M/S Bastard Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 (redigert) Jeg skal sjekke den etterpå og se om jeg kan finne noe ut av den Redigert 17.Mars.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 (redigert) Her er noen bilder fra oppussing av roret. Det var sprukket på langs. Nå er det limt med epoxy. Klar for sjøsetting. Første trinn i vårpussen. Her limer jeg nytt instumentbord Og her er det ferdig til lakkering. Det er laget av 7 mm redwood (rosewood) som jeg har limt på 10 mm furufiner og kantet. Emnet hadde jeg fra en gammel vindski fra huset mitti Thailand. Redigert 17.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 (redigert) Her er en liten statusrapport fra Påsken: Her dreier jeg ny knott til gearstanga. Den gamle er i plast, og slikt tolereres ikke. Skilevegg mot forpiggen og nye benker er på gang. Norsk furu går godt sammen med mer eksotiske treslag Akselen var mye slitt i pakkboksen. Men det har holdt tett! Likevel går det nok mot ny aksel her. Opmåling av propell: Resultat: Stigning 14 tommer. Beregninger tilsier 10 tommer stigning. Ikke rart det er vanskelig å komme ned i dorgefart. Redigert 24.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Dette ser ut til og bli bra Jeg har kikket på propellen som jeg har liggende. Så ikke noe stempling som angir størrelse, men det kan jo måles. Skal se om jeg kan få knipset noen bilder etterpå, og tatt ett par mål Sitér dette innlegget Link to post
toroskar Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Heisann! En flott båt du har her! Når jeg ser disse bildene og det fine arbeidet du har gjort, vet jeg hvor jeg skal rette noen spørsmål etterhvert som problemene tårner seg opp for meg! -tor oskar Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 NilsPils : Hva med et skilt på siden av overbygget på Tora? Synes det ble litt mye vegg uten "noen ting på" Bedre nå? Som du ser har jeg fått på nummersklit også. Det siste er provisorsk anbragt på siden av skroget. Tar gjerne imot forslag til alternative plasseringer av nummeret. Ellers er det på tide å få båten på vannet nå, men var "uheldig" og brant releet i startmotoren i går. Da blir det utsetting til uken i stedet. Jeg kommer etter hvert med flere bilder fra årets oppgradering, som hovedsakelig har bestått av: Ny innredning foran Nytt elektrisk opplegg Nytt dashbord med lamper og viserinstrumenter Nytt fundament for motorkasse og nye bunntiljer akter Oppussing av motorkasse Ny aksel og gummilager Overhaling av pakkboks Oppretting av motor "Ny" brukt propell med 4 tommer redusert stigning (takk til Ingar) Diverse motorarbeider To nye lensepumper ........... pluss mye annet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sleipner93 Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 (redigert) Nå var det bedre ja! Lykke til med sjøsetting, regner med det kommer oppdatering med bilder her etterpå? Redigert 29.Mai.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Takk! Nytt problem: Hadde avtalt utsetting tirsdag med kranbilfører, men fruen nekter kategorisk Tirsdager er ingen god dag for å sette båt på vannet. Det må være mandag, onsdag, torsdag eller lørdag i henhold til Thailandsk (over)tro. Da blir det ikke før på torsdag. Man bør nok rette seg etter fruen her og ikke nedkalle allverdens ulykker over båt og mannskap. Matrosen skal jo også føle seg trygg ombord. En liten trøst: Jeg blir anmodet om å avholde et lite party i båten mens den enda ligger klar i hagen. Det skal jeg nok fikse! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
eysteind Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Kor tid får du Saowanee til Norge då? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Hei NilsPils! Følger interessert med prosjekt "Tora" og lærer en god del. Det som spesiellt intresserer meg idag var denne hjemmelagete dreiebenken din. Jeg har sansen for slike "do it yourself" -løsninger! - Hvor har du fått tak i "stativet" til denne drillen....? - Hvordan fester du tre-emnet i chuck'en...? - Hvor høy hastighet må man ha for å kunne dreie...? - Hvor har du kjøpt dreiestålet...? ha en god helg! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
