Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Beklager hvis jeg nå skriver noe som ble forklart på en av de 39 foregående sidene her, men jeg er "gammel styrmann", som er litt redd for at mange her stoler for mye på sine elektroniske hjelpemidler og duppeditter.

Av de hjelpemidlene som finnes ombord, er det radaren som er det sikreste hjelpemiddelet hvis du kan og stille den inn etter forholdene. GPS/Kartplotter kan ha variable feilvisning, alt etter atmosfæriske forhold eller "sikten til satelitten" (Det vil si at man inne i fjorder eller nær installasjoner i Nordsjøen etc kan ha redusert kvalitet på signalene), og generellt stoler folk for mye på det elektroniske kartet sitt, og går med for liten margin til land i store hastigheter.

 

Når det kommer til AIS, så er det viktig å huske når du skal tolke signalet til andre båter, at:

- Enkelte ikke oppdaterer destinasjon for hver tur, og man kan da ikke stole på at den båten skal til Bergen, mens den skal til Kjøben etc. (Dette er jo sett på som å fore konkurrenten med informasjon om hvor du skal)

- Det kan i mange tilfeller være vanskelig å vite fra hvilket "apparat" AIS informasjonen kommer, og kvaliteten på denne. Typisk problemstilling kan være om båten har kursinfo fra kompass eller gps, og om farten kommer fra logg eller gps. Dette kan utgjøre enorme forskjeller i kurs og fart, da kun gps kan gi COG og SOG. GPS er ikke bombesikkert det heller, da man er avhengig av at man har optimalisert mottak og oppdatering der også.

 

Men - for all del: Kjøp gjerne en AIS for å være synlig for andre (husk da at du prøver å gi så riktige opplysninger som mulig fra din side).

Hvis du ikke har råd til både AIS og RADAR, ville jeg gått for RADAR, nettopp på grunn av at denne viser sannheten best. (Hvis du stiller den inn riktig)

 

Lykke til med båtsommeren!

Link to post

Kompass kurs er av mindre interresse så lenge båten er under fart. Hvis plotter eller ecdis tegner vektor på ais målet er det kurs over grunn og fart over grunn som er av interresse, ikke styrt kurs eller fart gjennom vannet. Det eneste kartprogrammet benytter styrt kurs til er hvis det kan tegne opp båten i sann størresle, da må baugen peke i riktig retning på skjermen.

 

Jeg tror de fleste som har lest denne tråden er klar over aisens begrensninger.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

aismai2009a.jpg

På seilasen fra Horten til Son i går sjekket jeg ut mottagerforholdene for AIS ombord.

Fikk ei liste med 29 sendere. Noen klasse B sendere.

Merk "Vision of the Seas", 21.5 nm unna. Ligger vel fortøyd i Oslo?

 

 

aismai2009b.jpg

På radaren - som alltid brukes i slik seilas - fikk jeg opp en stilleliggende AIS-sender omlag 1.3 nm noe til BB.

 

 

aismai2009c.jpg

Det er RS Sundt. Hmm, SOG er 0.5 knop, TCPA 9 minutter - sikkert bistand til mindre båt.

 

 

aismai2009d.jpg

Her er RS Sundt 1 1/4 nm fra oss. Beklager refleks av lua i skjermen.

 

 

aismai2009e.jpg

Her ligger RS Sundt, fotografert med 250 mm zoomen og bildestabilisator, avstand 1 1/4 nm - merk grønt lateralmerke.

I bakgrunnen Hurum på vestsiden av Oslofjorden.

 

 

aismai2009f.jpg

Etter mine beregninger befant seilbåten seg ganske så nær 0.9 m grunnen ved Neskrakken.

Jeg seiler aldri mellom disse to lateralmerkene. Det er vel det eneste stedet ved siden av Hortenskrakken som jeg unngår på seilasen mellom Son - Horten.

Det blir nok flere AIS-innlegg fremover.

Link to post

Et par spørsmål, Roald.

 

Jeg ser i AIS listen din at du har noen som viser MMSI-nummer, mens andre viser navn. Jeg antar at det er forskjellen på AIS A og B? Men jeg ser at nummer 29 i listen viser nummeret, jeg ville trodd at Crown of Scandinavia har AIS A?

