roaldbj Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Et forum for trawlereiere og andre interesserte . Det kommer - det kommer. Vi må bare bruke litt tid vi i Norge. Jeg tror både at eldre seilbåteiere og eldre motorbåteiere som ønsker å leve på sjøen gradvis vil konvertyere til trawler. Jeg tror også at endel som har levd livet på hytter i fjellet vil oppleve fordelene med en hytter på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Skulle gjerne visst sjøegenskapene på en ordinær trawler kontra en Grand Banks. Grand Banks`n er noe dyrere generelt. Om noen har vært ombord på en av disse båttypene kunne jeg tenke meg noen betraktninger her i denne tråden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 (redigert) Var ombord i denne båten i Bergen i går, var nettop ankommet byen og er vel muligens den eneste i Norge... Jeg ble frelst og drømmene er gang og tippelappen blir levert inn hver lørdag.. Eieren er "grunnleggeren" av Wema instruments i Bergen, med blått skrog kom den i fint driv inn mot Flesland brygge..... greide å bli invitert ombord og du verden for en skute... kjente det brant i D5L som lå i lommen.. Redigert 27.Juli.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 Jeh har de siste årene vært "innom" noen trawlere i størrelsen 50+ fot. Når man kommer opp i denne størrelsen blir bredden så pass stor, gjerne i området 5 meter pluss/minus noen cm, at det kan bli helt andre designmessige løsninger enn når båten er i området 4.20 cm bred, som gjerne er for trawlere i området 38 - 45 fot. Eksempelvis kan dobbeltkøyer da plasseres sideveis også i midtlugarer. Det er også imponerende å komme inn i maskinrom i trawlere i denne størrelsen, hvor man kan gå oppreist over alt. Det er et brukbart utvalg av trawlere i denne størrelsen både i USA, Australia og i Middelhavet. Jeg har syslet mye med tanke om trawler i denne størrelsen, men så lenge man er i arbeid og har begrensede midler får det bli med tanken. Ligger ved siden av en stor trawler nå om dagene. Forrige eier hadde ansatt egen "kaptein" som bodde i fremre lugar og holdt båten vedlike. Nåværende eier har bodd sammenhengende i båten det siste halve året siden den ble anskaffet. Den har eksempelvis 3 generatorer ombord (hvorav et Onan på 7.5 kw og ett Onan på 15 kw). Amerikansk tørketrommel er så kraftig (og med egne utluftingssystemer) at det største aggregatet må gå når tørketrommel settes i gang. Alt air-condition system er formidabelt. Eneste svakhet er visstnok varmesystemene ombord ikke fungerer særlig bra når det er kaldt ute. Når man har så stor båt tror jeg enten at man må ha mer og mindre fast hjelpemannskap for å etterse alle tekniske løsninger (og det er mye), eller bo i båten selv og ha rikelig tid til ettersyn og vedlikehold. Men man får svært mye plass å tumle på. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 (redigert) Jeg er helt ødelagt... er fullstnedig bitt av Trawler basillen og den er helt forferdelig, river og sliter i kroppen dagen lang... Tror jeg må rusle langs kaia i Bergen ettermiddag i håp om at denne basillen skal slippa taket i kroppen... fikk i dag priser og litt mere info om Selene 43 som er knakende kjekk båt... Koster bare 620000$ levert Hong Kong og veier 25 tonn , pluss litt ekstra dollar da til kjekt å ting..... på en 100000$ og litt moms og andre avgifter... Dette er jo liksom pensjonistdrømmen, tror jeg stikker innom personalavdelingen og hører om muligheter for en skikkelig tidligpensjon... Det er noe som heter 58+ her i Hydro nå om dagen, skal se om 43+ også kan være tilgjengelig for meg. Tror jeg trenger profesjonal hjelp fra en som er utdannet innen feltet med "hvit frakk"... Redigert 30.Juli.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Skulle ikke hatt noe i mot den der og en 43+ pakke nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Pene saker ja... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 (redigert) Har akkurat lest om Sjøblomsten fra Fredikstad som i tidlig 90-årene krysset Atlanteren som første norske motorbåt. De var bla. på Amasonas og hadde mange fine opplevelser fra august det ene året til juni året etter. Turen fra Norge til Kanariøyene nevnes ikke med mange setningene. De bemerker at turen fra England og hjem kan være ganske slitsom med krapp sjø. De brukte 5 dager og 6 timer hjem til Fr.stad fra Guernsey. Sjøblomsten er en trawler på 42 fot med 2x 120 hk. Ford Lehman ombord. En fantastisk morsom reiseskildring jeg gjerne lser om igjen. For dere som ferdes mye i Strømstad-området ses Sjøblomsten til stadighet, fortsatt i familien Liens eie. Redigert 30.Juli.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Var i Strømstad i dag og tittet på en 42 fots Chung Hwa Trawler 2, 1981 modell. 2 store motorer på hver 220 hk. Vi var ikke inne i båten men fikk lov til å gå ombord og tittet inn gjennom vinduene. Vårt inntrykk var at denne var noe slitt, og uaktuell for oss. Båten finner dere her. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 tror jeg stikker innom personalavdelingen og hører om muligheter for en skikkelig tidligpensjon... Det er noe som heter 58+ her i Hydro nå om dagen, skal se om 43+ også kan være tilgjengelig for meg. Jeg trodde alle i Hydro var søkklastet med opsjoner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Vårt inntrykk var at denne var noe slitt, og uaktuell for oss. Med ølkran ombord er det kanskje ikke så rart om den er litt slitt innvendig tror man skal ha respekt for hva 25 års bruk også gjør med en båt. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 (redigert) Grand banks kommer med en ny 41 foter ser ut som mye snadder her, blir spennende å se etterhvert. http://www.grandbanks.com/yachts/heritage/41eu/index.cfm Redigert 11.August.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Første båten jeg har sett med CMD's nye propellsystem som skal konkurrere med VP's IPS system. Om det er like bra som IPS blir dette nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 (redigert) Tror nok båten er blitt brukt til utfluker i firma regi.Bærer preg av det. Det vi ønsket med turen var å se innredningsløsninger. Tror pentry var fjernet helt på denne båten. En GB skal se ut som en GB og ikke noe moderne greier. Og i alle fall ikke med drev. Det er min mening om en trawler. En GB Classic 42 foter kostet i 1994 kr. 2.9 mill for standard båt med med 2 x 135 hk. motor. Den gang solgt av West marine Int. AS i Bergen. Redigert 11.August.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mariell Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 (redigert) Astor. den Trawleren du kikket på i Strømstad sto også lenge på Finn. Finner den ikke nå men den var der fra i fjor høst. Enig i din vurdering. Den så slitt ut. Redigert 11.August.2007 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Astor Svart 11.August.2007 Del på Facebook Svart 11.August.2007 Astor. den Trawleren du kikket på i Strømstad sto også lenge på Finn. Finner den ikke nå men den var der fra i fjor høst. Enig i din vurdering. Den så slitt ut. Er villig til å friske opp teaken endel og polere opp skroget. Men båten må være hel ellers. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg har søkt endel etter tester av diverse trawlere på nettet uten noe resultat. Er det jeg som er dårlig med søkeverktøyet? Eller ligger det ingen der ute? Både Grand Banks og andre trawlere er av interesse. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
giver Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg har søkt endel etter tester av diverse trawlere på nettet uten noe resultat. Er det jeg som er dårlig med søkeverktøyet? Eller ligger det ingen der ute? Både Grand Banks og andre trawlere er av interesse. Hei Kanskje du kan finne verdifull info på MTOA ? