Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Håpet får være at PEAK OIL redder planeten før CO2 opphopning gjør fullstendig kål på den.

For å sjalte inn på riktig kurs igjen, så har avgiftene på drivstoff på båt intet med miljø å gjøre. Intet.

 

Ikke avgiftene på drivstoff til bil heller.

 

sjekk denne rapporten

På en reise tur-retur Spania slipper en familie på fire ut mer CO2 enn hva en

gjennomsnittlig bil slipper ut i løpet av et helt år.

 

Likevel har bilen enorme "miljøavgifter" og fly det ikke. Hvorfor? Populisme. Samme gjelder pgså for båt.

 

 

Når det gjelder PEAK-OIL, så vil det etterhvert som det blir mindre olje, forskes stadig mer på nye energikilder. Økt pris på olje vil tvinge dette fra, ikke politikk. Så tom for energi, det går vi ikke.

Om du vil vite mer, kan du følge med på f.eks Forsking.no...

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært prekært med energi-mangel, hadde båtprodusenter/motorprodusenter jobbet hardere med energisparende tiltak. Hvor mange motorer bruker mindre drivstoff enn tidligere.

Hvor mange 40 fotere bruker mindre drivstoff en tidligere. Det er faktisk ikke fokus.

 

FORDI markedet ikke etterspør dette. Når det blir prekært da kommer de opp med andre alt.

 

Jeg er ikke redd for att ikke de skal klare seg, heller mer for att det skal komme mer

avgifter uten grunn. Eneste vi mangler er Lundeteigen, da er alt komplett. :crazy:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sagt vi går tomme for energi.

Det jeg har sagt, og som er et ubestidelig faktum, er at tiden der vi kan velte oss i billig olje er forbi.

Når jeg jobbet med alternative drivstoffer for 7-8 år siden, var den gjenomsnittelige oljeprisen omlag $$20,eller rett under.

Nå er den$$65 eller litt under.

 

Vedvarende oljepriser på under $$ 50 kommer vi aldri mer til å oppleve.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du tror ikke at statlige " stimuleringer" til å velge mindre drivstoffslukende båter, virker på samme viset som statlige " stimuleringer til å velge mindre drivstoffslukende biler påvirker etterspørslen og forbruket av drivstoff totalt sett da ?

Nei.

 

Om man betaler 10 eller 14 tusen i drivstoff, spiller det ikke noen rolle. Det er så mange andre faktorer som spiller større rolle.

 

Men uansett, om alle båtene ble satt på land, og vi reiste til syden istedet, hva da? Har vi spart miljøet for noe som helst? Nei, tror ikke det, sjekk innlegget mitt lenger oppe.

 

Og når det gjelder bil: Velger du en liten hermetikkboks som du dør i ved første bulk, eller en større dyr en som er trygg? Hmm, vanskelig valg, det der...

Vi kompenserer med å velge en større bil som er gammel slik at foprurenser enda mer... Akkurat som med båt, røyken fra gamle ford og volvoer er garantert ikke ideelt for miljøet, men avgiftspolitikken tvinger dette fram...

Link to post
Share on other sites

Likevel har bilen enorme "miljøavgifter" og fly det ikke. Hvorfor? Populisme. Samme gjelder pgså for båt.

 

Det meste av årsaken er vel heller at flytrafikken er i all hovedsak et internasjonalt anliggende og avgiftsbelegging er veldig mye styrt av tilhørende avtaler. Det gjelder jo skipsfarten også (for å komme tilbake til tema).

Link to post
Share on other sites

Når jeg jobbet med alternative drivstoffer for 7-8 år siden, var den gjenomsnittelige oljeprisen omlag $$20,eller rett under.

Nå er den$$65 eller litt under.

 

Vedvarende oljepriser på under $$ 50 kommer vi aldri mer til å oppleve.

Det er jeg enig i. Og hvis du ser hva en nesten 3-dobling av oljeprisen har gjort med verden? Ikke så mye føler jeg. Og derfor tror jeg at det heller ikke blir noen katastrofe når oljeprisen når $100 - og båtdieselen kr 20 pr liter. Det høres bare slik ut her på baatplassen :lol:

Link to post
Share on other sites

Og når det gjelder bil: Velger du en liten hermetikkboks som du dør i ved første bulk, eller en større dyr en som er trygg? Hmm, vanskelig valg, det der...

 

Tåpelig argumentasjon.

At en Toyota Avensis blir mindre trafikksikker med en D4D toppmoderne dieselmotor, med partikkelfilter og hele stasen, tror du vel ikke på selv engang ?

