Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle vise en liten bildeserie om en GB jeg observerte i Strømstad i august i år. Først selve båten:

 

gbstroemstad1.jpg

 

 

 

Så litt til noen detaljer. Hva med en grill på akterdekket?

 

gbstroemstad2.jpg

 

 

 

Jeg er misfornøyd med min egen vannlinje og vurderer å heve den slik som på GB.

 

gbstroemstad3.jpg

 

 

 

Her er et litt større utsnitt av vannlinjen. Jeg synes trawlere "kler" høy vannlinje - det er i alle fall svært praktisk. Jeg har vasket min maange ganger i sommer.

 

gbstroemstad4.jpg

 

 

 

Denne landgangen er finere enn den vi har. Jeg har vurdert å montere hydraulisk landgang, men det tar plass og foreløbig klarer jeg å legge ut vår manuelle.

 

 

gbstroemstad5.jpg

 

 

 

Jeg har flere bilder på lager.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg stemme på Stein Ørnhøi som ordfører i Mandal ? :blush:

Mulig det. Men hva pokker har det med en diskusjon om Trawlere å gjøre.

 

Sandkassa neste????

 

Er ikke første gang du drar ett emne ut i masse viss vass. Dra inn seila og kom ned og diskuter med oss igjen.

hjertlig velkommen, men ett snev av seriøsitet , Please

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har åpnet mine øyne og sanser for en for meg ny båttype. Jeg er mao. grønn på disse båtene. Har fått med meg Grand Banks for lenge siden, ellers er jeg blank. Er Trawler et båtmerke/fabrikat eller en båttype, dersom det er førstnevnte (som jeg tror), hvilke andre fabkrikater kan jeg søke etter? Heter de Asisatiske variantene også Trawler? Pinelig naive spørsmål, men det får gå :crazy: .

Link to post
Share on other sites

Det som skal være helt sikkert er at den båten hadde blitt mye mer praktisk med et høyt akterdekk i hele bredden, slik den ser ut der ser det bare komisk og merkelig ut..

De der akterkabinene som går i bare nesten hele bredden forstår jeg meg ikke på.

Dessuten.. Skal man ha stor, overmotorisert forvokst motorbåt er dette tingen for meg:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10852801

Link to post
Share on other sites

Hei Mariell.

Jeg er blant dem som "har snakket med noen" når jeg har blitt litt irritert her på BP. Litt senere på morgenen/formiddagen/kvelden/natta tenker jeg ofte på to sitat fra to forskjellige politikere.

 

Det ene er fra tidligere statsminister Bratteli. Han ble spurt om hvordan han klarte å holde seg så rolig når han fikk så mange snodige spørsmål og rare kommentarer fra andre mennesker.

Han svarte da noe slik som:

"Vi får bruke hodet vi som har det".

På mange av livets arenaer har denne uttalelsen vært til stor hjelp for meg - ikke det at jeg har noe særlig hode, men jeg får prøve , i alle fall fra tid til annen, å bruke det lille jeg har.

 

Det andre er fra tidligere SV-politiker Hanna Kvanmo.

Hun opplevde i flere sammenhenger endel ubehagelige uttalelser i forbindelse med hennes fortid og andre forhold. Hun ble spurt om hun ikke ble sint og forbannet på de menneskene som kom med upassende uttalelser. Hun svarte noe i likhet med:

"Man må være kresen i forhold til hvem man lar seg irritere av".

 

Jeg synes begge uttalelsene gir anriss til gode leveregler. Å bli irritert over andre personers uttalelsere skader i det lange løp bare en selv. "Kruttet" får vi kanskje benytte i andre sammenheng, f.eks. når det gjelder å hjelpe hverandre ved vanskelige fortøyninger og forhalinger. Det er som sagt av Børretzen vanskelig å legge til - da er det godt å få hjelp.

 

Men, det hender fra tid til annen at jeg blir irriert selv - da tenker jeg på alle de gode opplevelsene jeg har her på BP. Det er nå mye hyggeligere å lese BP enn avisene. En periode i sommer da jeg leste de tre bøkene i Millennium-trilogien (Stieg Larsson) var et unntak. Da var det ikke mye tid til BP.

 

Dette var noen hastige, lite gjennomtenkte formuleringer.

Link to post
Share on other sites

Det lukter ikke mye fisk av de båtene det er lagt ut bilder av i denne tråden, regner med at du tøyser med meg nå, og det går helt fint, men kanskje er du like blank som meg fordi du bruker tiden på båtpuss i stedet for meningsløse nettaktiviteter :wink: ?