 

Har du mulighet til å legge inn navn på fartøy hvor du ser MMSI-nummeret slik at neste gang du kommer over det fartøyet får du opp navnet i stedet?

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Jeg ser i AIS listen din at du har noen som viser MMSI-nummer, mens andre viser navn. Jeg antar at det er forskjellen på AIS A og B?Mvh,

Kjell

 

Nå er ikke spørsmålet stilet til meg, men jeg kan gjerne prøve med en forklaring. Når avstanden til et fartøy med klasse A AIS-transponder er stor, eller at dette fartøyet kan ha svak AIS-sender, hender det at bare MMSI-nummeret kommer opp. Når slike fartøy kommer nærme nok, vises som regel skipsnavnet istedet for MMSI-nummeret. Det kan være forklaringen på nummer 29 i listen til roaldbj.

Link to post
eller at dette fartøyet kan ha svak AIS-sender, hender det at bare MMSI-nummeret kommer opp. Når slike fartøy kommer nærme nok, vises som regel skipsnavnet istedet for MMSI-nummeret.

 

 

Dette er ikke helt riktig. Får du inn en AIS melding, så får du den inn. Fullt og helt og ikke stykkevis og delt.

 

De "vanlige" AIS meldingene f.eks. "1" og "2" kommer oftest. De inneholder ikke Navnet, bare MMSI og Pos etc.

 

Så kommer melding "5" - sånn dann og vann - og den inneholder navnet. Da korelerer en flink plotter navnet og MMSI så hver gang det kommer en melding (alle inneholder MMSI) så vises navnet også.

 

For Type "B" gjelder det samme, men her er det meldingene 18 og 19 som sendes oftest - og så kommer 24 med navnet.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

2nd Trikker'n, som både Frøken Fryd og jeg nevner, hender det at bare MMSI-nummeret kommer opp når et fartøy er langt borte, eller når eget fartøy bare mottar svake AIS-signaler fra et slikt fartøy, enten på grunn av svak AIS-sender eller hindringer som svekker signalet. Og jeg baserer mitt svar på erfaring og ikke synsing.

Link to post

aisjuni2009a.jpg

Jeg vet ikke så mye om AIS informasjon og avstand. Jeg traff på et BP medlem i Sandspollen i dag med både båtnavn, MMSI nr og kallesignal.

 

 

aisjuni2009b.jpg

Her er markering av båten i Sandspollen.

 

 

 

aisjuni2009c.jpg

Jeg talte over 100 båter i Sandspollen -to av dem hadde AIS sender ombord.

Her Jippi.

 

 

 

aisjuni2009d.jpg

Alarm utløst av Jippi.

 

 

 

 

 

 

 

aisjuni2009f.jpg

Endel AIS-sender i området Drøbak til Son i dag.

Link to post

Jeg går ut på en gren igjen og håper at den bærer.

 

Jeg går ut fra at alle AIS dekodere lagrer navn sammen med MMSI når den får en melding 5 eller 24. Min Q&D hjemmesnekkrede gjør i hvertfall, det.

 

Det betyr at for ethvert fartøy du aldri har mottatt AIS meldinger fra før, vil - intil den mottar en 5/24 bare kunne vise MMSI. Men - for hver melding sjekker den likevel om den finner et navn som korosponderer med MMSI.

SÅ kommer 5/24 og navnet legges i minnet og er det et dugande apparat er minnet "non volatile".

 

Så hver gang den får inn en AIS melding fra fartøyet,henter den frem navnet og viser det sammen medMMSI.

 

Det kan ta tid, for "svake" signaler kan inneholdde feil og "går da til jord",

 

Kanskje bare 5 % av meldingene er ok nok og blir behandlet. Det kan bety at (la oss si at melding 5 sendes hvert 5 minutt) det kan gå 100 minutter før en god melding 5, fra en ukjent båt, blir akseptert og navnet lagret.

