Jump to content

Havari på KAD32 med kun 85 driftstimer


ovelaur

Recommended Posts

Men hvordan varmer man opp en motor på best mulig måte når båten ligger i vinteropplag? Jeg ligger riktig nok på sjøen hele året, men det er ikke alltid det passer å ta turen ut. Og jeg tror at en motor har bedre av å bli kjørt om så det er på tomgang (eller litt rusing), enn å la den ligge fra september til mai uten å bli startet?

Min måte er jo slik:

 

1 - starte og kjøre motoren på MINST MULIG BELASTNING (dvs tomgang) noen sekunder (5-15) slik at oljen kommer rundt i systemet. Fortsatt er oljen kaldt

 

2 - belaste motoren lett de neste få minuttene slik at sidekreftene på stemplene holdes lav. Oljen er fortsatt kald og oljefilmen kan lettere svikte.

 

Forøvrig er jeg nokså usikker om det er bra å kjøre motoren noen ganger under opplag. Hvis du ikke får den skikkelig varm over lengre tid så tror jeg at det gjør mer skade enn nytte. Men jeg lærer gjerne noe nytt :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er min første sesong med stålbåt,og jeg skal ligge i boblehavn. Har alltid ligget på land fra oktober til mai med min forrige båt (plast) Da har jeg jo ikke hatt anl. til å starte motoren i løpet av denne tiden, for å "få en fersk oljefilm" i sylindrene, og for å varmkjøre motoren, som iflg. forumet her skal være så bra. Og jeg har ikke merket at mercedesdieselen tok noen skade av det.

Når jeg nå skal ligge"ute"har jeg tenkt å starte Fordmotoren engang iblant. Men er det strengt tatt nødvendig? Ingen av båtene på land har jo anledning til dette? Og hva med vinterkonservering når man ligger i vannet? Har tenkt å ha en frostvakt liggende under motoren og håper at det er nok.Eller? :diving:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er jeg nokså usikker om det er bra å kjøre motoren noen ganger under opplag. Hvis du ikke får den skikkelig varm over lengre tid så tror jeg at det gjør mer skade enn nytte.

Mine TAMD 60 C skal varmes opp en gang hver fjortende dag (minimum) ved "opplag" på sjøen. Men jeg skal ha sagt at det er honen ikke enkelt å få dem opp i 80ºC på tomgang! :lol: Men litt opp-og-ned på turtall, så har de god nok varme omtrent akkurat når naboene til båthavnen er modne for å ringe SFT :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mine TAMD 60 C skal varmes opp en gang hver fjortende dag (minimum) ved "opplag" på sjøen. Men jeg skal ha sagt at det er honen ikke enkelt å få dem opp i 80ºC på tomgang! :lol: Men litt opp-og-ned på turtall, så har de god nok varme omtrent akkurat når naboene til båthavnen er modne for å ringe SFT :rolleyes:

 

Min går fint opp i 80 grader på tomgang, men det tar sin tid.

Hvorfor ikke ta en tur, eller er det dette du gjør? Kommer nok til å ta en del turer i vinter (håper ihvertfall det), men vannet her inne har en tendens til å fryse til littegrann. Ikke så gale her hos meg, men litt is må jeg igjennom på det verste.

Link to post
Share on other sites

Og hva med vinterkonservering når man ligger i vannet? :diving:

 

 

Steng sjøvannsinntaket. Koble deg på f.eks. sjøvannsfilteret med en kanne (30 liter) ferdig utblandet frostveske og start motoren og la denne suge blandingen inn i sjøvannsdelen av varmeveksler, oljekjøler og eksosmanifold(er).

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

KAD 32 er kjent for å være gode motorer så dette er ikke dagligdags. Du får sikkert en grei ordning på dette, ting går jo av og til i stykker. Har hørt om flere nye D3 som har skjært seg...

 

Stusset også over at du hadde oljenivå på nederste nivå med 85 timer på tellerene. Gjelder dette begge motorene? De motorene jeg har hatt har ikke brukt så mye olje på 85 timer, men det kan være at det forbrukes litt når de er så nye. Uansett bør en nok etterfylle før det er på nederste merket, jeg ville nok etterfylt når det var midt mellom merkene. Uansett har ikke dette betydd noe for deg siden du hadde oljetrykk så kan det ikke være årsaken...

 

Ser noen skriver at de lar motoren gå på tomgang 10-15 sekunder og så ta den litt opp. Jeg praktiserer alltid å la motoren gå "rett opp" på oppvarmingsturtallet. På Yanmaren var det ca 850 o/min, men Yamahaen står det 1000 i boka og der går den fint så jeg lar den komme opp i 1000 med en gang og lar den ligge der i 5 minutter før jeg kobler i... Vel, neppe noe som ødlegger eller betyr så mye fra eller til...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Med tanke på slitasje så ville jeg heller latt være å starte motoren i vintersesongen. Å kjøre en motor varm på tomgang eller med null last er ikke bra, og som regel er det plenty oljefilm i maskinen til å forhindre innvendig korrosjon.

