arkmarin Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Sandnes Sjø. viser ikke båter som gjør under 1 knop, men du finner navnet i lista på venstre side på skjermen. Først kommer de over 1 knop, og siden de under 1 knop. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
kterjesen Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Innlegg #863 Innlegg: 453 Reg.: 02.08.03 Aktiv:idag 00:28 Gruppe: Medlem Jeg har hørt tidligere her på baatplassen at det er mulig å velge bort å se klasse B-AIS. Jeg har ikke helt trodd på denne påstanden inntil i går da jeg fikk demonstrert bruk av Comar200 AIS ombord i en båt. Programmet han brukte hadde valg for å velge bort B-AIS! Hvorfor at et slikt valg tillates forstår jeg ikke. En velger bort de som er vanskeligst å se på radaren. Det gir adskille mindre sikkerhet for oss i små båter om kommersiell trafikk velger oss bort. At en kan velge bort fartøy som ligger stille, fartøy som ikke representere fare for eget fartøy forstår jeg. Jeg kan ikke si at jeg har full kontroll på dette, men èn grunn kan være at "yrkesfartøy har forkjørsrett" og dermed ikke interesserer seg for mindre båter som likevel "skal" vike.... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Jeg kan ikke si at jeg har full kontroll på dette, men èn grunn kan være at "yrkesfartøy har forkjørsrett" og dermed ikke interesserer seg for mindre båter som likevel "skal" vike.... Nei nå er du ute å kjører her, du husker kansje denne episoden... At en stor cruisebåt velger bort klasse B på vei inn Oslofjorden har jeg ingen problemer med å forstå, jeg ville likevel vert forsiktig med bruken av slike filtre. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Tror ikke det er mulig for SOLAS skip å velge bort klasse B (Bortsett fra hvis de er "Sleeping targets") se linker: http://madmariner.com/blog/ben_ellison/26678 Revised Radar Performance Standard, MSC.192(79) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 (redigert) Kan noen fortelle meg forskjellen på AIS klasse B og AIS klasse B Carrier sense (CS)? Jeg tror jeg vet at CS er tiltenkt lystbåter, men det er alt. Jeg vet hva Carrier er i radiosammenheng, og hva Carrier phase betyr i GPS sammenheng. Jeg vet også at Squelch er en applikasjon av Carrier Sense. Men hva betys CS i AIS sammenheng? Redigert 27.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Jeg vil anta dette dreier seg om at transponderen lytter etter ledig sendetid før den går på luften, ais klasse a beregner når den skal sende. Klasse A har altså kjøpt billett på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Det tror jeg du traff spikeren på hodet. Godt eksempel er TB Gyltingen til Hilmar & Co. Sender Klasse B uten at den er en lystbåt akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Vi har i dag seilt fra Aalborg til Fredrikshavn. Til de som tidligere i denne tråden har vært bekymret for stor vekst i klasse B transpondere kan jeg berolige med å meddele at trass i mange båter på sjøen møtte jeg bare 3 fritidsbåter jeg kunne registrere med AIS klasse B. For meg er det ønskelig at flere benytter AIS sender ombord. Eksempelvis fikk jeg på radaren inn en AIS sender omlag 5 nm foran meg. CPA var tilfredsstillende. Etter hvert som jeg marsjet med omlag 20 knop og seilbåten med 5 knop ble CPA stadig mindre. Jeg seilte med ruteplan og autopilot slik at kurs hele tiden hadde XTE 0.00, mens seilbåten ikke kompenserte avdrift. Dette gjorde at jeg i god tid kunne endre kurs. Bildet over viser AIS aktivitet i området Fredrikshavn - Skagen med min mottager. Jeg synes det er påfallende lite AIS aktivitet i dette området hvor det nå er virkelig er mange båter. Siden jeg begynte å bruke AIS sender ombord har jeg vært en forkjemper for dette flotte navigasjonshjelpemidlet. Heldigvis har noen av de som tidligere var litt avvisende nå blitt mer åpne for mulighetene AIS sendere/mottagere har. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Kan noen fortelle meg forskjellen på AIS klasse B og AIS klasse B Carrier sense (CS)?Jeg tror jeg vet at CS er tiltenkt lystbåter, men det er alt. Jeg vet hva Carrier er i radiosammenheng, og hva Carrier phase betyr i GPS sammenheng. Jeg vet også at Squelch er en applikasjon av Carrier Sense. Men hva betys CS i AIS sammenheng? "Carrier Sense"er lik "Bærebølge sjekk", og i AIS sammenheng betyr det å lytte til om det er noen som sender på 161.975 (kanal A, tidligere 87b) eller 162.025 (Kanal B, tidligere 88b) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 i AIS sammenheng betyr det å lytte til om det er noen som sender på 161.975 (kanal A, tidligere 87b) eller 162.025 (Kanal B, tidligere 88b) Jeg er litt usikker på sammenhengen. AIS nettverket er "Self administrating" og delt opp i "Time-slots". Jeg forstår CS i forbindelse med å "lete" etter ledige slots eller "vente på ledig slot, men det gjør jo Klasse A også. Er det slik at Klasse B ikke "inngår" i nettverket, men benytter det, og ikke tildeles et slot? Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Klasse A: Lytter i 1 minutt og finner ut hvilke tidsluker den kan bruke. Deretter sender den ut melding om hvilke tidsslotter den skal bruke i de nærmeste minuttene (SOTDMA) Klasse B: Lytter over en tid her også, og finner ut når den kan sende, men har ikke "Myndighet" til å sende ut at den vil bruke faste tidsluker (Dette for å omgå patentet til Håkan Lans, SOTDMA) der alle produsenter må betale lisens for å bruke det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Fant at under SOTDMA så benytter A-gjengen FTDMA mens B-gjengen CSTDMA. A-gjengen vet altså når de skal sende neste melding - B-gjengen gjør det ikke. B-gjengen må sitte på gjerdet og "sniffe" slottene før de sender. Jeg kom over et dokument fra 2006 hvor det stod at SOTDMA for B-gjengen var under utvikling. Vet du noe om det? Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Class A: søk etter "ITU1371" og IEC61993. Classe A Mobile station sender ikkeFATDMA, men det kan en basestasjon gjøre. Den kan i tillegg også sende RATDMA (Random Access..)En basestasjon er også Ckass A, men har andre krav i tillegg til ITU1371 som f.eks IALA-124 og IEC62230 hvis jeg husker riktig. På en basestasjon er det en BSC(Base Station Controller) som bestemmer hvilken av de 3 modusene den skal operere i. Class B: søk etter "IEC62287 performance standard" Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Ved starten av seilasen over Kattegat i dag fra Fredrikshavn marina til Björkö tok systemet ombord 68 AIS sendere 3 viste seg å være oppankrede skip utenfor Fredrikshavn. Greit å få sjekke CPA og TCPA i ro og mak. Litt av noen dimensjoner på Moscow. Jeg funderte litt på hvilken CPA jeg skulle forsøke meg på med Proteas. Dette er for kort krysningsavstand. Det ble CPA på 0.6 nm - det er nok i det korsteste laget (selvfølgelig avhengig av flere faktorer). Når man krysser store havstrekk som Kattegatt får man fort erfart nytten av dette navigasjonshjelpemidlet. Jeg bruker hovedsakelig MARPA på større strekk for å holde oversikt over fiskebåter og seilbåter. Jeg har en begrensning på 10 MARPA registreringer. Med noe bølger kan det enkelte ganger være litt arbeid å merke ekkoene med MARPA - men et virkelig godt hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Moscow ser utrolig stor ut pga den kraftige avsmalende hekken, men dette er jo en ganske vanlig størrelse. Mange sånne som kommer ut fra svartehavet. Kunne du velge om du ville ha lengde og bredde oppgitt i fot ved installasjon, eller er dette vanlig på klasse B? Litt mere å tenke på når dypgående er oppgitt i meter. CPA du har opggitt på Proteas, er det forut for eller aktenfor den? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
roaldbj Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Jeg ser at det danske Søværnets Operative Kommando - SOK - har et gratissystem kalt AIS-vagt hvor de kobler båtens AIS-sender med MMSI nummer til et fritt valgt mobilnummer. Så vidt jeg har forstått kan man be om båtens posisjon via SMS. Videre sendes SMS når båten settes i bevegelse. Mer her: http://forsvaret.dk/SOK/Nationalt/MAS/Page...8-02-22ais.aspx. Jeg lurer på om norske myndigheter har vurdert tilsvarende system i Norge? Dette er dekningsområdet for AIS-vagt. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Noen som har erfaring med SeaClear II og GPS motager for pc? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Framtia Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 artikkel om SeaClear II på båtmagasinet Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Polarn Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Leste den, men er det noen sdom har testet det ut her på BP? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
2xDiesel Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Hvorfor er navnet AIS på vann, og transponder i luften? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Det er en transponder både på land og i luften. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Jeg er ivrig benytter av Nordisk AIS-forum hvor jeg kom i kontakt med en svensk side som gir meg opplysninger om egen båt via AIS/sms på mobiltelefonen. Den har sin begrensning i 100 skip men til gjengjeld gir den meg de 100 nærmeste. Her vil jeg få båtens posisjon på kart samt opplysninger om fart og kurs. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Vi lå i Strömstad i går for proviantering. Jeg syntes at Color Viking gikk fort ut av havna. Allerede før 5 knops fartsbegrensningen hadde hun nådd over 10 knop. Her har hun 12.8 knop - godt innenfor 10 knops skiltet. Dette skiltet står lengre ute i sundet - til hennes forsvar: det er ikke lett å huske årstidende. AIS info fra Bohus viser at hun går med ca 16 knop over "fjorden". Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 (redigert) Jeg møtte Color Viking rett vest for Trestenen sent på kvelden og i et ufyselig vær for et par uker siden. Da var jeg veldig glad for at jeg kunne følge dennes fart på vei mot oss, og også håpe at jeg selv var sett. En annen spesiell opplevelse i sommer var da vi på hjemvei skulle krysse skipsleia rett sør for Filtvedt. Jeg bruker der normalt å følge en rett linje fra Gullholmen til Filtvedt, og da tar det litt tid å passere leia. Samtidig fikk vi et kraftig tordenvær og mye nedbør inn fra Toftesiden, så det tok mye av oppmerksomheten. Min datter som da var opptatt med å lære seg bruk at kartplotteren utbrøt plutselig at vi snart fikk nærmere 1000 fot med båt i fanget, og at det kom en liten tass på ca 600 fot rett bak (begge i godt over 15 knop). Jeg kunne da i god tid velge en kurs langs separasjonslinjen, og derved unngå den ubehagelige følelsen av å være i veien for de store. Førstenevnte viste seg å være et stort cruiseskip, og den bak var ei danskeferge. Redigert 4.August.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jeg trekker tilbake endel synspunkter jeg har hatt tidligere i sommer vedrørende AIS. Jeg har vært alt for bastant når det gjelder bruk av AIS utaskjæres på den svenske vestkysten. Jeg skjønner at noen kan ha nytte av AIS for Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.