Sjøtummel Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Mulig prisen på AIS har vært oppe tidligere her, men hva vil det koste til en fritidsbåt, [...] Til fritidsbåter kan man bruke AIS-B og det har vel blitt billigere enn 10.000 nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 på messen i vintras sålde dom för 7' SEK Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Du kan kjøpe COMAR CSB200 transponder herfra for 410 GBP. Med porto og moms, ca: 5.500 NOK. Det inkl. transponder og GPS antenne. Det følger med software og seriekabel. Du legger selv inn MMSI nummeret. Tilkopling for 12V og en dedikert VHF antenne. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Kan Comar AISen overvåkes og oppgraderes via PC? Vi har en levert fra ProNav som heter ProAIS. Den har andre navn i andre land. Jeg har allerede oppgradert selve AISen 3 ganger med software som jeg har fått fikk tilgang på fra ProNav. Denne lenken gir tilgang på mer informasjon: http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...;fra=&Type= Seatronic selger den for litt i underkant av 8.000 kr. Den har fungert problemfritt i over ett år nå. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Den har serieport for tilkopling av PC og utsendelse av NMEA (AIS setninger). For konfigurering og overvåking brukes software som heter ProAIS. Det har så langt ikke kommet ut noe oppgraderinger. Det har ikke vært nødvendig, hevdes det fra Comar. Transponderen fungerer som den skal og iht. beskrivelsene i IEC normene. Forøvrig kan mer info fås fra Comars hjemmeside. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Takk for fine tips, mye penger men det er jo båtbudsjettet da :-) Men når jeg får fritidsbåter opp på skjermen får jeg kun MMSI nummeret og ikke navnet, er det kun fordi navnet på båten ikke er lagt inn eller har disse utgavene begrensninger i så måte? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
GeirT Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (redigert) Du skriver: "Når jeg får opp..." på hva da ? Dersom det er på en klasse A AIS, er denne enten ikke oppgradert til å kunne lese all info fra klasse B transpondere (Som oftest bruk av fritidsbåter) eller så er ikke kartmaskin/plotter oppgradert til å lese disse dataene. Dersom du bruker en AIS mottaker, er det samme årsak. Mottaker eller plotter/kartmaskin kan ikke lese all klasse B info. Du leser MMSI, posisjon, kurs og fart fra klasse B transpondere, men ikke statisk info (båtens navn, kallesignal, dimensjoner) Geir Redigert 11.August.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 GeirT kan sikkert gi en korrekt forklaring på hvorfor navnet ikke kommer opp fra klasse B AIS sendere ombord hos deg. Jeg vil anta at det må bero på softwaren din. Har du sjekket oppgraderinger? Jeg får opp navnet på denne typen sendere i mitt system ombord. Jeg ser også på noen nettsider som har AIS informasjon at navnet på båten fremgår der. Forklaringen kan også være så enkel som at eieren av senderen ikke har brydd seg om å legge inn navnet på båten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Så at GeirT kom meg i forkjøpet. Jeg kan se navn og dimensjon på fritidsbåter/båter som har klasse B sender. Dette har i alle fall vært mulig fra noen jeg har ligget ved siden av i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Du skriver: "Når jeg får opp..." på hva da ? Jeg snakker om info'en jeg får opp på kartskjermen ja.. vi bruker vel en jotron AIS-mottaker om jeg ikke husker feil, (jeg er nok mer en bruker av systemet enn en tekniker) som er koblet opp til katmaskinene ombord (Tel-Chart). Men jeg skal ombord igjen i morgen, så jeg skal ringe leverandøren vår og sjekke dette med oppdateringer av softwaren. Den eneste infoen jeg får opp er vel bare MMSI-nummeret og SOG. Hadde vært veldig nyttig innimellom og sett navnet ved ett evt. oppkall. "vestgående lite fartøy nord om ditt eller datt" resulterer i alt for mange reply's i sommersesongen :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Salt Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Du kan kjøpe COMAR CSB200 transponder herfra for 410 GBP. Siden den korresponderer med standard NMEA-setninger, bør den kunne gå inn på NMEA-bussen som allerede er lagt opp, og vise infoen på GPSens skjerm, ikke sant? Det er visstnok en begrensning for hvor mange enheter man kan bruke på en enkel NMEA-buss uten å ha en spesiell sentral. Men to enheter på NMEA inn på GPSen, og to enheter på NMEA ut fra GPSen burde gå. Så den skulle ikke trenge egen GPS, og heller ikke egen PC for å vise andre fartøy. Eller tenker jeg helt feil der. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Man må vel ha litt ekstra utstyr for håndtering av NMEA informasjon idet baudraten er vesetlig raskere for AIS enn for det øvrige utstyret ombord. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Vedrørende forskjellig baudrate så har Mulligan skrevet litt om det i en tråd hvor dette er ett av innleggene: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=402357 Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (redigert) Hadde vært veldig nyttig innimellom og sett navnet ved ett evt. oppkall. "Vestgående lite fartøy nord om ditt eller datt" resulterer i alt for mange reply's i sommersesongen :-) Ja, enig i det - men det slipper du om du heller taster inn et DSC oppkall til båten på VHF'en. Geir Redigert 11.August.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Salt Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (til roaldbjs to innlegg) Det kan se ut til at en multiplekser er tingen, da. Foreløpig er mitt oppsett helt uten AIS, og består av: A: 1 GPS/kartplotter med NMEA ut og inn (GPSMAP 276) B: Maritim VHF (160 MHz) med DSC, har bare NMEA inn C: Amatørradio på VHF (145 MHz) med automatisk posisjonsrapporteringssystem (APRS), med NMEA ut og inn A og B og C kommuniserer uten noen multiplekser (mux). NMEA-forbindelsen er 4800 bps. Tenker man seg da en D: AIS transponder med NMEA inn og ut, så vil muxens oppgave antakelig være å prioritere mellom signalene: Båtens posisjonsdata fra A til B og C og D, Inngående AIS-data fra D til A, så jeg ser andre fartøy på displayet; Inngående APRS-data fra C til A, så jeg ser andre faste og bevegelige APRS-stasjoner på displayet. (APRS-meldinger går bare mellom radiosignaler og C) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Ja, enig i det - men det slipper du om du heller taster inn et DSC oppkall til båten på VHF'en. Geir Helt enig GeirT. I sommer er det foruten 2 større fartøyer bare du som har kalt meg opp via DSC. Det fungerte jo svært bra. Jeg kan lite om dette: er det andre muligheter enn mottak av AIS som gir opplysning om MMSI nummer? Jeg har kalt opp et par skip selv og forhørt meg om de ville beholde nåværende kurs, og dette ble godt mottatt av de som svarte på VHF. Jeg ser for meg at man i fremtiden i større utstrekning vil benytte DSC oppkall. Men jeg tar nok feil. Jeg har i alle fall fått mer og mer sans for DSC oppkall. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Ja, enig i det - men det slipper du om du heller taster inn et DSC oppkall til båten på VHF'en. Det forutsetter at båten har VHF med DSC Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Du har som vanlig helt rett Sjøtummel. Jeg foretok den kortslutningen at de som er opptatt av sikkerhet og har funnet det aktuelt å anskaffe AIS, enten bare mottager eller også med sender, også har anskaffet VHF med DSC. Men dette kan man kanskje ikke forutsette? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Eller at den virker... Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg kan lite om dette: er det andre muligheter enn mottak av AIS som gir opplysning om MMSI nummer? For å finne MMSI på annen måte må du ha den internasjonale "List of ship stations" som utgis av ITU og kjenne navn/nasjonalitet på båten du skal kalle opp. Kyststasjonene kan også finne nummer om du ikke har listen, men det tar de seg betalt for. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 GeirT. Du har jo mange seilaser bak deg fra sørlandet til bl.a. Thyborøn. Hva er dine anbefalinger i dag når det gjelder kummunikasjons-sikkerhet? Jeg tenker ikke på utstyr som redningsflåte, drivanker, redningsvester, nødraketter, speil, radarreflektor, o.a., men mer på elektronisk baserte systemer. Jeg har blitt overrasket over opplysninger her på BP om at det kan ta lang tid før signaler fra Emergency Position-Indicating Radio Beacon (EPIRB) blir utløst. Jeg har en Jotron som jeg har stolt mye på. Jeg har videre endt opp med AIS sender og VHF med DSC. Hva er dine anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg har blitt overrasket over opplysninger her på BP om at det kan ta lang tid før signaler fra Emergency Position-Indicating Radio Beacon (EPIRB) blir utløst. Utløst eller mottat? Har den innebygget gps korter en ned på søkeområdet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Frøken Fryd, jeg har Jotron EPIRB Tron 45S uten GPS. Den sender som kjent på satelittfrekvensen SARSAT/ COSPAS 406 MHz. I tillegg på "air traffic emergency" frekvensen 121,5. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Frøken Fryd, jeg har Jotron EPIRB Tron 45S uten GPS. Den sender som kjent på satelittfrekvensen SARSAT/ COSPAS 406 MHz. I tillegg på "air traffic emergency" frekvensen 121,5. Skal vi ta epirb i en annen tråd? For eksempel denne? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Da jeg ankom Son i dag var havna nærmest overfylt av seilbåter og AIS alarmen gikk endel ganger. Vi har diskutert endel hvilken informasjon som vises fra AIS klasse B sendere. Dette er et eksempel på informasjon fra seilbåt med klasse B sender. Her fremkommer også navnet på seilbåten og kallesignal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.