Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

De "rike" kommer ikke til å bry seg om prisøkningen på diesel uansett,- de kjører på "regning" (les firmaet).

Dette er for alle praktiske formål ikke mulig så sant man har en normalt våken revisor. At man dermot ikke bryr seg så mye om noen tusen kroner ekstra til diesel når man får utbetalt noen hundre tusen i feriepenger det tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt man er rik med en inntekt på kr. 400 000,- er en større diskusjon, noe sier meg at at denne "grensen" er noe smålig.

 

Hvis det skal bli lik pris på bensin og diesel, blir dette noe selvmotsigende. Diesel skal jo liksom være mer miljøvennlig, og bør prises under bensinen, hvor mye er en annen sak.

Det er ikke uten grunn at jeg peker på denne grensen på 400.000 som regjeringen nå har innført. En lektor i skolen med 10 års ansienitet er altså en av målgrunnene til regjeringen (jeg trodde det var mange lærere i SV jeg :rolleyes: )

 

Lik pris på bensin og diesel er det i Sverige. Der er det til og med straffeskatt på dieselbiler. Ikke vet jeg hvorfor. I Sverige satses det mye på etanol biler. I Norge innføres det nå straffeskatt på disse bilene med nye avgiftsnivået.

 

Budsjettet signaliserer klart og tydelig etter min mening at vi har en klart venstredreid regjering der LO har stor makt. Nå skal alle som har litt mer enn gjennomsnittet betale ekstra. Det store paradokset er ikke dette - for meg er det store paradokset at de som har normal inntekt på 250.000 kroner kanskje får et par hundrelapper i skattelette, men må betale mer for barnehager og mer for maten og mer for å gå til legen. Men det er jo en annen diskusjon. Akkurat som at man drar ned på høyere utdanning når overskuddet til staten er over 350 tusen millioner kroner

Link to post
Share on other sites

Kjørte nettop forbi en Shell-stasjon i Heggedal i Asker hvor avgiftsbelagt diesel koster 8,89! Hvor mye koster den avgiftsfrie dieselen på marinaen?

 

Løp og kjøp billige kanner før de blir utsolgt!

 

Et av problemene med skattesystemet er at de rike slipper billigst unna - sånn er det bare. Det er vel ingen som har påstått Bitteliten, at man er rik hvis man tjener mere enn 400.000 og/eller har en SKATTBAR formue på 200.000?

 

At hovedprinsippet skal være at man skal skatte etter evne, hvilket betyr at skatten på en eller annen måte vil være progressiv, er det stor enighet om. Selv innføring av flat skatt vil bety at den virker progressivt hvis man har et bunnfradrag, og det er det jo også full enighet om at man skal ha (fortsatt)?

 

At skatte-og avgifstsystemet brukes aktivt for å begrense bruk er heller intet nytt, se på alkohol og tobakk. At en rød/grønn regjering vil øke avgifter på noe som vi alle er enige om (?) er en forurensingskilde kan da virkelig ikke være så overraskende?

 

At man beskyldes for å være misunnelig, distriktfiendtlig, polikeridiot osv osv fordi man ikke ser det urimelige i at bensin og diesel skattelegges likt, ja det får stå sin prøve for argumentene har ingen injurierende eller fornærmende effekt på meg! Til det er argumentene for "lame"! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et av problemene med skattesystemet er at de rike slipper billigst unna - sånn er det bare. Det er vel ingen som har påstått Bitteliten, at man er rik hvis man tjener mere enn 400.000 og/eller har en SKATTBAR formue på 200.000?