NilsPils Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 (redigert) Kor tid får du Saowanee til Norge då? Hun skal på vannet i Thailand i sommer. Så får vi se når jeg får ordnet med frakt til Norge. Hei NilsPils!- Hvor har du fått tak i "stativet" til denne drillen....? - Hvordan fester du tre-emnet i chuck'en...? - Hvor høy hastighet må man ha for å kunne dreie...? - Hvor har du kjøpt dreiestålet...? :o) - Stativet har jeg fra et 40 år gammelt Bosch sett, den gangen vi kjøpte bormaskin med diverse tilbehør. Min første lønning som ferdigutdannet ingeniør gikk med til et komplett sett med bormaskin, sagbord, sirkelsag, plansliper, ... Slikt man hadde ønsket seg som guttunge, men ikke hadde råd til. Og så var det å gå igang med å snekre møbler til den første leiligheten. - Som du ser er tre-emnet limt. Jeg la da inn en 8 mm gjenget bolt med epoxy. Den stikker ut ca 20 mm og er ment som feste på gearspaken, men tjener nå som feste i chucken. - Jeg vet ikke. Bormaskinen går nok i langsomste laget. - Som dreiestål brukte jeg et stemjern til grovdreing. Deretter gikk jeg over til en grov rasp og etter hvert sandpapir. Redigert 31.Mai.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2008 I kveld skal Tora på vannet. Det ble litt sent i år. Det var mudring på gang i Frognerkilen nylig. Da dette ble annonsert sent ferdig, satte jeg i gang med diverse ekstraarbeider, som selvfølgelig alltid tar lengere tid enn beregnet. Men nå ligger hun nypusset og klar i hagen og venter på kranbilen. Da er det på tide å rapportere litt om det som er blitt gjort i år. Jeg begynner med drivverket og akselen. Som tideligere rapportert, gikk Tora litt fortere enn ønsket på tomgang. Grunnen var åpenbar: unødvendig stor motorkraft og altfor stor stigning på propellen. Stigningen blir da 10 tommer mot tideligere 14. Tora har tydeligvis en gang i tiden blitt bygget om med ny motor, kobling og aksel. Sannsynligvis er den gamle propellen, som var bregnet for lavere turtall, blitt beholdt. Da jeg tok av propellen viste det seg at akselen på 30mm var dreiet ned for å passe propellen som var for 25mm. Da det også ble funnet noe slark i gummilageret, var saken klar: full demontering og ny aksel, nytt, lager i tillegg til ny propell. Jeg var heldig og fikk kjøpt "ny" brukt propell av Ingar, med konus for 30 mm aksel. Her er den gamle akselen, neddreidd på diameteren. Gummilageret går mot akselpartiet like foran konusen. Her var den slitt ca 1 mm på diameteren. Området i lageret er oksydert og ser "gammelt" ut. Jeg tolker dette derfor til å være en gammel slittasje fra før ombyggingen. Gummilageret så relativt bra ut, men ble skiftet likevel. Her er den andre akselenden, hvor det sitter en koblingshalvdel i den elastiske koblingen. Pilene markerer der koblingen har sittet. En ser tydelige markeringer ved endene på bosset (pilene) og kløven. Dette ser ut somm fretting. Det tolker jeg som dårlig feste av koblingen og/eller dårlig oppretting. Det siste viste seg absolutt riktig. Her er den delen som går i pakkboksen. Det er en vanlig pakkboks med talgpakning og fettsmøring. Talgpakningen går mot det partiet som er markert med pil. Som en ser, er akselen ikke nevneverdig slitt der hvor den ligger i pakningen, men bakenfor er det til gjengjeld kjempeslittasje. Her er det et hvittmetalls støttelager som har sliitt seg langt inn i akselen. En kan egentlig lure på hva som støtter hva og om dette lageret egentlig er nødvendig. Til min overraskelse var hvittmetallet i lageret i relativt bra stand. Jeg tolker denne slittajen på akselen til at pakkboksen ikke har ligget i senter av hylserøret. Det ble senere bekreftet. Her er den elastiske koblingen. Den hadde i utgangspunktet ca 1.5 mm større klaring øverst enn nederst. Den skal riktignok kunne ta vinkelavvik, men det får da være grenser! Ved opprettingen måtte jeg bygge opp ca 8 mm under fremre motorlabber og ca 3.5 mm under de bakre. Da var koblingshalvdele parallelle og pakkboksen lå midt i hylserøret. Sideveis var heldigvis opprettingen OK. Her er pakkboksen ferdig montert med ny talgpakning. Der fettkoppen sitter var det tideligere en smørenippel. Jeg synes det var upraktisk og erstattet den med en fettkopp. Håper nå at det ikke