Jump to content

35 ble for lite. Hvor stor er en hytte på sjøen ?


lano2

Recommended Posts

Det bryr ikke meg om du bruker 5 mill på båt, har du fem mill å bruke på det så kjør på.

Det jeg synes virker klysete er måten du legger ting fram på i forumet. Du mener alt er for dårlig og oppfører deg som en soss. Jeg personlig skjønner heller ikke hvorfor du blander inn Bavaria, jeg har da ikke nevt bavaria ?

 

Selv taffer jeg rundt i en 38 år gammel colin archer og bryr meg lite om hva folk syns om båten min eller ikke.

At du vil ha noe som passer ditt behov er jo en selvfølge, men å sitte å si at alt annet enn Regina er crap synes jeg er arrogant og klysete.

 

Om din båt er fiktiv eller ikke driter jeg egentlig i, hvis folk finner glede i å lyve på nettet så får de gjøre akkurat som de vil for meg. PS! Sier ikke at du lyver.

 

Sånn, da fikk du forklaringen på det.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Jeg tar denne tråden som sarkastisk stort sett. Men PI Paulsen setter vel fingeren på "noe" som er en trend i samfunnet. Nytt,større og bedre. Og det vil nok gjenspeile seg her på forumet også. Vi er på full fart bort fra den `lille `båten hvor en strever og styrer med det meste selv på et relativt lite budsjett og er fornøyd med det en har.

Dette gjenspeiles ganske heftig her på forumet til tider. Baatplassen vil nok forandre seg fremover og i takt med samfunnsutviklingen.

Link to post
Share on other sites

Joda, enhver får kjøpe seg den båten de selv liker og mener de har råd til. Jeg og madammen tøffer rundt i 24 fot med gammelt treverk, og trives med det. Det er trangt med to voksne og to hunder, men veldig mye kos, og det er vel til syvende og slutt det som teller. Du får ikke nødvendigvis mer båtkos ut av en Regina på 'ørten' fot enn det du får ut av ei gammal snekke på snaue 20'. Det er i hvertfall udiskutabelt.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Men dere er vel enige i at 21 fot ikke kan sammenlignes med en hytte på fjellet ?

 

Båten kan godt være 17 fot, men poenget mitt var at båten må betydelig opp i størrelse, før komforten er som ei hytte.

Gleden er også sikkert like stor med 17 eller 21 fot, men hytte funksjonen er jo ikke tilstede....?

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat lest en av bøkene til Odd Børresen, og han bodde da i båten i ukevis sammen med familien. De var fem stykker i en trebåt på 29 fot. Så det er vel et spørsmål om graden av komfort man ønsker seg. Noen trives i ei hytte på 15 kvadrat uten verken strøm eller vann, andre bare MÅ ha alle de bekvemmeligheter de har hjemme pluss noen ekstra. Smak og behag kan som sagt ikke diskuteres.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Ja, skal du hytte komfort er jeg enig lano. Enhver får kjøpe seg båt som dekker behovet uansett størrelse. Jeg bryr meg døyten om det er en gammel sliten eller ny og blank båt. Egentlig hadde det vel holdt med ei jolle for vår del når en bor midt i sommer paradiset....

Link to post
Share on other sites

båten må betydelig opp i størrelse, før komforten er som ei hytte.

Ja, for å være ærlig så er jeg ikke helt sikker på hva du mener med "hytte" heller. Hytte kan være alt fra det helt primitive uten vann/strøm, til luksuspalass med varmekabler i oppkjørselen. Kjenner jeg deg rett, så tilhører du vel siste kategori. Og da er jeg enig i at en 17 fot blir litt snaut :crazy:

Link to post
Share on other sites

Båtkosen øker ikke med båtstørrelsen som flere skriver, men den øker heller ikke når båtstørrelsen synker.

Ser få 5 mansfamilier på sommerferie med en 10 foter.... :wink:

 

Det viktigste er et vi respekterer hverandres valg både gjeldende merke, størrelse, virituelle båter, trebåter, plastbåter, gamle eller nye båter.

Link to post
Share on other sites

Båtkosen kan selvfølgelig øke med båtstørrelsen, men ikke.

Hyttekosen ikke øke med hyttestørrelsen, men kan gjøre det. Og omvendt. Helt individuelt, som alt annet.

 

Noen liker å tøffe rundt i en litt for liten og lekk trebåt fra 1967, og andre liker det ikke.