 

Tøyser ikke, tror jeg har rett da :wink:

Skulle dog brukt mere tid på båtpuss og ikke sitti på BP og drømt meg bort

Link to post
Share on other sites

Det som skal være helt sikkert er at den båten hadde blitt mye mer praktisk med et høyt akterdekk i hele bredden, slik den ser ut der ser det bare komisk og merkelig ut..De der akterkabinene som går i bare nesten hele bredden forstår jeg meg ikke på. Dessuten.. Skal man ha stor, overmotorisert forvokst motorbåt er dette tingen for meg:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10852801

 

Anonym, du snakker nå om motorbåt og ikke om trawler. Greit det - jeg tror ikke du aktivt forsøker å "skade" trawlerforumet. Den båten du henviser til her er Storebrobåten Obession, den båten som fikk en alvorlig kranveltskade og hvor skadeproblematikken har vært - så vidt jeg vet - behandlet både i tingretten og lagmannsretten, og prøvd for høyesterett (en avsporing). Poenget mitt er imidlertid: dette er ingen trawler, det er en typisk Storebrobåt. Antar du er enig i dette ved ettertanke?

Link to post
Share on other sites

Anonym, du snakker nå om motorbåt og ikke om trawler. Greit det - jeg tror ikke du aktivt forsøker å "skade" trawlerforumet. Den båten du henviser til her er Storebrobåten Obession, den båten som fikk en alvorlig kranveltskade og hvor skadeproblematikken har vært - så vidt jeg vet - behandlet både i tingretten og lagmannsretten, og prøvd for høyesterett (en avsporing). Poenget mitt er imidlertid: dette er ingen trawler, det er en typisk Storebrobåt. Antar du er enig i dette ved ettertanke?

 

Det er nok en motorbåt, ja.

Den skaden har jeg aldri hørt om.. Båten er eid av en nabo, og er vel en av de mest velholdte båtene i vår verdensdel vil jeg tro.

Men de trålerne er da også motorbåter..

Vi har tre båttyper, det er robåter, motorbåter, og seilbåter.. Såvidt jeg kan se seiler de fleste trålere dårlig, og å ro et beist på 20-25tonn ville ikke jeg gjort, altså må det være motorbåter.

 

Men for all del, jeg forstår hva du mener.. Ikke hadde jeg hatt råd til å ha Obsession heller, et forbruk på flere hundre liter i timen blir for mye for meg.. 6000 kostet vel en tur til Tønsberg..

Link to post
Share on other sites

fornuftige ord og sitater Roaldbj. ref til posting kl 1956 i dag.

Men noen ganger så er daglilivet så at man blåser tidligere enn man kanskje bør.

 

Ps. om diskusjonen har gått videre de siste 20

minuttene så ha meg unskyldt. Har ei utrolig treig linje ombord.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå veier ikke kallesjen på FB noe særlig, men at båten ruller gjør den nok. Et støtteseil gjør susen sier eierne av GB. Jeg snakket med en i havna på Sætre i forrige uke som kunne fortelle at båten ble adskillig støere med mesan oppe.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor, jeg har gjort endel "research" (beklager det engelske ordet - har ikke noe fullgodt norsk ord) på mesan seil. Fra gammelt av er mesanseilet et støtteseil som har hatt to funksjoner: å hindre rulling under veis, og å holde båten stabil ved ankring/lav fart/fiske/ankring. Har du fått opplysninger om seilmakere som kan beregne størrelse og plasering av mesanseil i trawlere i Norge?

Link to post
Share on other sites

Men for all del, jeg forstår hva du mener.. Ikke hadde jeg hatt råd til å ha Obsession heller, et forbruk på flere hundre liter i timen blir for mye for meg.. 6000 kostet vel en tur til Tønsberg..

 

De Trawlerene jeg har søkt på er type 38- 40 fot.

2 maskiner, topp fart 10-12 knop. Mars rundt 8

oppgis til å ha rundt 3 gallom i timen i mars fart. Det blir vel noe sånt som 12 liter i timen.

 

En klassisk Trawler har deplasment skråg. og har ett drivsoffforbuk lik en snekke. ( størrelse/vekt tatt i betraktning).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Betegnelsen Trawler er vel etter hvert blitt til et klassenavn, omtrent som SUV i bilverdenen. Her er et knippe fotos av "originalene", man kjenner igjen trekkene.

 

Bildene er tatt i fiskerhavnen Steveston i provinsen British Columbia

 

trawl1.jpg

 

Denne karen har nok gått litt feil, men tar med bildet for å glede de som heller vil ferdes lydløst på havet:

 

trawl3.jpg

 

Karen helt til høyre i dette bildet er faktisk BP-medlem, vi var der i samme ærend - jobb.

 

trawl2.jpg

 

Så noen noen av "derivatene", nå er vi i Coal Harbour, Vancouver BC

 

trawl4.jpg

 

Denne vil jeg nok ikke kalle Trawler, men han har de samme utliggerne (eller hva fanden de nå heter)

 

trawl5.jpg

 

(En annen ting som bildet viser, båtfolket deler havnen med en veldig travel sjøflyhavn - har vært tilfeller av kollisjoner her)

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hovedgrunn til mesan, er at de fleste fiskere har kraftblokken litt for langt bak baugen.

Dermed klarer de ikke å ligge med baugen mot vinden når de trekker garn. Mesan'en fikser dette.... ( Min far er fisker...)

...og kraftblokken må være litt bak, for å få plass til garnleggeren , som plasserer garnene helt bakerst i båten. ( Da er det enklere å sette garnene igjen...fra akter-enden )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...