roaldbj Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg er alvorlig bekymret dersom flere begynner å sette mer lit til AIS signalene i forhold til radarsignalene. Det er viktig å være klar over at det er et mindretall av båter som har AIS sender ombord. Det er radaren som er det sikreste observasjonsgrunnlaget når det gjelder farvannsforholdene og utkikk. Jeg håper inderlig at dere som har AIS-mottager/sender ombord minner andre om at det er radaren som er viktigst.. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg kan ikke skjønne hva du mener er kritiiverdig i mitt innlegg, Roaldbj. Les det en gang til så ser du hva jeg forklarer. Har jeg forklart noe utydelig, så kom gjerne med spørsmål. Jeg forteller at AIS er et godt hjelpemiddel/sikkerhetsutstyr dersom man ferdes utenfor sesong i tider hvor man er stort sett alene på fjorden. Jeg tror flere kan innstallere en slik transponder og samtidig vite at dette er et ekstra hjelpemiddel/sikkerhetstiltak. Jeg bruker radaren i all slags vær. Spesiellt for å trene i bruken. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg skal ikke sette betydningen til AIS eller radar opp mot hver andre. Begger er "Aids to navigation" og bidrar til helhetsbildet en navigatør må forholde seg. Jeg vet at radar er et utmerket navigasjons hjelpemiddel. Jeg tror at AIS er det også. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Roaldbj - Som Astor mener så er AIS'n suveren for å oppdage trafikk der hvor radaren ikke ser, og ikke en gang du har vel radar som ser tvers gjennom kollen? (men kommer det på markedet, vil jeg tro du er en av de første som får det innstallert ) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Hva sier du? Har Roaldbj duppeditt dilla? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Hva sier du? Har Roaldbj duppeditt dilla? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
arkmarin Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 En diskuterer radar / AIS, som begge er gode navigasjonshjelpemiddel. Den ene erstatter ikke den andre, men de utfyller hverandre i bruk. Når en ser på pris, så er AIS klart rimeligst. Har du ingen av delene i dag, så kjøp AIS, har du nok penger så kjøp også radar. Jeg vil anbefale AIS med sender. Min erfaring er at at båter i god tid legger kursen slik at fare for kollisjon ikke oppstår, da den andre har sett deg lenge før de kan se deg med det blotte øye. Å ha bare mottaker er bedre enn intet, men da er det bare du som ser. Når det gjelder sikkerhet er det bedre at begge ser og mannøvrerer slik at kollisjon oppstår, det gir dobbelt så stor sikkerhet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Jeg lurer på om det tar lang tid før vi kobler AIS'en til autopiloten - og får sjøveisreglene på et usb chip Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 (redigert) En av de store gledene med AIS-transponder er å kunne gi venner/familie en anledning til å følge med i hvor en befinner seg. Prøver meg på en liten oppsummering av de nettsteder jeg har testet, med håp om at flere kan delta i vurderingene. Kystverket har en tjeneste som gir en komplett oversikt over all trafikk, men denne er ikke så veldig hensiktsmessig siden en trenger brukernavn og passord for å anvende den (forøvrig har den et lite imponerende brukergrensesnitt). http://ais2.aisonline.com/aisnmd/auth/menu.jsp? Mange her benytter www.marinetraffic.com som har et utmerket grensesnitt og som ikke krever innlogging. Dessverre virker det som om det kan være mangler i dekningen enkelte steder (jeg fikk knapt min båt til å synes ved seilas i området Drøbak-Sandefjord nå i påsken). Et tredje alternativ er Siitech's tjeneste (http://ais1.siitech.com/VTS/AView.aspx). Her kreves det også brukernavn/passord men dette får man automatisk hvis man registrerer seg. Tjenesten er altså åpen. Grensesnittet er ikke fullt så bra som marinetraffic, men min erfaring så langt er at dekningen kan være noe bedre (vet at andre her inne har meldt om det motsatte tidligere). Under her viser jeg to bilder tatt akkurat nå av området rundt Slagentangen: Siitech: Marinetraffic: "Fasiten" fra aisonline: Kanskje burde noen benytte seg av marinetraffics tilbud om å motta en gratis AIS-mottaker i tilfelle det er tilgangen på mottakere som gjør at deres tjeneste ikke er komplett?. Kommentarer og forslag til andre sider? Redigert 20.April.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Astor Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Vi får håpe vi ikke opplever det. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jernia Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Kommentarer og forslag til andre sider? Denne siden (tast inn et hvilket som helst brukernavn) har god dekning rundt de store byene, ellers dårlige greier. