Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Hei,

Fritidsbåter som går på diesel blir i dag forskjellsbehandlet ved at de ikke betaler dieselavgift, mens bensinmotorer betaler full bensinavgift. Dieselbåter gir også kostnader til samfunnet i form av støy, ulykker og miljøutslipp. Det er derfor god miljøpolitikk at også disse må betale avgift slik bensindrevne båter må gjøre.

 

Hilsen kristin

 

Her er et svar dama gav på VG`s nettmøte.

Jeg kan ikke fatte hvordan disse avgiftene vil gjøre sitt til at diesel motorene vil bli mer stillegående, eller at ulykkene blir færre???

Og når det gjelder miljøutslippet, så tror jeg nok ikke min TAMD 41 vil slippe ut mindre CO2 neste sommer heller!

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor i himmelens navn skal bensin og diesel til fritidsbåtflåten ha lavere avgifter enn bensin og diesel til biler?

 

Hva er hennsikten med avgiften i sin helhet.

Har vi redusert bilbruken siden den ble innført?????? NEI

Har noen registrert en snekker med alt verktøyet sitt på bussen påvei tilarbeid. NEI

 

:headbang: Ka e`då poenget med avgiften :headbang:

 

:headbang:Hele avgiften er feilslått, det må bare innsees engang for alle :headbang:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et svar dama gav på VG`s nettmøte.

Jeg kan ikke fatte hvordan disse avgiftene vil gjøre sitt til at diesel motorene vil bli mer stillegående, eller at ulykkene blir færre???

Og når det gjelder miljøutslippet, så tror jeg nok ikke min TAMD 41 vil slippe ut mindre CO2 neste sommer heller!

 

Og dersom du finner ut at det blir mer lønnsomt å ha bensinmotor i din neste båt pga denne avgiften, vil du faktisk slippe ut mer CO2 enn om du hadde hatt en dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Merkelig spørsmål. Er det helt naturlig at det er avgifter på alt?

Nei, det er ikke et merkelig spørsmål.

 

Hvorvidt det er helt naturlig at det er avgifter på alt er en helt annen diskusjon. En stor del av statens inntekter er basert på avgifter, hvorav merverdiavgiften er den som gir desidert størst inntekt.

Link to post
Share on other sites

Joda, dersom du hiver deg på årene - da slipper du bare ut naturlig CO2 :lol:

 

Jeg tror at Nøtterøys Scand 29 Baltic er ganske tungrodd, så det blir nok sluppet ut ganske mye naturlig CO2 :lol::lol:

 

For mitt eget vedkommede har jeg seilbåt og totalt forbruk av diesel på ca 40 liter i året, så denne avgiften spiller ingen rolle. Dessuten befinner både jeg og båten min oss på en annen kant av verden for øyeblikket, ute av rekkevidde for avgiftskåte norske politikere.

 

Men jeg venter bare på at det innføres avgift på vindkraft, av "rettferdighetshensyn"...

Link to post
Share on other sites

Avgifter har vel sitt utspring i at de skal dekke kostnader som blir ved bruk.......fint lite veier som skal bygges på sjøen....ikke spesielt få ulykker på veiene heller...

Jeg tror ikke det er noen generell enighet om at avgifter skal dekke kostnader som blir ved bruk. Meg bekjent overstiger f.eks. det staten tar inn i bilrelaterte avgifter langt de utgiftene bilismen påfører samfunnet.

 

For min del kan man kalle avgiften hva pokker man vil, det blir bare symbolikk. Reelt sett handler avgifter om å skaffe staten inntekter, slik jeg ser det. Og når vi først skal ha avgifter på drivstoff (noe det er bred politisk enighet om i Norge), kan jeg ikke se noen grunn til at fritidsbåtflåten skal slippe billigere unna enn bilistene.

 

Så kan man selvfølgelig diskutere nivået på disse avgiftene, men det blir en annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er vel også at fritidsbåten brukes til ferie og rekreasjon primært, mens bilen benyttes som transportmiddel til og fra alt mulig. Den brukes i tillegg mye, mye mer.

Greit at avgifter er for å få inn penger, men de bør først og fremst gjenspeile hva ting koster. Det koster f.eks mye å bygge veier. De har faktisk begynt å tenke på at avgifter og gebyrer skal beløpecseg til det som det reelt koster. Det bør jo også gjelde drivstoffavgifter.