Link to post

Vi lå på nordenden av Håøya med gode mottakerforhold fra Oslo i nord til litt utenfor Slagen. Fjell og topografi er avgjørende for hva vi "ser" av AIS-fartøy. Denne pinsen var for fin til å øve på instrumentene ombord. Denne helgen nøt vi for hver time som gikk. Men morsomt er det å sitte å se det ene AIS-fartøyet etter det andre passere forbi. Vi så at redningsfartøyene på Borgen og i Moss hadde travle dager denne langhelgen. Vi, ombord hos oss, er blitt flittig bruker av AISen etter fire år med mottaker og dette er første året med transponder klasse-B.

 

Etter å ha pratet denne helgen med en av trafikklederne på Horten VTS er jeg blitt bedt om å slå av senderen når vi ligger på Borgen. (Kaholmen/Oskarsborg) Dette er et trangt farvann og med en masse sendere i samme området blir informasjonen fra nyttetrafikken borte/mindre synlig. Dette er sikkert en grai informasjon som andre med samme utstyr også kan skrive seg bak øret. Slå av klasse-B når dere har landligge ved Borgen.

pollen_i_pinsen.jpg

Her fra Sandspollen i går kveld like før solen tok farvell.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
For Type "B" gjelder det samme, men her er det meldingene 18 og 19 som sendes oftest - og så kommer 24 med navnet.

Klasse B fikk ikke tildelt nok timeslots til at meldingstype 19 (den er lang) kunne benyttes. Derfor ble den splittet opp i 24A og 24B, og av den grunn har det også vært så mye tull men hvem som kan motta og forstå klasse B 24A og B

Link to post

Virkelig bra at AIS er på full fart inn hos båtfolket.

Har et par kommentarer (jeg ikke har giddet å bla gjennom hele tråden så mulig det er nevnt før).

 

Ved kystseilas er det virkelig viktig å bruke AIS, det er jo det den er konstruert for, å "se" båter der radaren ikke gjør, bak øyer og ut av fjorder. Det er jo da man trenger å vite om det kommer noen og hvilken kurs båten trolig vil legge seg på når den runder. Ser enkelte helst bruker den i åpent farvann, der er det sjelden bruk for den.

 

Jeg hadde heller brukt penger på AIS før radar, et radarekko kan være veldig vanskelig å se i sjø, et AIS signal faller ikke ut i en bølgedal eller forsvinner pga feil radarinstilling. GPS signaler er og blir nøyaktige nok med tanke på CPA og TCPA.

 

Fortrinnet med AIS i forhold til radar, er at du ser hvor de forskjellige båtene skal, slik at man kan gjøre nødvendige kursendringer i god tid. Dette er jo selvfølgelig avhengig av at AIS er oppdatert, ser stadigvekk fiskere i Nordsjøen med destinasjon "Heim til mor" eller "feltet". Latterlig.

 

Ser at flere av bildene som er lagt til ikke har destinasjon, en er underveis ,selv om den sansynligvis ligger fortøyd eller drifter.

 

Ang havner hvor mange båter samles, er det ikke mulig å bare slå av senderen på de som er beregnet på småbåter, slik at man likevel kan følge med på trafikken? De jeg har brukt kan man enten slå av senderen eller senke sendestyrken.

 

I mine øyne er AIS en fantastisk oppfinnelse som virkelig har lettet hverdagen. Å seile Kanalen, Gibraltar eller de greske øyer har nesten blitt en fryd, ihvertfall der hvor man har den inne på både radar og ECDIS :smiley:

 

Ang rekkevidde, meste jeg har fått inn skip med navn og all info er 140 mil, enkelte trenger ikke komme inn før på 10 med alle data.

 

Skaff dere AIS, men hold den oppdatert! :flag:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
og av den grunn har det også vært så mye tull men hvem som kan motta og forstå klasse B 24A og B

 

Så hyggelig å treffe deg her. :flag:

 

Jeg har bare den gamle itu 1371 (den som går t.o.m melding type 22).

 

For å lese 24, måtte jeg hacke den. MMSI er på samme sted, og med en kjent 22 melding var det lett å lokalisere "navnet"

Så jeg må moderisere min påstand om at min dekoder leser 24 - til å være:" Min dekoder identifiserer 24, men leser bare MMSI og Navnet"

 

Jeg visste ikke engang at det var en A og B utgave.

