthavn...så størst mulig flate er nok best.

 

Hvordan går det med 8 metern? har du fått hentet den hjem?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men kona sier at om jeg plasserer en 12m R i hagen så må jeg velge mellom den eller henne. :confused:

 

 

 

Den truselen der er ingen trussel engang. Pleier å si til Ørnhild at jippi ! Da kan jeg bo i båt og drikke øl og ha det hyggelig 24 timer i døgnet. Da ombestemmer hun seg med en gang. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvilken størrelse på strekkfisker bør/må jeg ha til stag og vant her - og hvilken type??

 

Tror jeg vil kjøpe nye rundt hele veien, og det vil si 3 til akter/for stag + 4 sidevant + 2 lensetakler. Totalt 9 strekkdisker (bør jeg ha forskjellige på de forskjellige plasser?). Vaier bør vel ikke være større enn 4-6 mm, eller.?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvilken størrelse på strekkfisker bør/må jeg ha til stag og vant her - og hvilken type??

 

Tror jeg vil kjøpe nye rundt hele veien, og det vil si 3 til akter/for stag + 4 sidevant + 2 lensetakler. Totalt 9 strekkdisker (bør jeg ha forskjellige på de forskjellige plasser?). Vaier bør vel ikke være større enn 4-6 mm, eller.?

 

Hei Vikers

 

Det har vært nevnt før tror jeg, men det vil være til stor hjelp å få tak i Lloyds Scantling Rules for 6mR klassen. Der står alt du trenger å vite angående wire, beslag, materialer som er lovlige osv. Dette om du vil følge Metre Class reglene da.. :)

 

mvh

Carl Georg

Link to post
Share on other sites

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

 

Fantastisk å se...men herregud hvor mye penger den båten må ha kostet??? :eek::crazy::eek:

 

Utrolig hvor fin den ble, da. Men det er nok i overkant hva jeg har mulighet for å gjøre med min. :lol:

 

Skulle nok hatt en million eller tre, men da hadde det nok ikke blitt en 96 år gammel 6m R i første omgang uansett.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for den Carl...har den samme oppskriften her + litt mer info om andre 6 metere:

Regler godtatt av Lloyds og Norske Veritas

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tja, nå må du ikke la forventningspresset fra BP ta overhånd.

 

:smiley:

Neida....for all del. Jeg har en gammel og veldig spesiell båt, men som ikke lenger er orginal (masten er flyttet og ny cockpit/kabin er påbygget). I og med at jeg ikke restaurerer tilbake til orginal stand, så stiller mye seg mer åpent for bruk av materialer og løsninger. Det jeg hele veien vil tenke på er at jeg ikke gjør noe som ødelegger det som tross alt er orginalt, eller gjør ting som umuliggjør det å en gang sette henne tilbake til orginalt (uten det å bygge ny båt på tegninger).

 

Jeg har ikke all verdens budsjett på dette - hadde det vært tre år siden ville situasjonen vært veldig anderledes- , men jeg vil lage rimelige og "gode nok" løsninger slik at jeg kan få en båt i god bruksskikk. Kan sikkert ikke seile regatta i 6-meterklassen, men det vil alltid være en 6-meter fra 1911 jeg seiler.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hej vikers

 

kolla på denne ...........6an

scrolla ner i börja fra botten på sidan.......

 

http://www.6mr.fi/DAS/yachts/1030918-110536.html

 

:eek::eek::eek:

 

allt er bytt......

Takker for den linken. Men for et prosjekt! En gjenskapelse av Djinn, intet mindre. Det er sterkt at konstruktøren selv fremdeles er i live og tilstedeværende nok til å bidra.

 

En påminnelse både om hvorfor jeg egentlig vil ha trebåt og egentlig ikke vil ha det...

Link to post
Share on other sites

Her fant jeg en Italiensk 6m som også seiler i Argentina.

 

Ikke fult så vannvittig rekonstruert, men restaurert til meget god stand.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvilken størrelse på strekkfisker bør/må jeg ha til stag og vant her - og hvilken type??

 

Tror jeg vil kjøpe nye rundt hele veien, og det vil si 3 til akter/for stag + 4 sidevant + 2 lensetakler. Totalt 9 strekkdisker (bør jeg ha forskjellige på de forskjellige plasser?). Vaier bør vel ikke være større enn 4-6 mm, eller.?

 

Noen som er innom denne tråden, som kan komme med noen betraktninger her på størrelse?

