Jump to content

Båtbilder


C-marine

Recommended Posts

Jeg synes dette var et godt opptak. Har du ide om bølgehøyden?

 

De værste var nokk oppi 2m. Avstanden mellom bølgene var akkurat stor nokk til at min lille båt datt ned mellom dem. :lol:

Men det verste er det som skjer på slutten av opptaket, når båten plutselig ruller over på siden når den treffer vannet. Holdt på å dette over bord en gang. Da oppdaget jeg at redningsvesten lå inni cabinen. Var ikke sen med å hente den og få den på meg.... :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg tar frem ett av flere tusen bilder fra sommeren. Dette er ankring i Kosterhamn, Sydøstsiden av Syd-Koster. Det er mye å kommentere på dette bildet. Det som først fasinerte meg var flaggstørrelsen på Beneteau seilbåten. Det hender jeg ser slioke flaggstørrelser på seilbåter, men vel aldri på motorbåter i Norge? Dernest mesanseilet - denne seilbåten lå svært stabilt med mesanseilet, og det er ingen tvil om at jeg skal ha et mesanseil neste sesong. Men jeg jobber litt med å finne en god form. Skal nok snart lage en tråd om dette. For det tredje, legg merke til den vakre vannlinjen til Beneteau-seileren. Neste punkt: kanskje ikke lett å se, men typisk for erfarne seilere, de avlaster kjettingen på baugen med eget tau til pullert, gir bl.a. mindre lyd om natta og avlaster vinsjen (obligatorisk hos meg). Det er ikke lett å se, men tilsvarende forankring har seilbåten bak (Bavaria?).

Brygga i bakgrunnen er fin når vi kjører med lettbåten til land for å handle på ICA midt inne på Syd-Koster, ca 10-15 minutter gåtur.

 

mesanseil.jpg

Link to post
Share on other sites

Legger ut et par til. Det er litt fasinerende å se når minstejentene farer omkring i RIBen uten at de forstyrrer andre seilende.

 

jentenerib.jpg

 

 

Dette var en kveld med flott solspill i vannet - og i god avstand fra andre båter. Skulle ønske at jeg selv var ung og kunne glede meg med slik kjøring.

 

 

jenteneribb.jpg

 

 

Begge jentene har svømt fra babystadiet - men det var først da de ramlet i vannet fra båten at ferdighetene ble videreutvikling. Og de ramler stadig i vannet, senest i Horten i går da ei av dem skulle ta tak i ei blåse i Horten havn og tok overbalanse. Men like fullt: blid som ei sol etterpå.

Link to post
Share on other sites

Neste punkt: kanskje ikke lett å se, men typisk for erfarne seilere, de avlaster kjettingen på baugen med eget tau til pullert, gir bl.a. mindre lyd om natta og avlaster vinsjen (obligatorisk hos meg). Det er ikke lett å se, men tilsvarende forankring har seilbåten bak (Bavaria?).

 

Å legge en sjakkel ned på kjettingen å trekke til midtre kryssholt gjør at båten pendler betraktelig mindre. Slipper også som du skrev den lyden da kjettingen vrir seg

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det eneste som er mini må være t-skjorten!! :lol:

:lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Første gang jeg ser bilde av egen skute i fart på de årene vi har hatt den. Forøvrig en nydelig helg vi har gjort unna. Dog noe vindfullt på lørdag.

 

8 knop:

 

1.jpg

 

17 knop. Og da gikk ikke "fotobåten" fortere... Nesten laveste fart jeg kan holde i plan. Under dette brøyter den veldig.

 

2.jpg

Link to post
Share on other sites

Oppmøtet og interessen blant operaelskere var i overkant av forventet i anledning vår hjemkomst etter tre flotte ferieuker.

Minner meg om en episode fra Olavsundet i sommer:

 

Det var ganske fullt med båter i hele sundet og en stille fin kveld. Mens folk nyter biffen og stillheten hører vi plutselig en fantastisk stemme fra andre siden av sundet med de flotteste arier. Må ha vært operasanger. Flottere konstertsal skal det letes lenge etter.

 

Ikke lenge etterpå hører vi en fra andre siden med munnspill. Utrolig flink han også.

 

Ikke før er han ferdig så drar en anne fram trekkspillet og avslutter kvelden med sørlandsviser. Også han en virituos.

 

Mer stemningsfull konsert skal en lete lenge etter!!

Link to post
Share on other sites

Tar meg friheten til å legge ut en video blandt bildene.

 

Dette filmet jeg i dag ombord i Min Junker 22 i høy sjø utenfor Bersagel i Høgsfjorden.

Skal ta opp båten på henger på Hommersåk og må kjøre den fra Bersagel...har ikke veldig lyst til det i de bølgene der...eller går det greit hvis jeg holder meg langs land?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...