Jump to content

Båtbilder


C-marine

Recommended Posts

Scooby- Doo Rescue Team!

photo_27.jpg

Trodde ett øyeblikk det var vår skips-hund :lol:

Men Neo er ikke fult så lang i pelsen sin.

Som du ser så får Neos`s Craft vest gjenomgå litt, den er blitt litt sliten kan man si..

Så hvor kjøpte du din vest til din rescue-patroll dog? (gjerne link til shappe om du har eller vet om)

image010_11.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde ett øyeblikk det var vår skips-hund :lol:

Men Neo er ikke fult så lang i pelsen sin.

Som du ser så får Neos`s Craft vest gjenomgå litt, den er blitt litt sliten kan man si..

Så hvor kjøpte du din vest til din rescue-patroll dog? (gjerne link til shappe om du har eller vet om)

 

 

 

Hei!

 

Jeg kjøpe vesten i USA tidligere i år. Butikken har også webside, du finner vesten her

/per

Link to post
Share on other sites

Flott, kjølhaling. Modellen er ved Marinemuseet i Ålborg. Her er et annet bilde som viser litt av byggeprosessen i skipsverft i gamle Ålborg. Flotte og detaljerte modeller. Har vandret her minst 10 ganger:

 

 

Det var flere fordeler med kjølhaling, ble jeg fortalt av hr Lindseth, ved museet her i Mandal:

 

1. Man slapp å ta hele skipet på land

2. Momentet med å "trekke ned masten", gjorde at rommet mellom bordgangene utvidet seg noe, og man kunne lettere nate opp skroget igjen. ( eller maure opp skroget igjen )

3. Sparte tid, pga pkt 1 og 2

 

PS! Byen Mandal er grunnlagd pga god eike-kvalitet rundt kysten, og pga det vanskelige farvannet, som førte til mye grunnstøting....

Link to post
Share on other sites

2. Momentet med å "trekke ned masten", gjorde at rommet mellom bordgangene utvidet seg noe, og man kunne lettere nate opp skroget igjen. ( eller maure opp skroget igjen )

Det er vel dette som heter 'å omkalfatre' - når man tok for seg hele skipet og ikke bare områder som lakk.

Søkte på nettet for å finne igjen definisjonen av dette begrepet - uten hell. Må ha lest det i en bok et sted.

- Et uttrykk som mange bruker, men som ikke så mange kjenner opprinnelsen til.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Trodde kjølhaling var en straff ala "å gå planken"i fordums seilskutetid.

Dette gikk i korte trekk ut på å dra stakkaren under båten til han kom opp på andre siden.

Rur å skjell og tempoet det ble halt i var ofte avgjørende for hvordan tilstanden på den straffede var etter kjølhalingen.

 

Mener å huske at dette med å helle båten med tau i mastra hadde en annen benevnelse som jeg ikke kommer på i farten!

Link to post
Share on other sites

Trodde kjølhaling var en straff ala "å gå planken"i fordums seilskutetid.

Dette gikk i korte trekk ut på å dra stakkaren under båten til han kom opp på andre siden.

Rur å skjell og tempoet det ble halt i var ofte avgjørende for hvordan tilstanden på den straffede var etter kjølhalingen.

Det har jeg alltid trodd også :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kveldstemning i vestre enden av Caledonian Canal... Ben Nevis i bakgrunnen, og skal ned Neptune's Staircase...

 

DSC_0167.jpg

 

Og Kveldsstemning i Carobh ... Nær Sound of Jura...

 

DSC_0246.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kalfatre er å drive, ved omkalfatring haukes gammelt ut og nytt legges i.

Ved mye bevegelse mellom bordene "tygges" drevet slik at fibrene blir svært korte og dermed

løsner fra natet og det blir bla. derfor hauket ut gammelt.

 

Ordet "hauke" kjenner jeg ikke utbredelsen på, men vi brukte dette både i Oslo og på Værøy.

Verktøyet som blir brukt er et "haukenebb", en plate av jern, festet ytterst på et jernhåndtak hvor drevklubba blir brukt for å banke/entre nebbet inn i natet.

Det var sikkert like mange forskjellige av disse som det var drevjern og klubber.

 

Det er forøvrig mange "Kjølhalskjær" rundt kysten, utafor Grimestad på Tjøme ligger et,

Link to post
Share on other sites

I dag har det vært varmt i deler av Oslofjorden. Jeg tok meg en tur ut fra Son til Nord-Østre del av Jeløya ved Moss ca kl 19, lot ankeret gå og hoppet uti vannet for å inspisere anoder, skjoggjennomføringer , propeller og ror. Vannet holdt ca 20 grader C. Det var mange båter som ahdde ankret opp i området. Slik så et lite utsnitt ut:

 

paa_svai_25_aug_2007.jpg

Link to post
Share on other sites

Tar meg friheten til å legge ut en video blandt bildene.

 

Dette filmet jeg i dag ombord i Min Junker 22 i høy sjø utenfor Bersagel i Høgsfjorden.

 

Jeg var alene ombord og det var ikke så lett i filme. Slik holdt det på i over 2 timer... :crazy:

 

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tar meg friheten til å legge ut en video blandt bildene. Dette filmet jeg i dag ombord i Min Junker 22 i høy sjø utenfor Bersagel i Høgsfjorden. Jeg var alene ombord og det var ikke så lett i filme. Slik holdt det på i over 2 timer... :crazy:

Jeg synes dette var et godt opptak. Har du ide om bølgehøyden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...