Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

At diesel og bensin stadig blir dyrere burde ikke overraske noen, og at en avgift på båtdiesel ville komme før eller senere er også noe de fleste hadde regnet med. Å plukke ut en slik liten "fillepost" på budsjettet og gjøre den et storpolitisk tema - at masse arbeidsplasser går tapt - at kystnorge blir liggende øde osv henger ikke på greip.

 

Hva slags vær vi får de neste sommerne vil påvirke båtbruken mer en denne saken.

 

Skal man mene noe, bør man sette seg inn i hele budsjettet, og man bør lese det som er utarbeidet av regjeringen - ikke det som står i pressen. Det tror jeg de færreste gidder å gjøre.

 

Det dukker alltid opp en masse dommedagsprofeter og Stuttumfraser om politikk når et stadsbudsjett legges fram, så det er ikke noe nytt.

 

Hvis man leser litt rundt omkring, så ser man at folk flest ikke nevner dette med et ord. De fleste er opptatt av viktigere ting som barnehager, hvor mye som går til utdanning, helsevesen osv.

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

De fleste er opptatt av viktigere ting som barnehager

Et lite sidespor er at da stortinget med SV i spissen vedtok "maxprisen", sa den blågule regjeringen: "La oss vente litt med maxpris slik at vi får full dekning først!" Da hørdest et rungende nasalt "NEI!". Nå har visst pipa fått en annen lyd...

 

 

Tilbake til saken, det som er typisk med den røde regjeringen er alltid nye avgifter for å oppnå noe - vil man at folk skal kjøre buss og ikke bil, så settes ikke bussbilletten ned, nei bilavgiftene økes, vil man ha strømforbruket ned så sponses ikke ENØK og alternativ energi, nei det kommer en strømavgift. Og er det urettferdig at bensinen har mer avgift enn diesel til båt, så settes ikke bensinavgiften ned, nei, dieselavgiften økes...

 

Er det rart at vi blir fortvilte?

Link to post
Share on other sites

At diesel og bensin stadig blir dyrere burde ikke overraske noen, og at en avgift på båtdiesel ville komme før eller senere er også noe de fleste hadde regnet med. Å plukke ut en slik liten "fillepost" på budsjettet og gjøre den et storpolitisk tema - at masse arbeidsplasser går tapt - at kystnorge blir liggende øde osv henger ikke på greip.

 

Hva slags vær vi får de neste sommerne vil påvirke båtbruken mer en denne saken.

 

Skal man mene noe, bør man sette seg inn i hele budsjettet, og man bør lese det som er utarbeidet av regjeringen - ikke det som står i pressen. Det tror jeg de færreste gidder å gjøre.

 

Det dukker alltid opp en masse dommedagsprofeter og Stuttumfraser om politikk når et stadsbudsjett legges fram, så det er ikke noe nytt.

 

Hvis man leser litt rundt omkring, så ser man at folk flest ikke nevner dette med et ord. De fleste er opptatt av viktigere ting som barnehager, hvor mye som går til utdanning, helsevesen osv.

:sailing:

 

Skulle likt og sett trynet ditt hvis de la på 50% på bilbensin eller 50% på kommunale avgifter etc. :eek: Poenget er ikke budsjettposten isolert sett med en realøkning på 50% på en vare er way over the top på hva en skal finne seg i.

Link to post
Share on other sites

Skulle likt og sett trynet ditt hvis de la på 50% på bilbensin

 

Bensinprisen har økt jevnt og trutt de siste årene, og jeg betaler en rekke avgifter som jeg synes er urettferdige for meg

 

- Bompengeavgift (selv om jeg bare kjører på hullete småveier)

- Piggdekkavgift ( pga en bratt bakke)

 

osv osv ...

 

Verden går ikke under av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hva politikerne finner på den dagen de fleste ikke har motor i båten......pga avgifter og høye drivstoffpriser..... :diving:

 

Da skal vi vel betale "sjøavgift" for å få lov å seile langs Norskekysten.....for å sikre kommunene langs kysten skatteinntekter...og døgnavgiften i havn blir vel kr. 1.000,- .... :cryin:

 

 

Men alt er selvsagt " til Fellesskapets beste"................ :flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Bensinprisen har økt jevnt og trutt de siste årene, og jeg betaler en rekke avgifter som jeg synes er urettferdige for meg

 

- Bompengeavgift (selv om jeg bare kjører på hullete småveier)

- Piggdekkavgift ( pga en bratt bakke)

 

osv osv ...

 

Verden går ikke under av den grunn.

 

NEi verden går ikke under men det er lov til å si i fra at dette finner en seg simpelthen ikke i...og heldigvis så kan vi kaste de ved neste valg...