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Har du prøvd www.trawlertest.com ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Her er jo en grei Marine Trader 34 DC (Double Cabin). Pris 1.050.000 men det bør være godt prutningsmonn. Bl. a. fordi den har Volvo "TD" motorer dvs. hjemmemariniserte (men likevel uslitelige motorer). Pluss at man må være en anelse skeptisk når eieren ikke staver båtprodusentens navn riktig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 SW - har sans for det "nye" livsmottoet "Flyvebridge-nyter". Er dette å forstå slik at du til enhver tid, uansett vær og vind, er på overdekket når du seiler. I så fall er vi minst to. Jeg har nå kommet frem til en perfekt bekledning i høljregn og vannsprut som virker fantastisk og som inkluderer bekledning fra topp til tå. Seiler nå utelukkende på overdekket uansett vær og tidspunkt på døgnet. Jeg hadde en episode i sommer med STORE bølger hvor jeg holdt på å ramle av overdekket. Etter dette har jeg søkt å få fjernkontroll for nødstopp av de to motorene. Men leverandør av ett system har ikke klart å gi meg noen god løsning. Har du fjernkontroll for nødstopp av motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Mnja jeg er vel ikke fullt så ekstrem men lar meg ikke plage av hverken ferskvann eller saltvann. Derimot er det jo en anelse koseligere nede i styggevær. Kortere til kaffen er det også. Forresten, det er kort vi til kjøleskapet i finvær også Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg også liker meg så godt på fly at det skal mye gjøres om jeg må trekke meg ned. Kona derimot flytter ned ved ruskevær og bølger. Appropos bølger, bølgebevegelsene kjennes og føles mye kraftigere på fly enn nedenunder. Har vel å gjøre med at en på fly sitter utenfor "rollsenteret". Spesiellt ved sideveis rulling kan g-kreftene være påtagelige. Jeg har vel enda ikke opplevet å bli kastet ut av stolen. Jeg har bøtteseter med sidestøtte og sitter rimelig godt spikra fast. Har en åpen sofa som jeg har sett på mange båter kan jeg lett forestille meg at en kan bli kastet av setet når en er ute i ruskevær. Fjernkontrollen for nødstopp sitter som sakt gjerne nedenunder og fyrer når livet blir for hardt på fly. Om hun ser meg, og får stanset båten om jeg blir kastet på sjøen kan jeg jo bare håpe på Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg også liker meg så godt på fly at det skal mye gjøres om jeg må trekke meg ned. Kona derimot flytter ned ved ruskevær og bølger. Appropos bølger, bølgebevegelsene kjennes og føles mye kraftigere på fly enn nedenunder. Har vel å gjøre med at en på fly sitter utenfor "rollsenteret". Spesiellt ved sideveis rulling kan g-kreftene være påtagelige. Jeg har vel enda ikke opplevet å bli kastet ut av stolen. Jeg har bøtteseter med sidestøtte og sitter rimelig godt spikra fast. Har en åpen sofa som jeg har sett på mange båter kan jeg lett forestille meg at en kan bli kastet av setet når en er ute i ruskevær. Fjernkontrollen for nødstopp sitter som sakt gjerne nedenunder og fyrer når livet blir for hardt på fly. Om hun ser meg, og får stanset båten om jeg blir kastet på sjøen kan jeg jo bare håpe på Ja, bølgebevegelsene er påtagelig mer markert oppe enn nede, der er som med pendelbevegelsen på høykant. Dette er noe av grunnen til at jeg trives bedre oppe - da føler jeg kreftene i bølgene og trimmer fart, flaps og kurs optimalt av hensyn til de andrer i båten. Den levdende fjernkontrollen er grei å ha. Hun skal stoppe motorene, eventuelt ta Williams turn, i verste fall legge ut anker med 50 meter kjetting og trykke på den "røde" VHF-knappen. Men - ofte seiler jeg alene, særlig i "tøft" vær. Da er jeg alene. Eller: jentene nede småsover, leser, spiller kort, diskuterer, og tenker lite på meg "tulebukk" på overdekket. Jeg trenger et system for å stoppe begge motorene med fjernkontroll som utløses av berøring med saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Jeg trenger et system for å stoppe begge motorene med fjernkontroll som utløses av berøring med saltvann. Det kunne noen og enhver ha bruk for. Jeg har åpen båt, og har hatt kontakt med det våte salte vann på uttsiden av båten. Den gang var der heldigvis folk ombord, men jeg er også ofte alene i båten, så en eller annen form for "dødemannssnor" / fjernkontrol, for dieselmotor, hadde vert en uvuderlig sikkerhetsfaktor. Redigert 15.August.2007 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.