Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Jeg har også hørt om tifeller hvor AIS transpondere fra ulike leverandører faktisk ikke var kompatible med hverandre. Dette gjaldt de første boksene som kom for store skip (AIS-A).

 

Jeg har også hørt om flere tilfeller hvor teknisk eller menneskelig feil har medført at data-ene som kringkastes av AIS-en er feil. For ekempel var det visstnok mange skip som seilte sidelengs eller baklengs (feil i kursinput), mens andre kringkastet at de konstant lå uten for Afrikakysten (0 i bredde og 0 i lengde).

Kjenner ikke til det første du skriver men båter som seiler med kurs opp ses hele tiden, tar man en titt på denne siden vil du se Gudvangen og Skagastøl som begge ligger med baugen mot nord, man ser derimot at ingen båter ligger slik ved denne kaien. Den enkle forklaringen her er at båtene ikke har elektronisk kompass. Jeg så også Snarveien/Kyst Ekspress (Bergen-Askøy) gå med baugen mot nord for få dager siden, da mangler nok gyro input. Alle disse aisene gir beskjed når en mangler data, at de går ut med posisjon rundt afrika tror jeg ikke er så vanlig, da er det iallefall feil på gpsen ombord og ikke aisen. Aisen har egen gps som backup for posisjon, altså brukes denne om man mister skipets gps. Virker ikke backup gpsen vil ikke aisen vere istand til å sende ut i det hele tatt.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det så enkelt at jeg fra tid til annen kaller opp redningsskøyter i nærheten via MMSI og ber dem bekrefte at de "ser" min AIS transponder. Vi som har B-transpondere vises ikke med båtens navn, men med MMSI nummer. Det er også noen andre forskjeller, som vi har skrevet om flere andre steder på dette forumet.

Enig, roaldbj, og det bekrefter det som jeg antydet: At opplysningen i artikkelen fra Fiskaren om at AIS-B blir filtrert vekk ikke er riktig.

Link to post
Share on other sites

Hadde fiskaren villet kunne de ha kontaktet en leverandør eller produsent og fått frem fakta og ikke bare skrive om sutrende fiskere. Men de skriver vel som alle andre det leserene vil lese...

 

Jeg kom tilfeldigvis over en papirkopi av Fiskaren hvor jeg leste om dette. På internettsidene er ikke hele historien lagt ut. Blant annet var det intervju med en fra direktoratet, og også en leverandør av AIS systemer - de bekreftet forsåvidt historien til fiskeren pluss at de nevnte det Frøken Fryd sier om software utviklingen.

Link to post
Share on other sites

Jeg minner litt om en av flere tidligere tråder vi har hatt omkring AIS klasse B: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...5&hl=ProNav

Her skriver jeg bl.a. at ProNav i Egersund (som har levert min AIS transponder) opplyser at IMO ikke har gitt tillatelse til å filtrere bort noe AIS B signal. Utfordringen i litt eldre systemer er at de ikke leser lesningene 18, 19, 24A og 24B som er lagt inn i klasse B senderne. Slik jeg har forstått dette i korthet:

Setning 18: Inneholder MMSI, tid, SOG, COG, Longitude, Latitude, True Heading. Blir sendt hvert halve minutt ved SOG over 2 knop og hvert 3. minutt ved SOG mindre enn 2 knopp. A-senderne sender atskillig hyppigere, opptil hvert 2. sekund - avhengig av fart og kursendring.

Setning 19: Extended Class B Equipment Position Report: samme som setning 18 men i tillegg båttype og posisjon av GPS i forhold til lengde og bredde på skipet.

Setning 24: Class B CS Static Data Report: UserID/MMSI, Boat Name, Ship Type, Call Sign, Dimensions, and Vendor ID

Det er visstnok særling setning 24 som lager trøbbel for Klasse A angående utlesning av statiske opplysninger som båtnavn o.l.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant ikke noe AIS som sender på Seatronic på nettstedet i dag, bare et par mottakere. Er det noen som har linker til innenlands leverandører? Evt leverandører i EU (det var det med poste restante til Strömstad og henting der, f eks på hjemveg fra en langhelgetur på over 24 timer)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Her er lenke til den jeg kjøpte, men den produseres av mange. Software for kontroll/oppdatering av senderen er visstnok lik for flere av produsentene.

http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...;fra=&Type=

Velg AIS og deretter ProNav AIS System. Klasse B sender og mottaker

En manual finner du bl.a. her: http://www.pronav.no/proddocs/ProNav_ProAI...tion_Manual.pdf

Link to post
Share on other sites

Det har da vært kjent lenge her på baatplassen at signalene fra klasse B ikke nødvendigvis plottes ombord i skip?