 

Vi har heldigvis ikke så liten hytte at den blir sammenlignbar med en 21 fots snekke, så for meg betyr begrepet "hytte på sjøen" en båt med bokomfort. (for oss) Andre definerer sikkert bokomfort helt annerledes.

 

Det kan da ikke være så vanskelig å akseptere at vi har forskjellige preferanser, ønsker og behov. Og ikke minst forskjellig behov for å vise det.. :confused:

 

Jeg har ikke helt forstått om lano2 tuller med oss eller ikke, (heller ikke i denne tråden. ref. "den seriøse tråden") men det spiller da vel ikke så stor rolle?

 

Moro er det!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Svar: Den må være så stor at man kan bo i den - dvs sove, spise osv.

 

Nettopp.

 

Se da på de som bor i båter. Ihvertfall her nedover sørlandet er det ikke store båtene som taes i bruk som bo-båter. Det er nok en grunn til det.

 

Se også på jordomseilerene som tilbringer mye mere tid i båten enn det vi andre kan drømme om. De velger mindre båter.

 

Hva er årsaken til det ?

 

Jeg antar det er kosen som lokker. Initimiteten er bedre i mindre båt, man har mindre "pes" mht vedlikehold etc.

 

Jeg er derfor ikke i det minste i tvil om at dersom man har mindre båt, så kan man kose seg mere enn om man har hangarskip.

 

Jeg er inderlig klar over at dette harmonerer dårlig med min nåværende båt, og kanskje fremtidige, med hensyn til størrelse, men vil her legge til at jeg er mere på jakt etter nostalgi og sjarm, samt ha en båt ingen andre har, enn hva fornuften tilsier :-)

 

Jeg regner også med at de aller fleste ønsker seg BÅT. Jeg har vært med i en større båt. En aldeles flott båt, men fikk ikke "båtfølelsen". Den knirket jo søren døtte meg ikke en gang, med sine stresslesser foran flatskjermen som er større enn min hjemme, som fikk meg til å føle at jeg var i et hus, fremfor i en båt. Når jeg drar på tur, skal det være med sine lukter, knirkelyder, trange omgivelser som omhandler sjarm. Likeså med hytte. Jeg holder meg til hytter basert på henting av vann i tjern, med ovn og stearinlys som varme og lys. DET er hytte for meg, og ikke det å dra fra hus til hus som mange liker i dag.

 

Men bevare meg vel. Jeg synes det er utrolig flott at enkelte bruker penger (over forstand??) på luksus til sjøs, såvel som til fjells/skjærgård, for de bidrar til bedre levevilkår for oss alle med sine bidrag i mva/skatt/innleie av arbeidskraft/annet.

 

Derfor, lykke til Lano2. Men jeg er redd du blir en av de mest "etterlyste" i skjærgården rundt Mandal utover sesongen hvor ikke akkurat anonymiteten blir ivaretatt på beste måte slik som du har gått ut :smiley: Jeg vil nemlig tro de aller fleste vil titte etter deg ?? :-)

Link to post
Share on other sites

Men dere er vel enige i at 21 fot ikke kan sammenlignes med en hytte på fjellet ?

Klart den kan. Ikke bare er det stor forskjell på hytter i fjellet, det er også stor forskjell på hva folk vil ha. Jeg er en av dem som foretrekker båt på sjøen framfor hytte på fjellet.

Link to post
Share on other sites

Han må ha gått alvorlig på grunn med den båten. Salgsannonsen skriver dyptgående 2 meter, det er en drøy halvmeter mindre enn det skipskontrollen målte den til. :rolleyes:

 

Utanfor emnet men her kan ein fort bli begrepsforvirra.

Eit målebrev frå Skipskontrollen opererer så vidt eg veit ikkje med dypgang (d) men dybde i riss (D).

D er målt frå underkant dekksplate (hovuddekk) til overkant kjølplate.

d er målt frå vasslina til underkant av kjølplata.

Differansen mellom dei 2 vil vera aktuelt fribord + platetjukkelsen i kjøl- og dekksplata.

 

Der har du den halvmeteren som manglar :cool:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det som er irriterende er at jeg var blitt så glad i 35 foteren. :headbang: Det er den beste båten jeg har hatt. Lett å luke-parkere, seilte som en gud.