Jeg oppfatter helt klart at grensen for toppskatt og formueskatt er satt ut i fra et fordelingspolitisk hensyn der man tar fra de rike og gir til de fattige. Således hevder regjeringen at grensen for høy lønn starter på 400.000 kroner.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at jeg peker på denne grensen på 400.000 som regjeringen nå har innført. En lektor i skolen med 10 års ansienitet er altså en av målgrunnene til regjeringen (jeg trodde det var mange lærere i SV jeg :rolleyes: )

 

Lik pris på bensin og diesel er det i Sverige. Der er det til og med straffeskatt på dieselbiler. Ikke vet jeg hvorfor. I Sverige satses det mye på etanol biler. I Norge innføres det nå straffeskatt på disse bilene med nye avgiftsnivået.

 

Noe av problemet er vel dette med "mange bekker små". Jo høyere denne grensen settes, jo høyere må skatteprosentsatsen være, og blir den høy nok, protesterer "rikingene" ved å flytte pengene ut av landet. Antar det er en hårfin balansegang her. dumt, men sant, antagelig.(Moderator får si fra om dette blir for OT)

 

Tror vi kan slå fast at kunnskaper om bil\motor ikke er det mest fremtredende aktivum hos regjeringen. Hva er det svenskene har forstått da, som "vi" ikke har? Omvendt beskatning over kjølen er jo litt pussig...

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Kjørte nettop forbi en Shell-stasjon i Heggedal i Asker hvor avgiftsbelagt diesel koster 8,89! Hvor mye koster den avgiftsfrie dieselen på marinaen?...

Interessant, jeg tror faktisk jeg betalte over 8 kroner for diesel på marinaen så sent som i august (ikke 100% sikker, men nesten). Kanskje ikke forskjellene blir så store som mange snakker om (ser 50% påslag er nevnt). Kanskje det vil presse prisene på marinaene, siden de nå vil møte konkurranse fra "bil-baserte" stasjoner i større grad? (Joda, ser selvsagt at de har et fortrinn rent praktisk for mange gjennnom direkte slangepåfylling).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten mfl:

 

Dere må huske på at de aller fleste snekker og halvplaner har dieselmotor og vil nok forsatt ha det i fremtiden. Dermed rammes disse av dieselavgiften. De er oftest ikke "rikinger". Dernest er det nå en del som har spart seg til større båter og som kjøper det i stedet for hytte. Hytte blir for dyrt hvis den skal lgge i nærheten av vannet. Tidligere hadde veldig mange vanlig arbeidfolk hytte, men idag er det stort sett forbeholdt de med god inntekt. Noen har jo selfølgelig arvet hytta, men man skal ha bra inntekt for å kjøpe en hytte i dag. Jeg er selv oppvokst i en familie der bare min far arbeidet, men vi hadde likevel hytte. Ble solgt i 1972 for 60000,-. - ble nå også nylig omsatt for over 1.5 mill (samme hytta). Folk med lavere inntekt har kanpt nok råd til hus til den prisen.

Nå vil altså det å kjøpe seg en eldre stor båt bli værre/umulig for de med middels og lave inntekter. De kan jo ikke bare ligge i havn.

 

Resltatet blir jo at de som rammes er kun de med lavere inntekter. De som mye penger vil merke lite til dette. Likevel hevder de med såkalt samfunnsengasjement at alt er bare fryd og gammen når dieselavgift for lystbåt innføres. Husk at de med lave inntekter er flere typre mennesker. Noen har faktisk vært på " den andre siden", men er nå lavlønnet pga inntruffende omstendigheter.

Klasseskille har det alltid vært, og denne avgiften gjør skillet bare enda tydligere.

Fritidsbåt blir brukt i fritiden, og det som tdiligere var en rimelig ferie blir nå mye dyrere.

Link to post
Share on other sites

Olpi - jeg skjønner jo hva du sier og er helt enig med deg. Har jeg uttrykt det motsatte?`

 

De rike gir blaffen for de tilpasser seg - de "normale" sitter igjen med den sure smaken i munnen.

