Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Mulligan

 

Vil tro dette har med markedsføring å gjøre. X- Yacht har vel oppe 6 dager i uken. X-Yacht selger faktisk en del

båter. Bl a har vel EXO- group kjøp inn 15 stk til match-racing for 2008. Men har vel ikke sett så mye annonsering

for åpent hus av de andre. Kjøpere vil gjerne kjenne/ta på båtene før sign. Økonomien blan folk, skulle tilsi at

det kunne blitt solgt en del av disse nevnte merkene.

 

 

Jeg tror at det er så enkelt at det er to forskjellige markeder.

 

Jeg tror at en som er villig til å vente i 18 måneder på en Comfortina eller er villig til å bla opp en uhyrlig pris for en X-yacht, Regina, Luffe eller Faurby aldri engang har vært innom tanken på å handle en Bavaria.

Og den kundegruppen er rimelig stabil.

 

Hvor mange Bavariaer tror du er solgt på messer etter fremvisning av et stort antall lugarer og køyeplasser uten at kunden noengang har vært i nærheten av vannet med båten. Ref. alle Bavdiskusjonene. Det er stort sett innredninga det går på.

Helt greit. Folk får ei diger OK hytte på sjøen til en hyggelig pris. Med litt rorakslinger som klemmer og litt rust der det er brukt billige rustfrie skruer. Og batterier som står rett på dørken i salongen, ingen hovedbryter på startbatteriet og startbatteri som ikke lades fra landstrømladeren.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

batsman:

Tror vel ikke båtfolk er så veldig annerledes enn andre. Selv om f.eks mange starter sin karriere på veiene i en Toyota, vil det alltid være noen av dem som av ulike årsaker drømmer om noe helt annet, og realiserer drømmen når/om de får anledning til det.

 

Vel nå kjøpte jeg ny Audi A6 sist gang. :wink: . Er ikke det drømmebilen? :cool: .

 

Nå er det vel engang slik at jeg er opptatt av kvalitet, bruker nok kortere tid en de fleste på beslutningen. Smart,

vel jeg lever i den verden. Jeg mener faktisk at jeg har fått mye for pengene ref, vår Bav. Ser selvfølgelig att noe kunn vært ønsket anderledes, men ok, det er et valg jeg gjorde. Faktisk meget fornøyd til vårt bruk

 

Naboen fikk bygget en one off, den eneste Forgus 42. En Birger Kullman konstruksjon.

High-tech løsninger tvers igjennom. Lystall 1.34 , så det går unna. Blitt bedre kjent med den og i sommer vil jeg

tro att han blir skikkelig på hugget seilmessig. Verftet brukte vel ca 20md.

 

Husk, de store verftene som tjener penger de har muligheter til å gjøre ting forskjellig.

 

Se bilindustrien.

 

Toyota - Lexus

Skoda - VW - Audi - RR eller om det er Bently.

 

Tror at det komme flere forskjellige produksjonslinjer fra forskjellige verft. Low-Mid-High end. Kanskje ikke med

samme navn.

 

Ellers vil det bli oppkjøp. For en ting er sikkert, så mange verft som det er idag vil ikke overleve. Kapitalen styrer,

Afrodithe båtene, helt topp båter er ute, bygges Regina isteden. Har vi da tro att alle små kvalitetsverft vil overleve.

 

Jeg ville ikke satset penger på det. Kvalitet fungerer dårlig uten kvalitet. Dårlig kvalitet fungerer heller ikke med

mye kapital.

 

Men tiden vil vise,

osv

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bildet er fra en ny Hallberg Rassy 34 og illustrerer at denne fabrikken etterhvert har forstått at kundene ikke lenger er villige til å betale for finishen de hadde i tidligere modellene ?

 

 

Akkurat det bilde bærer ikke preg av "state of the art" snekkerarbeid som disse Orust verftene skryter av... Bavaria går dem jo en høy gang... :lol::lol::lol:

 

Det stemmer at HR har endret på sin kvalitets profil. De sier "Affordable quality". For meg som har vokst opp med HR 26, HR 29 og HR 31 som pappa har nå ser jeg veldig godt hvordan kvaliteten har endret seg. Men innredningene på de større båtene har en betydelig bedre detaljfinish enn på de små. Jeg snakket med Magnus Rassy om dette på høst, og han sa at slik har det alltid vært - dvs at man legger mest arebeid ned i kvaliteten på de dyreste båtene

Link to post
Share on other sites

Ja, og hvorfor stoppet bavaria prod av Mach serien.

Bavaria er i mine øyne kjekke billige båter til bruk langs kysten.

 

Eller

Man ser ikke skogen for alle trærne som står i veien.

---------

Men hver mann bestemmer sjøl hva man vil bruke pengene sine på.

Mine vil aldrig bli brukt på en Bavaria.