 

Nå er jeg redd jeg må lære meg å ligge på svai, og se bål-kosen gjennom kikkerten.... langt fra land..... Sukk !! :headbang:

Stor båt er noe dritt.... Hytte på sjøen liksom .... Større en 35 er jo som hus.... :headbang:

 

Her er du inne på noko vesentleg, nemlig å finne rette kompromisset når det gjeld innvendig plass kontra utvendig størrelse.

Vi har hatt båtar på 52, 40, 47 og no 38 fot og har både sett baksida og framsida av storbåtmedaljen.

 

Det er logisk at ein båt aldri blir for stor innvendig, i alle fall ikkje for oss med lønsmottakar-inntekt.

Det er eit eventyr å reisa på tur og ikkje vøra plassproblematikken ein tanke, men berre lessa ombord det vi har lyst å ha med.

Derimot kan den utvendige størrelsen med fordel begrensast, også det av hensyn til plassproblematikken.

Det er ikkje like artig å liggja på ein grisete bunkerskai medan kamerattbåtane smett inn i gjestehavna :cryin:

Eventuelt å bestille plass eller sige rundt å leite etter ein passande plass å setje fast springen.

Det blir også meir arbeid med tanke på vedlikehaldet men der stoppar også mi negative erfaring.

 

Når det gjeld manøvreringsegenskapane er mi erfaring at dess større fartyget er, jo lettare er det å handtera så det ville eg ikkje tenkt så mykje over.

Nå skal du alvorleg opp i størrelse før dypgangen blir eit problem for planande båtar, dei stikk stort sett ein dryg meter opp til 50 fot.

Seglbåtar har eg mindre greie på, men enkelte deplasementsbåtar treng opp i mot 2 meter under kjølen for å trivast.

52 fotaren vår stakk 1,80 og blei, under mild refs, tvinga inn i alle moglege småviker på Vestlandet. Forøvrig utan grunnstøting som følge :cool:

Vidare er det alltid meir behagelig ombord i ein større båt, både når det gjeld slingring og komfort som følge av volum.

 

Eg har ein ide om at idealbåten er mellom 38 og 42 fot og har omlag 4 meter bredde, utvendig.

Så er det berre å begynne å leite etter den med den innvendige løysinga som passar best til mine behov, og det er ikkje lett.

Open? Lukka? Kalesje? Fly? Salong nede? Salong oppe? Dinette? Tverrskips stikkøy? Langskips stikkøy? Inga stikkøy? Separat dusjrom? Port i hekken? Akterkabin? Styreposisjon til styrbord? (Kven kom opp med den?) Styreposisjon til babord? (Sjølvsagt) Osv, lista er uendeleg....

Eg har sett håplause 45-fotarar og geniale 35-fotarar, medan ein annan kanskje ville snudd på akkurat det.

 

Mitt tips: Finn ein akseptabel LOA og sjekk planløysningane til dei aktuelle fabrikantane.

Sett ned ein forvaltningskomite (les familieoverhodet og småkryp) og la komiteen foreta inspeksjon av alternativa.

Deretter vil komiteleiaren (les familieoverhodet. NB! Alltid hokjønn) fatte eit gyldig vedtak om kjøp av tonnasje og delegere økonomisk, teknisk og kosmetisk ansvar nedover i systemet der mannen befinner seg.

 

Dersom investeringa av ein eller annan grunn viser seg å ikkje halde mål vil moderne leiarteknikk slå inn:

Komiteleiaren tar ansvaret medan mannen tar støyten :lol:

 

Og då skal du sjå at ingenting blir betre eller verre, snarare tvert i mot.

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

RITS, det høres ut som du er en erfaren mann. Takk for tipset om 38-42, med 4m bredde. Kanskje jeg kan inngå et kompromiss med min fru; En Regina af Vindö 43 foter. :smiley:

 

Den bør vel være såpass stor/liten, at både hun og jeg blir fornøyd. I tillegg får vi råd til å drikke øl på Bodilles ! :wink:

 

RITS, my man ! Kanskje du blir invitert ombord engang.... :drink:

Link to post
Share on other sites

smaken er som baken.......Det trivelige på sjøen er jo mangfoldet,forskjellige typer og str.

Kunne også tenkt meg større båt for komforten sin del,men når man rekner ant.timer bruk så hadde jeg blitt syk av å hatt ett så stort "SKIP"og så lite tid

Uansett,lykke til med kommende nyervervelse :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...