 

Og hvordan tilpasser man seg? Man velger hvor man vil ha inntekten fra (feks land), man velger kapital eller lønnsinntekt og man velger opsjonsordninger eller andre gunstige avlønningsmetoder Om man kan velge - ja, om man vil kan man nok det. Så for å få en skatteeffekt som monner må regjeringen ha ordninger som rammer de som ikke kan tilpasse seg, og det svir for mange. Kanskje ikke så mye i kroner, mer at det blir styrt så mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter helt klart at grensen for toppskatt og formueskatt er satt ut i fra et fordelingspolitisk hensyn der man tar fra de rike og gir til de fattige. Således hevder regjeringen at grensen for høy lønn starter på 400.000 kroner.

 

Jeg tror det blir litt for tabloid og snakke om de rike kontra de fattige i denne konteksten! De rike tjener ikke 405.000 de tjener 10, 20 eller 100 millioner, men de har helt andre muligheter til å "ordne" seg. Dette kjenner du godt til, det "vet" jeg!

 

Skattesystemet er fortsatt, og til tross for iherdige forsøk på å endre det, som en hullete sveitserost! Hvofor skal f.eks mitt hus være verdt 5 prosent (!) av markedsverdi mens hver eneste lille krone jeg har på konto er "verdt" 100% når det kommer til formuesfastsettelse. Man kan være "steinrik" uten å eie en eneste krone hva angår formueberegning og skatt! De som betaler gildet i Norge er middelklassen og der tror jeg en god del her på forumet befinner seg!

Jeg synes gjerne at grensen kunne gått høyere, gjerne 500', men det er egentlig ikke poenget. Vi har hatt, vi har og vi vil alltid ha en progressiv skatt (også om den blir "flat" med et bunnfradrag) og diskusjonen blir vel egentlig hvor mye man totalt sett skal bidra med til fellesskapet - forutsetter da en viss enighet om at noe fellesskap må vi ha!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om att Kristin har tatt opp kampen med Robin Hood.

 

Men formueskatten som allerede er betalt inntektskatt for/eller arveavgift som noen har

betalt inntekskaff for.

 

Så viss man sparer skal man svi for det. Og kjøper en seg båt fy, fy.

 

Nei, la oss tenke på det hygglig ved sjølivet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

At en rød/grønn regjering vil øke avgifter på noe som vi alle er enige om (?) er en forurensingskilde kan da virkelig ikke være så overraskende?

Jo svært overraskende synes jeg. De fleste (alle) er enige om at avgiften resulterer i at fler går over til motorer som forurenser mer og som forbruker mer av knappe ressurser kan man virkelig stille seg undrende til logikken?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at Marinaene har kunnet ta så høy pris på bensinen har vært at dieselen har vært billig, og kundene har kommet uanset. Nå som dieselen også stiger vil de, mer enn før måtte konkurere mot bensinstasjonene, og da tror jeg ikke de kan ta 2 til 3 kroner mer pr. liter enn det bensinstasjonene gjør.

Det tror jeg du har rett i.

Men jeg tror konsekvensen blir at mange legger ned diesel salget.

Det blir for liten avanse og inntjening på fritidsbåter for mange bunkers stasjoner.

Konsekvensen blir langt færre bunkers plasser langs kysten.

Jeg tror også mange vil vegre seg for å ta kostnaden med egne tanker og pumpeanlegg for både farget og blank diesel.

 

 

Link to post
Share on other sites

Skattesystemet er fortsatt, og til tross for iherdige forsøk på å endre det, som en hullete sveitserost!

Og det er ganske viktig å vite. På den internasjonale skattekoferansen som ble avsluttet for et par uker siden ble Norge fremhevet som et skatteparadis for virksomheter pga de nye skattereglene om gevinstbeskatning for selskaper. Men samtidig ble det sterk advart mot å investere i Norge pga svært stor uforutsigbarhet i skattesystemet :rolleyes:

 

Årsaken til at det ble skatt på diesel har ikke noe med miljø å gjøre. Det er fordi noen i avgiftsavdelingen i finansdept. fant nok et deinerbart subjekt å sette avgift på. Tidligere har man sagt at avgrensningsproblematikken var for stor på båt - det er den tydligvis ikke nå.