 

Du har ikke tilfeldigvis proopkollen på 24?

Link to post
Jeg hadde heller brukt penger på AIS før radar, et radarekko kan være veldig vanskelig å se i sjø, et AIS signal faller ikke ut i en bølgedal eller forsvinner pga feil radarinstilling.

Helt uenig. En radar viser også de båtene som ikke har AIS (dem er det mange av), i tillegg til at den også viser holmer og sånt som heller ikke har så mange duppeditter montert.

 

Kjøp radar først.

Link to post

Veldig enig med de to foregående innlegg. Vil fortelle om et par "radarepisoder" hvor jeg har vært kisteglad for radaren, etter mitt skjønn, det viktigste hjelpemiddel etter kompasset.

 

- En gang oppdaget jeg i natten/tidlig grålysning noen padlere som jeg ikke kunne se med blotte øye. Dvs. jeg fant dem på radaren først og så omsider med veldig aktiv leting med kikkert.

 

- Racon er alltid deilig å finne.

 

- En gang hadde jeg motorstopp utenfor Boulogne og drev med sterk strøm og svak vind, og kunne se med radaren, innstilt på 1/8 NM om jeg kunne stå opp moloen med noen cm.

 

- En gang fant jeg noen bittesmå garnblåser utstyrt med radarreflektor.

 

- Finne og peile molo ved innseiling i små trange havner i DK i dårlig vær i mattemørke.

 

- Finne fiskerbåter i Nordsjøen som ikke alltid bruker lanterner og i hvert fall ikke AIS (vil ikke avsløre fiskeplassene)

 

- Ved seiling fra bøye til bøye i Nordsjøen/Engelske kanal når jeg vil seile rett utenfor/langs med trafikkseparasjonssystemene.

 

Når så det er sagt er jeg veldig glad for AIS, for å se andre, kanskje særlig hurtigferger som det vrimler av i Engelske kanal.

 

Bruk av AIS i håp om selv bli sett av større båter er jeg sterkt tvilende til.

Link to post
Fortrinnet med AIS i forhold til radar, er at du ser hvor de forskjellige båtene skal, slik at man kan gjøre nødvendige kursendringer i god tid. Dette er jo selvfølgelig avhengig av at AIS er oppdatert, ser stadigvekk fiskere i Nordsjøen med destinasjon "Heim til mor" eller "feltet". Latterlig.

Om en båt skal "Heim te mor", til Bodø eller Valparaiso er dønn uinteressant om du møter den f.eks. i Oslofjorden.

Det som er interessant er COG, SOG, CPA og TCPA. I tillegg er det greit å vite noenlunde størrelsen på båten, slik at man kan avgi god plass for sikker passering.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Ser at flere av bildene som er lagt til ikke har destinasjon, en er underveis ,selv om den sansynligvis ligger fortøyd eller drifter.

Klasse B har ikke voyage informasjon, ofte har den ikke knapper og display engang så fritidsbåter legger ikke inn destinasjon, de ville nok neppe gjort det om muligheten var der heller.

Link to post

Noen som vet om det finnes en kombinert VHF radio / AIS B transponder?

Har sett at noen VHF radioer nå kommer med innebygget AIS receiver, men når man har NMEA data (posisjon) inn på VHF'en allikevel skulle det ikke være så vanskelig å lage en kombinert VHF / AIS transponder?

 

Grunnen til at jeg kunne tenke meg dette er for å ha færre signalkabler bak bryterpanelet.

 

Har idag en plotter som gir NMEA til både en NASA AIS receiver og til VHF med DSC. Har bare splittet signalet galvanisk uten noen ekstra tilførsel av signalstrøm, og dette funker jo. Tror imidlertid kanskje ikke det er en løsning for framtiden.

 

Hvis jeg bytter ut AIS receiveren med en transponder kunne jeg som nevnt godt tenke meg å kombinere AIS transponder og VHF i samme apparat.

S/Y Surprise

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...