 

Når jeg skal kjøpe 10-12 stykker av disse (noen i reserve), så vil jo dette koste mye, men jeg behøver jo ikke kjøpe de større enn hva behovet er....men hva er behovet? :confused:

 

Finner ikke noen standard/regel størrelser på nevnte sider, så hva bør jeg bruke?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her er forøvrig et bilde av strut og saling....har pusset litt på de to smaleste (struten), mens de andre viser utgangspunkt. Det er borret noen hull i de smale, så jeg tror det har gått vant igjennom disse en gang, men jeg vil plugge igjen disse - veden i treet er fortsatt helt fin og sterk, så jeg vil bruke disse videre.

 

Salinger-strut.jpg

 

Beslagene er av bronse tror jeg - eller kanskje messing?? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du kan redusere antallet strekkfisker betydelig: Lensetaklene må du kunne løsne/stramme når du endrer halser - altså ingen strekkfisker. Dessuten vil lensetaklene (sammen med akterstaget) også regulere forstagsspenningen, så du slipper kanskje unna uten strekkfisk på forstaget. Til sist kan du bruke hanefot og taljer på akterstaget - altså ingen strekkfisk der heller. Nå sparte jeg deg for mye...

 

Dessuten: Jeg skal bytte ut mine strekkfisker med nye. Tror i grunnen de gamle er helt OK, men gjør det sammen med bytte av annen stående rigg. Send meg en IM hvis du er interessert. De er til vant/stag med 5 og 6 mm vaier.

Link to post
Share on other sites

har samme känsla jag oxo att dessa skall lengre akteröver........

 

pröv o finn noen gammel 'räv' der i norsk treseilerklubb o se som Mulligan säger på gamle tegninger

 

det virker som det finns en uppsjö av olike staginger........

 

tror (men vet ikke :smiley: ) att 6mm borde räcka men det er noe du borde kolla upp noga!

 

 

ser på den finske 6an att det er veldi klene dimensjoner på salinger o strut...vilket medför att vinkler

mellom vant/saling över o under saling måste vare helt like.......så att salingen bare får trykk in i masten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

har samme känsla jag oxo att dessa skall lengre akteröver........

 

pröv o finn noen gammel 'räv' der i norsk treseilerklubb o se som Mulligan säger på gamle tegninger

 

det virker som det finns en uppsjö av olike staginger........

 

tror (men vet ikke :smiley: ) att 6mm borde räcka men det er noe du borde kolla upp noga!

 

Har sendt bilder og opplysninger til sjefen peter i KTK nå, så kanskje han kommer med en facit?

 

Vaierdimensjon som står på i dag er 5mm, så det er iallefall brukt tidligere og jeg vil bruke 6 mm., så det vil vel holde tror jeg...Peter E. vil kanskje mene noe rundt dette også.

 

Når det gjelder forskjellig måte å rigge på, så har du helt rett...det er et utall av forskjellige løsninger...selv på de som har en strut og en saling. Føler derfor at jeg ikke lærer så mye ved å se på disse (eller på tegninger av disse) - da de kun skaper flere alternativer. :confused:

 

I og med at masten hører til båten, og den er rigget på de stag og vantfester som er der idag, så bør jo det kunne virke....men her er jeg på tynn is...seilvant som jeg er... :blush: :blush:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Haaahh, den første båten til Hulda var en 25 kvm spissgatter, sannsynligvis bygget på slutten av 1800-tallet, rigget med akerstag og lensestakler.

 

Når du skal seile, er det viktig at tauet løper hurtig ut av taljene til lensestaklene. I dekket hadde jeg enkelblokk med hundsvott. Enden på tauet festet i hundsvotten, gjennom blokk i lensestakkelet, ned til blokken i dekket og akterover til kryssholdt. Jo lenger akterover lensestakkelet er festet i dekket, dess bedre krefter får du. Ulempen er at lensestakkelet må gå en lenger vei for å bli klar bommen når du går over stag. Mao det evige dillemaet for å finne et optimum. På båten min var festet i dekket rett i forkant av cockpitkarmen.

 

Jeg ville hatt strekkfisk på fokke/forstaget. Antakeligvis trenger du den justeringen. 5- eller 6 mm wire burde holde uansett. Strekkfiskene til Biltema er OK, koster fra 80 kroner og oppover.

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med 8 metern? har du fått hentet den hjem?

 

Overså denne, opps. Skal bort til den i kveld, den 20.3 for å se til den. Så hvis du er i området... :)

 

Jeg venter med å hente den til over påske. Den er nok såpass dårlig stand at jeg tar ingen sjanser med å seile den, så det blir å taue.. Så om en tre fire uker så bærer det sydover også 3-4 år på verksted. :yesnod:

Har fått meg en tralle som tåler båtens vekt på ca 10ton så nå blir det enklere å håndtere skuta også.

 

mvh

cg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...