vanntrivsel Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 (redigert) Lotus: Jøss. Ingen kjøreopplæreng trengs for å trekke en tung, lang og bred campingvogn i 80 km/t på en smal landevei. Her burde vi vel snarest få noe obligatoriske greier også? Det er krav til førerkort for å føre et kjøretøy med tilhenger. Hvilken tilhengerrdeskap du har lov til å føre er angitt i førerkortet Jeg føler at tiden må ha stått stille for endel her. Lotus har tilkjennegitt tidligere at havneavgiftene er uforståelig. Staten skal bidra med omfattende redningsberedskap langs kysten, slik at fritidsbåtførerene kan forvente hjelp om noe skjer. Staten skal drive forebyggende og opplysende arbeid rettet mot fritidsflåten, slik at alle kan føre båten i henhold til sjøveisreglene Når myndighetene stiller krav tilbake, er man ikke lenger så positiv til tiltak som vil koste penger. Gamlekara kan sikkert ta prøven uten engang å åpne boka, siden de har nødvendige erfaring og har hatt båt lengre enn 5 år. Båtførerbevis handler om personlig ansvar, som stadig færre er villig til å ta. Redigert 12.Mai.2007 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Det er krav til førerkort for å føre et kjøretøy med tilhenger. Hvilken tilhengerrdeskap du har lov til å føre er angitt i førerkortet Det er helt riktig, og kravet er legeattest og derfor skal jeg til legen på tirsdag. Jeg har aldri avlagt noen prøve for å få/ha denne retten og har det kun fordi jeg er gammel (nok) og tok mitt sertifikat før en eller annen tilfeldig dato! Sånn er det med den saken! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Båtførerbevis handler om personlig ansvar, som stadig færre er villig til å ta. Contrari havgapet. Et obligatorisk båtførerbevis handler ikke om personlig ansvar, men om statlig umyndiggjøring. Det frivillige, som hver enkelt tar initiativ til og ansvar for, handler om personlig ansvar. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Det er et gammelt uttrykk som sier "frihet under ansvar!" Når man ikke er seg ansvaret bevist, så mister man friheten. Som regel er det noen få som ikke er seg ansvaret bevist, konsekvensen er at alle mister friheten. Det er der jeg føler at vi er nå når det gjelder å føre fritidsfartøy! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
vanntrivsel Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 (redigert) For meg er disse synspunktene noe overraskende. Jeg har sett det stått skrevet side opp og side ned om hekkbølger, oveskridelse hastighetsgrenser, brudd på sjøveisbestemmelser og uansvarlige båtførere som setter andres liv og helse i fare. Nå er det kokt ned til kun noen få. Politi og Redningsselskap sier det motsatte. Jeg trodde faktisk en teoretsik opplæring og et førerbevis ville gjøre båtførere mer bevisst på plikter og ansvarforhold til sjøs.. Jeg tar tydeligvis feil her. Redigert 12.Mai.2007 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Et obligatorisk båtførerbevis handler ikke om personlig ansvar, men om statlig umyndiggjøring. Det frivillige, som hver enkelt tar initiativ til og ansvar for, handler om personlig ansvar. Utrykte jeg meg uklart? Å stille seg positiv til et båtførerbevis er å ta personlig ansvar for egen og andres sikkerhet. Skal det anses som umyndiggjøring når det stilles enkle krav til å føre en ,,dødsmaskin,, ute på sjøen ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Skal det anses som umyndiggjøring når det stilles enkle krav til å føre en ,,dødsmaskin,, ute på sjøen ? Hvis du med dette mener å si at det per i dag ikke stilles krav til kompetanse for å være på sjøen med båt så er du enda mindre opplyst enn meg, og jeg har jo ikke engang tatt båtførerprøven! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vanntrivsel Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 DAGENS KRAV Under 16 år kan du føre båter opp til åtte meter (26,6 fot) med 10 hk som ikke går fortere enn 10 knop. Over 16 år kan du føre båt opp til 15 meters lengde uten hensyn til fart og motorytelse. For båter over 15 meter og inntil 50 brutto registertonn må du ha fritidsskippersertifikat Sitér dette innlegget Link to post