vill lekke vann inn gjennom fettkoppen(?). Det et lite aksialkulelager mellom pakkboksen og den røde flensen. Det er fordi koblingen bare kan overføre trykkrefter. Dette lageret blir aktivert ved bakking. Og her er akterstevnen med nytt lager og ny propell. Stor takk til Ingar. Forventer ingen problemer med dorgefart i år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Tora er forlengst på vannet og vi har hatt mange fine turer. Den er MYE lettere å manøvrere med den nye propellen med mindre stigning. Dorgefarten er også gått ned en del. Skal ta opp ny hastighets-turtallskurve etter hvert. Tenkte jeg skulle prøve å rapportere litt mer fra arbeidene før sjøsettingen. Begynner med akterdørken. De gamle dørkeplatene var elendig tilpasset og lå og vippet på dårlig underlag. De havnet som ovnsved. For å få bedre fundament for motorkassa, bedre opplegg for dørken og for å lette demontering av dørken har jeg lagd separate fundamenter for motorkassa og for batteriet. Det er laget av trykkimpregnert som er høvlet og Ovatrolbehandlet. Alle deler er selvfølgelig lett demonterbare. Her er nye dørkeplater ferdige til å bli lagt på plass. De består av tre deler, er laget i gran og Ovatrolbehandlet. Dørkeplater og batterifundamentet er på plass. Før måtte jeg demontere motorkassa og fjerne batteriet for å løfte opp dørkeplatene. Helt uholdbart upraktisk. Nå er alle deler lett demonterbare. Dette er akterdelen av dørken. Her skal det være litt røft. Dette er arbeidsplassen for fiske og fritid. Etter sløying av fisken kan dørken spyles eller demonteres og rengjøres i sjøen. Fremover i båten blir det også ny dørk etter hvert. Her skal det bli litt mer luksusutførelse. Det kommer vi tilbake til senere. Og her er batteriet på plass, vel forankret med ny batteribryter. El. opplegget er ellers også et tema vi kommer tilbake til. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Har litt problemer med luftfilteret. Motoren er sannsynligvis en marinert Volvo B18. På forgasseren sitter det noe ræl som jeg gjerne skulle ha byttet ut med noe bedre og finere. Har noen noe tips om hvor jeg kan få tak i nytt luftfilter. Jeg mener ikke bare innsatsen, men holderen og det hele. Det behøver ikke ligne på det jeg har. Noe strøkent blankt ville vært bra. Dersom det ikke passer helt, kan jeg kanskje greie å modifisere. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Belgarath Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 K&N har flere universalfiltre med hus. For eksempel denne. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
JanS/EIR Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Imponerende fint snekkerarbeid, Nils! Og med et godt øye for det praktiske. Har oppfattet at det er mange her inne som er veldig glade i slike tråder. Et kort spørsmål: hvordan er vinduene montert i "Tora" ? På bildene ser det ut til at de er på innsiden ? Har en trebåt i"sikte" og vinduer er gjerne utette etter noen år. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
NilsPils Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Vinduene er festet med sort fugemasse (Casco Marin). Det passet veldig bra med de originale falsene som var beregnet på gummilister, men jeg måtte ha litt større vindusglass. Det var egentlig OK, da de gamle rutene var i ferd med å delaminere og bli matte. De nye glassene ble satt inn fra innsiden og er litt større enn åpningene. Det ble da rom for passe fuger på inn- og utsiden. Største jobben er teiping før en legger på fugemassen, men det er veldig viktig for at resultatet skal bli strøkent. Dette har virket bra i to sesonger nå. Ingen tegn til lekkasjer og MYE lettere vedlikehold utvendig. Takker ellers for hyggelig omtale. Jeg skal komme med flere bilder etter hvert, men akkurat nå er det ikke riktig tid for å fotografere i båten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