 

Eller at en VW Touran blir mindre sikker fordi man velger en TDI motor som slipper ut mindre Co2 ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det hadde vel vært hvis dette var prekært for miljøet, att prisene for nye biler/båter hadde blitt

subsidiert. Men økte avgifter handler ikke om dette.

 

Dette er en avgift, på linje med mange andre avgifter vi har. I Norge legger vi mer vekt på avgifte

enn heller det å lykkes innen små/store bedrifter. Er vi helt på topp, har vi vel rundt 80% innen

offentlig sektor. INGEN TVIL, VI TRENGER OFFENTLIG SEKTOR, SPØRSMÅLET ER HVOR MANGE VI

TRENGER. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det meste av årsaken er vel heller at flytrafikken er i all hovedsak et internasjonalt anliggende og avgiftsbelegging er veldig mye styrt av tilhørende avtaler. Det gjelder jo skipsfarten også (for å komme tilbake til tema).

Nei, er nok ikke det.

 

For om så var tilfelle, kunne man avgiftebelegge innenriksruter, eller en enorm flyplassavgift eller havneavgift som reduserte denne trafikken. Men det er ikke interessant å redusere dette, av populistiske grunner.

 

På samme måte som å ha norske gasskraftverk er fy-fy, men utenlanske er helt greit, bare vi får kjøpe strømmen deres.

 

 

Forøvrig har regjerende parti en enorm fantasi når det gjelder nye avgifter og spesielt navnet på disse...

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i. Og hvis du ser hva en nesten 3-dobling av oljeprisen har gjort med verden? Ikke så mye føler jeg.

 

Ta deg en tur over dammen. Ikke særlig fryd og gammen hos GM og FORD om dagen.

Den jevne amerikaner kan snart ikke kjøre en meter, grunnet høye drivstoffpriser. ( samt det faktum, at de ( smarte som de har vært ) har basert hele samfunnet sitt på at alle skal kjøre Chevrolet Suburban og Ford Excursion til og fra absolutt alt de skal ut på..

 

Husk prisen i % har gått opp mye mer der, ettersom avgifter ( nesten )ikke finnes...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tåpelig argumentasjon.

At en Toyota Avensis blir mindre trafikksikker med en D4D toppmoderne dieselmotor, med partikkelfilter og hele stasen, tror du vel ikke på selv engang ?

Forutsatt at du har råd til en ny avensis, da og ikke må kjøpe 10 år gammel toyota...

 

(og vi husker vel alle den artikkelen om at en ulykke som ville drept i en 10 år gammel toyota, ville ha vært uskadet i en ny av samme type?)

Link to post
Share on other sites

hva har det med saken å gjøre ? Det var du som trakk fram små biler som et argument.

 

Suzuki

Hvis du ikke kan kjøpe en ny og trygg bil, er et alternativ å unngå en gammel småbil, men heller kjøpe en gammel storbil. Den bruker mer drivstoff og forurenser mer, men er da tryggere...

Link to post
Share on other sites

Så konklusjonen din er at Staten IKKE burde satt ned avgiftene på drivstoffeffektive biler ?

Den reduksjonen de har tatt der, blir som å pisse i havet og forvente flo.

 

De som blir (mye) billigere er biler til 500-600' tusen, med unntak av mercedes A-klasse.

 

 

For "vanlige" familiebiler vil valutakurser og rentenivå ha mye større innvirkning...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta deg en tur over dammen. Ikke særlig fryd og gammen hos GM og FORD om dagen.

Den jevne amerikaner kan snart ikke kjøre en meter, grunnet høye drivstoffpriser. ( samt det faktum, at de ( smarte som de har vært ) har basert hele samfunnet sitt på at alle skal kjøre Chevrolet Suburban og Ford Excursion til og fra absolutt alt de skal ut på.

Det er jeg klar over. Men likevel betrakte jeg ikke dette som en katastrofe, bare en nødvendig tilpassning.

 

Men jeg er også ganske overasket over deg: du betegner det at den jevne amerikaner ikke kjøre en meter som noe alvorlig, men nekter at at en økning av båtdieselprisen for den jevne nordmann betyr noe.

 

Jeg mener hverken det ene eller det andre er noe alvorlig

Link to post
Share on other sites

politikere avgifter og VÅS fra samme;

noen som husker den store "energidugnaden" foreslått for 10-15 år siden?

fra softdisken mener jeg å huske at ABB, Siemens - +++ dvs de dengang store elektroentreprenørene foreslo at de kunne modernisere/oppgradere alle EKSISTERENDE småkraft/lavfall kraftwerk i Norge?