Link to post
Share on other sites

Et av problemene er at når man leser en båtside som dette, skulle man tro at det finnes mennesker som kun er båteiere og ingenting annet. Selvsagt vil ikke en båteier ha økede avgifter. Andre steder leser man at bilistene flås, bilistene vil ikke betale avgifter. Tydeligvis er det mennesker i dette landet som bare er bilister, de lever og bor sikkert i bilen og kjører bare bil døgnet rundt. Mange av båtplassens medlemmer lever kanskje også kun i båt, livet er bare båt, det er alt som betyr noe? Verden raser sammen om dieselprisen harmoniseres, - lik pris på land og sjø?

 

Skal samfunnet basere seg på at enkeltgrupper skal tilgodeses mer enn andre? I så fall hvilken?

 

De som reiser til Syden vil ikke ha avgifter på flybensin. De som reiser med ferjer vil helst ha gratis ferjereiser. Vi vil ha bedre skoler. Lærebøker vil vi ha gratis. De som har ungdommer på videregående skole, får nå etter hvert gratis lærebøker, en utgift til flere tusen kroner. Bra, synes de som har ungdommer i huset. Sykehus skal helst være gratis, det synes i alle fall de som har behov for hjelp der. Legetjenestene skal helst være gratis, eller egenandeler så lave som mulig. Vi vil ha flere og bredere veier, flere sykehus, ingen kø når hjertet vårt må opereres etter for mye sigar og konjakk på flybridgen, - da skal Staten stå klar og fikse hjertet vårt til et par tre hundre tusen kroner, GRATIS selvsagt! Men til tross for at vi ønsker alle disse velferdsgodene vil vi ikke betale verken skatt eller avgifter, vi vil helst ha billig bensin og sprit. Men HA, HA, HA, ja det skal vi!

 

Jeg har også båt, men jeg er ikke BARE båteier! I tillegg til å være båteier, så er jeg også bileier, jeg er syklist, jeg er fotgjenger, jeg er sykehusbruker, jeg trenger legevakt av og til, jeg er trygdemottaker (dvs. barnetrygd for et barn et par år til). I mitt enfold trodde jeg faktisk at andre båteiere også hadde et liv ved siden av båten sin ...

 

Selv om man har båt, og det er kjempekjekt, må det være mulig å ha et helhetssyn på det siviliserte samfunnet vi ønsker å bo i. Alle budsjett har både en inntekts- og en utgiftsside. Noen, og tydeligvis stadig flere i Norge, evner ikke å se dette. Jo mer vi tjener, jo bedre vi får det, jo mindre vil vi betale i "felleskassa". Jeg leste også et sted, at sett i forhold til lønnsnivå er det kun et par land i Europa som har billigere drivstoff enn oss. Men i hylekoret regissert av populistene på ytre høyre er det få som evner å se dette, det er liksom opplest og vedtatt at vi flås. En løgn blir ikke sannere om den stadig gjentas.

 

Det skal virkelig bli spennende å se hva det medfører om noen år, når vi får et styresett som kanskje med rent flertall skal gjøre den nye, superegoistiske Ola Nordmann til lags. DET kan virkelig bli en jobb å knekke nakken på ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Innlegget til skvulpen kan ikke stå usagt. Klart at de "problemene" vi har her i Norge er på et kaffekosnivå i forhold til det en del land i den 3 verden sliter med jfr. sult, katastrofer m.m. Greia er at vi bor i det av de rikeste land i verden nesten samme hvordan en måler det. Siden du snakker så varmt om fordeling av goder...problemet er at forvaltningen her i landet ikke unner NOE SOM HELST ekstra til NOEN mens statskassa har passer den svimlende sum av 2000 milliarder. Staten har så mye penger at det er rent kvalmt. Det ØSES ut på offentlig forvaltning, komiteer, etc.etc. Er det et problemområde så settes det ned et vell av konsulenter og utvalg for å analysere problemet i stedet for å løse det. La oss ta en helt annen sak en båt:

 

vei...

 

Den nye E18 mellom horten og Drammen har det ikke vært dødsulykker ennå på så vidt jeg har bragt et på et rene. De som kan huske titten tei på barneTV husker vel også at på nyhetene etter barneTV så var det ukentlig alvorlige ulykker på den gamle veistrekningen. Det aller verste er at denne veistrekningen har blant de høysete gjennomsnittshastighetene på vei i Norge i tillegg for at detikke er ulykker. På toppen av det ble det 4 felts vei fordi at en fremsynt prosjektleder for denne veien bare gjorde det i stedet for farlige 3 felts veier der alle kjører som idioter når de endelig har to felt. Hva gjør så forveltningen når disse tallene foreligger??? jo de setter ned et UTVALG for å GRANSKE hvorfor det skjer..... herregud :headbang: det er bare å kjøre veistrekningen så sier det seg vel selv. Så hva med resten av E18?? neida her skal det ikke bygges ut, nå skal billistene pines med enda flere ulykker, 3 feltsmareritt og bomstasjoner FØR en kan trekke en KONKLUSJON som de fleste har trukket for årevis siden.....