vivvi Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Takker ellers for hyggelig omtale. Jeg skal komme med flere bilder etter hvert, men akkurat nå er det ikke riktig tid for å fotografere i båten. Er vel alltid rett tid for fotografering... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Forsåvidt enig, men akkurat nå ligger båten vel forvart i vinteropplag under snø og presenning. Venter på vårsola. Jeg vil rapportere med bilder igjen så snart jeg har noe å vise, fra båtinteriøret og snekkerboden. Har noen saker på gang. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Tora kom litt sent på vannet i år på grunn av en del utenlandsreiser. Blant annet var jeg i Thailand for å sende hjem Saowanee. Hun er nå på vei til Norge og har forhåpentligvis passert Somalia allerede. Men det skal jeg komme tilbake til senere i en annen tråd. Nå gjelder det oppgraderingen av Tora. Det har vært gjort en del i vinter, og mer er på gang. Begynner med innredningen av forpiggen: Her er et bilde fra slik det var da jeg tok fatt. Det var brukt en del SPIKER som ble fjernet forsiktig. Gammel kryssfiner med jordslag ble ovnsved. Samme veien gikk bånntiljene. Det var lagt to lag tiljer. Det nederste laget var SPONPLATE (bildet). Forsåvidt et godt tegn at sponplatene ikke var gått helt i oppløsning. Den mørkerøde "portieren" foran gikk med til å tørke olje av motoren før den havnet på bålet. Slik ser det ut nå. Jeg har laget nye dørkeplater og ny innredning i furu. Panelene og skapdørene har jeg limt av kvistfri furu. Hobbyplater er OK til bokhyller, men ikke godkjent til båtinnredning. Alt ble limt med PU lim og behandlet med Owatrol D1 + D2, bortsett fra dørkeplatene som er lakkert med to-komponent PU lakk. Benketoppene er 10mm kryssfiner. Jeg har fått god skaplass og mye rom under benkeplatene. På dette bildet er dørkeplaten flyttet opp og ligger på nivå meg benkeplatene. På den måten får jeg god soveplass. Nå mangler det bare at mor lager puter og madrasser. Dette var begynnelsen. Etter hvert kommer jeg med flere detaljer av blant annet produksjon av dørkeplater, instrumentpanelet og el. systemet. Men nå er det på tide å komme seg ut på fjorden i det fine været. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
gon Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Arbeidet er åpenbart nydelig utført. Dette har du all grunn til å være fornøyd med, men har du god nok lufting da? Dersom skottet i forpiggen er så tett som det ser ut til på bildene, vil du nokså snart får problemer med råte. La i alle fall alt som kan åpnes, være åpent når du ikke bruker båten. gon Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Takk for hyggelig kommentar. Det du sier om lufting er nok viktig. Vi skal ikke ha noe råte! Jeg har mange luftspalter. Du ser det ikke på bildet, men over skilleveggen er det en ca 10 mm luftspalt i hele veggens bredde. Ellers er det god sprekk mellom skapdørene og luftspalt langs benkene mot skroget. Regner med at dette skulle være mer enn tilstrekkelig, men skal følge med. Kan ellers nevne at vi hadde en fin tur på fjorden i dag med bading og soling. Tora går mye bedre med den nye propellen. Hun marsjer lett i mer enn 7 kn og gjør ca 2.5 kn på tomgang. Tomgangen ble mye bedre etter at vi hadde forgasseroverhaling i vinter. Så nå er vi klar for dorging! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Wasco Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Nyyyyyyyyyydelig arbeid Skal pusse opp forpiggen på båten min også, men det blir ikke før det blir litt kjøligere i været. Orker ikke å jobbe inne i forpiggen i dette flotte været. Så nå bruker jeg heller tid til å snekkre opp noen flere sitteplasser bak i båten. Har også planer om å sette opp et skott i forpiggen, og fikk inspirasjon av det flotte arbeidet du har gjort. Lykke til videre, det skal bli spennende å følge med Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Toivo Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 utrolig lekkert dette ble:) hvordan får du til og lage tiljene så nøyaktige rundt kanten til båten? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Bunntiljene av granplank var en del plundrete. Måtte prøve mye, men hadde fordelen av å ha båten liggende i hagen ved siden av snekkerboden. Det er en stor fordel at midtpartiet er løst. Da kan en arbeide seg utover mot sidene og tilpasse midtpartiet til slutt. Når det gjelder dørkeplatene med kantlist har jeg en grei metode. Det kommer jeg tilbake til siden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.