 

de ville endatil finansiere det med rundt 6.5 mrd kr om jeg husker riktig.

neida, det var jo politisk ukorrekt:

1) noen kunne risikere å tjene penger og sikre/skape arbeidsplasser utenom statlige ordninger og

2) de/den derre APE idioten(e) av en industriminister_mfl, med Finn til fornavn? oojhr, og Tobben da, APEmannen som er tilegnet æren for at aker mek gikk på ræva, hadde verken teknolgisk/teknisk/politisk kunnskap eller baller nok til å si JA.

 

det sies i dag fra meget kvalisert hold at om dette hadde vært satt i verk hadde man ikke behøvd et eneste gasskraftwerk en vindmølle.

 

og, dette er knapt gjort noe med siden så denne enorme kraftreserven ligger fortsatt der.

DET er nok ikke i bdgtet tenker jeg.

 

h......s inkomptenente idioter!

 

noen som nevnte co2 oich nokko anna fossil forureining her?

Link to post
Share on other sites

siden usa er nevnt - her er de siste hybridbiltallene:

Sales Numbers and Forecasts for Hybrid Vehicles

 

hybrider utgjorde 1.2% av det totale bilsalget i 2005.

 

her finnes også et interessant utsagn hvis innhold jeg har nevnt tidligere og blitt ledd av:

 

.......

What Are The Manufacturers Saying?

“Hybrids are different than most technologies,” said John German, manager of Environmental and Energy Analyses for American Honda,“If an OEM is sitting back on developing diesel engines, he won’t be in too much trouble. But with hybrids, it’s becoming more and more sophisticated. You just can’t turn it on. If you don’t make the system now, as Toyota continues to make hybrids much cheaper and in greater numbers, the others won’t be able to catch up.”

.........

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min mening så er det nå på tide å bruke pressens makt. Det sitter mange gode skriveføre personer her på forumet over det ganske land som bør skrive leserinnlegg i sine lokalaviser over hvordan "den rödgröna röran" fører vanlige folk bak lyset med sine latterlige utspill.

 

Kanskje bringe frem mulig tap av arbeidsplasser? Pensjonister som ikke tar seg råd mere til å utføre sin hobby? Vanlige folk med vanlige båter som skvises av hyttebaroner og nå skal prises ut av skjærgården? Seilbåter som bare er importvare som skla ta over for egenproduksjon av gåter her hjemme...Det er utrolig hvilken effekt det har på lokalpolitikere når arbeidere står gråtkvalt frem i avisen og er redde for fremtiden.

 

Nå e det på tide å skremme kaninen ut på jordet før en begynner jakta.

 

Det er opp til oss og ingen andre nå og la oss ikke gi opp før toget er gått fra perrongen (revidert statsbudsjett) I bunn og grunn så står det for velgere også for "den rödgröna röran". Hvis de vil ha 360.000 velgere som forbanner "den rödgröna röran" hver gang diesel fylles så er de nå på god vei. Kan hende de ikke ser seg råd til å miste velgermasse for skarve 22 mill.. svaret får vi om noen uker.

 

STÅ PÅ!!!

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke glemme at denne regjeringen ble til med flertalet blandt velgerene i ryggen og at deres ønske om å avgiftslegge båtdieselen har vært kjent i lang tid. Da hjelper det lite at de som ikke stemmer på de er missfornøyd. For min egen del har jeg ikke stemt på de men er ganske fornøyd med budsjettet de har lagt frem. Etter alle valgløftene hadde jeg fryktet at det skulle bli MYE verre. Hadde jeg derimot stemt på et av partiene i dagens regjering ville jeg vært svært missfornøyd. Ingen av de store løftene deres har de så langt klart å innfri og lite tyder på at de er i stand til det heller.....

Link to post
Share on other sites

Mange av dere har valgt de rød/grønne til å lede landet. :headbang:

 

Dette måtte jo komme. Hva blir den neste avgiften for oss fritidsbåtbrukere?

 

Jeg har sagt før at årsavgift vil komme på båt, det er kanskje ikke så langt frem i tid det.

 

Kanskje jeg bør investere i ett juksahjul og registrere meg som fisker, for og slippe diesel avgift :lol:

Link to post
Share on other sites

......Kanskje jeg bør investere i ett juksahjul og registrere meg som fisker, for og slippe diesel avgift

 

Kjenner jeg politikerne rett så vil neste steget være å avgiftsbelegge juksehjulet med 3000% for å komme "missbruk" til livs.......

 

Catch 22 ?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...