Grunnen til at volvo skriver at motoren skal kjøres varm en gang hver 14'ende dag er for å redusere korrosjon i kjølesystemets sjøvannside. Har man viterkonservert sjøvannsiden så er det altså ikke noen grunn til å varmkjøre.

 

Å kjøre en kald motor på 3000 rpm uten last synes jeg høres ut som drepen. Men da snakker jeg om redusert levetid i form av økt slitasje på motoren, ikke havari. Dette er uten tvil garantisak..!!!!!

Link to post
Share on other sites

D4/D6 har sperre på 1500RPM for tomgangskjøring, høres fornuftig ut som tomgangsturtall også på andre maskiner.

 

Ta kontakt med Volvo merkeveksted angående KAD32'en. Det er de som håndterer reklamasjon/garanti. Det er ikke noe problem med 5 år kontra Volvo, så lenge service intervaller er fulgt. Faktisk så er det mange som reklamerer med at Volvo har 5 års "garanti".

Link to post
Share on other sites

Har man viterkonservert sjøvannsiden så er det altså ikke noen grunn til å varmkjøre.

Ja, det stemmer for mine 60 C -- rutinen med varmkjøring er kun når båten er i sporadisk bruk. Det er altså ENTEN full konservering ELLER varmkjøring hver 14. dag.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Stusset også over at du hadde oljenivå på nederste nivå med 85 timer på tellerene.

Ja begge motorene hadde samme lave oljenivå. Så det er vel derfor det heter "Smoke on the water"?

 

Og den mengden med olje er blitt brukt i løpet av denne sesongen, altså 40 timers gange. Og jeg syns heller ikke at det var god reklame for Volvo. Begge motorene hadde 50 timers service hos merkeverksted i fjor august/september, og da var motorene gått ca 45 timer. Båten er mye i bruk i sommerferien (30-40 overnattinger), men vi holder oss i skjærgården siden den er verdens fineste :flag: Men la det være sagt, jeg kjører så og si aldri sakte, bare inn og ut fra havn. Og båten ligger aldri på tomgang i sesongen, og jeg varierer alltid turtallet mellom 3400rpm og 3700rpm når jeg flytter meg fra nes til nes. Men da går jeg sjeldent mer enn 30-60 minutter mellom hver havn. Det skulle vel være pen behandling??

 

Men havarirapport blir oversendt i løpet av dagen, så får vi se hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

En motor skal tåle å bli kjørt med oljen på min merke på peilepinnen, og det med god margin før smøroljepumpen slutter å ta.

 

Vil også bemerke at det er normalt at en ny motor bruker litt olje, noe som kommer seg i løpet av innkjørings fasen. Altså en ny motor bruker mer olje enn en som er godt innkjørt. Dette merker vi veldig godt på større skipsdiesler.

Link to post
Share on other sites

En motor skal tåle å bli kjørt med oljen på min merke på peilepinnen, og det med god margin før smøroljepumpen slutter å ta.

 

Vil også bemerke at det er normalt at en ny motor bruker litt olje, noe som kommer seg i løpet av innkjørings fasen. Altså en ny motor bruker mer olje enn en som er godt innkjørt. Dette merker vi veldig godt på større skipsdiesler.

Der jeg jobbet før var det et vanvittig forbruk av smørolje, faktisk flere fat i uken. Da snakker vi selvsagt ikke om KAD32, men 4 stk Bergen Diesel på 2.5MW. Og det ble skyldet på både miljøvennlig diesel (for lite svovel) og feil smørolje. Castrol var hoffleverandør, og ikke før vi prøvde Mobil olje med hell, kom Castrol på banen og poengterte at dem hadde en annen type olje som vi burde prøve. Og det gjorde susen.

 

Men der var oljeforbruket økende etterhvert som sylinderforingene ble mer og mer glassert.

 

Nå har det imidlertidig kommet et forslag fra et annet hold som sier at giret kan ha skjært seg. Noen som har vært borti eller hørt om det? Jeg synes det er rart at det skjer når jeg ligger ved kai.

Link to post
Share on other sites

Jeg summerte litt opp nå etter å ha lest en annen tråd, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25263.

 

6 mnd etter at båten var ny hadde jeg en 50 timers garantiservice hos Volvo Penta verksted. Da ble det oppdaget hull på begge knutebelger som mest sannsynlig hadde kommet fra feil montering av slangeklemmene. Det var derfor små hull, men vann i oljen. Da ble lager i knuter skiftet på garanti. Men ikke noen andre lager ble skiftet etter hva jeg forstår, selv om jeg den gang spurte om faren for evt. følgefeil. Kan det faktisk være at et lager mellom drev og motor har låst seg? I såfall vil det være mye følgefeil av mitt havari?

Link to post
Share on other sites

. Det var derfor små hull, men vann i oljen. Da ble lager i knuter skiftet på garanti. Men ikke noen andre lager ble skiftet etter hva jeg forstår, selv om jeg den gang spurte om faren for evt. følgefeil. Kan det faktisk være at et lager mellom drev og motor har låst seg? I såfall vil det være mye følgefeil av mitt havari?

 

Du skal ikke se bort fra at du har rett i dine antakelser.

