Jump to content

35 ble for lite. Hvor stor er en hytte på sjøen ?


lano2

Recommended Posts

Kunne også tenkt meg større båt for komforten sin del,men når man rekner ant.timer bruk så hadde jeg blitt syk av å hatt ett så stort "SKIP"og så lite tid

:

 

Nå er ikke skipet mitt så veldig stort ( 38 fot) men er det en ting jeg har bestemt meg for, så er det IKKE å bli syk av lite bruk... Da hadde jeg rett og slett ikke kjøpt båt igjen. Nei jeg gleder meg heller til hver tur istede for å ha dårlig samvittighet de gangene jeg ikke bruker den. Med familie, hus, jobb og alt det som følger med i dag er det travelt uansett. Men en sjelefred er det bare å eie en båt syntes nå jeg. selv om jeg selvfølgelig vil bruke den så ofte som mulig da...

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Nå er ikke skipet mitt så veldig stort ( 38 fot) men er det en ting jeg har bestemt meg for, så er det IKKE å bli syk av lite bruk... Da hadde jeg rett og slett ikke kjøpt båt igjen. Nei jeg gleder meg heller til hver tur istede for å ha dårlig samvittighet de gangene jeg ikke bruker den. Med familie, hus, jobb og alt det som følger med i dag er det travelt uansett. Men en sjelefred er det bare å eie en båt syntes nå jeg. selv om jeg selvfølgelig vil bruke den så ofte som mulig da...

Mvh

Pjolter


Fartyget ditt er det næraste ein kjem Tiedemand & Gude på sjøen, i tillegg står både størrelsen og planløysinga til særdeles i mi karakterbok :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

hej Lano2

 

har du tenkt o ha båten bare som "hytte" eller planlegger du lengre segling i den?

 

fr 35 til 43 så fördubblar du deplasementet.....genuan til 43an er på 52 m2 det er mye o berge den dagen rullen strejkar........(o strejker gör det för eller senare......o då spiler det ingen roll om garantin

gått ut eller ej...... :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har stor forståelse at man kjøper større båt eller motsatt. Vi kjøpte en ny 42 foter ifjor. Er meget fornøyd, men ser samtidig

at det kan bli flere netter på svai etterhvert. Men hittil har vi valgt svai selv når dette er blitt gjordt. Kan være veldig

avslappende å slippe å ligge inntil andre til enhver tid. Vår båt har et dypgående på 2m, og det begrenser selvfølgelig en

del uthavner. Her er Ovni og lign båter suverene.

 

Ellers Lano skal jeg gi deg støtte Regina 35 er ikke spesielt stor innvendig. Den er vel mest bygget for 1 par :eek: , og ikke en¨spesielt stor 35 foter. En eksklusiv båt på alle måter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er logisk at ein båt aldri blir for stor innvendig, i alle fall ikkje for oss med lønsmottakar-inntekt.

Det kommer an på bruken det da. Jeg har sett på flere båter som er såpass romslige inni at jeg lurer veldig på hvordan man beveger seg relativt skadefritt når det er høy sjø. Dette er samtidig båter som er veldig komfortable som hytter eller bobåter når de ligger i havn. Er målet å krysse noen hav er det helt andre faktorer som avgjør spørsmålet om komfort.

 

Om jeg virkelig hadde ønsket meg hytte på sjøen ville jeg nok valgt en katamaran, men da har jeg valgt meg ut av en del havner. I stedet ville jeg fått veldig mange flere uthavner, og det er god plass til en lettbåt i davitene på en katamaran. Dersom jeg plutselig hadde fått det for meg at jeg skulle bruke noen år på å krysse hav så ville jeg nok byttet bort stor gulvflate og utsikt fra salongen med en båt som er ganske kompakt møblert under dekk. (Her er Alubat Ovni et godt eksempel på funksjonell innredning.)