 

Og vedr skatter og avgifter og partier - ikke glem at det første H gjorde da de kom i regjering var å akseptere 1 mrd kroner i skatteskjerpelser for alle med firmabiler :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Og vedr skatter og avgifter og partier - ikke glem at det første H gjorde da de kom i regjering var å akseptere 1 mrd kroner i skatteskjerpelser for alle med firmabiler :rolleyes:

 

Har hatt firmabil i mange år, men med utgangspunkt i at bil må man ha, så har jeg aldri helt skjønt hvorfor firmabilordning skulle være så lønnsomt fremfor å få lønn, skatte av det og så kjøpe seg bil!

Dog skal det vel sies at Høyre ikke var noen pådriver for denne endringen, men samlingsregjering er samlingsregjering, da som nå!

Det er jo et frynsegode forbeholdt de som har ledende stillinger, med andre ord de som også forøvrig har de beste betingelsene. Selv er jeg tilhenger av å slutte med all denne skatteplanleggingen, få mest mulig flat skatt med et høyt bunnfradrag og færrest mulig fradrag. Det første fradraget som hadde gått var det kollektive medlemskapet i et politisk part via LO! :headbang:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg du har rett i.

Men jeg tror konsekvensen blir at mange legger ned diesel salget.

Det blir for liten avanse og inntjening på fritidsbåter for mange bunkers stasjoner.

Konsekvensen blir langt færre bunkers plasser langs kysten.

Jeg tror også mange vil vegre seg for å ta kostnaden med egne tanker og pumpeanlegg for både farget og blank diesel.

 

 

mao. tap av arbeidsplasser i distriktsnorge....

Link to post
Share on other sites

Hvis noen skulle mene noe annet, er det fint hvis de forteller hvordan de kom frem til svaret sitt.

Tja, det er vel verd å huske på at når myndighetene også vil at diesel til biler også skal harmoniseres med bensinprisen så blir også båtdieselen enda litt dyrere. Det skjer ikke med en gang, men det er ikke vanskelig å tro på politikere som lover å øke skatter og avgifter.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i konklusjonen, men denne harmoniseringen hører fremtiden til.

Jeg tipper at det i kommer til å bli nøyaktig den samme prisen for all avgiftsbelagt diesel uansett om den er til bli eller båt. med et marinapåslag på en enkstra krone eller 2 blir båtdiesel i realiteten aller dyrest - hvis man ikke bruker kanner og fyller autodiesel på bensinstasjonen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tankegangen er som følger... har vi råd til og boltre oss i fritidsbåter med allverdens lekreste utstyr og hjlepemidler til flere hundretusen.. milioner for den saks skyld.. ja da har vi råd til en liten drivstoffsøkning....

 

Mulig du harræ... full av penger men det er ikke alle det som boltrer seg med dyre båter med masse dyre duppeditter.... det er faktisk noen av "oss" som lever et nøkternt liv og ikke kaver for å få en masse penger... som sitter i lavtlønnede yrker som kan få mindre diesel for lønna si for det var jo ikke "bare" dieselen som gikk opp....vell :headbang:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Tja, det er vel verd å huske på at når myndighetene også vil at diesel til biler også skal harmoniseres med bensinprisen så blir også båtdieselen enda litt dyrere. Det skjer ikke med en gang, men det er ikke vanskelig å tro på politikere som lover å øke skatter og avgifter.

Det er slett ikke sikkert. I forslaget til statsbudsjett går Regeringen langt i å antyde at det i 2008 vil bli differensiert årsavgift når det gjelder dieselbiler for å motvirke den fordelen de når har fått kontra bensin pga. generelt litt lavere utslipp av CO2.

 

Det vil i så fall ikke påvirke båter med dieselmotor.

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...