Link to post
Share on other sites

Det kan selvsagt tenkes, men om du har rundt 3000 rpm når dette intreffer så vil dek kun være sagspon igjen der hvor lageret har vært eller drivknuter... Det er reimlig stor krefter i sving her når turtallet er såpass høyt, men en skal aldri si aldri

 

Om gearvelger fungerer fint så tviler jeg på det... Det kan du enkelt sjekke med skifte fra forover, bakk og fri samt dreie på propellen med pinne eller så om du ikke har tilgang...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg summerte litt opp nå etter å ha lest en annen tråd, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25263.

 

6 mnd etter at båten var ny hadde jeg en 50 timers garantiservice hos Volvo Penta verksted. Da ble det oppdaget hull på begge knutebelger som mest sannsynlig hadde kommet fra feil montering av slangeklemmene. Det var derfor små hull, men vann i oljen. Da ble lager i knuter skiftet på garanti. Men ikke noen andre lager ble skiftet etter hva jeg forstår, selv om jeg den gang spurte om faren for evt. følgefeil. Kan det faktisk være at et lager mellom drev og motor har låst seg? I såfall vil det være mye følgefeil av mitt havari?

 

Dette var interessant. Også sett i relasjon til tilsvarende problemer jeg selv har beskrevet i denne tråden

 

For meg høres det umiddelbart ut som en sammenheng. Kjenner faktisk til en helt identisk sak der et 290 drev havarerte og stod som stein ett år etter at det året før hadde vært vann i drevolja. Det skjedde også på tomgangskjøring. Forklaringen til Volvo var at når drevet står i fri går de øverste delene i drevet (som nevnt av flere). Problemet er at uten at propellene går, blir det ikke skikkelig oljetrykk og med dårlig eller ingen smøring øverst, sier det seg selv at det skal lite til før flater blir tørre og skjærer seg.

 

For min del ble dette nok et argument for å heve mitt kjøp. Jeg orker ikke tankene på tilsvarende følgeskader neste år. Tar ellers imot råd og tips i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Problemet er at uten at propellene går, blir det ikke skikkelig oljetrykk og med dårlig eller ingen smøring øverst, sier det seg selv at det skal lite til før flater blir tørre og skjærer seg.

Da blir det vel lite av garantien? Eller når det skal sies så var jo den aller første vanninntrengningen forårsaket av en feilmontasje fra fabrikken, og det ble fikset på garanti. Begge drevene faktisk, så da ryker vel det neste på vei til verksted :headbang:

 

Hvis dette viser seg å være tilfelle kommer garantert krangelen til å stå mellom Volvo Penta, Bavaria og meg selv.

 

Et drev som aldri har vært vann i burde klare noen minutter på tomgang, og deretter et halvminutt på høyere turtall. Det blir min argumentasjon.

 

VP kan komme til å si at jeg har kjørt for tøft uten at gir har vært innkoblet. Det samme henger da muligens Bavaria seg på.

 

Men hadde dette skjedd uten at det allerede hadde vært vann i giret? Det skal lite sår til i overflatene før en litt dårlig smøring kan få fatale konsekvenser.

 

Det 290-drevet, var det en garantisak, eller ett gammelt drev? Uansett så jo normalt ikke vann i drevet en garantisak, men i mitt tilfelle i fjor så var det det.

Link to post
Share on other sites

VP kan komme til å si at jeg har kjørt for tøft uten at gir har vært innkoblet. Det samme henger da muligens Bavaria seg på.

 

Tja. Da bør de absolutt kunne henvise til en meget klar og tydelig advarsel mot det i instruksjonsboken. :smash:

 

Jeg har ikke peiling på drev; men det forekommer meg som noe av en merkverdighet dersom det er slik at de øvre deler er uten olje/smøring med mindre utgående aksel roterer. Det er jo nesten en patentoppskrift på katastrofe og det har jeg vanskelig for å tro at VP ville levere...??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tja. Da bør de absolutt kunne henvise til en meget klar og tydelig advarsel mot det i instruksjonsboken.
Det kan nok hende at den advarselen står. Scenarioet er ikke umulig eller utrolig. Dette er parallell til alle de marine gear der utgående kubbe ikke tåler å rotere fritt, f.eks. i f.b. med tauing eller seiling skal propellakslingen låses. Ellers så skjærer gearet seg som følge av manglende smøring.

 

Man skal huske på at 3000 rpm er nokså fort.

 

Som sagt, ikke reklamer med den tomgangshastigheten i f.b. med reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Dette er parallell til alle de marine gear der utgående kubbe ikke tåler å rotere fritt
Da er det vel snakk om hydrauliske gear hvor oljepumpen sitter på inngående aksling og derfor ikke fungerer når propellen roterer. (Samme som automatgear i bil.)

Volvos drev og MS gear er mekaniske med splash smøring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på drev; men det forekommer meg som noe av en merkverdighet dersom det er slik at de øvre deler er uten olje/smøring med mindre utgående aksel roterer.
Nei, med normal oljestand og smøringseffekt fra olje er selvsagt ikke dette noe problem, MEN dersom oljen er full av vann eller oljenivået er for lavt kan dette (i følge Volvo) skje.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...