 

Med hensyn til utvendig størrelse er det egentlig et spørsmål om manøvrerbarhet. For familie- og fritidsbruk er det kjekt om båten kan håndteres av én person, og for vanlige seilbåter er vel 38-42 fot nær grensen for hva som som kan håndteres på en sikker måte. (Da må vi ta høyde for at det kan blåse opp litt, og at slike ting som som baugpropellere kan svikte.) Jada, jeg vet at en dyktig skipper lett kan håndtere langt større fartøy enn dette, men det er kanskje greit å akseptere at ikke alle er så dyktige. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er målet å krysse noen hav er det helt andre faktorer som avgjør spørsmålet om komfort.

 

Det har du heilt rett i men eg antar at det her er snakk om ein familiesyssel og ikkje ekstremsport som havkryssing på eit nivå der ein er avhengig av ei kompakt innredning å stemple av mannskapet i :wink:

 

Med hensyn til utvendig størrelse er det egentlig et spørsmål om manøvrerbarhet. For familie- og fritidsbruk er det kjekt om båten kan håndteres av én person, og for vanlige seilbåter er vel 38-42 fot nær grensen for hva som som kan håndteres på en sikker måte. (Da må vi ta høyde for at det kan blåse opp litt, og at slike ting som som baugpropellere kan svikte.) Jada, jeg vet at en dyktig skipper lett kan håndtere langt større fartøy enn dette, men det er kanskje greit å akseptere at ikke alle er så dyktige. :wink:

 

Både enig og uenig, kjem an på måten fartyget er bygd på.

47 fotaren (54 med spyd og plattform) var betydeleg lettare å manøvrere enn 38 fotaren vi har i dag.

Det har fleire årsaker:

- Pilothouse, dør på begge sider av styrehuset. Ein klargjort tamp på utsida av døra, fast fisk midtskips, fortøyd!

- Størrelsen gjer at fartyget ikkje rek så fort av.

- Størrelsen gir større tverrskips avstand mellom propellane, betre effekt under manøvrering / padling!

 

Desse faktorane gir eit fartyg som er lettare å manøvrere enn eit betydeleg mindre og som faktisk kan handterast på ein sikker måte, av ein mann!

Det har ikkje med skipperens dyktighet, men fartygets ibuande eigenskapar.

At størrelsen i seg sjølv er skremmande er ein heilt annan sak, men det ligg på det psykiske planet og kan overvinnast

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på bruken det da. Jeg har sett på flere båter som er såpass romslige inni at jeg lurer veldig på hvordan man beveger seg relativt skadefritt når det er høy sjø. Dette er samtidig båter som er veldig komfortable som hytter eller bobåter når de ligger i havn. Er målet å krysse noen hav er det helt andre faktorer som avgjør spørsmålet om komfort.

 

Vel for være med meg en tur Sjøtummel. Kan du faktisk spenne deg fast i byssa og. Kan vi prøve havet fra Rådhuskaia til

Nesoddtangen. :lol: .

 

Regner med du sovner da comforten er i høysetet. :cool:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Da var lotto kupongene levert inn!!

Har allerede begynnt å se på hva jeg skal kjøpe for premien. Bavaria? Hanse? Regina? Eller kanskje jeg skal tørre å satse på sjøens Mercedes, HR? Reginaen blir vel for liten, så jeg satser vel på en Bavaria med brøkdelsrigg :p :lol:

Link to post
Share on other sites

Er det noen av våre 10000 medlemmer som har sett denne mye omtalte og nå solgte Regina'en noen gang ? Som etter sigende er solgt til en Danske for et desperat bud på 25% dansk moms om han ikke er bosatt i Norge..

 

 

Jeg kjøpte denne jeg, var nettopp nede og tok bildene selv

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=2&tot=56

 

her er et bilde fra innsiden som jeg tok selv

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...mp;adTypeId=121

 

Og så har jeg montert 27 slike batterier i båten, beklager at bildet jeg tok var før jeg fikk kablet ferdig

http://www.gylling.no/hazebaat.htm

Link to post
Share on other sites

Syntes den var artig jeg , passer jo bra på mange måter vl jeg tru . Økosjefen tipper og hiver inn bunker med lotto , men neida . Må nok ta til takke med den gammle Årø'n jeg , men like blid .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Både enig og uenig, kjem an på måten fartyget er bygd på.