Å få inn mer penger utover hva utgiftene beløper seg til bør trekkes over skatteseddelen, ikke beleastes båteierene eller bileieren for den saks skyld.

Som før nevnt er jeg enig at forskjellen i avgifter på bensin og diesel til båt bør bli likestilt. At båtfolk skal betale "veiavgifter" er jeg imidlertid ikke enig i.

Link to post
Share on other sites

Hva gjør de av oss som har fulle tanker med avgiftsfri diesel når vi tar opp båten nå i høst?

 

Må vi tappe ut denne dieselen før neste sesongs sjøsetting?

 

Hva gjør vi dersom kontroll-organene står klar ved sjøsetting for å ta prøve av dieselen i tankene og vi fremdeles har gammel, avgiftsfri diesel?

Link to post
Share on other sites

i etterpåklokskapens,...

http://www.dep.no/fin/norsk/dok/statsbudsj...031/dok-nn.html

uforståelighet kan det likevel være interessant å lese noe av det som ledet til denne furoren - sjekk bla:

 

.......

Det kan i dag benyttes ”merket” (avgiftsfri) autodiesel til bl.a. anleggsmaskiner, landbrukstraktorer og dieseldrevne småbåter. Den kan også brukes til fyring, som alternativ til fyringsolje
.........

 

.......

Såkalt ”avgiftsfri” autodiesel blir i dag belastet med grunnavgiften for fyringsolje. Hvis denne autodieselen i stedet blir ilagt autodieselavgift, bør grunnavgiften for denne dieselen fjernes.

.......?

Link to post
Share on other sites

Faderen driver småbruk på si.

Ville vært forsiktig med å si sånt i åpent forum på internet.

Kanskje en navlebeskuende skadefro seilbåteier blir til en navlebeskuende misunnelig en, som anmelder deg. :wink:

Det blir nok temmelig dyrt å bli tatt med farget diesel i tanken er jeg redd.

 

 

Link to post
Share on other sites

Selv om en rekke trangsynte motorbåteiere nekter innrømme sannheten, selv om den slår den rett i planeten, anbefaler jeg alle som vil " synse" om avgifter og styring av drivstoffprisen å sette seg inn i hva begrepet PEAK OIL

 

Jeg har tillatt meg, navlebeskuende som jeg beskyldes for å være, å linke til et dokument som viser essensen av problemet, avgifter eller ikke på Norsk.

 

G. Bush og motorbåtfolket kan nekte å innrømme sannheten så mye de vil. Faktum er at framtiden er idag.

 

Argumenter som at " andre bruker mer" ; " vi har råd", " staten er griske" og " det finnes nok " vil iløpet av svært kort tid være irrelevante. Om noen svært få år, kommer det ikke til å være olje HVERKEN til motorbåter, ELLER biltrafikk, ELLER flytrafikk ELLER ny elektrisk energiproduksjon.

Dette er et helt gjennomdokumentert og ubestridelig faktum, som det ikke går å argumentere seg vekk fra.

 

Bare for å sette ting i perspektiv; Energi kan IKKE skapes. Det kan omdannes fra en form til en annen. Å skape energi, er rett og slett en umulighet. Teknologi, uansett hvor avansert eller teknologisk framsynt den synes være, endrer ikke dette faktum.

 

Politikere i ethvert sivilisert samfunn kommer til å få en svært tøff jobb framover, når økonomisk vekst, på stort sett alle områder skal finne sted, samtidig som vår viktigste energi"kilde" rett og slett er i ferd med å bli brukt opp.

 

De som mener jeg kommer med dommedagsprofetier, og svartmaler, kan gjerne gjøre det.

Faktum endres svært lite av dette.

 

Som sagt; før jeg sables ned. Les om PEAK OIL betyr en gang til. Bruk så 3 minutter til å fordøye innholdet.

 

Håpet får være at PEAK OIL redder planeten før CO2 opphopning gjør fullstendig kål på den.

Det er riktig nok et helt annet tema.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Biodiesel kommer vettu Suzuki....

 

Jeg har solgt Biodiesel i 5år, så jeg kjenner godt til det produket.

 

Faktum er at om globalt dieselforbruk skal erstattes med biodiesel, trengs det 80 milliarder dekar landbruksjord.