Jeg har utsatt kjøp av AIS nettopp av den grunn.

Det må da være din forståelse av saken....

 

De ser klasse B, det har jeg sjekket flere ganger med class A fartøy.

Men de kan ikke se navnet og kallesignalet som class B sender ut, kun MMSI nummeret.

Men de ser båtens posisjon, kurs og fart - og det er jo det viktigste.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan de med class A velge vekk visning av class B?

 

NEI

 

Men de kan vel velge om de vil plotte AIS sendere i det hele (A+B). Større båter har krav til å sende AIS signal - jeg er usikker på om det er et krav til å ha AIS mottaker ombord, men jeg er mener i hvert fall at det ikke er noe krav til å plotte disse signalene på radar eller ECDIS eller noen annen skjerm.

Selv om nok de fleste nybyggene i dag blir levert med ECDIS er det fortsatt mange som ikke har dette ombord, pluss alle de eldre båtene som ikke har blitt oppgradert. Det vil nok fortsatt gå noen år før alle kommersielle fartøy har ECDIS.

De fleste radarer har vel en inngang slik at man kan få inn AIS sendere på denne skjermen, men så lenge det ikke er noe krav til dette vil det nok fortsatt være mange som ikke tar seg bryet med å interface disse to (merkelig nok.....)

Link to post
Share on other sites

Hva er da problemet til denne karen?

 

Jeg bet meg merke i denne uttalelsen:

Det er ikke mitt problem hva som ligger bak de tekniske innretningene. Vi er fra en rekke hold, og spesielt etter høstens tragiske utfall med «Skarbakk», oppfordret til å investere i AIS.

 

Så kan man jo lure på hva problemet er. Men nå er det slik at han også har mulighet for å kalle opp de andre båtene, det er ikke bare de andre som skal passe seg for denne karen. Å dra inn Skarbakk i denne sammenhengen er for dumt, den hendelsen hadde ingenting med ais å gjøre, de var på taletuten som vi husker...

Link to post
Share on other sites

Jeg bet meg merke i denne uttalelsen:

Det er ikke mitt problem hva som ligger bak de tekniske innretningene. Vi er fra en rekke hold, og spesielt etter høstens tragiske utfall med «Skarbakk», oppfordret til å investere i AIS.

 

Så kan man jo lure på hva problemet er. Men nå er det slik at han også har mulighet for å kalle opp de andre båtene, det er ikke bare de andre som skal passe seg for denne karen. Å dra inn Skarbakk i denne sammenhengen er for dumt, den hendelsen hadde ingenting med ais å gjøre, de var på taletuten som vi husker...

 

Referansen over er til at Fiskarlaget mente det burde bli et krav til at også mindre båter skulle innstallere AIS receiver/transponder i debatten som fulgte i kjølvannet etter Skarbakk ulykken. Også direktoratet kom med en anbefaling på dette.

Linken til Skarbakk ulykken var at den større båten oppdaget den mindre relativt sent (selv om det etter min mening helt klart var tid nok til å unngå ulykken), og intensjonen med AIS var å letter kunne oppdage en båt blant andre radar ekko.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Har fulgt litt med på Kystverket sin AIS tjeneste når jeg har hatt mulighet.

Har ikke sett en eneste LYST båt, kun en og annen fiskerbåt.

På strekningen Stavanger Horten Skagen.

Skal sjekke opp mer til neste år.

Etter min mening må det være slik, nytte trafikken kan ikke bli plaget med alle lyst båtene,

det ville blitt trafikkfalig.

 

En motaker er ok. så en ser hva som er i nærheten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På denne lenken ser du bl.a. noen utsnitt av bilder med klasse B AIS sendere: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=446225

Her har jeg kopiert inn et bilde fra lenken som viser 1136 klasse A sendere og 44 klasse B sendere rundt norskekysten og i Kattegat/Skagerak. Ved å forstørre bildet finner man hvor båter med B-sendere er lokalisert.

 

ais5okt2007.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...