Joda, det finnes enkelte båter som er lettere å manøvrere enn andre. :wink:

 

Vel for være med meg en tur Sjøtummel. Kan du faktisk spenne deg fast i byssa og. Kan vi prøve havet fra Rådhuskaia til Nesoddtangen. :lol:

Den overseilingen må i så fall skje rimelig fort, for jeg forlater indre Oslofjord for godt om ikke så lenge. :cool:

Link to post
Share on other sites

Nei nå var det nok. Etter daglige konsultasjoner med psykologen i etterkant av mitt idiotiske salg av Azimuten (Hvordan kunne jeg være så dum) så har jeg endelig handlet båt igjen.

Man må jo selvsagt alltid minst dobble pengebruken (det er viktig for selvfølelsen) så jeg fant ut at denne gang var det helt nødvendig med en båt som kunne fungere som en hytte på sjøen.

Da min brunette ikke kunne stille med tilstrekkelig kapital alene følte jeg det påkrevd å inngå enda et ekteskap med en blond pengesekk med tilstrekkelig økonomisk pondus.

 

Dere er alle hjertelig velkommen ombord til en prøvetur. Jeg fikk båtplass på dampskipskaia i Kristiansand. Det var vanskelig å få 100meter plasser på innsiden av bybrua i Mandal desverre. På grunn av anonymitetshensyn vil jeg oppholde meg på brua iført en sort autopilot av merket Simrad.

 

Dersom det mot formodning skulle være noen ikke tror meg så tok jeg et bilde for å bevise min troverdighet. Bildet er tatt nå just på vei inn forbi oksø fyr. :flag_da:

colorline_color_fantasy.jpg

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

:cool::lol: :lol: :lol: :lol: :cool:

 

:cheers: :cheers: :cheers:

 

Sånn helt ytterts på spissen kan du si... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar denne tråden som sarkastisk stort sett. Men PI Paulsen setter vel fingeren på "noe" som er en trend i samfunnet. Nytt,større og bedre. Og det vil nok gjenspeile seg her på forumet også. Vi er på full fart bort fra den `lille `båten hvor en strever og styrer med det meste selv på et relativt lite budsjett og er fornøyd med det en har.

 

Å jeg som har (ny) Nordisk folkbåt som en av mine drømmebåter... 25 fot grei comfort og utrolige seilegenskaper...

andre på lista mi så ligger den vellkjente Vegan.

 

Men det kommer litt annpå om man skal seile eller seile til kai...

Selvfølgelig så er ikke disse båtene noe for en storfamilie men det driter jeg i... Selv så skal jeg seile for å oppleve, ikke for å sole meg i min egen (eller blondinas) suksess

 

 

 

Saken er biff. Saken er karbonade. :wink:

 

Jeg må altså overtale den blonde pengesekken om at 43 foteren er det ultimate her i verden..... Hvordan skal jeg klare det ? :confused::confused::confused::confused::confused:

Kanskje du kan begynne med å si at hvis ikke hun velger denne båten så finner du deg ei brunette???

Link to post
Share on other sites

Da er handelen gjort !

 

Dere kan begynne å glede dere til en ny tråd: "Hjemme hos lano2" tråden ! :lol:

Vet ikke når levering skjer, men en gang i mai ble antydet.

Hva slags båt.... Det blir jo foreløpig en hemmelighet. :smiley:

 

Ellers så flirer jeg litt av alle her som ikke tror et ord av hva jeg sier. Skal bli gøy hvis Ingar kan ta turen fra Søgne og lage en ekte Se&Hør reportasje . :lol:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke når levering skjer, men en gang i mai ble antydet.

Hva slags båt.... Det blir jo foreløpig en hemmelighet. :smiley:

Om det er fabrikkny båt så gir leveringstiden visse begrensninger i hva slags båt det kan være. På den annen side er båtbyggerier kjappe til å levere bilder av båt dersom du ber dem om dette. :wink:

Link to post
Share on other sites

BAVARIA med vindskjerm?

 

Hadde sansen for denne Bavaria med vindskjerm... Har du mere informasjon om dette??... Kan være kjekt å ha når man er utpå på vinteren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...