Som saksopplysning finnes det omlag 14 milliarder dekar jordbruksjord tilgjengelig på jordkloden.

 

Sagt på en annen måte, om vi ( alle på jorden ) slutter helt å spise,klarer vi dekke omlag 1/5 av oljelforbruket vårt med biodiesel.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke skal nekte alvorligheten i energisituasjonen i verden, så er jeg allikevel ikke så veldig bekymret akkurat pga oljemangel:

 

1 - ifølge en prognose til Club of Rome skulle oljen har vært slutt i nordsjøen en gang på 90-tallet

2 - steinalderen tok ikke slutt pga mangel på stein

3 - de miljømessige problemer pleier ikke komme fra kildene, men fra sinkene

 

Men ut over det så er jeg overbevist om at det definitiv er slutt på billig olje. Om dyr olje skal brukes til å lage hekkbølger, får hver og en bestemme selv sålenge de betaler hva det koster (inklusive avgifter hvis nødvendig).

 

P.S. hvis noen lurer på hvor jeg generelt står i forhold til statlige avgifter, så skal vedkommende lese trådene om obligatorisk båtregister i regi av Toll- og avgiftsdirektoratet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt tankegangen her.

Grønn diesel har allerede CO2-avgift.

Moms har den jo selvfølgelig også.

I tillegg har den en ekstra avgift, siden noen gluphuer fant ut at grønn diesel var samme greia som fyringsolje og kunne fyres med. Hull tettet - med proppen som har det klingende navnet grunnavgift.

 

Det nye nå er at dieselen får autodieselavgift, også kalt veiavgift. Samtidig fjernes grunnavgiften for fyringsolje da det nå ikke er en kjeft som lenger vil tenke tanken på å bruke autodiesel som fyringsolje.Netto bli dieselen ca 3 kroner dyrere.

 

Så hva er rosaskyens argumentasjon for å legge på disse 3 kronene?

Tja, si det. CO2-avgiften er betalt. Momsen er betalt. Veiavgiften virker det urimelig å betale på sjøen, så da må grunnen være en annen. Og grunner er en annen. Nei, det er ikke de skarve 20 millionene som er grunnen. Staten har 1500 milliarder i pengebingen, så en dråpe fra eller til spiller ingen rolle.

 

Grunnen er selvfølgelig at rosaskyen synes at fritidbåtkjøring med stor dieselmotor er umoralsk. Minst like umoralsk som det å kjøre bil. Da blir politikken deretter. Enkelte SV-ere har jo nå i samme åndedrag uttalt at det er umoralsk av deres egen regjeringen å bevilge ekstra penger til veibygging, da veibygging kan føre til betydelig mer umoralsk bilkjøring. Fyttirakkern. Dette er ille.

 

Heldigvis har finansminister Kristin Halvorsen sagt at hun vil gå av. Det sa hun allerede kort tid etter at valgseieren var et faktum. Full barnehagedekning, minstepris på barnehageplass og alt det der......

 

Men siden grunnpilaren i norsk politikk er å love masse som man ikke har noen intensjon om å holde, økte Kristin heller prisene for barnehageplass og har ingen planer om å avgå.

 

Så hva er cluet? Cluet er å ikke høre på hva politikerene sier, men å se på hva de gjør. Liker du ikke det de gjør? Stem på et annet parti og slutt å klage. Likte du ikke Prestestyre I og Prestestyre II heller? Ja da begynner valgmulighetene å bli små, for Norges største parti for øyeblikket vil jo aldri komme inn i regjeringskontorene.

 

Lotus

 

PS: Strømprisen er nå kr. 1,23 for det som kalles "standard variabel kraftpris inkludert nettleie" og selv om det regner ute akkurat nå, er prisen jevnt stigende. Snart er det billigere å fyre med autodiesel i heimen. Med andre ord:

Avgiftsbelagt diesel egentlig billig.

Har du ikke råd? Selg båten. Bli uføretrygded. Kjør taxi svart. Deretter kjøper du ny og større båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår peak oil er vendepunktet hvor etterspørselen blir større enn produksjonen. Av dette vil prisen gå opp. Markedet bestemmer, og som oljeprodusent vil staten tjene mer.

 

Men at det nå blir mer avgift på båtdiesel har vel ikke noe med dette fenomenet å gjøre?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...