Sjarkens venn Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 (redigert) Kanskje konfirmasjonen bør holdes ombord hos Sleipner? :smiley: Lagt til: så kan gjestene hjelpe til med vårpussen! Redigert 6.April.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Skipperlue fikk jeg til jul så det er itte no problem! Tja, har vært prat om konfirmant bilde skal være med båten .. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Ha, ha, ha, ha Ja eg tik mitt konfirmantbilde menst eg stod i båten! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Seilaren Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Nå er jeg ikke komfirmert (heldigvis!)men jeg måtte ha en "stor" 15 årsdag som tilsvarte en komfirmasjon. Jeg tok bildet i dromedillen jeg hadde da. Iført regntøy Vi brukte samme kort som takkekort og julekort. To fluer i en smekk (Penger spart!) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Godklumpen har nå blitt lyseblå. Jeg får bare la det være denne lyse fargen. Som index sa det viktigste er at den blir fin og er lett og rengjøre.. Nå skal den få enda et strøk med maling så skal jeg male bokstaver, retningspil på svinghjul og litt sånt rødt. Så blir det forhåpentligvis montering i helgen visst det blir greit vær! Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Du er jo konservativ. Her er min tidligere Albin O-411 som jeg lakket rett før julen 2006. Mobilbilde, men tydelig inspirert av høytiden.... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vivvi Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Har blitt helt nydelig Sleipner93!!!!!!!! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
hengefjes Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Sleipner93 skrev: Godklumpen har nå blitt lyseblå. Jeg får bare la det være denne lyse fargen. Det synes jeg absolutt du skal. Den ble jo kjempefin?? Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
index Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Ble jo riktig lekkert dette Sleipner! Fargen spiller ingen rolle, nå ser den velstelt og pen ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Ja jeg syns faktiskt heller ikke fargen var så verst! Når jeg får malt bokstavene, peilepinn, retningspil, og slikt tror jeg det blir riktig lekkert!! Tok forøvrig ut hylsa igår. Den var som vi fryktet rimelig slitt. Så til helgen blir det montering av motor og hylse forhåpentligvis (har fått "ny" hylse og aksling). Sitér dette innlegget Link to post
reppratøren Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 har akkurat samme probleme med sabben min,har stådd på land i 4 år.så i morra ska smørrolja inn på stemple,så prøver vi og starte,motorn tenner på sigaretten men nekta og starte.Prate med sabb på tlf i dag,fikk en del gode råd.ta av ventildeksen og pank litt på ventilene,før mulig og få bort eventuelt dritt som ligger mellom ventil og sete,sjekk tilførsen av disel,og ha olje inn på stemple.vist ikkemotoren starter så kan de være at ventilene må slippes og stempelringer kontroleres.ved kontroll av omm toppen er sprukket så er de bare og skru ut pluggen før siggarett,må være vann på motoren sefølgelig,kommer de vann ut av hulle dær sigaretten ska stå når du sveiver,så er toppen sprukket. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Hei! Har du kompresjon på motoren? Min hadde vært under vann før jeg kjøpte den og de hadde skiftet olje og prøvd og startet. De hadde ikke fått det til. Men etter mye sveiving, mangen startsigaretter og mye olje i sylinderen startet den. Sveiv som regel helt til startsigaretten var oppbrent. Antar at stempelringene har suttet fast og løsnet etterhvert.. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
reppratøren Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 mulig de beste e bare og plukke av toppen og slipe ventilan og sjekke ringan vest æ ikke får start.sabb spøka nu med at omm æ var sikker på at de ikke var en volvo penta æ hadde og ikke sabb siden den ikke starta.HE HE Sitér dette innlegget Link to post
reppratøren Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 ANGÅENDE KOMPRESJON,SÅ MEINE Æ AT DE E DE. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Visst du har kompresjon burde den starte visst den får luft og diesel også! Kompresjonen sjekker du ved og se om du klarer og dra den over topp når den er komprimert. Klarer du det er det ikke god kompresjon. Ville ikke begynt og skru enda. Tenner den i det hele tatt når du pumper litt olje inn i sylinderen og startsigarett? Min kom seg mer og mer. Sveiv liksom litt lenger og lenger for hver gang og til slutt klarte den og holde seg gående! Sitér dette innlegget Link to post
reppratøren Svart 12.April.2008 Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 ska prøve i dag og se ka skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 12.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2008 (redigert) Har hatt en god økt idag i båten. Begynte med og kappe litt av hylserøret så det passa med lengden som det gamle. Deretter fikk vi motoren inn i bilen.. Så var vi og hentet farm og drev i skøyta. Så var det og kjøre tilbake til båten min, her tok vi ut motoren og det gikk som smurt. Ingenting galt skjedde og alt gikk perfekt! Så festet vi tautalgja i stilaset igjenn og løftet opp. Jaggu meg ikke lett den der jernklumpen.. Etter masse muskelkraft var motoren over ripa. Da var det bare og skyve røret som ligger oppå stilaset innover så den hang over motorboltene. Deretter firte vi den forsiktig ned. Dette gikk også som smurt. Etter motoren var på plass begynte vi med hylsa. Begynte aller først med og skru fast smørerøret i den "nye" hylsa. Så var det og kline masse farm og drev rundt og skyve den inn og skru fast! Dette gikk også bra! Så var det bare og dytte akslingen inn. Nå kom det vi hadde ventet på. Motor og akslingen sto helt skeivt iforhold til hverandre. Motoren må flyttes en god del til siden og en god del høyere. Da den ikke kan skyves mer til siden grunnet hullene må vi frese litt i dem. For og få den høyere legger vi en stålplate på ca. 8mm under motorfestet! Så blir det og finjustere med tynne stålplater til slutt. Tror dette kan bli riktig så bra! Fikk desverre ikke tatt bilder idag men kan muligens ta noen neste gang Redigert 12.April.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
reppratøren Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 nå nei sabben hadde dårlig kompresjon den,ikke antydning til og starte,bare og bytte stempelringer. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Drog du den lett over kopmresjonen med sveiva? Trenger ikke være stempelringene kan være ventilene som lekker også! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
reppratøren Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 dro han kjempelett over topp,ringan sitter sikkert fast da han har stådd 4-5 år på en pallle.veit du ka ringa og og ny pakning til toppen koster.har heldigvis en ny topp liggende,som har meget gode ventiler,blir sikkert og slipe litt på dæmm. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Skiftet netopp dieselfilter, eller skiftet blir feil og si satte i nytt filter Det har seg slik at det manglet dieselfilter også!!! Hva blir det neste? Først termostat, så vingeklosser og nå dieselfilter som mangler? Huff a meg... Men nå er det ihvertfall kommet et fint og nytt dieselfilter fra Sabb på Sabben. Vingeklosser og trustringer har jeg også fått.. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Trustringar du! Det er bra det! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sleipner93 Svart 16.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Var bort i båten idag og fikk pussa og olja det siste partiet i hekken. Pussinga ble ikke helt topp men når det kom olje på blei det bra nok. Kunne sikkert blitt bedre med mer pussing men det er ikke noen trebåtfestival båt Her er mesteparten pusset : 2-3 strøk olje : Tok 5 strøk før jeg ga meg idag. Virker ikke som treet trekker så mye mer så ett strøk til neste gang kanskje.. : Tok noen bilder av båten og motoren også.. : Nydelig bilde : Fornøyd nå Sjarkens Venn? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Blir vel bra dette Sleipner Men nå må du jo pusse båten skikkelig innvendig ettersom motoren ble så bra Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Pusse og pusse, tror bare jeg maler det fint og grått igjenn jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.