 

Husk BIL er i utgangspunktet et luksusgode som er prøvd skattet ihjel i årtier.

 

Regner med at de fleste her på forumet disponerer en bil så jeg trenger vel ikke å komme med flere argumenter formoder jeg.

 

Nå er det BÅT sin tur.

 

JEG vil IKKE støtte en slik ødsling med våre skatte&olje og statsinntekter.. Vi krever HANDLING, ACTION nå og vi kan protestere NÅ på enda flere IDIOTISKE avgifter som mest sannsynlig påfører dette landet enda mere byråkrati, statlige kostnader etc. etc.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ditto til deg Alvito........og til deg Skvulpen.....du tar ikke poenget her........de fleste, meg inkludert skjønner at vi må betale skatt, poenget er at et sted må grensen gå.....

 

Den ekstra dieselavgiften vil gi ca. 22 millioner i statskassa, dette er ikke engang lommerusk i et statsbudsjett......dette er intet annet en nok en fiskalavgift.......dette er en politisk markering fra SV som har forsvinnende liten praktisk betydning.....ergo kunne de spart seg hele greia..... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Er de noen som vet hv boten blir om en kjører på avgiftsfri disel med forbruk på 8-9000liter i året er det jerne billig å ta en tjangs kjenner en som har kjørt avgiftsfri disel på bilen siden avgiften ble innført han setter diferansen inn på sparekonto nå har han nokk til ny bil

Link to post
Share on other sites

I lille Norge, hvor jeg bor, har jeg fått oppleve :

 

-9 årig skolegang, fullstendig gratis, dekket av myndighetene

-tannlegetjenste oppigjennom

-Jeg har hatt sykehusinnleggelser uten å måtte betale ett øre for dette

-Jeg har sågar blitt hentet av ambulanse og videre, uten å måtte betale takster for dèt

-Jeg har en lege som grunnet subsidier kun skal ha egenandeler av meg.

-jeg går på medisiner (hjerte/nitro) som er delfinansiert av myndighetene

-jeg kommer (hvis jeg lever så lenge) til å få tilbud om seng, tak over huet, mat dann og vann, og gjerne en dusj en gang i blant når jeg blir så gammel at jeg ikke kan ta vare på meg selv.

 

I lille Norge, hvor jeg bor, har jeg også det slik at :

 

-jeg har valgt å ha en båt, selv om ingen tvinger meg til dèt

-jeg har valgt å ha 2 biler, selv om jeg egentlig ikke trenger det

-jeg har valgt å ha hytte, selv om ingen forlanger det hellere

 

Med andre ord, så har jeg egentlig veldig mye luksus, som jeg egentlig ikke trenger.

 

Nå er det slik at jeg setter pris på å ha et helse-Norge slik som vi har det, sågar kunne jeg ønske at det ble enda bedre, mao mere avgifter.

 

Jeg setter pris på å få enda bedre veier å kjøre på, som kanskje sparer både mitt og ditt liv.

 

Jeg setter pris på at det er blitt 10-årig skolegang, fortsatt gratis for våre etterkommere, med fortsatt gratis helsetjenester i form av lege/tannlege.

 

Jeg setter pris på å i det hele tatt få vokse opp i et så godt land som det Norge er.

 

Dermed ønsker jeg ikke å sette på dagsordenen (for min del) å protestere mot en stakkars liten avgiftsøkning som påføres en luksusgode jeg har, som ingen forventer at jeg SKAL ha.

 

Som Andreas så godt skriver det lengre oppe. Hvorfor skal ni-åringen betale ekstra avgifter når han skal fylle på noen liter på påhengsen, mens førere av stooooore båter med fete/slanke lommebøker slipper avgiften ??

 

Dessuten, flertallet har talt for å få de politikere vi har til å styre dette landet. De gjør en god jobb. De aller verste kritikerene er gjerne de som overhode ALDRI velger å verve seg til politikken, ergo, de som liksom alltid vet best.

 

Bare så det er sagt, det er ikke alle avgifter jeg liker, men i sum må der inn et visst antall mill. for å drive dette landet, så om de kaller det hompetittavgift, eller hompetattavgift, så må kronasjen inn okkesom, og da er det bedre å skattlegge luksusgodene (båter/hytter/etc), som er et eget valgt gode, fremfor å ramme de som er dårligere stilt enda mere!

 

Ha fortsatt en god dag.