sammy Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 har ikke hørt makan til syting, for noe som burde være en selvfølge. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 har ikke hørt makan til syting, for noe som burde være en selvfølge. Kjøper den Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Neida, mange av oss trivdes i militæret der andre tok avgjørelsene for oss. Forrest Gump og hans likemenn trenger å bli fortalt i detalj hvordan de skal forholde seg i enhver situasjon. Når intuisjon og situasjonsoppfattelse glimrer med sitt fravær, er det alltid best å prøve og huske hva kursleder sa, fremfor å tenke sjøl... Men jeg visste faktisk ikke at Gump'ene var i flertall før i 2005. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 DAGENS KRAV Under 16 år kan du føre båter opp til åtte meter (26,6 fot) med 10 hk som ikke går fortere enn 10 knop. Over 16 år kan du føre båt opp til 15 meters lengde uten hensyn til fart og motorytelse. For båter over 15 meter og inntil 50 brutto registertonn må du ha fritidsskippersertifikat Er du helt sikker på at det ikke finnes norske lover som pålegger deg å inneha en viss kompetanse for å ferdes på sjøen også for de over 16 år? Jeg er helt sikker på at det er det, og det til tross for at jeg ikke kan "slå i bordet" med den formalkompetansen som du tydeligvis kan! Dette har også vært omtalt, mange ganger, på dette forum og da av medlemmer med stor formalkompetanse. Let og du skal finne! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ok67 Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Kompetansekravet finnes ja, men hvordan kan det kontrolleres på en enkel og praktisk måte? En måte kan f.eks. være å kreve båtførerbevis. En annen måte er selvsagt at politiet tar med seg oppgavene til båtførerprøven og så må du besvare dem når de stopper deg på sjøen, for dermed å bevise at du har de nødvendige kunnskapene. Finnes sikkert flere måter også, men hvilke er mest praktisk å gjennomføre og sikkre seg at de blir gjort? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Mouche (innlegg #99) Dersom innføring av obligatorisk båtførerbevis sparer ett liv, og "kun" ett liv, så må vel dette være bra. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Og hvis annen bruk av mrd'en sparer 2-to liv må vel det være enda bedre. Blir bare spekulasjoner som vi aldri får svar på.... Sitér dette innlegget Link to post
Anton H Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 (redigert) Forrest Gump og hans likemenn trenger å bli fortalt i detalj hvordan de skal forholde seg i enhver situasjon. Ikke dra Gump, Forrest Gump ned i denne gjørma. Hadde du skjønt filmen så hadde du sett at Gump vel var den eneste som ikke trengte noen detaljert forklaring. Han handlet. Sikkert ofte uten å tenke så altfor mye over konsekvensene. Men han handlet og resultatet ble bestandig overraskende bra. Han var faktisk skipper også og rekebåten hans var helt sikkert over 50 fot og den manøvrerte han med og fisket med og tok de største fangstene. Og det helt sikkert uten at han hadde Båtførerbevis. Og det tør jeg vedde på. Vil anbefale alle å se filmen om Forrest Gump. Redigert 12.Mai.2007 av Anton H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Mouche (innlegg #99) Dersom innføring av obligatorisk båtførerbevis sparer ett liv, og "kun" ett liv, så må vel dette være bra. sailorBoy Nei, til det er prisen alt for høy og pengene kan anvendes mye bedre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Det er et gammelt uttrykk som sier "frihet under ansvar!"Når man ikke er seg ansvaret bevist, så mister man friheten. Som regel er det noen få som ikke er seg ansvaret bevist, konsekvensen er at alle mister friheten. Det er der jeg føler at vi er nå når det gjelder å føre fritidsfartøy! Så du mener at disse blir sitt ansvar bevisst så fort de får dette beviset i lommen?Da slutter de å drikke til sjøs og seiler eksemplarisk hele gjengen. Tar sikkert hensyn til hverandre også. Ser man liker å sammenligne med veien . Synes ikke bilistene er så flinke til å ta hensyn til hverandre heller jeg selv om det står i veitrafikkloven det også. Utrykte jeg meg uklart? Å stille seg positiv til et båtførerbevis er å ta personlig ansvar for egen og andres sikkerhet. og jeg tror ingen her stiller seg negativ til et båtførerbevis ok67: Det er vel ingen som trenger å kontrollere deg for noe som helst så lenge du følger reglene. Oppfører du deg slik at noen får mistanke så får de vel heller kontrollere deg da. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Nils Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Gjer båtførarprøva frivillig. Dei som ikkje vil ta sertifikatet fører dette flagget i mastetoppen: Det tyder at her kjem ein kar som kanskje ikkje kan sjøveisreglane. Hald god avstand! Til diskusjonen om resursbruk: Alle småbeløp blir store summar dersom ein samlar i hop. Når eg skal ta båtførarprøva må eg kanskje lata vera å kjøpa eit par klesplagg, kutta eit restaurantbesøk eller lata vera å kjøpa nytt storseilskjøte i år. Litt verdiskaping blir flytta frå ei av desse næringane og over til kommersielle aktørar som vil sko seg på ordninga, slik som td Båtskolen Poseidon . Mest sannsynleg kan eg berre gå å ta prøva, i og med at eg tok teorien til kystskippersertifikatet som brevkurs for ti år sidan. Då må eg kanskje ofra brus og pølse på Statoil eit par- tre gonger det året eg tek prøva for å dekka inn eksamensavgifta. I dag har vi signal om at det blir fleire og fleire båtar på sjøen, og at svært mange set seg til rors i store raske båtar utan kunnskap. Alle som har augo kan sjå at dette over tid kan føra til at risikoen på sjøen aukar, og kanskje endå viktigare- det blir meir utriveleg fordi du vil oppleva fleire situasjonar der den som faktisk har vikeplikt ikkje viker. Etterpåklokskap er eksakt vitenskap - ved å innføra tvungen opplæring no slepp vi å vera etterpåkloke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Let og du skal finne! Dette kravet blir heller ikke borte selv om obligatorisk båtførerbevis blir innført. I dag er det helt og holdent basert på skjønn, men med obligatorisk båtførerbevis så blir det definert et klart minimumskrav. Verre er det ikke, egentlig. Etter hva Sjøfartsdirfektoratet skal forslaget til nye regler gjennom en høringsrunde. Da får vi se hva folk og organisasjoner egentlig mener. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Så du mener at disse blir sitt ansvar bevisst så fort de får dette beviset i lommen?Da slutter de å drikke til sjøs og seiler eksemplarisk hele gjengen. Tar sikkert hensyn til hverandre også. Ikke nødvendigvis. Men om de er truet gjennom opplæring kan de ikke påstå at de ikke vet. Og de blir tvunget til å lære om det ansvaret det medfører å føre et fartøy. Kan du tra fra folk "lappen" så gjør det noe med holdninger. (På landeveien er det en det mange som modererer fart og adferd så de ikke mister lappen. En bot i ny og ne tåler de fleste, selv om det er sure penger. Tap av førekort derimot betyr problemer for mange.) Pr. idag har man ikke andre muligheter enn fengsel for å fjerne uønskede elementer fra sjøen, da kun for kortere perioder. Om dette skjer så har allerede uønsket adferd blitt utvist. All den tid det ikke er krav om "førerkort" for båt kan man heller ikke fradømme "idioter" retten til å føre båt. For meg er innføring av "førerkort" for båt kun et nødvendig onde for å få folk til å bli klar over ansvaret ved å føre et fartøy, samt at det faktisk finnes trafikkregler på sjøen. Om de går på grunn eller kjører på land p.g.a. manglende kunnskap om navigasjon gir jeg mer eller mindre blaffen i. I hvertfall så lenge de ikke skaper farlige situasjoner eller ubehag for meg. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Daffy Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Det kan jeg faktisk være enig med deg i. Men jeg synes det er for drøyt å sende hele båtNorge på skolebenken fordi noen skal ha noe å miste når de ikke følger reglene. Da får dette utvalget heller sette seg seg ned å finne ut hva man kan gjøre med de. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Daffy Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 hva er forresten konsekvensen for å føre båt i høyere enn lovlig promille i dag? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
vanntrivsel Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 (redigert) Men jeg synes det er for drøyt å sende hele båtNorge på skolebenken fordi noen skal ha noe å miste når de ikke følger reglene. Mange som ber for sin syke mor? Jeg har problemer med å se at opplæring medfører noe negativt. Kurset er på ca 20 timer og koster ca kr 1500. Synes det er et rimelig krav for å føre en båt opptil 15 meter med 6-700 hestekrefter ombord . Man er ansvarlig for passasjerer og verdier for flere millioner kroner. Det handler også om egen og andres sikkerhet. Det er skuffende å lese hvor lett mange her på BP tar på sikkerhet og ansvarlighet på sjøen. Man blir umyndiggjort ved innføring av et båtførerbevis hevdes det.. Hvilken frihet mister man som er så viktig? Redigert 13.Mai.2007 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Båtførerbevis handler om personlig ansvar, som stadig færre er villig til å ta. Contrari havgapet. Et obligatorisk båtførerbevis handler ikke om personlig ansvar, men om statlig umyndiggjøring. Det frivillige, som hver enkelt tar initiativ til og ansvar for, handler om personlig ansvar.mvh tuffff Man blir umyndiggjort ved innføring av et båtførerbevis hevdes det.. Hvilken frihet mister man som er så viktig? Neida, det var ikke noe stort poeng hos meg det, havgapet. Jeg bare påpekte en logisk brist i argumentasjonen din. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.