 

Men lykke til , og seil tryggt. :seeya:

 

Careka, Skal du selge båten din? Er du redd for konkuransen fra Bavaria på bruktmarkedet og bruker denne kanalen til å spre rykter om at Bavaria har dårligere kvalitet en Bennetau? Jeg har seilt leiebåter fra både Bavaria og Bennetau og kan ikke si at jeg ser noen særlig forskjell på disse "billig båtene".

Link to post
Share on other sites

Jadajada, jeg bare påpekte at f.eks 36% av Jenneau annonsene hadde ligget der i over tre måneder. Hva som kan være årsaken til dette, kan hver enkelt gjøre seg opp en mening om. Det kan tyde på at det tar lengre tid å selge en brukt Jenneau, kanskje pga at eieren har betalt mye for båten og har urealistiske forventninger til hva den kan selges for ?

 

Sist jeg solgte en jeanneau, brukte jeg 4 dager og fikk 90 000,- mer enn det jeg ga.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at HR har endret på sin kvalitets profil. Men innredningene på de større båtene har en betydelig bedre detaljfinish enn på de små. Jeg snakket med Magnus Rassy om dette på høst, og han sa at slik har det alltid vært - dvs at man legger mest arebeid ned i kvaliteten på de dyreste båtene

Nå ser jeg ikke poenget med å diffrensiere på andre merker når vi ikke gjør det på Bavraia, her går alle utgavene og årsmodeller på samme huggestabben. Det at HR verdsetter sine småbåt kunder lavere enn de som kjøper store og dyrere båter synes jeg desverre meget lite om, jeg som i min naivitet trodde alle kunder var like viktig for blant annet HR og dets renome..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sist jeg solgte en jeanneau, brukte jeg 4 dager og fikk 90 000,- mer enn det jeg ga.

 

Da var du blant de 64% Jenneau selgerne som ikke lot annonsen ligge i over 90 dager. Beklager hvis du oppfattet det som om jeg mente at Jeanneau er dårlige eller ukurante båter. Jeg bare påpekte det faktum at Jeanneau annonser ligger lenger på nettet. Årsakene til dette kan være mange. Jeg tror Jeanneau er veldig bra båter, og kanksje min neste båt blir en Jeanneau.

TMS

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at HR har endret på sin kvalitets profil. De sier "Affordable quality".

 

 

Jeg tror HR gjør en kjempetabbe hvis de reduserer på materialevalg og finish for å lage "affordable quality" båter. Å bytte ut heltredører med hengsler mot billige finérskyvedører kan umulig bety store besparelser på en båt til 1,5 mill. Hvor mye kan de spare hvis de gjør tilsvarende endringer rund baut ?, 100-200'?. I såfall vil båten fortsatt være veldig dyr og bare med den forskjellen at den ikke lenger ser dyr ut. Problemet/styrken til HR er at båtene lages av dyktige håndverkere, og da må det synes for at kundene skal være villig til å betale de ekstra kronene

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Jeanneau er veldig bra båter, og kanksje min neste båt blir en Jeanneau.

 

Helt korrekt, Jeanneau, Bavaria, Benetau er bra båter. konkurransen driver dem til å lage bra båter. De franske

prod har senket prisene, slik att bl a jeanneu er rimeligere på sin 42 en Bav.

 

Når gjelder HR senket de sin kvalitet for noen år siden. Men det er fortsatt flotte båter. Jeg får studere de nærmere fremover. Må sjekke TMS sine obs. Det er faktisk mulig jeg sitter på en gullgruve da. :lol:

 

Ellers TMS sjekket jeg finn i går etter at det ble skrevet om det. Eneste båten det sto SOLGT, var en Bavaria 38.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke er spesielt begeistret for Bavaria, er det ikke mulig, som Vegaeier, å ikke se noen paraleller til når Vegaen ble introdusert. Når Vegaen kom på siste halvdel av 60 tallet var den svært romslig i forhold til størrelse og utgjorde svært mye båt for pengene. Den ble fra første stund en kollosal salgssuksess, og var den første båten som var tilrettelagt for masseproduksjon, og kunne dermed lett møte den økte etterspørselen. Det var ingen grense for kritiske kommenarer mot vegaen: "sluta segla, kjøp en vega" (Tiltross for at kritikerne slaktet båten som seilbåt, lå den svært ofte på topp på regattaene, sikkert fordi det var mindre motvind på 60-70 tallet) og det faktum at den var produsert i innlandet var ikke noe som gikk upåaktet hen. Vegaen ble også (med rette) kritisert for simpel interiørfinish og campingvognfeeling. Med unntak at Bavariaens tendens til å somle bort kjølen innimellom :wink: , er vel alle argumenter mot den, stort sett gjenbruk av 40 år gammel slakt av vegaen. Om man i ettertid skal se på Vegaens betydning i fritidsbåthistorien kan man vel si at få andre båter har rekrutert så mange til seilmiljøet. Svært mange av de som senere har seilt både raskere, vakrere og større seilbåter har begynt med en Vega.