Link to post
Share on other sites

Pondoro, jeg setter debatten på hode med vilje, men det med rette, fordi vi kan enkelt og greit ikke bare plassere skylapper foran øynene og være så ego?

 

Dieselavgiften er simpelthen nødt til å settes i sammenheng med omkringliggende faktorer.

 

Sunn fornuft er det som skal til.

 

Bare så det er klart, jeg liker ikke avgifter, men må jeg betale mer for å ha det greit, ja så gjør jeg gjerne det, sålenge alternativet ikke er å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Perlen, hvis ikke det er DU SELV som betaler for alle godene du refererer til, HVEM er det da som betaler?? Selvsagt betaler du det hele selv, og mere til, direkte over skatteseddelen og via allehånde avgifter, verst av alle selvsagt mva på 25%... Å si at du ikke har betalt ett øre for sykehusopphold er en "sannhet" med svært betydelige modifikasjoner.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vet jeg det Skipper_Worse, man kan da tenke.

 

Foretrekker du å betale mindre avgifter, og hellere få tilstander som eksempelvis i USA?

 

Vil du hellere slippe denne avgift, samt gjerne andre avgifter ?

 

Kan du da være vennlig å gi oss løsningen for hvordan vi skal få det så mye bedre ? Jeg mener, du har jo tross alt vært en anelse kritisk til våre folkevalgte politikere så jeg antar du har flotte løsninger til oss ?

 

Hvis du da ikke har løsninger, kan du være grei og fortelle meg hva som er så mye bedre med å skattlegge eksempelvis barnefamilier med dårlig råd i enda større grad enn før, fremfor de som selv velger å ha luksusgode i form av båt ?

Link to post
Share on other sites

Hvilke omkringliggende faktorrer snakker du om......??

 

Det ER ikke nødvendig å innføre denne avgiften.....

 

Jeg ville heller bekymre meg over et offentlig forbruk som er aldeles ute av kontroll.......DET vil ikke den sittende regjering snakke om engang, de gjør det stikk motsatte.... :flag:

Link to post
Share on other sites

Pondoro, jeg prater om faktorer som eksempelvis at det koster en viss sum å drive dette landet. Disse midler må inn på et eller annet vis. Hvordan gjør man dette. Det er egentlig essensen i avgiftspolitikken.

 

At kostnadene er uten kontroll. Ja det kan man gjerne si, og jeg ser hellere ikke bort fra dèt, men hva kan vi gjøre for å bidra til å få holdningsendring samt stake ut en ny kurs? Det er egentlig hellere det vi bør diskutere, for avgiftene, de vil øke, og bli flere, så lenge vi ikke angriper problemet der det starter, nemlig at det er blitt for dyrt å styre dette landet.

Link to post
Share on other sites

Perlen, problemet er at vi har alt for mange offentlige ansatte og færre i privat sektor.......

 

Det offentlige Norge har est ut siden 1970, de rødgrønne løser arbeidsledigheten med å "finne opp" fler offentlige arbeidplasser istedet for å stimulere til vekst i privat sektor...

 

Så enkelt er det faktisk...

 

Men jeg innser at tråden munner ut i en politisk diskusjon hvor vi neppe blir enige.. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Argumentasjonen her viser, i grove trekk, skillelinjene i norsk politikk, og hva den enkelte mener er riktigst/mest rettferdig!

 

Det sies at hvis man ikke er sosialist i sin ungdom så har man ikke hjerte, hvis man ikke er konservativ i sin voksne tilværelse så har man ikke hjerne! Jeg lurer på om jeg er kjerringa mot strømmen (der også) for jeg blir bare mere og mere enig med Perlen, og desto mindre enig med f.eks Skipper_Worse.

 

Ellers så synes jeg engasjementet på denne tråden reflekterer at vi har det meget meget godt i dette landet - sånt engasjement for noe så lite, så uviktig og i verste fall så enkelt å justere på! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, Pondoro, det enkleste er gjerne slik, men det får være måte på så vanskelig det er å finne løsninger.....

 

Du rører ved hovedkjernen av problemet. Det offentlige er i vekst. Så lenge vi står på sidelinja og ser på, vil dette fortsette. Med andre ord, denne økningen vi nå diskuterer, er peanøtter i forhold til hva som kommer. Hvis vi derimot stiller debatten på hodet, og angriper problemet der hvor hovedproblematikken er, kan vi faktisk klare å gjøre noe med avgiftsnivået.

 

DET er årsaken til at jeg i mitt første innlegg snudde debatten på hodet :-)

 

Enig eller ikke enig? Tja, egentlig, hvis du ser helheten i hele problematikken, slik som i ditt innlegg ovenfor, så er vi egentlig enige begge to!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...