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Og ca. 2 timer forsinket. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Det har muligens noe med innstillinger å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Jeg synes denne AIS siden er god. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Den har akseptabel forsinkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Denne siden (tast inn et hvilket som helst brukernavn) har god dekning rundt de store byene, ellers dårlige greier. Men den sida er primært beregnet for APRS for radioamatører (og der har den omtrent umiddelbar oppdatering, dersom et radiobasert signal med posisjon kommer til en gateway som overfører datapakka til Internett) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 (og der har den omtrent umiddelbar oppdatering, dersom et radiobasert signal med posisjon kommer til en gateway som overfører datapakka til Internett) Jeg bruker Nesoddbåtene til å sjekke "sanntid" (Går hver hel og halv time) Og, dersom du klikker på et fartøy så får du opp en boks med tidspunkt for "plot" Står fremdeles på påstand om 2 timers forsinkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Men bak tidsangivelsene står det en "z" som betyr UTC, som igjen er 2 timer bak norsk sommertid. Så kanskje det forklarer "forsinkelsen", 2nd Trikker'n? Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Frøken Fryd Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Kall det gjerne dippedutt dilla. Dere skulle bare sett enkelte av broene jeg er innom, der er det dippedutter langt ut over hva brokonsollene er istand til å tilby av plass. Kansje de har ett behov for dippeduttene, kansje sikkerheten økes med dippeduttene, kansje de til og med har penger til dippeduttene. Jeg ville aldri sammenlignet en radar og en ais, det er to forskjellige duppeditter... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 (redigert) Men bak tidsangivelsene står det en "z" som betyr UTC, som igjen er 2 timer bak norsk sommertid. Så kanskje det forklarer "forsinkelsen", 2nd Trikker'n? Mvh, Kjell Jeg får skylde på alderen Redigert: Nå har jeg fått klokka riktig og ser en oppdatering ca hver 1/2 time. Redigert igjen: Ser nå at det er AIS fra LA9NT. Han ser nok ikke inn mellom Dyna og Nakholmen. Så. Jeg vet ikke hva tidsforsinkelsen er! Og skulle jeg finne det ut, tør jeg ikke komme in her igjen for å si fra. Redigert 20.April.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.April.2009 Link til dette innlegget Svart 20.April.2009 Står fremdeles på påstand om 2 timers forsinkelse. Ja, det ble jo forklart i mellomtida med forskjellen mellom tidssone z (UTC) og B (vår sommertid) :) Jeg får skylde på alderen Ser nå at det er AIS fra LA9NT. Han ser nok ikke inn mellom Dyna og Nakholmen. Er det AIS fra LA9NT? Ikke en APRS-posisjon? I skrivende stund (kl 21.16 B) står det for LA9NT: 2009-02-04 12:26:43z - 2009-04-20 18:57:05z, dvs hans siste posisjonspakke ble sendt for cirka 19 minutter siden. Du kan jo spørre på mitt kallesignal der (LA2BBA). Jeg sender ikke ut AIS-pakker fra det kallesignalet (ikke med noe annet heller, ennå), men en posisjon med 30-40 minutters mellomrom; helt tilstrekkelig for noe som ikke flytter på seg. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
GeirT Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Her ser vi ett typisk eksempel hvordan det går når man ikke har investert i AIS !! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Er det AIS fra LA9NT? Ikke en APRS-posisjon? I skrivende stund (kl 21.16 B) står det for LA9NT: 2009-02-04 12:26:43z - 2009-04-20 18:57:05z, dvs hans siste posisjonspakke ble sendt for cirka 19 minutter siden. Du kan jo spørre på mitt kallesignal der (LA2BBA). Jeg sender ikke ut AIS-pakker fra det kallesignalet (ikke med noe annet heller, ennå), men en posisjon med 30-40 minutters mellomrom; helt tilstrekkelig for noe som ikke flytter på seg. Tenk deg at LA9NT har en AIS mottaker i tillegg til sin APRS node, da kan han sende ut AIS info til en egnet server. Dersom du klikker på ett AIS target på aprs.fi, som er i nærheten av noden hans, vil du se at dette AIS målet er hørt av LA9NT. Følgelig vil ingen se liknende fra deg, med mindre du setter opp tilsvarende som LA9NT har gjort. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Framtia Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Det der ville jeg tatt helt med ro, han andre har vel vikeplikten her... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GeirT Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Det der ville jeg tatt helt med ro, han andre har vel vikeplikten her... Panikk-heising av seil for å slippe unna vikeplikten her.... hmmm Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.