I dag ser det også ut til at Bavariaen i stor grad fungerer som rekrutteringsbåt, førstebåt for mange, første seilbåt for andre. Jeg er ganske sikker på at på sikt vil dette også øke salg og etterspørsel på de andre båtmerkene: Noen vil med tiden ha bedre seilegenskaper, andre vil ha mer gedigen kvalitet. Mens andre (mange) vil finne at bavariaen fungerer helt utmerket for dem. Trolig vil de mange Bavariaene i bruktmarkedet også i stor grad bidra til nyrekruttering av seilere. (i den sammenheng er det jo viktig å huske at andre produsenter produserer for fullt, det er Bavarias makedsandel i et svært opphetet marked som har tatt helt av)

I en tid da behov for å ta miljøhensyn er mer enn viktig, er kanske disse "mariniserte campingvognene fra kornåkrene" gull verdt. På samme måte som mange ikke liker Vegaen, (som helt klart ikke løftet estetikken til nye høyder) trenger vi jo ikke like bavariaen. For meg er imidlertid erkjennelsen av at for hver solgte Bavaria, blir det kanskje solgt en mindre av de hekkbølgeskapende, miljøtruende Co2 produserende penisforlengerne, en ganske så formildende omstendighet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruker mange medlemmer her på Baatplassen sin tid til å delta i diskusjoner med slike usaklige og pinlige uttalelser som de lano2 kommer med i innlegg # 212 ?

 

 

Samme årsak som at mange betalte penger for å høre Olga Marie Mikalsen synge.... billig morro ! men egentlig er det jo ikke pent å le av slike..

TMS

Link to post
Share on other sites

Det verste med bavaria er verftets ansvarsfraskrivelse. Hver gang en bav mister kjølen viser verftet til at båten er bygd etter gjeldende eu-regler. Så da er det altså reglenes feil når stålklumpen detter av? :headbang: :headbang: Når en 39c mistet kjølen ved grebbestad i fjor var det det samme maset om at boltene var godkjent i hht gjeldende regler. Lunde båt gjorde dessuten et poeng av at resten av båten tydeligvis var veldig sterk i bunnen. Fint det, men ikke spesielt betryggende at kjølboltene er svakere enn glassfiber, eller? :nonod: Hvis det hadde vært vind den dagen hadde båten veltet og mannskapet kommet i en fryktelig situasjon. Hjelper det da at boltene var ihht gjeldende regler? Hva med å bygge båter som man vet holder selv om reglene gir deg lov til å gamble?

 

Ser at Baatsmann mener bavaria, jeanneau og benetau er i samme kategori kvalitetsmessig. Det er nok ikke tilfelle.

 

Jeg siterer herved importøren av et annet seilbåtmerke som ikke konkurrerer på pris: "Jeg tar ikke inn bavaria i innbytte. Jeg vil sove om nettene."

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruker mange medlemmer her på Baatplassen sin tid til å delta i diskusjoner med slike usaklige og pinlige uttalelser som de lano2 kommer med i innlegg # 212 ?

 

Hei Chrian,

 

Jeg er enig i din karakteristikk av det innlegget.

Men hvis du leser denne lange tråden her, vil du nok se at debattantene aldeles ikke er med på grunn av slike pinlige usakligheter, men av helt andre årsaker.

Link to post
Share on other sites

Det var granittens feil....

 

Det er vel ikke tvil om hvem sin feil det var - skipperen/mannskapet.

 

Jeg registrerer at det er enkelte som definerer valg av båt som et sikkerhetsspørsmål. Hvorvidt HR/Najad (eller Janneau/Hanse for den sags skyld)er feks. 31,28% sikrere en Bavaria i styrke 10 spiller forholdsvis liten rolle da skipperen/mannskapet's valg/kunnskap står for minst 95% av risikobidraget.

Det er å øke seilerenes kunnskap gjennom konstruktiv diskusjon som burde være interessant å gjøre på båtplassen fremfor å vase om innerliner, skapdører og påstander om at enkelte båter mister kjølen (jeg vet som sagt tidligere at 42 Match hadde et problem - å blande inn båter som har grunnstøtt er etter min mening ikke relevant).

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med å bygge båter som man vet holder selv om reglene gir deg lov til å gamble?

 

Kjenner du til noen slike båter ?

 

Jeg siterer herved importøren av et annet seilbåtmerke som ikke konkurrerer på pris: "Jeg tar ikke inn bavaria i innbytte. Jeg vil sove om nettene."

 

mvh

Viggo

 

Er dette en uttalelse han tør vedkjenne seg, slik at du kan fortelle oss hvilken importør som sier dette ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...